2023-12-04, 19:27
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imrichbitch
Köper man en kärra för 700k på avbetalning så har han nog andra dyra laster. Gissar att det tex inte duger med vilka klädmärken som helst.
Jag har vänner som tjänar betydligt mer än jag själv men alltid gnäller över dålig ekonomi, trots lägre boendekostnader.
Vissa människor är hopplösa när det gäller pengar.
Jag har i perioder levt på väldigt lite pengar. Det är oftast en fråga om inställning.

Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Jag fick ut bra mycket mindre när jag gick på a-kassa, men inte fan grät jag över det. Var helt ok att leva på.
imrichbitch har en stor poäng här, den här snubben går inte omkring i kläder från Icamaxi eller Lager 157, köper man en bil för 700 blancolånade loppor så bör man nog klä sig därefter också. Skulle tro det är dyra vanor hela vägen ned till öronpinnar för den här gubben...
Citera
2023-12-04, 19:50
Medlem
Tyckte synd först men vadå det kommer in varje månad?
Citera
2023-12-04, 23:32
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
imrichbitch har en stor poäng här, den här snubben går inte omkring i kläder från Icamaxi eller Lager 157, köper man en bil för 700 blancolånade loppor så bör man nog klä sig därefter också. Skulle tro det är dyra vanor hela vägen ned till öronpinnar för den här gubben...

Jag får vara beredd att hålla med i den spekulationen. Saker kostar pengar, det är en prioriteringsfråga.
Jag har en småbil som är snart 10 år gammal, frugan en familjebil från samma år. Båda köpta begagnade, båda "billiga" båda avbetalda det lilla vi lånade på under två år.
Jag unnar mig inte att ta ett blancolån för att köpa en fin bil.

Sen har även jag utvecklat vanor efter plånboken. Men folk måste behärska sig bättre och hålla sig ifrån att lyxlåna.
Citera
2023-12-05, 02:56
Medlem
ElakTants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PyroPelle
Tror han är desperat och hoppas att någon anställd på Kronofogden ska läsa artikeln och gripa in, tyvärr så fungerar det inte så!

Sedan att han påstår att han plockade burkar för att kunna ha råd att bjuda reportern på kaffe?? Du har 9000 kr kvar efter hyran, prioriteringar!!
Han ljuger! Vart går pengarna. Tar Björn ladd, eller vad stoppar han i sin feta kropp som verkligen inte det set ut att gå någon nöd på.
Citera
2023-12-05, 09:14
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Generationer svenskar är fostrade in i detta tankesätt. Så fort man får löneförhöjning så skall alltihop intecknas i större bostad, finare bil osv.

Skulle man bli sjuk, förlora jobbet osv så skall skattebetalarna se till att "man inte förlorar något på att vara sjuk".

Det här är en helt medveten strategi från S. Alla skall vara beroende av bidrag, även höginkomsttagare, så att de tänker att de skulle förlora på att rösta borgerligt.

Svenskarna älskar också hyresregleringar som gör bostadsmarknaden icke fungerande. I andra länder är bland det första man gör när ekonomin försämras att flytta till en bostad med lägre standard. Vare sig man hyr eller äger sin nuvarande bostad finns det alltid något lagom att hyra. Äger man sin bostad är det enkelt att hyra ut den till marknadshyra.

Med den dysfunktionella svenska bostadsmarknaden är det extra viktigt att inte byta upp sig så fort man får det bättre ställt för det tar en evighet att byta ner sig igen.

Visst skall vi ha skyddsnät men de skall inte vara till för att övre medelklass skall kunna behålla sin standard för alltid oberoende av vad som händer dem. De skall skydda människor från att hamna på gatan och svälta.

Jag håller med om det mesta, men jag tror inte att en friare bostadsmarknad hade gjort särskilt mycket i det här fallet. Även på en fri marknad vill hyresvärdar ha vettiga hyresgäster, och om du måste byta lägenhet för att ekonomin inte går runt i den gamla, så har du ofta inte ordnad ekonomi nog att få ett nytt hyreskontrakt. Det blir ett moment 22 där du inte har råd att bo kvar men inte ekonomi nog för att kunna flytta till något billigare.

Lägg sedan till det faktum att många stoppar huvudet i sanden när de konfronteras med sin ekonomiska verklighet och hoppas på att något mirakelarv eller en lottovinst ska rädda dem ur situationen snarare än att arbeta proaktivt. Det är inget unikt svenskt fenomen heller, det ser man när man tittar på program liknande lyxfällan från andra länder också. Folk som jagas av indrivare och den lokala maffian men som ändå tecknar nya billån med 29% ränta för att skaffa sig en fräsig Mustang.
Citera
2023-12-05, 10:19
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fyllera
Hej!

Läste detta "https://www.aftonbladet.se/a/P48V06" och blev helt förvånad. Han har 17000 kvar efter utmätning, har en hyra på 8000 och gråter för att han inte har råd att ge sitt barn julklappar. Är det bara jag som tycker han mycket pengar kvar? Är det verkligen existensminimum? Det finns ju människor som får ut typ det i månaden.

Kunde du inte citerat lite för oss som inte vill ge dom massa clicks... ? Men låter helt sjukt att han har så mycket över och gnäller.. Han får lära sig att leva sparsamt som många andra gör, dom goda tiderna är förbi dags han vaknar kanske
Citera
2023-12-05, 14:28
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Jag fick ut bra mycket mindre när jag gick på a-kassa, men inte fan grät jag över det. Var helt ok att leva på.

Hade själv knappt 8000 kvar efter hyran på akassa, klarade mig med pengar över alla månader jag inte gjorde nått planerat större inköp.
Citera
2023-12-05, 14:54
Avstängd
Har du en a-kassa på 21.500 kr så har du 15.500 kvar efter skatt till hyra och övrigt.
Har du lön på 21.500 kr så har du 17.500 kr kvar efter skatt till hyra och övrigt.
Citera
2023-12-05, 15:11
Medlem
Vad vill egentligen hans ungar ha i julklapp? Silver och guld?

Har man f.ö. inte råd med vissa saker så har man inte.

Nu hittade jag inte artikeln när jag jag letade på aftonbladet. Men om Björn har levt över sina tillgångar har jag svårt att känna sympati.

Ensamstående mödrar. Fattigpensionärer. Arbetskraft som blir underbetald. Dessa känner jag sympati för. Men den här killen får mig att tänka på en släkting till mig som har ett bra jobb och som ändå tigger pengar av sin farsa för att hans ungar ska ha det ena och det andra.

Att ha levt över sina tillgångar är att själv ha satt sig i sin sits!
Citera
2023-12-05, 15:59
Avstängd
Jag får tre uppfattningar när jag läser artikeln:

1) Björn har urdåligt omdöme.

2) Björn saknar kompetens och verkar inte vara den vassaste knivan i lådan.

3) Björn skulle behöva ha någon som delvis/helt sköter hans ekonomi.

Nu ska jag säga något provokativt: Har du som förälder inte råd med julklappar till dina barn så har du fattat enormt dåliga beslut under ditt liv och är enligt mig en dålig förälder.

Om man inte ens kan spara ihop 1000-3000 per år för att köpa julklappar till barnen eller vad det nu går på så har man totalt misslyckats som förälder.

Inte ens om man förlorar jobbet ska vara en ursäkt för att ha inte ha pengar kvar till att köpa julklappar.

Att köpa en bil är bland den sämsta investeringen man kan göra. Snubben har 0 ekonomisk träning.

Det bästa sättet att spendera sin aktiva (jobb) lön på:
1) Tillgångar.
2) Projekt som genererar mer pengar (företagsidéer).

De pengar som genereras passivt kan man spendera för de pengarna är i stort sätt ''säkrade'' om man har investerat rätt.
Citera
2023-12-05, 16:14
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Lägg sedan till det faktum att många stoppar huvudet i sanden när de konfronteras med sin ekonomiska verklighet och hoppas på att något mirakelarv eller en lottovinst ska rädda dem ur situationen snarare än att arbeta proaktivt. Det är inget unikt svenskt fenomen heller, det ser man när man tittar på program liknande lyxfällan från andra länder också. Folk som jagas av indrivare och den lokala maffian men som ändå tecknar nya billån med 29% ränta för att skaffa sig en fräsig Mustang.
Och så har vi alla som direkt vill få det till att det är så enkelt att de är ointelligenta. Hade det varit så enkelt att det bara handlade om brist på intelligens hade de där människorna inte ens kunna knyta skorna eller koka makaroner.

Visst, det är inte smart att ta ett stort blancolån för att köpa en bil, men det går inte att enbart förklara med att personen är puckad. Det är mer komplext än så, och mycket psykologi är inblandat.
Citera
2023-12-05, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dANii
Alltså, 17 tusen över? Vilken clown. Fogden kan gott gå in och ta mer om dom vill.

Förstår inte hur man inte kan klara sig på det.
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Dottern vill väl ha en iPhone 15 pro max, en sådan kostar 18 tusen så det kan bli tufft att få ekonomin att gå ihop då.

Undrar hur gammal ungen är. Kanske dags att lära henne spara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in