2023-12-05, 20:30
Medlem
Det här handlar lite om vilket samhälle vi vill ha. Hur fan kan man som företag lånta ut i mitt tycke sjukt stora summor som blanco till individer som har små marginaler? Hur fan kan folk ta lån till vansinnigt höga räntor? Och vi tillåter att dessa möts...

I dessa trådar kommer det ständigt krav på undervisning kring privatekonomi i skolan. Det verkar inte fungera. Jämför vi med att köra bil så krävs det körkort vilket fås efter avklarade prov. För att låna pengar krävs det att du lyckas fylla i en ansökan och signera med BankID, thats it... I detta fall så får han låna 700000 blanco, någonstans har det gått snett vilket jag har svårt att smälta.

På något sätt skulle jag vilja att varje lån som går till fogden skulle nollas. Lånar du ut pengar utan säkerhet så ska du ta risken. I detta fall: sälj bilen till Björn, ta en kontantinsats beroende på hur du bedömmer chanserna att få lånet återbetalt. Den dagen Björn inte kan betala så hämtar du bilen och Björn anses ha gjort rätt för sig. Har du då räknat fel på värdeminskning och liknade så tar du smällen. Nu är det tyvärr Björn som tar smällen och du som lånade ut pengarna får en fet ränta och hjälp att jaga Björn tills han är totalt utarmad och får en skuldsanering.

Nu handlade artikeln om att Björn ville ha en utmätningsfri månad och inte så mycket om hur hans ekonomi ser ut. Det hade varit intressantare med konkreta siffror, hur ser framtiden ut? Hur går det med skulden?
Citera
2023-12-06, 16:37
Medlem
Keramik-Kalabaliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fyllera
Fokus ligger på "... gråter för att han inte har råd att ge sitt barn julklappar."
Han har säkert läst om rödvinsdrickande lönnfeta kvinnor som gjort samma sak och fått ekonomisk hjälp av folk som tycker att det är synd om barnen som inte kan få julklappar eftersom den lönnfeta mamman måste ha sitt rödvin och mikrouppvärmda mat.

Till honom kan jag bara säga: "Sluta upp med att fira jul och lär dina ungar att hela den traditionen är ett stort lurendrejeri av vilket föräldrar får dåligt samvete om de inte går i samma fotspår som de flesta andra idioter till föräldrar".

Barn kan få presenter under andra dagar när de inte förväntar att få dem.
Citera
2023-12-06, 18:04
Medlem
Finns ett väldigt simpelt sätt att lösa detta.

Björn får ställa sig på en allmän plats med sina ben särade och sen får 1 person sparka honom hårt i bollarna med en vanlig sko, detta gör så -1kr skrivs av på hans skuld och så gör man så att det går inte på nåt annat sätt att skriva av hans skuld.

Sen får man självklart ta hänsyn att hans kropp behöver vila så man låter hans kropp vila XX dagar mellan varje pung spark och sätter upp ett kö system för pung sparkarna och kanske sänder det på live streaming/live tv över hela världen.

Så lär Björn väldigt snabbt tack vare smärtan och förödmjukelsen att inte göra såna dumma beslut att köpa en bil för 700,000kr som han ej har råd med.
Citera
2023-12-07, 09:22
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniversalRace
Det här handlar lite om vilket samhälle vi vill ha. Hur fan kan man som företag lånta ut i mitt tycke sjukt stora summor som blanco till individer som har små marginaler? Hur fan kan folk ta lån till vansinnigt höga räntor? Och vi tillåter att dessa möts...

I dessa trådar kommer det ständigt krav på undervisning kring privatekonomi i skolan. Det verkar inte fungera. Jämför vi med att köra bil så krävs det körkort vilket fås efter avklarade prov. För att låna pengar krävs det att du lyckas fylla i en ansökan och signera med BankID, thats it... I detta fall så får han låna 700000 blanco, någonstans har det gått snett vilket jag har svårt att smälta.

På något sätt skulle jag vilja att varje lån som går till fogden skulle nollas. Lånar du ut pengar utan säkerhet så ska du ta risken. I detta fall: sälj bilen till Björn, ta en kontantinsats beroende på hur du bedömmer chanserna att få lånet återbetalt. Den dagen Björn inte kan betala så hämtar du bilen och Björn anses ha gjort rätt för sig. Har du då räknat fel på värdeminskning och liknade så tar du smällen. Nu är det tyvärr Björn som tar smällen och du som lånade ut pengarna får en fet ränta och hjälp att jaga Björn tills han är totalt utarmad och får en skuldsanering.

Nu handlade artikeln om att Björn ville ha en utmätningsfri månad och inte så mycket om hur hans ekonomi ser ut. Det hade varit intressantare med konkreta siffror, hur ser framtiden ut? Hur går det med skulden?

Kan hålla delvis med. Myndiga människor har ju ett ansvar för vilka beslut de tar, men man borde nog strama år låneindustrin också, sätt tak på hur höga räntorna får vara även för lån utan säkerhet, och de banker som beviljar stora lån utan säkerhet får själva stå för en betydande del av skulden om låntagaren inte klarar av att betala.
Citera
2023-12-09, 12:06
Medlem
Är detta ett skämt? Eller är det ett riktigt reportage som Aftonbladet gjort? Och faktiskt publicerat?

Om det är det sistnämnda är jag mållös…
Vet inte vem jag tycker är den största idioten, Björn eller AB.
Citera
2023-12-09, 18:01
Medlem
Varför inte då söka sanering för att slippa utmätningen?, vid utmätning så minskar ju skulderna knappt pga räntorna, sanering erbjuder dessutom 2st betalningsfria månader och håller på max 5år enligt KF.
Har man dessutom barn så kan betalningskravet bli 3 år, saneringen är dock alltid 5 år.
Citera
2023-12-09, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Varför inte då söka sanering för att slippa utmätningen?, vid utmätning så minskar ju skulderna knappt pga räntorna, sanering erbjuder dessutom 2st betalningsfria månader och håller på max 5år enligt KF.
Har man dessutom barn så kan betalningskravet bli 3 år, saneringen är dock alltid 5 år.

Han lär väl knappast får en skuldsanering beviljad. Det är ju inte direkt så att gäldenären själv kan välja mellan skuldsanering och löneutmätning. Framgår det av artikeln hur stor skulden är? Jag läser av princip inte artiklar där TS inte lyckats prestera en fungerande länk.
Citera
2023-12-09, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Han lär väl knappast får en skuldsanering beviljad. Det är ju inte direkt så att gäldenären själv kan välja mellan skuldsanering och löneutmätning. Framgår det av artikeln hur stor skulden är? Jag läser av princip inte artiklar där TS inte lyckats prestera en fungerande länk.

Klarar han kraven för sanering, är det väl fritt fram söka även fast det i nuläget är utmätning.
Citera
2023-12-09, 20:18
Medlem
Citat:
Klarar han kraven för sanering, är det väl fritt fram söka även fast det i nuläget är utmätning.

Javisst, men vad får dig att tro att han klarar kraven?
Citera
2023-12-09, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Javisst, men vad får dig att tro att han klarar kraven?

Tja, han är ju insolvent, och det är väl bara köra testet på KF för att se om det ens är lönt.

https://kronofogden.se/skuldsanering...dsaneringstest

Felet som gjorts är väl då att personen i fråga inte ansökte om sanering i tidigare stadium, så kanske det blivit det istället för utmätning med lite flyt.
Senast redigerad av peckapecan 2023-12-09 kl. 21:49.
Citera
2023-12-13, 19:40
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Därför att den som är skuldsatt ha gjort stora ansträngningar för att försöka lösa sin ekonomi för att ens få ansöka om sanering.
Dvs det kommer att ta lång tid och inte ens då är det säkert att fodringsägarna går med på det.
Citera
2023-12-13, 20:15
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fyllera
Hej!

Läste detta "https://www.aftonbladet.se/a/P48V06" och blev helt förvånad. Han har 17000 kvar efter utmätning, har en hyra på 8000 och gråter för att han inte har råd att ge sitt barn julklappar. Är det bara jag som tycker han mycket pengar kvar? Är det verkligen existensminimum? Det finns ju människor som får ut typ det i månaden.
Jag har läst tråden och så gott som samtliga debattörer ondgjör sig över hur mycket pengar killen har utan att ens försöka förstå hur det hänger ihop.
Ja han har 17000 kvar efter utmätning men kronofogden uppger alltid summan innan skatt.
Anta att han betalar 30 procent i skatt så har han 11900 kvar.
Minus hyran på 8000 har han 3900 kvar att leva för.
Visserligen är det något skumt eftersom hans existensminimum borde ligga på 5 717 men jag antar att han betalar mellanskillnaden i underhåll för dottern om hon mestadels lever hos mamman vilket vore önskvärt då killen antagligen inte är lämplig som pappa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in