Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-12-12, 09:03
  #1
Medlem
EU har kommit med ett förslag som förmodas godkännas av parlamentet. Det handlar om återställa 20%
av landmassan och havsområdena, till sitt ursprungsskick får man förmoda.

https://e-tidning.skogseko.se/p/skog...52333/44815017

En restaurering vore ju onekligen bra för att rädda livsförutsättningarna för de vilda djuren. Samtidigt innebär det ju ett kulturmord då gamla dammar måste rivas och lämningar av gammal industri försvinna, ängar måste tillåtas växa igen och så vidare.

Praktiskt taget hela Frankrike är uppodlat. Att återställa naturen där är helt ogörligt. Inte ens i Sverige kan vi restaurera 20% av vårt territorium. All skog har brukats under många hundra år. Rennäringen skulle tvingas lägga ner eftersom de renar som finns i Sverige inte är inhemska, vad jag förstår. De sista vildrenarna sköts för mer än hundra år sedan.

Förslaget är knasigt och det är nog De gröna i Tyskland som drivit igenom det. Tyskarna älskar ju sina skogar.
__________________
Senast redigerad av akrylforlibbad 2023-12-12 kl. 09:06.
Citera
2023-12-12, 09:26
  #2
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ett steg närmare restaurering av natur

Genom överenskommelsen ska det införas restaureringsåtgärder för minst 20 procent av EU:s land-och havsområden senast 2030, och för alla ekosystem som är i behov av återställning senast 2050, Förordningen berör flera ekosystem, däribland jordbruks och skogsmark. Även havs och sötvattenssystem berörs, likaså stadsekosystem.

Den överenskomna texten säger att medlemsländerna ska vara skyldiga att förbättra skogsekosystemens biologiska mångfald. Vissa indikatorer nämns särskilt, såsom stående och liggande död ved och förekomsten av vanliga skogsfåglar. En omfattande trädplantering ingår också. Målen för restaurering är satta till årtalen 2030, 2040 och 2050.
Mod.
Citera
2023-12-12, 09:27
  #3
Medlem
Det kommer sannoligen inte bli mycket mer än ett förslag och tomt prat, allt för att fiska röster. Men att städa upp gamla industriområden och förstörd natur kunde politikerna gärna gjort.
Citera
2023-12-12, 09:28
  #4
Medlem
Man ska rensa upp lite och plantera nytt. Om det ska göras så bör man ju börja nu, det blir bara dyrare ju längre man väntar. Men jag är samtidigt inte tillräckligt insatt att bedöma om det verkligen behövs.
Positivt enligt mig, människan är och har varit ett jävla skräp.
Citera
2023-12-12, 09:29
  #5
Medlem
Thyrells avatar
Undrar hur detta förslag fungerar ihop med tidelagets vilja att ta bort stora delar av strandskyddet?
Citera
2023-12-12, 10:08
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrell
Undrar hur detta förslag fungerar ihop med tidelagets vilja att ta bort stora delar av strandskyddet?


Minns jag fel eller var det inte Centern som ville ta bort strandskyddet för att släpa fram en sosse regering? Hur kunde detta bli en SD fråga nu? Rika överklassen struntar i vem som styr så länge de får fina strandvillor antar jag.
Citera
2023-12-12, 11:06
  #7
Avstängd
YP4XQs avatar
Hmm. Vi kan ju börja med att bromsa exploateringen först bara, tills det tar stopp. Sätta krav på oss själva att vi ska leva efter det som finns nu och inte överexploatera, låta det bli liksom måttstocken på hur mycket människan kan expandera. Sedan när 1-barns systemet införts i 3 generationer har vi gått ner i befolkningsgrad och kan börja restaurera igen, kanske? Vad tror panelen?
Citera
2023-12-12, 12:49
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pro-David
Minns jag fel eller var det inte Centern som ville ta bort strandskyddet för att släpa fram en sosse regering? Hur kunde detta bli en SD fråga nu? Rika överklassen struntar i vem som styr så länge de får fina strandvillor antar jag.

Borgarna:
Citat:
[C*]Vi vill att det ska finnas bra möjligheter att bygga, leva och bo i hela Sverige. Därför vill vi långsiktigt avskaffa det generella strandskyddet.
Citat:
Moderaterna vill avskaffa det generella strandskyddet om de får mandat att bilda en borgerlig regering efter valet.

Citat:
Moderaterna, Kristdemokraterna, Liberalerna samt samarbetspartiet Sverigedemokraterna vill att strandskyddet ska ändras i två steg.
Citat:
att få bygga i närheten av små vattendrag och diken, men även populära besöksmål som skärgårdsöar måste få utvecklas
https://www.dagenssamhalle.se/samhal...a-luckras-upp/
Citera
2023-12-12, 12:56
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Borgarna:





https://www.dagenssamhalle.se/samhal...a-luckras-upp/



Hum... Det glädje mig å se att våra ledare är överens om något, typ
Citera
2023-12-12, 13:18
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Mod.
Citat:
--- minst 20 procent av EU:s land-och havsområden ---

Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
---Praktiskt taget hela Frankrike är uppodlat. Att återställa naturen där är helt ogörligt.---

Då får man ta dom procenten någan annan stans än Frankrike Sverige kanske.
Citera
2023-12-12, 13:34
  #11
Medlem
Tradens avatar
Vad har detta med EUs kärnuppdrag att göra?

Lägg ner skiten, organisationen har fullkomligt spårat ur och detta var inget som någon någonsin röstade för att EU skulle göra.
Citera
2023-12-12, 14:32
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrell
Undrar hur detta förslag fungerar ihop med tidelagets vilja att ta bort stora delar av strandskyddet?
Win_Win,hobbyjägarn,sport och tjuvfiskaren får sitt,markägaren/samfälligheten får fritt fram till sjökanten.Girigbukarna får inte nog.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback