Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-10-19, 10:56
  #1
Administrator
admins avatar
Jag skrev nyligen i ett inlägg här att jag tyckte att den tidigare beskrivningen av Flashback som en hatsida (som var vanlig under början och mitten av 2010-talet) förvisso var korkad, men även underhållande.

Citat:
Ursprungligen postat av admin
Jag ogillar lögner, desinformation och hyckleri, men kan trots detta någonstans sakna denna beskrivning av Flashback. Den var korkad, men också underhållande.

Trodde inte när jag skrev detta att det fortfarande 2023 fanns journalister och medier som beskrev Flashback som en "hatsida". Men upptäckte precis att jag hade helt fel, och att detta är hur Flashback beskrivs av Marcus Oscarsson.

Enligt Marcus Oscarsson är Flashback en "skvaller- och hatsida". Det anmärkningsvärda är inte själva beskrivningen, utan att beskrivningen publicerades 2023. Är det vanligt att Flashback fortfarande beskrivs som en hatsida?
Trodde faktiskt detta hade upphört för länge sedan. Tidigare i år publicerade han följande artikel:

JUST NU: Polisanmäls för kommentarer på Flashback
https://marcusoscarsson.se/just-nu-p...-pa-flashback/

En i övrigt intressant artikel, men det jag reagerade mest på var beskrivningar som dessa:
"Uppgifterna spreds på skvaller- och hatsidan Flashback ..."
"Flashback är ett internetforum där det inte minst skrivs stora mängder hat och extrema kommentarer."
"Flashback präglas av mycket hets och nedlåtande kommentarer om kvinnor och HBTQ-personer samt innehåller mycket rasism och judehat."
Känns inte denna beskrivning väldigt, väldigt utdaterad?
Eller är det bara jag som inte brukar konsumera medier där Flashback beskrivs på detta sätt?
För mig är detta en beskrivning som man möjligen kunde förvänta sig under åren 2008-2015. Innan dess var det "undergroundsidan" eller ett "kontroversiellt internetforum".

Marcus Oscarsson får beskriva Flashback på vilket sätt han vill. Att det finns hat och skvaller på Flashback är ingen hemlighet. Men att beskriva en plattform med vissa epitet är också ett ställningstagande. Är väl ingen som skriver om "skvaller- och hatsidan Facebook" bara för att ta en jämförelse. Man kan kritisera plattformen (oavsett vi diskuterar Facebook eller Flashback) för mängden hat. Men vem skriver 2023 att "uppgifterna spreds på skvaller- och hatsidan Facebook ..." (eller Instagram, TikTok, Flashback, X, Reddit etc).

Om ni hittar fler artiklar från 2020-talet där Flashback beskrivs som en "hatsida" så får ni gärna tipsa om dessa artiklar här i tråden. Om denna beskrivning är vanlig, och det bara är jag som missat dessa artiklar, så får ni gärna rätta mig. För trodde att dessa hade försvunnit helt. Att vi kommit längre.

Vad det gäller själva artikeln, så handlade den om "att skriva kommentarer på skvaller- och hatsidorna på Flashback kan sluta med att man blir anmäld till polisen ... och den som har polisanmält Flashbackskribenten är ingen mindre än en myndighet". Vill ni läsa hela texten, så får ni klicka på länken.

https://marcusoscarsson.se/just-nu-p...-pa-flashback/

Han glömde dock att beskriva medlemmarna på forumet som dödsknarkarnazister. Men kanske har vi bättre tur nästa gång.

(FB) Dödsknarkarnazister.

Tycker också att det blir rätt komiskt när enskilda journalister fortsätter att envisas med att beskriva Flashback som en hatsida, när bevisen gång på gång tydligt visar på motsatsen. Att Flashback är en av de plattformar där det faktiskt förekommer minst "näthat". Tidigare denna månad postade jag exempelvis följande inlägg:

Citat:
Ursprungligen postat av admin
Näthat vanligast på Facebook - mer ovanligt på Flashback

Under rubriken "Näthat och kränkningar" har rapporten kommit fram till att det är mest näthat på Facebook, medan Flashback (som i medier ibland framställs som en plats med mycket näthat) hamnar förhållandevis långt ner på listan, och långt efter aktörer som exempelvis Instagram, Twitter och Tiktok. I rapporten redovisas följande siffror:
Var på nätet utsattes du för näthat/kränkningar?

1. Facebook (35%)
2. Twitter (20%)
3. Instagram (18%)
3. Snapchat (18%)
5. Tiktok (15%)
6. Youtube (9%)
6. Reddit (9%)
8. Flashback (7%)
Var på nätet såg du någon annan utsättas för näthat/kränkningar?

1. Facebook (53%)
2. Instagram (42%)
3. Twitter (27%)
4. Tiktok (21%)
4. Youtube (21%)
6. Flashback (7%)

(FB) Svenskarna och internet 2023: Flashback mer populärt - ökar hos kvinnor och yngre

Jag insåg - när jag läste tråden - att många blev förvånade över att jag ens lyfte frågan, och att de flesta verkade ha glömt bort hur Flashback tidigare beskrevs som just en "hatsida". Så frågan nu är ifall Marcus är ensam om att 2023 beskriva Flashback som en hatsida, eller om det finns fler medier och journalister som envisas med denna beskrivning, men som vi inte ens noterat.

Jag motsätter mig inte att enskilda medlemmar hatar. Jag anser att hat är en naturlig känsla, och har påpekat detta upprepade gånger på forumet. Men anser att det är löjeväckande att beskriva Flashback som en hatsida, när man inte beskriver övriga medier och plattformar med motsvarande epitet. Det enda man gör är att underminera sin egen ställnig, och framstår som ytterst oseriös. Men det är enbart min åsikt.

Vad det gäller Marcus Oscarsson så har jag ingen åsikt om honom, då detta var första gången jag besökte sidan. Tyckte dock att beskrivningen av honom (på hemsidan) var anmärkningsvärd då man där kunde läsa följande: "Marcus har utsetts till Sveriges bästa politiska kommentator inom radio, TV och tidningar av Omni och vann både juryns och svenska folkets röster när han tilldelades Begriplighetspriset. Han har varit Nordenkorrespondent för brittiska The Times och har undervisat tio år i politik vid University of Denver. Efter Regeringskansliets Aspirantprogram var han medieattaché vid Statsrådsberedningen. I dag är han politisk kommentator på TV4 och är flerfaldigt nominerad till Årets TV-personlighet." Vilket får mig att tro att detta inte är någon random bloggare.

admin
Citera
2023-10-19, 11:03
  #2
Medlem
Kongruensbojds avatar
Ptja, här ansätts inte kreti och pleti i samma skala som på betydligt personligare plattformar som Instagram och Fäceböök, utan snarare makten och offentliga personer.

Rasism och judehat. Jaha. Han kanske blandar saften med lika delar vatten och H2O också?

Dylika epitet som ”hatsida” trodde jag annars var på väg bort som en del i ett saktfärdigt erkännande av att ha haft fel i så många politiska frågor genom åren. Men icke.
Citera
2023-10-19, 11:09
  #3
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Jag brukar beskriva FlashBack för mina vänner som en sajt med en massa skit och dynga. Tex hat mot allehanda människor, kvinnor, etc etc är bara förnamnet i många forumdelar.
Men, säger jag, det är också en sajt där det finns en ohyggligt massa bra och fina saker.
Vetenskap, natur, människor och djupa tankar.
Bra och fina människor finns det massor av, blandat med de som kanske inte är så fina och bra.

Jag tror MO enbart siktar in sig på all den skit som finns.

Som typ inlägg nummer två i denna tråd.

/VV
Citera
2023-10-19, 11:19
  #4
Medlem
Al-Gore-Rytms avatar
Flashback är ju så stort nu att det är som en mindre stad. Så där finns all sorts folk. Vissa är knarkare, andra är daytraders, vissa är sjukpensionerade, några är läkare, och ibland hittar man klistermärken med BSS, och då gör vänstern en röd linje över klistermärket. Ja det är ett sammelsurium av individer.

Om vi inte gör varje samhälle IRL till ett utopia, eller att vi inte ens förmår göra det till det, så är det väl heller inte möjligt på ett internetforum.
Citera
2023-10-19, 11:21
  #5
Avstängd
Jag läste det inlägg du länkar till admin och tycker att det var intressant att läsa det du skrev om om forumets historia.

Min uppfattning är att det under en period kom nya användare till Flashback som ville bekämpa rasismen som flödar här, samt att det också kom många nya medlemmar under pandemin. Du skrev också att enligt internetstiftelsen har en högre andel kvinnor födda på 80-talet registrerat sig på Flashback under 2023.

Att Malin Wollin och Marcus Oscarsson inte uppskattar vad som skrivs om dem på Flashback är väntat.

Flashback ger en möjlighet för vem som helst att använda sin yttrandefrihet. Sedan finns begränsningar i form av regler och relationer till moderatorer och andra medlemmar, men det är begränsningar som du inte kommer runt någonstans om du vill yttra dig.
Citera
2023-10-19, 11:22
  #6
Medlem
explorerss avatar
Tänka sig att Marcus Oscarsson yttrade sig om Flashback ändå
Citera
2023-10-19, 11:25
  #7
Medlem
peterZiipens avatar
Har ändå viss förståelse för att Marcus Oscarsson ser Flashback som en hat- och skvaller sida. Det finns trots allt en 62 sidor lång tråd om honom. Nu har jag inte läst igenom den, men kan tänka mig att det inte bara står snälla saker där, med tanke på hans position, hur han uttrycker sig m.m. Folk var inte heller speciellt snälla mot honom när han deltog i På Spåret, (dock av fullt rimliga skäl).

Kan någonstans köpa att man som kändis helt blint ser FB som en hat- och skvaller sida när det i flera års skrivits skit om en själv där. Man väljer att ta avstånd från det hemska och vill inte veta av det. När man sedan ska skriva en artikel om sidan, så blir det svårt att vara objektiv. Man har färgats av sin avsky gentemot forumet.

Sen finns det en annan typ av kändis som fullkomligt älskar sin egen tråd, och läser i den dagligen - som Edward Blom.
Citera
2023-10-19, 11:46
  #8
Medlem
IngenKlimatkriss avatar
Klart det förekommer hat (som för övrigt är en fullt naturlig känsla vi alla har) när det råder yttrandefrihet. Bara för att folk som "hatar" inte blir censurerade så gör det sidan till en hatsida?

Förstår inte varför känslan "hat" är så tabu när det är något vi alla känner ibland. Det ligger liksom i människans natur. Det värsta är ju att man alltid klumpar ihop hat och hot. Hot är något helt annat, det är olagligt och en aktiv handling.
Citera
2023-10-19, 11:55
  #9
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Jag skrev nyligen i ett inlägg här att jag tyckte att den tidigare beskrivningen av Flashback som en hatsida (som var vanlig under början och mitten av 2010-talet) förvisso var korkad, men även underhållande.



Trodde inte när jag skrev detta att det fortfarande 2023 fanns journalister och medier som beskrev Flashback som en "hatsida". Men upptäckte precis att jag hade helt fel, och att detta är hur Flashback beskrivs av Marcus Oscarsson.

Enligt Marcus Oscarsson är Flashback en "skvaller- och hatsida". Det anmärkningsvärda är inte själva beskrivningen, utan att beskrivningen publicerades 2023. Är det vanligt att Flashback fortfarande beskrivs som en hatsida?
Trodde faktiskt detta hade upphört för länge sedan. Tidigare i år publicerade han följande artikel:

JUST NU: Polisanmäls för kommentarer på Flashback
https://marcusoscarsson.se/just-nu-p...-pa-flashback/

En i övrigt intressant artikel, men det jag reagerade mest på var beskrivningar som dessa:
"Uppgifterna spreds på skvaller- och hatsidan Flashback ..."
"Flashback är ett internetforum där det inte minst skrivs stora mängder hat och extrema kommentarer."
"Flashback präglas av mycket hets och nedlåtande kommentarer om kvinnor och HBTQ-personer samt innehåller mycket rasism och judehat."
Känns inte denna beskrivning väldigt, väldigt utdaterad?

Den beskrivningen känns ytterligt aktuell och korrekt.
Börja med att läsa alla raderade kommentarer i tråden om Tove-mordet, så får du se.
Fortsätt sedan med kommentarerna som tillåts ligga kvar. Det flödar av hat varje dag.
Även rasism och antisemitism är frekvent förekommande i tråden. Och min erfarenhet är att den tråden inte skiljer sig mycket från Flashback i övrigt.

Citat:
Ursprungligen postat av admin
Frågan som ställdes i rapporten var följande: Var på nätet såg du någon annan utsättas för näthat/kränkningar?

Den undersökningen förefaller mig vara gjord på ett icke objektivt, biaserat, underlag.
Hur många var de tillfrågade, hur många av dem använder Facebook regelbundet och hur många av dem använder Flashback lika regelbundet?

Jag, som använder både Flashback och Facebook så gott som dagligen, utsätts för och ser andra utsättas för väldigt väldigt mycket mer hat och kränkningar här på Flashback, än på Facebook. Väldigt mycket mer.

Citat:
Ursprungligen postat av admin
Vilket får mig att tro att detta inte är någon random bloggare.

Ursäkta, men om du har missat Marcus Oscarsson så till den milda grad att du tidigare bara trodde att han var någon random bloggare, då måste du ha levt i total medieskugga.
Då har du säkert missat det mesta av det, lilla, som skrivs och sägs om Flashback i andra medier.

Flashback är en sida som genom det sätt på vilket modereringen i trådarna utförs, uppmuntrar till spridning av hat, och då särskilt gentemot individer som inte själva närvarar i trådarna, ofta individer som på ett eller annat vis förekommer i media.

Exempel: Om en användare A skriver ett hatinlägg riktat emot en person M som förekommer i media och en annan användare B skriver ett inlägg för att påtala det olämpliga med A's hat-inlägg, så raderas B's inlägg som 0.03 och eventuellt får B dessutom en varning, men A's inlägg får stå kvar.

På Flashback är det tillåtet att skriva i princip vad som helst om vem som helst, så länge man därefter också fyller på med minst lika mycket meningslös gallimattias om det som kallas "trådämnet". Det är en märklig ursäkt för att tillåta spridning av urskiljningslöst hat.
Citera
2023-10-19, 12:23
  #10
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Den undersökningen förefaller mig vara gjord på ett icke objektivt, biaserat, underlag.

Varför skulle Internetstiftelsens "Svenskarna och internet" vara "gjord på ett icke objektivt, biaserat, underlag"? Den beskrivs tvärtom ofta som den mest seriösa rapporten i ämnet. Finns det någon annan svensk undersökning som du anser vara mer trovärdig?
"Svenskarna och internet är Sveriges största individundersökningar om internetanvändning och har genomförts sedan år 2000 – sedan 2010 i Internetstiftelsens regi."
"För samtliga studier har Internetstiftelsen anlitat undersökningsföretaget Novus för datainsamling som ägde rum under januari och februari 2023. Majoriteten av vår data är insamlad i Studie 1 (n=2 954) och Studie 2 (n=3 503) i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel, med en deltagarfrekvens på 63 procent respektive 62 procent. Resultatet är viktat mot SCB vad gäller kön, ålder, utbildning och geografi."
https://svenskarnaochinternet.se/rap...internet-2023/

Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Hur många var de tillfrågade
"Urvalet för denna undersökning kommer från Statens personadressregister, Spar. Det är ett offentligt register som omfattar alla personer som är folkbokförda i Sverige, både svenska och utländska medborgare. Intervjuerna genomfördes under perioden 9–29 januari 2023 med en svarsfrekvens på 51 procent bland de som har telefonnummersatts.
Totalt har det genomförts 2 398 telefonintervjuer inom ramen för Novus veckovisa telefonomnibuss som genomförs av Novus samarbetspartner PFM Research AB. Telefonnummersättning görs bland alla personer med fasta och mobila telefonnummer och registret uppdateras regelbundet mot bland annat folkbokföringsregistret. Träffprocenten ligger på 90 procent och Nix-nummer sorteras ej bort. Telefonintervjuerna har genomförts 5 dagar i veckan, måndag–torsdag och söndag och totalt gjordes upp till 8 kontaktförsök."
https://svenskarnaochinternet.se/rap...internet-2023/

Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
hur många av dem använder Facebook regelbundet och hur många av dem använder Flashback lika regelbundet?

Under rubriken "SOCIALA MEDIER SOM ANVÄNTS UNDER 2023" så har följande procent internetanvändare (8+ år) använt Flashback och Facebook under de senaste 12 månaderna:

Facebook: 68%
Flashback: 22%

Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jag, som använder både Flashback och Facebook så gott som dagligen, utsätts för och ser andra utsättas för väldigt väldigt mycket mer hat och kränkningar här på Flashback, än på Facebook. Väldigt mycket mer.

Det är din upplevelse, och den tänker jag inte ta ifrån dig. Jag har aldrig använt Facebook, så jag utgår från externa fakta och beskrivningar, och samtliga visar samma sak. Att det är "mycket värre" (läs: större mängd hat) på Facebook än Flashback. Men denna diskussion får du ha med de som besöker Facebook, då det är poänglöst att diskutera saken med någon som inte ens använder båda plattformarna.

Min poäng var att det är oseriöst att benämna en plattform med epitet "hatsida", oavsett det avser Flashback, Facebook eller Instagram. Du är uppenbarligen av annan åsikt, och denna åsikt har du givetvis all rätt till. Jag blev förvånad över att se någon 2023 beskriva Flashback som en hatsida. Har du tips på fler artiklar från modern tid där Flashback beskrivs som en hatsida, så är du välkommen att posta dem i tråden.

admin
Citera
2023-10-19, 13:00
  #11
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Varför skulle Internetstiftelsens "Svenskarna och internet" vara "gjord på ett icke objektivt, biaserat, underlag"? Den beskrivs tvärtom ofta som den mest seriösa rapporten i ämnet. Finns det någon annan svensk undersökning som du anser vara mer trovärdig?
"Svenskarna och internet är Sveriges största individundersökningar om internetanvändning och har genomförts sedan år 2000 – sedan 2010 i Internetstiftelsens regi."
"För samtliga studier har Internetstiftelsen anlitat undersökningsföretaget Novus för datainsamling som ägde rum under januari och februari 2023. Majoriteten av vår data är insamlad i Studie 1 (n=2 954) och Studie 2 (n=3 503) i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel, med en deltagarfrekvens på 63 procent respektive 62 procent. Resultatet är viktat mot SCB vad gäller kön, ålder, utbildning och geografi."

Exakt precis som jag misstänkte. Man har gjort ett slumpmässigt utval och har därmed sannolikt inte säkerställt att urvalet inte är biaserat. Det skulle inte alls förvåna mig om de som svarat på undersökningen använder Facebook i mycket större utsträckning än den procentuella skillnaden mellan Flashback och Facebook.

Därtill uppstår frågan hur, vad, de som använder Facebook med inte Flashback, bedömer som hat och kränkningar, och hur de som använder Flashback gör en sådan bedömning. Jag kan tänka mig att de som använder Flashback är mycket mer toleranta än de som inte gör det.

Det finns en hel del att ifrågasätta kring den där rapporten.

Det hade varit mycket mer intressant att se en vetenskapligt objektiv undersökning av hur mycket hat och kränkningar som förekommer på facebook kontra flashback. Sådan data kan presenteras på olika vis och görs lämpligen det också, men särskilt intressant tycker jag det vore att få veta andelen hat och kränkningar per inlägg, för respektive sajt.


Citat:
Ursprungligen postat av admin
Under rubriken "SOCIALA MEDIER SOM ANVÄNTS UNDER 2023" så har följande procent internetanvändare (8+ år) använt Flashback och Facebook under de senaste 12 månaderna:

Facebook: 68%
Flashback: 22%

Nämen titta, här är ju siffrorna på användarna i alla fall. Tack! Fler än tre gånger så många på Facebook!
Kan vi därtill misstänkta att en större andel av Facebookanvändarna är mer frekventa användare av Facebook, än motsvarande för Flashback, tro.

Citat:
Ursprungligen postat av admin
Det är din upplevelse, och den tänker jag inte ta ifrån dig. Jag har aldrig använt Facebook, så jag utgår från externa fakta och beskrivningar, och samtliga visar samma sak. Att det är "mycket värre" (läs: större mängd hat) på Facebook än Flashback. Men denna diskussion får du ha med de som besöker Facebook, då det är poänglöst att diskutera saken med någon som inte ens använder båda plattformarna.

Min upplevelse kan du inte ta ifrån mig, ens om du försökte.

Men jag däremot använder bägge plattformarna, är dagligen aktiv på bägge plattformarna, och fungerar som admin i olika grupper på flera olika plattformar på internet, och då särskilt vissa grupper där meningsmotståndare möts i diskussion, så det finns många poänger att diskutera saken med mig.

Citat:
Ursprungligen postat av admin
Min poäng var att det är oseriöst att benämna en plattform med epitet "hatsida", oavsett det avser Flashback, Facebook eller Instagram. Du är uppenbarligen av annan åsikt, och denna åsikt har du givetvis all rätt till. Jag blev förvånad över att se någon 2023 beskriva Flashback som en hatsida. Har du tips på fler artiklar från modern tid där Flashback beskrivs som en hatsida, så är du välkommen att
posta dem i tråden.

admin

Ja, det är tveklöst min upplevelse att Flashback är det svenska forum på internet där det sprids i särklass mest hat, och inte bara mest hat, utan också mycket grövre än på andra sajter.

Det är inte så lite paradoxalt att du som admin för Flashback som tillåter att dess användare skriver inlägg som innehåller grov rasism, grovt hat och grova förtäckta hot, samtidigt tycker det är oseriöst att Marcus Oscarsson ger uttryck för sin åsikt på sin blogg som varken innehåller rasism, hat eller förtäckta hot. Är inte din trådstart också oseriös då?

Du ifrågasätter Oscarsson när han kallar Flashback för en hatsida, men du ifrågasätter inte allt det hat som sprids på din egen sida. Det är hyckleri på en helt ny nivå vill jag påstå.

Flashback är en hatsida, inse det och medge det, eller gör något åt det.

(Jag har vid flera tillfällen uppmanat er admins och moderatorer, via PM, att i större utsträckning använda era verktyg för att stänga av de som bryter mot forumets regelverk, framförallt för att skapa ett bättre forum för alla, men också för att skapa mindre arbete för er själva. Betydlig mer frekventa varningar och avstängningar, men mycket väl kortare sådana, kommer ha en stor effekt på användarnas efterlevnad av forumets regler. Det vet jag av egen erfarenhet från mina egna forum/grupper. Observera att jag inte säger att ni behöver ändra på regelverket eller tolkningen av den. Utan istället för att enbart radera en massa inlägg som redan är passé, i större utsträckning dela ut varningar för inlägg som ni ändå raderar, och i större utsträckning stänga av de som ideligen får sina inlägg raderade, och därmed också oftare blir varnade.)
Citera
2023-10-19, 14:43
  #12
Medlem
Kajal-Televinken gillar väl inte att bli kallad… Kajal-Televinken.

Sen gör nog Marcus Oscarsson sitt bästa för att påverka Flashback när Flashback inte passar honom.
Minns inte vad det gällde men jag skrev ett inlägg där jag påtalade fel/missledande info som MO publicerat på sin sida. Det inlägget togs bort. Det behöver ju inte vara Marcus Oscarssons som lyckades rapportera bort det men det låg nog inte i någon annans intresse.

Sen dess bryr jag mig aldrig om pushnotiser från honom.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback