Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-23, 13:12
  #145
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YouthOfNation
Samer finns väl inte ens på riktigt som genetisk grupp längre. Den är helt urvattnad av svenska gener eller t.o.m invandrade gener från typ sydamerika lol.

Riktiga samer dog ut för 100 år sen

vilka samer åsyftar du? de i Sverige ,Norge, finland eller Ryssland
Citera
2023-10-23, 13:17
  #146
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Det är just det de inte kunnat bevisa lilla gubben.

De har redan en massa namn på sitt språk så det handlar inte om att man unnar någon något.

Du kan länka till forskning som stödjer att de var här före oss.

Kan DU bevisa att "svenskar" var i norrlands inland innan Samerna eller vid tidpunkten då Sapmi blev en del av sverige
Citera
2023-10-23, 13:23
  #147
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
De vill ha gatunamn på sitt språk för att kunna visa att det är deras mark fast det inte finns några somhelst bevis för att det är det.

Haha. Ok.

Andas, det kommer ordna sig.
Citera
2023-10-23, 16:50
  #148
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gunghult
Varför svenska namn? I de forna danska områden, finns fortfarande orter med danska slutled i namnen, ska de också döpas om till svenska slutled?

Ja varför inte? Eller varför inte kinesiska namn på kinesiska och så några på Swahili när vi ändå är igång.
Citera
2023-10-23, 16:52
  #149
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gunghult
Kan DU bevisa att "svenskar" var i norrlands inland innan Samerna eller vid tidpunkten då Sapmi blev en del av sverige

Citat:
Ursprungligen postat av Acekorv
Haha. Ok.

Andas, det kommer ordna sig.

Fram med bevisen nu. Jag väntar. Har ni inga eller?

Räcker inte att vara av Zigenar släkte för att jag ska köpa att jag stulit land från någon.
__________________
Senast redigerad av Statistenidittliv 2023-10-23 kl. 16:56.
Citera
2023-10-23, 19:58
  #150
Medlem
Saxofonjudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankeborg
Det är ju det jag säger, att givetvis är flaggan nu, och ingen tror väl att det nuvarande sametinget är gammalt. Men samerna finns, de är en distinkt grupp och de har levt här rätt länge, med egna traditioner, så det är inte bara påhitt. Även vår nationalsång och nationaldag är nya påhitt, det är inte det som definierar ett folk.

Det jag vänder mig emot är att det skapas något som aldrig varit. Dvs ett nomadfolk skapar en ny nation inom Sveriges gränser och de håller hela tiden flyttar fram sina positioner i svenska städer i Norrland. Det är så dumt att man storknar.

Det handlar dessutom om en liten grupp på 20000-40000 individer.
__________________
Senast redigerad av Saxofonjude 2023-10-23 kl. 20:02.
Citera
2023-10-23, 20:08
  #151
Medlem
Saxofonjudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunghult
När blev Norrlands inland en del av Sverige? Sverige blev inte ett rike förrän på 1100talet, då var inte norrlandsinland kolonisationen av sapmi började på 1300 talet, så att säga det historiskt är svenst område är inte heller riktigt sant

Sapmi har aldrig varit något avgränsat territorium, det är en modern idé där någon ritat gränser över flera nordiska länder under premissen "här kanske en same pissat någon gång".
Citera
2023-10-25, 08:15
  #152
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saxofonjude
Sapmi har aldrig varit något avgränsat territorium, det är en modern idé där någon ritat gränser över flera nordiska länder under premissen "här kanske en same pissat någon gång".
Ja, nationsgränser är ett nytt koncept för samerna, men det är så alla andra jobbar nuförtiden, så det är ju inte konstigt att de försöker likna ett land, med flagga, ting och så vidare. Hur ska de annars göra?
Citera
2023-10-25, 21:14
  #153
Medlem
Saxofonjudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankeborg
Ja, nationsgränser är ett nytt koncept för samerna, men det är så alla andra jobbar nuförtiden, så det är ju inte konstigt att de försöker likna ett land, med flagga, ting och så vidare. Hur ska de annars göra?

Vilka "alla andra" jobbar likadant nuförtiden?

De borde göra ingenting. De borde fråntas sin särställning så de får leva under samma förutsättningar som alla andra som bor i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in