Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2024-07-31, 14:19
Medlem
Thurizas-09s avatar
Flyttar ammunitionsdiskussion till lämpligare tråd:

(FB) Är de upphittade kulorna de rätta?
Senast redigerad av Thurizas-09 2024-07-31 kl. 14:32.
Citera
2024-07-31, 14:29
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Tack! Och tack för den gedigna genomgången av ljudbilden utifrån vittnesmålen.

Lange blev själv bevisligen omedelbart konfunderad över ljudbilden. Det som undertecknad reagerat mest på är Björkmans och Lisbeths upplevelser, kontra Mårelius och kvinnan inne i butiken LaCartier. De förstnämnda talar om dova puffar och liknande, Lisbeth t.o.m. spekulerar själv om ljuddämpare och distansskott. De sistnämnda som befinner sig inne i en bil respektive butik talar om våldsamma smällar.

Tycker detta svårligen kan förklaras med fortplantning av ljud i stadsmiljö eller att sistnämnda även påverkar ljudförnimmelser hos människor.

Angående Lange och Holmér finns svaret i mötesprotokollen. Efter att ha läst ssmtliga tidigare i år är intrycket att det var Lange som helt klart var drivande angående ifrågasättandet av kulorna. Dels med hänvisning till annan upphittad ammunition och dels fyndplatserna av de officiella kulorna. Att det hittas ammunition rätt långt efter behöver inte betyda så mycket, inget aktivt profesionellt letande genomfördes förutom 1:a mars och "den förnyade brottsplatsundersökningen" på begäran av KG-Svensson.

Ja, ledningsprotokollen är riktigt bra att ha för att följa händelseförloppet i Palme-rummet och vad man vidtog för åtgärder i olika frågor och spår.
Dock är maskningen ett stort aber och detalj nivån.

Möjligen är väl så att Lange inte alls var säker på detta under den första tiden, men jag tycker inte det råder något tvivel om att han sedermera var övertygad om kulornas äkthet.

Du hänvisade tidigare till Langes kriminaltekniska sammanställning och där framgår det ju också att kulornas kemiska sammansättning(med Aluminium, Antimon, Barium och Bly) överensstämde med de partiklar man fann på makarna Palmes kläder.
https://drive.google.com/file/d/0Bxu...NMB_MizdHBnW-w

Denna artikel från 2003 visar att Lange försvarade att kulorna var de äkta.
Här är det bl.a. Lexne och en Wolmarans som ifrågasätter deras äkthet.
https://i.imgur.com/hmkCptP.jpg
(Tror att denna artikel har förvirrat vissa då man lätt/snabbt kopplar rubriken till bilden på Lange)

Langes kriminaltekniska sammanställning visar som sagt vad han slutligen kom fram till.

Citat:
Är med anledning av allt ovanstående öppen för att det kan ha funnits ytterligare skyttar. Detaljen om kulornas fyndplats är som omtalats ytterligare en märklighet. Det finns dokumenterat att BKA var ytterst förvånade över just kulornas fyndplats.

Spekulation med hänsyn till trådens rubrik: Mannen vid dekorima var utsänd kontrollant/avslutare ifall distansskottet misslyckades. Den stora stöttestenen i scenariot är ofrånkomligen skottet mot Fru Palme förstås.

Ja, för min del är den frågan inte öppen.
Undersökningen av makarna Palmes kläder visar på skottavstånden 10-30cm resp. 70-100cm
Detta är 2 skott och med vittnesmålen om antalet skott, så finns inget stöd för fler/andra skott.
Och därmed inte fler skyttar.

Ska man få in fler/andra skyttar och skott, så finns det en hel del att förklara.
Bl.a. förklara bort Langes kriminaltekniska sammanställning med analys och utlåtande från både SKL, BKA och FBI. Vittnesmålen om antal "knallar" och därtill mynningsflammor. m.m.

Instämmer som sagt i det märkliga med "ljudbilden", samt till viss del även fyndplatserna för kulorna.
Det senare mest utifrån att man inte kunnat fastställa islags-märken på väggar. Gatan var förmodligen isbeklädd vilket kan förklara att inga islags-märken skulle gå att finna där, men väggarna.
Citera
2024-07-31, 14:31
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Du har helt rätt. Redigerade inlägget och avlägsnade otrevligheterna. Undertecknad anförde uppgiften, såleded bör undertecknad verifiera den.

Får lov att återkomma i frågan så fort som tiden medger.

Gott!
Citera
2024-07-31, 22:05
Medlem
MOPspanarens avatar
Jag gick tillbaka till mina anteckningar och tidningsklipp och fann faktiskt stöd för att Lange påstått att "kulorna var rena bluffen".

I KvP, den 29 oktober 1988
Lange: "- Kulorna vi hittade dödade inte Palme"
Som motivering tar han dels upp att de hittades för nära mordplatsen.
Dels att det är "genialiskt" att göra detta.

Sedan i Arbetet, den 10 januari 1992
Övertygad om kulornas äkthet
Lange: "- Enda chansen att kulorna inte är de rätta är alltså att de verkliga kulorna kommer från samma gjutsats. Och vad skulle vitsen med ett sådant villospår vara, undrar Wincent Lange retoriskt"
Motiveringen här handlar mest om blyisotop-analysen.

Och så har vi artikeln nedan från DN, där Lange är säker på att det är rätt kulor.

Men en märklig vändning här av Lange genom åren.
Undrar vad det var som fick honom att "byta ben"?

Citat:
Tack! Och tack för den gedigna genomgången av ljudbilden utifrån vittnesmålen.

Lange blev själv bevisligen omedelbart konfunderad över ljudbilden. Det som undertecknad reagerat mest på är Björkmans och Lisbeths upplevelser, kontra Mårelius och kvinnan inne i butiken LaCartier. De förstnämnda talar om dova puffar och liknande, Lisbeth t.o.m. spekulerar själv om ljuddämpare och distansskott. De sistnämnda som befinner sig inne i en bil respektive butik talar om våldsamma smällar.

Tycker detta svårligen kan förklaras med fortplantning av ljud i stadsmiljö eller att sistnämnda även påverkar ljudförnimmelser hos människor.

Angående Lange och Holmér finns svaret i mötesprotokollen. Efter att ha läst ssmtliga tidigare i år är intrycket att det var Lange som helt klart var drivande angående ifrågasättandet av kulorna. Dels med hänvisning till annan upphittad ammunition och dels fyndplatserna av de officiella kulorna. Att det hittas ammunition rätt långt efter behöver inte betyda så mycket, inget aktivt profesionellt letande genomfördes förutom 1:a mars och "den förnyade brottsplatsundersökningen" på begäran av KG-Svensson.

Är med anledning av allt ovanstående öppen för att det kan ha funnits ytterligare skyttar. Detaljen om kulornas fyndplats är som omtalats ytterligare en märklighet. Det finns dokumenterat att BKA var ytterst förvånade över just kulornas fyndplats.

Spekulation med hänsyn till trådens rubrik: Mannen vid dekorima var utsänd kontrollant/avslutare ifall distansskottet misslyckades. Den stora stöttestenen i scenariot är ofrånkomligen skottet mot Fru Palme förstås.

Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, ledningsprotokollen är riktigt bra att ha för att följa händelseförloppet i Palme-rummet och vad man vidtog för åtgärder i olika frågor och spår.
Dock är maskningen ett stort aber och detalj nivån.

Möjligen är väl så att Lange inte alls var säker på detta under den första tiden, men jag tycker inte det råder något tvivel om att han sedermera var övertygad om kulornas äkthet.

Du hänvisade tidigare till Langes kriminaltekniska sammanställning och där framgår det ju också att kulornas kemiska sammansättning(med Aluminium, Antimon, Barium och Bly) överensstämde med de partiklar man fann på makarna Palmes kläder.
https://drive.google.com/file/d/0Bxu...NMB_MizdHBnW-w

Denna artikel från 2003 visar att Lange försvarade att kulorna var de äkta.
Här är det bl.a. Lexne och en Wolmarans som ifrågasätter deras äkthet.
https://i.imgur.com/hmkCptP.jpg
(Tror att denna artikel har förvirrat vissa då man lätt/snabbt kopplar rubriken till bilden på Lange)

Langes kriminaltekniska sammanställning visar som sagt vad han slutligen kom fram till.

Ja, för min del är den frågan inte öppen.
Undersökningen av makarna Palmes kläder visar på skottavstånden 10-30cm resp. 70-100cm
Detta är 2 skott och med vittnesmålen om antalet skott, så finns inget stöd för fler/andra skott.
Och därmed inte fler skyttar.

Ska man få in fler/andra skyttar och skott, så finns det en hel del att förklara.
Bl.a. förklara bort Langes kriminaltekniska sammanställning med analys och utlåtande från både SKL, BKA och FBI. Vittnesmålen om antal "knallar" och därtill mynningsflammor. m.m.

Instämmer som sagt i det märkliga med "ljudbilden", samt till viss del även fyndplatserna för kulorna.
Det senare mest utifrån att man inte kunnat fastställa islags-märken på väggar. Gatan var förmodligen isbeklädd vilket kan förklara att inga islags-märken skulle gå att finna där, men väggarna.
Citera
2024-08-04, 18:31
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Gärna, dock kommer det att ta tid. Tecknade tyvärr inte ner datumen för protokollen, det rör ju sig trots allt om dagliga mötesprotokoll under ett års tid.

Dessutom stod det uppemot 10 kulor. Och menade också förstås med "kulor' all typ av ammunition.

Det var ju tjusigt att sanera bort otrevligheterna.

Det handlar inte om något "bara för att". Har man intresserat sig för ammunitionen i detta ärende uppstår lätt ett visst intresse när antyds att det finns avgörande uppgifter gällande den man aldrig noterat (möjliga fynd av kulor som skulle kunna vara mordkulor).

Nej, med "kulor" är det i sammanhanget verkligen inte självklart att man menar vad för olika delar av ammunition som helst. Här bör man vara lite grannlaga. En avskjuten kula på Sveavägen dagarna efter mordet är givetvis i betydelse väsensskild från en hylsa som hittas någonstans i stan ett år efter mordet.

Om du ska sammanställa en lista över ammunitionsfynd föreslår jag att olika fynds tänkbara koppling till GM och MOP preciseras. Att utan analys lista olika typer av av patroner, hylsor osv gjorda vid olika tider och på skilda platser framstår för saken inte som särskilt fruktbart och lite poänglöst?
Citera
2024-08-04, 18:42
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Topp med källhänvisningar!

Ja, gällande mötesprotokollet från den 7 januari 1987 och vad Lange sa kan man ju fundera kring.
Och vilka slutsatser kan man dra.
Han "upplyste" om att han tidigt var skeptisk till kulorna. Betyder det då att han var det senare också?
Sedan talar han om andra kulor och patroner som upphittats i innerstan. Men detta är betydligt senare. Bl.a. december 1986.
Vidare på sidan 3 är det någon som undrar om vapnet kunde vara "manipulerat" och att "kulorna planterats ut". Frågan är om det är Holmér då det efter detta uppstår en diskussion mellan Lange och Holmér(enligt protokollet).
Dock ingen redogörelse för vad diskussionen handlade om, dessvärre.

Ja, uppgifterna kring ljudbilden är väl det som (i.a.f. för mig) är märkligast här.
För uppgifterna vi har om vapnet och denna ammunition är att det är kraftiga smällar vid avfyrning, men majoriteten av vittnena talar om "dämpad" ljudbild, "fyrverkeri/påsksmällare", "avgasknallar" och liknande. (I princip nästan alla som hörde skotten)

Till höger i denna sammanställning.
https://docs.google.com/spreadsheets...it?usp=sharing

Lisbeth:
"Lät ej som om de kom från nära håll. Lät som smällare."
"ljuddämpare eftersom det var så dova knallar."

Lars J:
"..typ fyrverkeri eller smällare man kastar iväg".
"Högt alltså".
"Inget direkt eko, nej."

Anders B:
"två st smällar som lät som 'påsksmällare'".
"2 smällar det liksom kina-puffar som han benämner det inte särskilt höga smällar."

Inge M:
"Ja, jag hörde två kraftiga knallar, väldigt kraftiga knallar."
"...väldigt starka smällar. Och vad jag reagerade på när det small det var det att det där var ingen vanlig pistol."

Helena L:
"Hon uppfattade dessa i förbifarten som 'pojkstreck' och reagerade då inte speciellt för detta."

Susanne L:
"...hon tänkte att det var en försenad nyårssmäll bara."

SE:
Hör en smäll. "..tolkar det som smällare eller avgasknall."

Anders D:
"...en kraftig smäll... ytterligare en kraftig smäll"

Charlotte L:
"Då trodde vi bara det var någon bil som hade pangat eller låtit om."

Ann-Charlott H:
"..jag uppfattar det först som ett som barn höll på att leka med smällare eller något."

Leif L:
"..kraftig smäll."
Kan inte lokalisera ljudet
"Det smäller ju och ekar överallt, men det var en våldsam knall."

Jan A:
"Första reaktion... punktering.... andra tanken är att det är en påsksmäll"

Egon E:
"..två skott som låter väldigt dämpade."

Annika B:
"..Egon han säger att 'det där lät som två pistolskott.' Och jag dementerar det genast och säger, att nehej, jag tror att det är för tidiga påsksmällare."
"Väldigt dämpat eftersom jag tänkte på påsksmällare. Jag hade föreställt mig ett pistolskott skarpare. Jag vet att man kan ha ljuddämpare givetvis, men det kanske man har fått ifrån alla dom här deckarna på teve; det ska smälla ordentligt, skarpt i luften."

Angående alla smällare och knallar. Jämfört två undersökningar av smällare respektive vapen där:

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986.

Har upprepat fått intrycket att många har en överdriven bild av hur högt, i relation till annat, vapen och i synnerhet Magnumladdningen smäller.

Det som sticker ut i listan är för mig Lisbeths upplevelse av skotten som hon återberättar det.

Ett anekdotiskt påpekande är att när jag tidigare kollat på ett stort antal gamla attentat så berättade vittnen i pressen ofta att de först trodde att det var smällar likt avgasknallar de hört.

Citat:
Det är endast fragment vi har i uppslagen så händelseförloppet är rätt svårt att få ihop på sekunden.
Men vad gäller antal skott samt avstånd från skytt så anser jag detta utrett både tekniskt samt med stöd från mordplatsvittnen.
Citera
2024-08-04, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Angående alla smällare och knallar. Jämfört två undersökningar av smällare respektive vapen där:

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986.

Har upprepat fått intrycket att många har en överdriven bild av hur högt, i relation till annat, vapen och i synnerhet Magnumladdningen smäller.

Det som sticker ut i listan är för mig Lisbeths upplevelse av skotten som hon återberättar det.

Ett anekdotiskt påpekande är att när jag tidigare kollat på ett stort antal gamla attentat så berättade vittnen i pressen ofta att de först trodde att det var smällar likt avgasknallar de hört.

Fast om det nu handlat om en full laddning (vilket jag förvisso vet att flera ifrågasatt) så kan man lätt komma över 160dB, vilket är tillräckligt för att knäcka en trumhinna och ge permanent hörselnedsättning. Särskilt, skulle jag vilja påstå, om man står bredvid mynningen, som LP gjorde.

Smäller man av ett gammalt hederligt Maxi-skott, Thunder King, Tigerskott eller liknande på samma avstånd, dvs någon eller ett par meter, så riskerar man samma effekt. Men, nu pratas det om dova knallar, inte särskilt höga knallar, ev. ljuddämpare och liknande.

I synnerhet AB och LP hade sannolikt använt en beskrivning som extremt kraftiga smällar, öronbedövande smällar eller liknande, om det var en fulladdad magnum. Det är inte en fråga om relativ ljuduppfattning, utan vilka fysiska trycknivåer ett öra klarar av.
Senast redigerad av MundanityOne 2024-08-04 kl. 21:36.
Citera
2024-08-04, 21:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Detta har säkert avhandlats flera gånger i andra sammanhang men jag tänkte fokusera på just den här detaljen en stund om det är ok. För det säger väl ganska mycket om gärningsmannen om man kan konstatera antingen att:

1. Det var en så oerhört skicklig skytt att han var bombsäker på att han kapat ryggraden med ett enda skott genom en överrock på ett rörligt mål, eller

2. Det var inte så noga för gärningsmannen om OP faktiskt dog, det viktiga var att få avreagera sig.

Om jag sätter mig själv i den situationen hade jag aldrig vågat lita på att jag verkligen prickade ryggraden genom en tjock överrock som rimligen maskerade ryggradens position till viss del. Folk överlever ju skott i överkroppen hela tiden, särskilt med den sortens ammunition. Jag hade avfyrat ett nådaskott när han låg på marken för att vara säker.

Hur troligt är det att mördaren var övertygad om att OP verkligen var stendöd efter bara ett skott mot kroppen? Hade ens en van yrkesmördare nöjt sig med ett sådant skott mot ett rörligt mål?
Det var nog bådadera. Den person jag anser är den mest troliga mördaren hade ett starkt har till Palme och sossarna. Däremot tror jag inte att han handlade i hastigt mod och slarvigt utan kallt och beäknanade.

Han hade dessutom gott om tid att träna för att lära sig lägga skottet med den precision som gjordes. Den passerade inte bara ryggraden utan även aorta så med den placeringen var Palme garanterad att dö omedelbart.
Citera
2024-11-20, 20:45
Medlem
Tänkbart är ju att mördaren räknade med att åka fast. Palme var oskadliggjord, kanske skulle han överleva, kanske inte. Om GM nu räknade med att åka fast och få förklara sina motiv i domstol kanske han inte ansåg att skjuta Palmes kärring skulle styrka hans case - om han nu ansåg sig handlande i moraliskt eller nationellt nödvärn - exempelvis att Palme riskerade förråda landet el.dyl.

Detta scenario godkänner teorier både om sk "galning" och konspiration, men kanske inte direkt involvering av underrättelsetjänster, indirekt ja.
Senast redigerad av Sillknugen 2024-11-20 kl. 20:48.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in