Jag undrar hur det är menat att regel 0.09 Falsk ryktesspridning skall användas och appliceras.
Jag har anmält ett större antal inlägg som IMO mycket tydligt bryter mot denna regel. Dock utan någon större effekt. När jag ifrågasatt detta hos moderatorer har jag fått veta att moderatorerna inte är några sanningssägare eller faktagranskare.
Frågan uppstår då, om nu moderatorerna inte är några sanningssägare eller faktagranskare, hur skall då någonsin ett enda inlägg kunna modereras enligt 0.09? Och hur är det menat att regeln egentligen skall tillämpas?
Citat:
0.09. Falsk ryktesspridning
Att sprida påhittade uppgifter om personer, företag eller organisationer med uppsåt att utsätta dessa för andras missaktning, eller att avsiktligen sprida förvrängd eller påhittad information med uppsåt att vilseleda, är förbjudet.
Det finns en tråd här på forumet där en namngiven individ som friats för ett allvarligt brott i domstol, i inlägg efter inlägg efter inlägg utpekas inte bara som skyldig till brottet som denne just friats ifrån, men som också utpekas som allt möjligt som kan hittas på, gång på gång på gång. I ett inlägg nyligen såg jag att hen hux flux utpekades som alkoholist. En påhittad uppgift om en person med syfte att avsiktligen sprida påhittad information med uppsåt att vilseleda och skapa missaktning. Ett tydligt brott mot 0.09. Inläggen anmäls, men får stå kvar.
Så min fråga blir följaktligen - Hur är det menat att regel 0.09 skall tillämpas och appliceras, och när är det meningsfullt att anmäla ett inlägg för 0.09?