Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-21, 22:21
Avstängd
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Nu gör du dig till. Dåligt dessutom. Du vet ju vad jag menar, inte ens du är så dum.

Jag har fått fram vad jag vill ha sagt i frågan: att inskränka människor rörelsefrihet och hindra dem från att försörja sig bara för de vill välja bort vaccinering är en tvångsåtgärd.
Nej. Hur kan man vara så dum att haspla ur sig något dylikt?

Ingen har blivit hindrad att försörja sig.
Ingen har fått sin rörelsefrihet begränsad.

Ett krav är inte ett tvång hur gärna du än vill. Det bara att suga i dig att du har fel. Det svider, eller hur - men fel har du.
Citera
2023-11-21, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DinSkummaGranne
Elsa Widding pratade om just detta i Swebbtv igår:

Elsa Widding: De kommer snart kunna tvångsvaccinera oss
https://swebbtv.se/w/cxj1uC7TQ6oQunGgHdDVWv

Svårt att säga vad jag själv kommer göra. Förhoppningsvis går folket ut i tiotusentals på gatorna och ser till att detta inte sker.
Hur ska det gå till rent praktiskt?
Citera
2023-11-21, 22:44
Medlem
Neroxxs avatar
Grejen är såhär att skyddet är bra IFALL en tillräckligt stor % är vaccinerade (tror den siffran måste ligga på typ 92-95%). Det har aldrig varit ett problem för Sverige har legat väldigt högt och klarat "spärren". Man har då kunnat haft "the odd ones" med sitt "flummande" om bättre alterativ utan att det gjort någon skada (samt de aom av andra skäl inte KAN ta vaccinet). Problemet nu i sviterna av en migration som inte ser positivt på sprutor i sammanband med att vi haft två pandemier där vaccin fått kritik har gjort att vilja för att vaccinera sig (även med de vanliga beprövade vaccinen man erbjuder barn) har minskat och trenden är negativ.

Risken finns då att den faller under "spärren" där det anses behöva ligga för att ett samhälle ska ses som immun passeras. Då fungerat inte längre tillståndet att erbjuda vaccin och hoppas att en tillräckligt stor andel tar det. Däri finns då problemet.

Vad gör man då bäst för att få människor att förstå syftet med detta? Det är svårt tror jag då mycket handlar om förtroende. Ett förtroende som kan raseras snabbt men som tar väldigt långt tid att bygga upp. Överlag är väl förtroenddt fortfarande rätt högt men det är nog inte tillräckligt högt för de 92-94% som krävs, och ifall dessa som har bristande förtroende väljer att avstå vaccin så blir det ett problem.

Vad kan då staten göra, den extrema varianten ( och kanske mest akuta åtgärd) är att då införa tvångsvaccinering. Personligen hoppas jag inte att vi behöver att gå dit , kan tycka att de klassiska vaccinen fortfarande går att få människor förstå vikten av. Men det är ett reelet problem för samhället. Kan komma att ske uppblossningar av sjukdomar som vi i Sverige förklarat utrottade om det minskar för mycket.
Citera
2023-11-21, 22:56
Medlem
Citat:
Man kommer aldrig behöva tvinga någon med våld. Man kan låta det vara ”frivilligt” genom att ta bort BankID, rörelsefrihet och andra rättigheter. Vaccinerar man sig inte så har man gjort ett fritt val att inte ha alla rättigheter som vaccinerade har. Rätten till att försörja sig t.ex. och på så sätt kan man alltid kalla det valfritt.

Men det kommer inte komma till det. Pandemin är över och inte ens de som tog 4-5 sprutor tror idag på den (innerst inne) längre. De kan inte göra om samma sak igen. Nästa grej blir något annat, förmodligen akut färskvatten- och matbrist.

Nu vet de iaf att de vid en stor kris lätt kommer kunna ta kontroll över 90% av befolkningen och få dem dit de vill snabbt. Det räcker gott.
När det kommer en pandemi med 50 procents dödlighet kommer varenda jävel att slåss för att bli vaccinerad.
Citera
2023-11-21, 22:56
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anarquisten
Föreställ dig att dina barn kommer hem från skolan en dag och berättar att de blivit fasthållna och tvångsinjicerade med ett experimentellt vaccin.

Då blir det ett litet detektivarbete följt av konsekvens!
Citera
2023-11-21, 23:12
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
När det kommer en pandemi med 50 procents dödlighet kommer varenda jävel att slåss för att bli vaccinerad.

Det kan jag hålla med om. Men nu pratar vi om en ”pandemi” med 0,02% dödlighet såvida du inte är gammal, skröplig och redan står med ena foten i graven på ett eller annat sätt.

Dagen de släpper fram nåt dödligt på riktigt med så usla odds som 50/50 är det värt att trycka i sig precis vad som helst i hopp om att överleva men det är ju en helt annan sak.

Jag har inte tagit 1:a sprutan ens. Endast för jag aldrig var rädd och jag inte behövde sprutan. Då ska jag vara fri att göra mina egna vårdval. Jag levde normalt, bar aldrig mask och jag har inte haft en sjukdag sen 2018.

Sen kan folk grunda sina egna vårdval vilka tokiga teorier de vill men ingen tvingar mig som fri man i en demokrati att ta något jag är säker på jag inte behöver.
Citera
2023-11-21, 23:17
Medlem
Citat:
Det kan jag hålla med om. Men nu pratar vi om en ”pandemi” med 0,02% dödlighet såvida du inte är gammal, skröplig och redan står med ena foten i graven på ett eller annat sätt.

Dagen de släpper fram nåt dödligt på riktigt med så usla odds som 50/50 är det värt att trycka i sig precis vad som helst i hopp om att överleva men det är ju en helt annan sak.

Jag har inte tagit 1:a sprutan ens. Endast för jag aldrig var rädd och jag inte behövde sprutan. Då ska jag vara fri att göra mina egna vårdval. Jag levde normalt, bar aldrig mask och jag har inte haft en sjukdag sen 2018.

Sen kan folk grunda sina egna vårdval vilka tokiga teorier de vill men ingen tvingar mig som fri man i en demokrati att ta något jag är säker på jag inte behöver.
Jo men det här gäller väl alla pandemier?

Det handlar f.ö. inte om att "släppa fram" något.

Fågelinfluensan har redan en dödlighet på 50 procent för människor. Däremot är den inte luftburen. Ännu . . . . .
Citera
2023-11-21, 23:18
Avstängd
korrektamund0s avatar
Citat:

Men hur har du fått för dig att någon skall TVINGA dig att ta någon spruta? Är det någon form av psykotisk fantasi du lider av eller är det någon virtuell 'bogey-man' som hemsöker dig och påstår dylikt trams?

Eller är det bara en principiell deklaration att OM någon skulle få för sig att tvinga dig så säger du nej - på samma sätt som ingen kommer tvinga dig att äta ett ton bananer till frukost, men OM någon får för sig att tvinga dig börja skala så säger du prompt nej? Är det principen du diskuterar?
Citera
2023-11-21, 23:27
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Men hur har du fått för dig att någon skall TVINGA dig att ta någon spruta? Är det någon form av psykotisk fantasi du lider av eller är det någon virtuell 'bogey-man' som hemsöker dig och påstår dylikt trams?

Eller är det bara en principiell deklaration att OM någon skulle få för sig att tvinga dig så säger du nej - på samma sätt som ingen kommer tvinga dig att äta ett ton bananer till frukost, men OM någon får för sig att tvinga dig börja skala så säger du prompt nej? Är det principen du diskuterar?

Sluta diskutera som ett efterblivet barn. Den härskartekniken kommer du ingen vart med. Du och jag diskuterade vad som var ett tvång. Och jag anser det är en tvångsåtgärd att ta bort friheter om man vägrar gå med på ett vårdval man inte vill ha.

Den enda tvångsåtgärd jag själv kände av under pandemin var att jag inte kunde gå på evenemang och resa som jag ville. Rätt milda tvångsåtgärder och aldrig i närheten av något som skulle få mig att göra avkall på mina principer. Skulle jag ta en spruta för att få gå på konsert hade jag nog undrar om jag tappat förståndet helt. Men milda tvångsåtgärder är ändock tvångsåtgärder. De kan lätt skalas upp och bli intensivare. Skulle jag inte få gå in o matbutiker utan att bli arresterad eller bötfälld med 40 000 kr t.ex så hade jag till slut tvingats ta sprutan. Riktigt skönt det aldrig blev så illa och att alla till slut förstod allt bara var trams.

Jag tror ingen kommer tvinga mig till nån spruta. Pandemin är över och jag är stolt jag stod emot tjatet och idiotin.

Sen får du och alla andra göra vilka vårdval ni vill och vara stolta över det. No hard feelings så länge jag är fri att göra mina.
Citera
2023-11-21, 23:28
Medlem
Ingen spruta för svininfluensan, ingen för coviden.
Varken då, nu eller imorgon.
Inga problem har jag haft heller.

Ni som vill ta den 30elfte sprutan, fine.. Men pracka inte på oss som INTE vill ta skiten erat tugg.
Fria val.

Den friheten är det sista som överger mig, på liv och död.
Citera
2023-11-21, 23:32
Avstängd
korrektamund0s avatar
Citat:
Sluta diskutera som ett efterblivet barn. Den härskartekniken kommer du ingen vart med. Du och jag diskuterade vad som var ett tvång. Och jag anser det är en tvångsåtgärd att ta bort friheter om man vägrar gå med på ett vårdval man inte vill ha.

Den enda tvångsåtgärd jag själv kände av under pandemin var att jag inte kunde gå på evenemang och resa som jag ville. Rätt Mila tvångsåtgärder och aldrig i närheten av något som skulle få mig att göra avkall på mina principer. Skulle jag ta en spruta för att få gå på konsert hade jag nog undrar om jag tappat förståndet helt. Men milda tvångsåtgärder är ändock tvångsåtgärder. De kan lätt skalas upp och bli intensivare. Skulle jag inte få gå in o matbutiker utan att bli arresterad eller bötfälld med 40 000 kr t.ex så hade jag till slut tvingats ta sprutan. Riktigt skönt det aldrig blev så illa och att alla till slut förstod allt bara var trams.

Jag tror ingen kommer tvinga mig till nån spruta. Pandemin är över och jag är stolt jag stod emot tjatet och idiotin.

Sen får du och alla andra göra vilka vårdval ni vill och vara stolta över det. No hard feelings så länge jag är fri att göra mina.
OJ då, nu spårade antivaxxar-patrasket ur alldeles. "Den härskartekniken kommer du ingen vart med".
Herregud, och så kom det en kommentar om att argumentera som ett efterblivet barn. Man baxnar.

Nej, ingen har blivit tvingad att vaccinera sig.
Nej, ingen kommer att bli tvingad att vaccinera sig.
Nej, ett krav är inte ett tvång. Det är inte ett tvång att ha körkort, men det är ett KRAV om du skall köra bil. Men ingen TVINGAR dig att köra bil.
Nej, det är inte ett TVÅNG att åka buss, men om du vill åka buss är det ett KRAV att ha biljett. Ingen TVINGAR dig att åka buss

Är det här verkligen så svårt att förstå? Det kan ju inte vara möjligt att folk som är utvecklingsstörda klarar av att logga in här? Eller fick du hjälp av mamma eller pappa?
Citera
2023-11-21, 23:37
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
OJ då, nu spårade antivaxxar-patrasket ur alldeles. "Den härskartekniken kommer du ingen vart med".
Herregud, och så kom det en kommentar om att argumentera som ett efterblivet barn. Man baxnar.

Nej, ingen har blivit tvingad att vaccinera sig.
Nej, ingen kommer att bli tvingad att vaccinera sig.
Nej, ett krav är inte ett tvång. Det är inte ett tvång att ha körkort, men det är ett KRAV om du skall köra bil. Men ingen TVINGAR dig att köra bil.
Nej, det är inte ett TVÅNG att åka buss, men om du vill åka buss är det ett KRAV att ha biljett. Ingen TVINGAR dig att åka buss

Är det här verkligen så svårt att förstå? Det kan ju inte vara möjligt att folk som är utvecklingsstörda klarar av att logga in här? Eller fick du hjälp av mamma eller pappa?

Jag faller inte för din teknik eller trollfälla. Det är uppenbart du helt ignorerar vad jag skriver och du verkar bara försöka provocera.

Inget i ditt inlägg ovan har bärighet på vad jag skrev. Men det som tur är de som läser. Att försöka få dig att förstå vad en tvångsåtgärd är försöker jag inte längre för du vet egentligen precis, du spelar bara korkad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in