Citat:
Ursprungligen postat av
realist1
alla dina besparingar kommer vara värt mindre! Om du exempelvis får ut 20.000 idag så kommer du kanske få ut 2000 euro om du har tur? Men har du 100.000 på banken kommer du få runt 8900 euro
Jag har börjat intressera mig mer för euron nu, växlingskursen blir bara värre.
Sverige fick ett erbjudande om att växla SEK mot Euro år 2000 till kursen 6 SEK <-> 1 euro.
Hade en svensk då tagit 100.000 SEK och växlat in dessa till Euro så hade han fått 16.650 EURO. Sen låtit de ligga i 24 år och idag växlat tillbaka dom till SEK och fått 16.650 euro till kursen 11.5 kr = 191.475 SEK. Alltså nästan en dubblering pga att euron är så mycket bättre och starkare.
Om vi vänder på det och låtsas att man va en Tysk som då använde samma kurs/erbjudande och istället använde sina Euro och växlade o investerade i valutan SEK , 10.000 euro till kursen 6 kr = 60.000 SEK och sedan låtit dessa ligga i 24 år för att idag växla tillbaka dom till sina Euro och dagens kurs 11.5 kr <-> 1 euro, då hade tysken fått tillbaka 5217 euro. Han hade då nästan förlorat halva sitt värde. Från 10.000 euro till 5217 euro.
Nu är detta bara siffror utifrån erbjudandet vi fick som land för några decennier sedan men tänk om Sverige hade tagit det erbjudandet?
Lätt att vara efterklok.
Vad händer om 10-15 år framåt då.. kommer 1 euro kosta 20 SEK så?
Fasen euron kanske inte är så dumt ändå. Sverige importerar nästan allt redan idag så varför inte ta den valutan så blir det billigare för företag att köpa produkter/varor/tjänster så vi slipper svensk inflation.
Läste att liberalerna är för euro, men även moderaterna talar mer och mer för euron.
Jag vet inte vad som är bäst men tittar bara på min egen plånbok och det har blivit asdyrt med tex flygbiljetter, inköp utomlands och till och med danskarna har bättre valuta än SEK, de tar sin medianlön på 47.000 danska kronor och växlar de till SEK och får ca 65.000 SEK för de -> vi har rätt dålig valuta rätt uppenbart där