Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-08, 11:55
  #145
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TracyBeaker
Tsunami....jordbävning...dessa naturfenomen brukar ytterst sällan uppträda i Sverige, som de flesta vet. Och krig? Jag bor som sagt i Sverige och inte i Gaza eller Västbanken.
Jag menar realistiska scenarier som att det blir snöoväder och en tall river omkull elledningen, det tar tid att hitta och reparera den nedrivna ledningen pga vädret. Strömlös i ett dygn eller kanske till och med två.
Israel blev precis attackerat av några hundra islamistiska barbarer, utan att Mossad (som rangeras som världens främsta underrättelsetjänst) anade någonting.

Du tror inte det finns någon som helst sannolikhet (0, zilch, nada) för att samma koordinerade terroristattack kan hända i andra delar av Västvärlden?

Att det med 100% säkerhet inte finns några hundra islamistiska barbarer här i Sverige?
Citera
2023-10-08, 12:02
  #146
Medlem
Hackenbush55s avatar
Förstår inte vitsen, batterier försvinner väl inte på 2 sekunder bara för att det blir strömlöst?
Batterier har man ju alltid hemma i ett litet lager.
Citera
2023-10-08, 12:27
  #147
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Att ringa telefonsamtal kan du glömma vid ett längre strömavbrott då det inte finns reservkraft i mobilstationerna. Några timmars på batteri sen har du noll täckning med mobilen.

Undantaget är fast telefoni via det gamla kopparnätet.

Absolut. Men det kanske inte är otänkbart att vissa master kan tillfälligt få temporär reservkraft. Jag tänker att det skulle kunna bli små 'fönster' av trafik.
Citera
2023-10-08, 12:37
  #148
Medlem
Landet är fullt av miljoners aggressiva muslimer, ryzzen har startat en anfallskrig och skramlar med kärnvapnen. Mycket kan hända, ett nytt Tjernobyl t.ex. I en sådan situation så fungerar säkert inte varutransporter och annat som de ska och handlarn har då kanske inga batterier och annat att sälja.
Du kanske måste dra till skogs, bygga en koja och försöka överleva på det som naturen ger. Har man en vevradio så är man i alla fall i stånd att lyssna på viktiga radiomeddelanden. En liten försäkring om det värsta skulle inträffa.
Citera
2023-10-08, 12:48
  #149
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Förstår inte vitsen, batterier försvinner väl inte på 2 sekunder bara för att det blir strömlöst?
Batterier har man ju alltid hemma i ett litet lager.
"man" är väldigt olika från person till person. Utgå inte från att alla är som du.
Citera
2023-10-08, 12:49
  #150
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TracyBeaker
För att den flyttades dit tydligen. Visste inte ens att det fanns ett delforum som hette så. Jag lade den först i elektronikforumet.
Trådens huvudämne är om det finns någon egentlig fördel med ålderdomlig vevradio om man har batterier hemma (som vem som helst kan köpa var som helst i stort sett).
Det där har du missuppfattat. Vevradion är inte ålderdomlig, det är en förhållandevis ny uppfinning.

Men du måste betänka att prepping är en materialsport. Som med alla aktiviteter så skaffar man grejer som ibland är onödigt bra. Varför ska en motionscyklist ha en cykel med kolfiberram och elektriska växlar? För att man kan kombinera sitt motionerande med intressant teknik.

Det är likadant med prepping. Visst förbereder man sig för en kommande katastrof, men man passar samtidigt på att roas av intressanta prylar. Givetvis kan ingen bevisa att just vevradion är absolut nödvändig i en framtida dystopi, men den är rätt ball ändå.

Det är likadant med alla gasolkök, vattenreningsutrustningar, värmefiltar, multiverktyg, rep, eldstål, stormtändstickor, sovsäckar, liggunderlag, hängmattor, förbandsväskor, lättviktsyxor, wiresågar, hopfällbara spadar och ljusstavar man samlar på. Ingen kan ju veta om just den grejen kommer att bli livsavgörande, men man har dem för säkerhets skull och för att de är roliga att ha.
Citera
2023-10-08, 12:56
  #151
Medlem
Hackenbush55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
"man" är väldigt olika från person till person. Utgå inte från att alla är som du.

Har man inga batterier hemma så vet man kanske inte var man har sin vevradio heller när det gäller.
Citera
2023-10-08, 13:00
  #152
Medlem
Jo det vet man nog, jag vet i alla fall var jag har min.
__________________
Senast redigerad av brakfesten009 2023-10-08 kl. 13:10.
Citera
2023-10-08, 13:55
  #153
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Har man inga batterier hemma så vet man kanske inte var man har sin vevradio heller när det gäller.

Och har man ingen vevradio så vet man kanske inte var man har sina batterier. Grattis till trådens märkligaste inlägg.
Citera
2023-10-08, 14:16
  #154
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Radio med vev kommer även att fungera om landet blir strömlöst väldigt länge.

Finns mycket som kan hända i ett land i dessa dagar.
Jag hade velat ha två olika, en med batteri och en med vev för att vara på den säkra sidan.
Blir det strömlöst väldigt länge så kommer det inte finnas något att lyssna på, för allting lägger av då.
Citera
2023-10-08, 14:25
  #155
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Blir det strömlöst väldigt länge så kommer det inte finnas något att lyssna på, för allting lägger av då.

Styret för landet kommer i det längsta att försöka hålla igång vissa radiokanaler som P 1 och P 4 för att kunna nå ut med viktig information till folket. För detta krävs inte så avancerad teknik och backupsystem för energitillförsel finns redan. Det ingår i beredskapsplaneringen.
Citera
2023-10-08, 14:33
  #156
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TracyBeaker
Jag är nu lite morgontrött, men jag förstår inte exakt vad du menar med hög siffra?

https://sakerhetspolisen.se/ovriga-s...-hogt-hot.html
Citat:
"Hotnivån ändras från förhöjt hot (3) till högt (4) hot på en femgradig skala."

I begreppet terrorism innebär det att försvaga samhällsstrukturen och då ingår det att angripa strömförsörjning mm.

Utan nyheter blir vi också svaga och en vevradio som fungerar korrekt kommer man alltid kunna använda vad som än händer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback