2024-05-08, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajjjban
Ingen här kan nämna ett enda argument varför det skulle vara bra att ansluta sig till euron, och helt plötsligt sitta i samma båt som maximalt skuldmättade länder som Italien, Grekland m.fl.

Vi skulle få en stabil och säker valuta och inte fuskdevalvera oss ur svårigheter, ungefär som att införa en guldmyntsfot igen.
Handel skulle öka, turism skulle öka
Citera
2024-05-08, 16:29
Medlem
lajjjbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radetzky
Vi skulle få en stabil och säker valuta och inte fuskdevalvera oss ur svårigheter, ungefär som att införa en guldmyntsfot igen.
Handel skulle öka, turism skulle öka

Ditt första argument finns det inga som helst belägg för och den andra är försumbar.
Citera
2024-05-08, 22:22
Medlem
Vad som är bäst gällande att gå över till Euro eller inte finns det inget svar på helt enkelt. Däremot så har vi en valuta med problem och det är något vi måste göra något åt.
Citera
2024-05-09, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Hahaha, svenne går på vad som helst...

Först ser Riksbanken till så att svenska kronan försvagas kraftigt, för att därefter förespråka en anslutning till euron på denna för svenska folket ogynnsamma nivå.

Euron stod i 8 kr 2000 och 9 kr 2012. Jag håller med dig i det du skriver men förstår inte varför du vill ansluta dig till euron. Att ha kontroll över sin egen valuta är A och O för självständighet.

Citat:
Ursprungligen postat av poxxaq
Vad som är bäst gällande att gå över till Euro eller inte finns det inget svar på helt enkelt. Däremot så har vi en valuta med problem och det är något vi måste göra något åt.

Vi har politiker som tjänar främmande intressen och som låter sig korrumperas. Se till exempel Göran Persson på sitt gods "Torp" eller sök på Fredrik Reinfeldt på allabolag så ser man enkelt att han fått 100 miljoner utbetalt till sig sedan 2015, och det bara i Sverige och det som helt öppet redovisas.

Vi ska INTE ansluta oss till euron. Vi ska lämna EU och vi ska lämna NATO. Vi kan ha bra samarbete med EU och NATO ändå.
Citera
2024-05-09, 19:18
Medlem
Problemet är inte sek, usd, euro osv utan det är hur politiker, myndigheter, centralbank osv hanterar allt. Hade svenska centralbanken osv inte varit korrupta och allmänt värdelösa hade sek klarat sig utmärkt. Skifta till euro flyttar bara problemet och i dagsläget hade det bara vara till att rövknulla svenska folket, vilket iofs görs dagligen. Lös problemet med hur nämda personer och instituitioner agerar klarar valutan sig.
Citera
2024-05-10, 09:31
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Euron stod i 8 kr 2000 och 9 kr 2012. Jag håller med dig i det du skriver men förstår inte varför du vill ansluta dig till euron. Att ha kontroll över sin egen valuta är A och O för självständighet.

Jag tvingas bevittna hur värdet på mina besparingar år efter år straffas av en svensk krona som är på en bananrepubliks nivå. Så att vi har "kontroll" har hittills endast drabbat mig negativt.

Men jag förstår ändå hur du menar. Det finns en fördel med att inte alla valutor går samman i en. Till slut får vi en världsvaluta, vilket vore en mardröm.

Vill bara säga också att jag röstade nej till Sveriges EU-medlemsskap. Men efter att vi blivit medlem såg jag ingen poäng med att stå utanför euron. Just därför att Sverige är ett sanslöst dåligt land vad gäller att hantera sin "självständighet". De flesta svenskar borde inte ens ha rösträtt med tanke på vilka clowner vi röstat fram...

Men det allra viktigaste: jag är motståndare till fiat-systemet och centralbanksmonopol. Så att välja mellan sek och euro är som att välja mellan pest och kolera. Fram för guldmyntfot!
Senast redigerad av Ghibellino 2024-05-10 kl. 09:34.
Citera
2024-05-10, 09:36
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Finns flertal ex. på det
finland och kroatien, som jag kommer på rak arm

Jag kan lägga till Holland (eller Nederländerna för den bajsnödige). Hade bekanta som starkt varnade för hur priserna for upp i taket med införandet av euron. Vi ska naturligtvis röra oss bort från alla former av överstatlighet och jobba för en swexit om något.
Senast redigerad av RobRoys 2024-05-10 kl. 09:44.
Citera
2024-05-26, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
alla dina besparingar kommer vara värt mindre! Om du exempelvis får ut 20.000 idag så kommer du kanske få ut 2000 euro om du har tur? Men har du 100.000 på banken kommer du få runt 8900 euro

Jag har börjat intressera mig mer för euron nu, växlingskursen blir bara värre.

Sverige fick ett erbjudande om att växla SEK mot Euro år 2000 till kursen 6 SEK <-> 1 euro.
Hade en svensk då tagit 100.000 SEK och växlat in dessa till Euro så hade han fått 16.650 EURO. Sen låtit de ligga i 24 år och idag växlat tillbaka dom till SEK och fått 16.650 euro till kursen 11.5 kr = 191.475 SEK. Alltså nästan en dubblering pga att euron är så mycket bättre och starkare.

Om vi vänder på det och låtsas att man va en Tysk som då använde samma kurs/erbjudande och istället använde sina Euro och växlade o investerade i valutan SEK , 10.000 euro till kursen 6 kr = 60.000 SEK och sedan låtit dessa ligga i 24 år för att idag växla tillbaka dom till sina Euro och dagens kurs 11.5 kr <-> 1 euro, då hade tysken fått tillbaka 5217 euro. Han hade då nästan förlorat halva sitt värde. Från 10.000 euro till 5217 euro.

Nu är detta bara siffror utifrån erbjudandet vi fick som land för några decennier sedan men tänk om Sverige hade tagit det erbjudandet?
Lätt att vara efterklok.
Vad händer om 10-15 år framåt då.. kommer 1 euro kosta 20 SEK så?

Fasen euron kanske inte är så dumt ändå. Sverige importerar nästan allt redan idag så varför inte ta den valutan så blir det billigare för företag att köpa produkter/varor/tjänster så vi slipper svensk inflation.

Läste att liberalerna är för euro, men även moderaterna talar mer och mer för euron.
Jag vet inte vad som är bäst men tittar bara på min egen plånbok och det har blivit asdyrt med tex flygbiljetter, inköp utomlands och till och med danskarna har bättre valuta än SEK, de tar sin medianlön på 47.000 danska kronor och växlar de till SEK och får ca 65.000 SEK för de -> vi har rätt dålig valuta rätt uppenbart där
Senast redigerad av Soltorkadetomater 2024-05-26 kl. 12:46.
Citera
2024-05-26, 16:55
Medlem
Arnstads avatar
Att köpkraften minskar för den svenska kronan kan förstås ändras av att vi går över till euro. Det går ju inte att jämföra med något som inte finns. Egentligen så förlorar vi ju möjligheten att stärka kronan samtidigt om vi nu går över till euro. Den största fördelen att gå över till euro är väl att eventuella besparingar som man håller i kontanter inte minskar i värde gentemot euron, men utan en egen valuta så förlorar politikerna ett verktyg för att reglera de nationella finanserna.

En avtagande produktivitet för landet som helhet kan då inte tas ut som sjunkande värde på kronan, utan måste då behandlas i löneförhandlingar. Det är också med kronan så att man nationellt på politisk väg enklare skulle kunna lätta på skuldsättningen för företag och privatpersoner.

Det finns faktiskt folk som tror att vår försämrade köpkraft beror på kronan i sig och inte på att Sveriges ekonomi inte är så bra. De som tjänar mest på att kronan är kvar i sin dalande kurva är de som har stora lån.
Citera
2024-05-26, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Det finns faktiskt folk som tror att vår försämrade köpkraft beror på kronan i sig och inte på att Sveriges ekonomi inte är så bra.
Ja, nog för att kriser och hårda tider inte är bra för mindre valutor, men man får också ta i beaktande vad som produceras och då säljs. En diskussion om kronans värde är en avkrok ifrån produktiviteten inom landet som sådant, men det är ju en större fråga.

Vad gäller euro kan jag väl bara säga att ingen var ledsen över att vi inte hade den under eurpeiska bankkrisen där Finland hade klarat sig bättre med finska mark än euron de hade. Man får också tänka ett steg längre, krashar Italienarnas spagge-ekonomi kommer vi åka på skiten där också bara för sammankopplingen den vägen och deras ekonomiska situation har vi ju mindre kontroll över än vår egna men får ändå skiten.
Citera
2024-05-26, 18:04
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Det stora problemet med Euron är att de enskilda medlemsländerna inte kan sätta styrräntan själva för att kompensera för ekonomiska händelser i det egna landet. Det blir en slags one-size-fits-nobody. Medlemsländernas ekonomier är för olika.

Det är som att dela plånbok med grannen, jag vill inte heller ha Euro pga det.
Att som vissa tror att vi blir rikare av Euro är bara att lura sig själv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in