Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-22, 14:34
  #265
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Här kan du lära dig om hur lifepo4 funkar.
Scrolla ner en bit.
https://solenergibutiken.se/produkt/...ifepo4-litium/
Jag tänker inte räkna upp vad jag har studerat samt arbetat med då det ökar risken för outning.
Men jag vet vad jag pratar om
Citera
2023-11-22, 14:41
  #266
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Jag tänker inte räkna upp vad jag har studerat samt arbetat med då det ökar risken för outning.

Gäller bara om man outar andra. Att outa sig själv är inte emot reglerna på FB.

Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Kan du berätta lite om detta och var man kan hitta en källa på händelsen
Det hela beror ju på vilken scenario man skall förbereda sig på
Men en vevradio tycker jag inte verkar som en nödvändighet, man använder ju den i första hand för samhällsinformation
Dels så kan få denna information genom radion i mobilen och dessutom genom bilradion, dessutom brukar man ha grannar, så man får väl ta en promenad till dessa, pöå landet kanske det är långt till dessa.
Slås FM-bandet ut så har vi inga mellanvåg eller långvågstationer, den närmsta är Kalundborg vad jag vet.
Man måste till stor del koncentrera sig på vatten , mat, värme, toalett och ljus i de flesta fall.

Instämmer helt vad du skriver ovan, och som en vevradio ändå inte löser. Är mest en gimmick med veven som jag ser det. En eller två vettiga FM-radio som kan köras på antingen 230V eller AA-batterier kommer man långt med. Flera hundra lyssningstimmar på ett par AA-batterier i en lite radio. Är viktigt att ha värme, kylskåp, matlagningsmöjlighet, etc på plats som du nämner.
Citera
2023-11-22, 14:48
  #267
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Gäller bara om man outar andra. Att outa sig själv är inte emot reglerna på FB.


.
Jag vet det. Hängt här i 19 år
Har oftast inget behov av att hävda mig för någon främling.
Man får göra som alla andra och lära sig att tolka folk om de har koll på ämnet eller ej.
Citera
2024-01-10, 00:42
  #268
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Radio med vev kommer även att fungera om landet blir strömlöst väldigt länge.

Finns mycket som kan hända i ett land i dessa dagar.
Jag hade velat ha två olika, en med batteri och en med vev för att vara på den säkra sidan.

Håller med ovanstående, Man ska inte slösa med jordens resurser. Skippa bil, elsparkcyklar och liknande och bunkra mer viktiga prylar som exempelvis en vevradio.
Citera
2024-01-10, 01:15
  #269
Avstängd
Lailatjejs avatar
Min fråga är mer vem är så jävla dum att han lyssnar och litar på SR i skarpt läge?

Annars är det naturligtvis bättre med en liten radio och ett pack batterier eller två som troligen ger uppåt ett års lyssning än en fjantig vevradio.
Citera
2024-01-10, 08:54
  #270
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TracyBeaker
Jaha, sådana relativt otänkbara scenarier. Vilka attentat skulle det vara och hur länge är väldigt länge?
För mig innebär ett "långt strömavbrott" att nån tall river omkull en ledning som tar en eller två dagar att fixa. Och man vill kanske kunna lyssna på radio när man sitter med några stearinljus och väntar på att få tillbaka strömmen.
Tja, det är väl då om det blir krig. Kanske inte jättesannolikt, men det är väl typ det.

Men grejen är också lite att du inte behöver välja. Du kan ha båda. På samma sätt som att det är bra att ha en vevradio ifall du inte har batterier så är det bra att ha en radio som går på batterier så att du i en nödsituation slipper lägga energi på att veva.

Jag har två vevradios. Hade köpt en och fick sedan en i present. De tar ingen nämnvärd plats i mitt hem. Dessutom går de att ladda utan vev ifall man nu har tillgång till ström. De kan även användas som både powerbank och ficklampa.
__________________
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-01-10 kl. 09:09.
Citera
2024-01-17, 07:59
  #271
Medlem
I en krissituation där man inte har el kan ett annat alternativ för oss som äger en bil vara bilen. En bil på tomgång drar 0.5 - 1 liter per timme. Ser jag till att ofta ha min bil fulltankad så kan jag lyssna på nyheterna 5 min, 60 x 12 ggr. Lyssnar jsg 2 ggr per dag blir det 360 dagar mellan tummen och pekfingret.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback