2023-11-28, 16:20
Medlem
Går man in på Snapchat och TikTok som används flitigt bland unga i dag så får man ju bokstavligen typ 3 reklamsnuttar på ett 2 minuters klipp, det är ju helt sanslöst irriterande. Även på Youtube har ju "shortclips" blivit alltmer populärt och fanns inte förr, jag tänker att det ligger i nutiden att allt ska gå fort och det tar inte lång tid innan man bryter uppmärksamheten på det man kollar på för något annat. Förr läste man böcker som tog flera timmar och man fick anstränga sig för att ta sig igenom, nu är det serier, spel och sociala medier som gäller istället. Mindre delayed gratification och mer snabb tillfredsställelse helt enkelt, jag tror det gäller både barn och ungdomar såväl som vuxna personer. Hade alla vuxna fått göra en utredning likväl tror jag att många hade fått samma diagnos som barnen som gör dem. Även spelberoende har ju vuxit enormt senaste åren, jag tror det är "snabba dopaminkickar" som blivit vanligare idag.
Senast redigerad av next-chapter 2023-11-28 kl. 16:26.
Citera
2023-11-28, 16:31
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toeknee
För några dagar sedan var jag ute med barnbarnet på lekplatsen. En annan mamma var där, med näsan i mobilen. Hennes barn skrek hela tiden på uppmärksamhet, ville vinka, att mamma skulle titta när hon hoppade osv.

Mamman tittade inte upp en enda gång. Den enda gången hon gav barnet uppmärksamhet var när flickan kom fram och drog i mammans jacka och ville att hon skulle följa med till rutschkanan. Till svar fick hon ett argt "SLUTA DRA I MIG!" - fortfarande utan ögonkontakt.

Ett perfekt exempel är en kvinna i min tidigare bekantskapskrets som påstår att alla hennes fem barn ärvt hennes ADHD. När hon var barn så skildes hennes föräldrar, det söps konstant och det var konstant stök i hemmet. Ingen ordning alls. Hon går i sina föräldrars fotspår med skilsmässa, pundade och supande och noll struktur i hemmet. Givetvis blir hennes ungar likadana.

Sånt kan göra mig riktigt förbannad, och rent av äcklad. Barn behöver kärlek och uppmärksamhet, vuxna generellt bör vara snälla mot barn, men av föräldrarna kan man kräva det. En morsa i parken kan väl leka med sina barn i stället för att glo i sin mobil hela tiden. Barn som får en kärlekslös uppväxt blir ofta hårda och brutala människor som vuxna.

Vad gäller den andra fetningen; det är inte lyckat när föräldrar "självdiagnosticerar" sina barn. Man kan på goda grunder misstänka att ens barn har ärvt ens eget funktionshinder, men då ska de få till en utredning av barnen och inte dra sina egna slutsatser i så stor utsträckning att de påstår att barnen har det och det.

Det är inte fel att behandla ADHD med centralstimulerande mediciner. Det är inte det som är problemet. Det riktiga problemet är att alldeles för många människor med kassa gener fortplantar sig och för dessa vidare till nästa generation. Att skaffa barn är ingen allmänmänsklig rättighet. Barnen måste också få ett bra liv. Om man för sådant på tal så dröjer det inte länge innan anklagelserna om "nazism" haglar. Men det har ingenting med nazism att göra. När ska vi på allvar våga ta tag i denna fråga - huruvida det är klokt att personer med dåliga gener för dessa vidare?
Citera
2023-11-28, 16:40
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Går man in på Snapchat och TikTok som används flitigt bland unga i dag så får man ju bokstavligen typ 3 reklamsnuttar på ett 2 minuters klipp, det är ju helt sanslöst irriterande. Även på Youtube har ju "shortclips" blivit alltmer populärt och fanns inte förr, jag tänker att det ligger i nutiden att allt ska gå fort och det tar inte lång tid innan man bryter uppmärksamheten på det man kollar på för något annat. Förr läste man böcker som tog flera timmar och man fick anstränga sig för att ta sig igenom, nu är det serier, spel och sociala medier som gäller istället. Mindre delayed gratification och mer snabb tillfredsställelse helt enkelt, jag tror det gäller både barn och ungdomar såväl som vuxna personer. Hade alla vuxna fått göra en utredning likväl tror jag att många hade fått samma diagnos som barnen som gör dem. Även spelberoende har ju vuxit enormt senaste åren, jag tror det är "snabba dopaminkickar" som blivit vanligare idag.
När jag försökte läsa ett seriealbum typ Tintin för mina barn så insåg jag att det är för mycket text, för mycket prat, de orkar inte titta på bilderna, orkar inte hålla reda på intrigen. De längtar efter ett tiktok-garv och sedan ett svajp.

Det är faktiskt så illa med mig att jag inte heller kan läsa Tintin sedan 10-15 år. Så hela samhället är berört, alla åldersgrupper utom 80-åringar.

Jag tror seriealbumstestet säger en del om dagens liv. Om någon barn i min barndom på 1970-talet inte orkat läsa Tintin hade han genast fått en diagnos i skolan. Nu orkar inga barn läsa Tintin så alla har en diagnos.
Citera
2023-11-28, 16:43
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Det hade varit intressant med en förfinad statistik rörande etnisk ursprung av de ADHD-diagnostiserade barnen och ungdomarna, men i dagens Sverige är ju statistiska resultat som faller utanför den ideologiskt acceptabla mallen inte önskvärda. Istället riggas undersökningar för att uppnå önskvärda resultat. Paradexemplet är att definiera en arbetsför människa som "sysselsatt" om denne jobbar, studerar eller är föräldraledig minst 1h/vecka, istället för att redovisa om personen i fråga är självförsörjande.
Någon som vet bättre får väl fylla i. Men nog verkar själva samhället i MENA-länder, eller om det är deras personligheter, göra att majoriteten MENA med svenska mått mätt har diagnoser? Kort stubin, dåligt konsekvenstänk, arga, lyssnar inte, kan inte ta in fakta. Jag tänker på den lärare jag känner, som tycker att alla invandrarbarn i hans fattiga område har diagnoser. Men det kanske är så de lever hemma och i deras hemländer? Oavsett internet.
Citera
2023-11-28, 17:16
Medlem
En lågoddsare kan bero på mjukgörande ämnen i plaster.
Citera
2023-11-28, 17:17
Medlem
https://www.tv4.se/efter-fem

Ämnet tas upp idag (28/11)

Viktigt att det diskuteras på alla nivåer ✏️
Citera
2023-11-28, 17:21
Medlem
Borasare1980s avatar
Beror säkert på mobilanvändandet, Tik Tok och all annan vanebildande hyperaktiv media. Allt ska gå kvickt-kvickt-kvickt. Ungar som växer upp med skiten lär sig aldrig ha tålamod med någonting i livet. De är duktiga på multitasking men att fokusera på något specifikt längre än en kvart klarar de inte.
Citera
2023-11-28, 17:38
Medlem
Dåliga föräldrar vill inte veta att de är dåliga föräldrar och "skyller" det på barnet.
Citera
2023-11-28, 17:41
Medlem
Det har blivit "mode" att få en ADHD-diagnos. Då är man helt plötsligt förlåten för alla dumheter man ställer till med.
Citera
2023-11-28, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Därför att de uppenbara fallen av ADHD behandlas ganska framgångsrikt med medicinering, och dǻ borde deras symptom minska eller försvinna och därför borde de inte dyka upp i statistiken över folk med akuta neuropsykiatriska symptom.
Alltså på ren svenska: De som lider av något som liknar ADHD och som dessutom får adekvat medicinering borde bete sig ungefär som normalbefolkningen; de som dyker upp på den psykiatriska öppenvården (eller slutenvården) är inte där på grund av behandlad ADHD utan något annat.

Det är väl ungefär 70-80% av alla som svarar på medicineringen? Och utav den procenten så är det ju säkerligen en mindre procent som helt står utan symptom och är som du säger "normala". Att det helt skulle gå att medicinera bort alla symptom låter väldigt märkligt, precis som på samma sätt att all huvudvärk inte kan botas med Alvedon.
Citera
2023-11-28, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Ytterligare en elefant i rummet. Solklar förklaring. Enorma människomassor bestående av folkslag med ytterst svaga förutsättningar har kommit till Sverige. Dessa lider i hög utsträckning av inavel och, enligt västerländska mått, stora begränsningar i IQ.

När man ska klassificera dessa barn i diverse tester drar man sig för att anteckna ”obegåvad” eller ”svag fattningsförmåga” eller rätt och slätt ”dum i huvudet”. En ADHD-diagnos utgör då en enkel nödutgång (eftersom ingen ännu säkert vet vad åkomman ADHD innebär).

Kort, koncist och korrekt formulerat. 👍
ADHD-slasktratten blir det perfekta instrumentet att bara kötta ner problematiken i: efter pliktskyldig utredning återkommer ”problembarnen” till klassen som minst lika ”högpresterande” som alla andra, man måste ju sätta allt de gör (och inte) i relation till diagnosen.

De tog upp ADHD-ökningen nyss i tv4. Nån journalist/författare var där som någon form av sakkunnig. Hon sa det mer eller mindre rakt ut: skolan har inga resurser att upprätthålla ordning i klassen, men skickas då eleverna till ADHD-bedömning så får de ju sen en massa resurser i och med extra assistenter/stödpersoner etc.
Och Läkemedelsindustrin/den korrupta/mutade läkarkåren har ju ej heller några invändningar mot att på löpande band trycka ADHD-stämpeln i pannan på eleverna.
Statistiken, +600% säger det mesta. Allt.
En win-win-win-situation.
Citera
2023-11-28, 18:03
Medlem
IdunLos avatar
Diagnos och medicinering måste vara det absolut sista steget när allt annat är utrett men numera tar man inte in omständigheter som trauman, mobbning och andra yttre faktorer.

Man sjukdomsförklarar reaktioner så att ingen längre vet vad som är friskt och normalt.

Som förälder måste man ha en jäkla integritet för att stå emot trenderna inom barnpsykiatrin.

Jag har sett i min närhet hur föräldrar har pressats av både skola och BUP att acceptera en ADHD-diagnos på sin son som nyligen hade gått igenom flera svåra händelser. Man behöver inte vara psykolog för att förstå varför han var utåtagerande under just den perioden. När hans liv blev lugnare gick ADHD-symtomen märkligt nog över.

I det fallet framställdes föräldrarna som ett problem när de, som känner sitt barn bäst, inte höll med om diagnosen.

Risken är dessutom det går inflation i diagnoser så att de som verkligen har neuropsykiatriska funktionsnedsättningar inte tas på allvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in