Citat:
Det du beskriver stämmer rätt bra med mina egna erfarenheter från psyk/hab. Speciellt autister är superöverdiagnosticerade.1. Inhämtning av information från lärare spelar väldig stor roll i det diagnostiska, i synnerhet specialpedagoger. Självaste ACE intervjuformulären som används rätt ofta baserar sig på hur barnet är i skolan. Observation av patient i olika miljöer är ytterst viktigt då det går inte att ställa en diagnos utifrån fåtalet timmar psykolog/psykiater träffar patient.
2. Jag förstår inte din andra punkt, men anpassningar i skolan ofta genomförs innan barnet får eventuellt diagnos. Diagnosen kan i efterhand styrka behovet av anpassningar.
3. Det är inte ovanligt att patienter med odiagnosticerad ADHD dricker energidricker eller konsumerar socker. En av patienterna jag diagnosticerade nyligen drack 12-15 Red Bulls per dag och sänkte det till 1-2 i veckan när hen fick adekvat behandling. Det är inte självbehandling, men det är ett beteende som kan vara indikativt för ADHD.
ADHD är ett tillstånd som egentligen har att göra med kroppens oförmåga av att tolka signaler, både in-ifrån och utifrån som gör att patienter ofta hittar egna strategier på egen hand för att försöka styra detta. Många kan exempelvis inte hålla sig från att binge-äta, konsumera mycket socker, energidrycker, dricka alkohol för att dämpa hyperaktivitet, utveckla ätstörning, listan kan göras lång.
Det är därför man ger amfetaminer (stimulerande) till patienter som har ADHD och är redan hyperaktiva, något som kan verka motstridigt, eftersom dopaminreglering har en skyddande effekt mot dessa signaler som hjärnan har svårt att tolka.
/G.
2. Jag förstår inte din andra punkt, men anpassningar i skolan ofta genomförs innan barnet får eventuellt diagnos. Diagnosen kan i efterhand styrka behovet av anpassningar.
3. Det är inte ovanligt att patienter med odiagnosticerad ADHD dricker energidricker eller konsumerar socker. En av patienterna jag diagnosticerade nyligen drack 12-15 Red Bulls per dag och sänkte det till 1-2 i veckan när hen fick adekvat behandling. Det är inte självbehandling, men det är ett beteende som kan vara indikativt för ADHD.
ADHD är ett tillstånd som egentligen har att göra med kroppens oförmåga av att tolka signaler, både in-ifrån och utifrån som gör att patienter ofta hittar egna strategier på egen hand för att försöka styra detta. Många kan exempelvis inte hålla sig från att binge-äta, konsumera mycket socker, energidrycker, dricka alkohol för att dämpa hyperaktivitet, utveckla ätstörning, listan kan göras lång.
Det är därför man ger amfetaminer (stimulerande) till patienter som har ADHD och är redan hyperaktiva, något som kan verka motstridigt, eftersom dopaminreglering har en skyddande effekt mot dessa signaler som hjärnan har svårt att tolka.
/G.
Vad som dock oroar mig är att du är öppen med att en stor del av diagnosticeringen vilar på just andras subjektiva bedömningar och frågeformulär (som vi vet ofta inte reflekterar sanningen särskilt väl). men inte verkar inse hur stort det här problemet är.
I andra delar av medicin kan du ta en odling på något och påvisa förekomst av bakterier eller ta en CT eller MR och påvisa strukturell skada (även om det inte har ett linjärt samband med smärta och funktion). Du ser mer eller mindre svart på vitt att det är så här i många fall. Är det inte lite magstarkt att hävda att en ADHD-diagnos är samma "grej" som en lunginflammationsdiagnos eller något icke-transitoriskt som CP?
Dessa diagnoser (vars grundvärde jag inte motsätter mig) är helt baserade på sociala konstruktioner kring beteende och sätts i många fall med hjälp av högst subjektiva bedömningar. Att vi nu har en ökning av 600% vad gäller ADHD och en ännu större vad gäller autism är en tydlig varningsklocka för att vi gör någonting fel. Är en NPF-diagnos av värde när nästan ingen är neurotypisk och två autister inte behöver vara lika varandra på något sätt?
Sen skriver du att många får hjälp. Det har du rätt i, och som terapeut förstår jag viljan att hjälpa alla som sträcker ut en hand, men vi är i slutändan betalda av offentliga medel för att utföra vårt arbete och då behövs det prioriteringar. Är det rimligt att en tonåring som känner sig lite nere ska kunna ta del av samma skattebetalda vård bestående av gratis besök med fysioterapeut, arbetaterapeut, psykolog, logoped, kurator och läkare som en "äkta" autist vars liv är ett rent helvete?
Vi har tyvärr ändliga resurser och det är inte rimligt att autism eller andra diagnoser används som slask för att "hjälpa" alla som mår lite dåligt. Och jag förstår verkligen inte den här oviljan att ställa krav på patienterna så att de faktiskt kommer någonstans. Där jag brukade jobba bollades människor runt överallt fast de själva vägrade sluta dricka sina två flaskor cola om dagen eller ändra någonting. Men nu kommer jag av mig.