Topp med källhänvisningar!
Ja, gällande mötesprotokollet från den 7 januari 1987 och vad Lange sa kan man ju fundera kring.
Och vilka slutsatser kan man dra.
Han "upplyste" om att han tidigt var skeptisk till kulorna. Betyder det då att han var det senare också?
Sedan talar han om andra kulor och patroner som upphittats i innerstan. Men detta är betydligt senare. Bl.a. december 1986.
Vidare på sidan 3 är det någon som undrar om vapnet kunde vara "manipulerat" och att "kulorna planterats ut". Frågan är om det är Holmér då det efter detta uppstår en diskussion mellan Lange och Holmér(enligt protokollet).
Dock ingen redogörelse för vad diskussionen handlade om, dessvärre.
Ja, uppgifterna kring ljudbilden är väl det som (i.a.f. för mig) är märkligast här.
För uppgifterna vi har om vapnet och denna ammunition är att det är kraftiga smällar vid avfyrning, men majoriteten av vittnena talar om "dämpad" ljudbild, "fyrverkeri/påsksmällare", "avgasknallar" och liknande. (I princip nästan alla som hörde skotten)
Till höger i denna sammanställning.
https://docs.google.com/spreadsheets...it?usp=sharing
Lisbeth:
"Lät ej som om de kom från nära håll. Lät som smällare."
"ljuddämpare eftersom det var så dova knallar."
Lars J:
"..typ fyrverkeri eller smällare man kastar iväg".
"Högt alltså".
"Inget direkt eko, nej."
Anders B:
"två st smällar som lät som 'påsksmällare'".
"2 smällar det liksom kina-puffar som han benämner det inte särskilt höga smällar."
Inge M:
"Ja, jag hörde två kraftiga knallar, väldigt kraftiga knallar."
"...väldigt starka smällar. Och vad jag reagerade på när det small det var det att det där var ingen vanlig pistol."
Helena L:
"Hon uppfattade dessa i förbifarten som 'pojkstreck' och reagerade då inte speciellt för detta."
Susanne L:
"...hon tänkte att det var en försenad nyårssmäll bara."
SE:
Hör en smäll. "..tolkar det som smällare eller avgasknall."
Anders D:
"...en kraftig smäll... ytterligare en kraftig smäll"
Charlotte L:
"Då trodde vi bara det var någon bil som hade pangat eller låtit om."
Ann-Charlott H:
"..jag uppfattar det först som ett som barn höll på att leka med smällare eller något."
Leif L:
"..kraftig smäll."
Kan inte lokalisera ljudet
"Det smäller ju och ekar överallt, men det var en våldsam knall."
Jan A:
"Första reaktion... punktering.... andra tanken är att det är en påsksmäll"
Egon E:
"..två skott som låter väldigt dämpade."
Annika B:
"..Egon han säger att 'det där lät som två pistolskott.' Och jag dementerar det genast och säger, att nehej, jag tror att det är för tidiga påsksmällare."
"Väldigt dämpat eftersom jag tänkte på påsksmällare. Jag hade föreställt mig ett pistolskott skarpare. Jag vet att man kan ha ljuddämpare givetvis, men det kanske man har fått ifrån alla dom här deckarna på teve; det ska smälla ordentligt, skarpt i luften."