Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2023-12-03, 14:41
  #37
Medlem
sinistrals avatar
Om man kan ta 50 dagar ledigt utan att det går ut över kunder eller kollegor så kan man ju fråga sig om vad personen gör på jobbet. Det är klart att en enskild person möjligen kan ha det så, man kanske tex har ett jobb där man enbart behöver utföra något då och då men som ändå är kritiskt för verksamheten men det kan ju knappast vara flera personer som har samma möjlighet då borde man ju snarare istället ändra anställningsform på de anställda.
Citera
2023-12-03, 18:32
  #38
Medlem
bluntcunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Gör inte en dag det?
Inte nödvändigtvis.
Citera
2023-12-03, 18:48
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bluntcunt
Inte nödvändigtvis.
Vad utvecklande
Citera
2023-12-03, 19:03
  #40
Medlem
bluntcunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vad utvecklande
En dags semester kan man väldigt enkelt planera inför och således se till att varken kollegor eller kunder blir drabbade. Så nej, inte nödvändigtvis.
Citera
2023-12-03, 19:10
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bluntcunt
En dags semester kan man väldigt enkelt planera inför och således se till att varken kollegor eller kunder blir drabbade. Så nej, inte nödvändigtvis.
Fast det går fortfarande ut över kollegor och kunder. Allt beror på arbetsgivares välvilja. Skillnaden med lagstadgad och avtalad semester är att arbetsgivaren får planera för att de ska gå att ta ut.
Citera
2023-12-03, 22:42
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
Jag jobbar som utvecklare/teknisk chef i USA, och på de två senaste jobben (bägge på konsultföretag) har vi haft obegränsad semester ("unlimited PTO"). Jag tar ofta 30-40 dagars semester per år, vilket är en stor skillnad mot de 10 dagar (20 dagar efter 10 års anställning) som är det vanliga här.

När jag nämnt det för familj och kompisar i Sverige så har de svårt att förstå konceptet, att jag kan ta ledigt närhelst jag vill, så länge det inte går ut över kollegor eller kunder. Förekommer inte obegränsad semester inom IT-branschen i Sverige?

Och ja, det är betald semester, PTO står för "Paid Time Off".

För mig som konsult är det lite annorlunda. Jag jobbar mestadels med väldigt korta projekt från olika kunder, mestadels bara kunder som hör av sig till mig, ca 5-6h upp till 30-50h i tid är "projekten".

Jag har 30 dagars semester, sen har vi flex på timmarna, man kan max spara 40h, och man får max ligga -10h. (Vi har på pappret en 37h arbetsvecka).

Vill jag ta ut min semester, eller vill jag flexa ut så behöver jag inte ens berätta för chefen egentligen, jag bara registrerar det. Jag är aldrig på kontoret ändå. Så ja, jag skulle väl kunna ta 40dagar ungefär.

Nu har ja väl bara tagit 10 eller något sånt i år, men det är självförvållat för jag accepterar för mycket jobb. (Men jag får en del av min lön rörlig på det jag fakturerar också)

Utöver det, ja, jag tror inte min chef bryr sig vad jag gör så länge pengarna rullar in, men de gör det ju inte om jag inte jobbar.
__________________
Senast redigerad av q2q2 2023-12-03 kl. 22:47.
Citera
2023-12-04, 08:42
  #43
Medlem
Stora skillnaden verkar ju vara att man på i USA måste ha ett chefsjobb eller it-jobb medans man på sverige får 30 dagar även på IDG eller ICA.

Min nuvarande tjänst har jag 35 dagars ledigt, tre dagars arbetstidsförkortning och möjlighet att växla in semestertillägget mot en extra veckas semester om man vill. Dvs 43 lediga dagar, och det på ett vanligt tjänstemannajobb utan personalansvar eller ansvar för andra leveranser än mina egna.

Sen jag fick barn har jag haft 8 veckor ledigt varje sommar + några veckor till eftersom jag blandat ut med lite föräldradagar.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback