Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-16, 09:23
Medlem
Blackrose23s avatar
Vad du bör göra är att låt honom veta att du finns där för honom om han behöver hjälp (om du ens kan hjälpa honom). Just one call away. Och resten är upp till honom. Du kan inte tvinga honom att ta emot din hjälp.

Nu måste du släppa kontrollen och låt honom själv handskas med det här . Om han byter stad och släpper allt är det ett klart budskap att han inte vill ha din hjälp.

Självklart vill man vara med den man älskar, men det ska ju vara ömsesidigt och frivilligt . Jag är inte tuff, bara realistisk och tänker inte med känslor

Citat:
Ursprungligen postat av sassa1987
Jag vill att han ska bli frisk.. tro mig, skulle göra vad som helst för att han ska komma ur det.
Oavsett med vem han hamnar. Men du måste ju ändå förstå att älskar man någon skulle man vilja att den är med en själv. Det förstår du hoppas jag. Du är rätt tuff tycker jag. Och inte riktigt har du förstått sammanhanget.
Han har missbrukat 10 år innan mig, det var med mig han slutade. Svårt att se att han slutar nu för att han är ensam, tvärtom tror att han mår skit utan sin familj egentligen och har stor skuld och kommer gå djupare i missbruket.
Citera
2024-01-16, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackrose23
Vad du bör göra är att låt honom veta att du finns där för honom om han behöver hjälp . Just one call away. Och resten är upp till honom. Du kan inte tvinga honom att ta emot din hjälp.

Nu måste du släppa kontrollen och låt honom själv handskas med det här . Om han byter stad och släpper allt är det ett klart budskap att han inte vill ha din hjälp.

Självklart vill man vara med den man älskar, men det ska ju vara ömsesidigt och frivilligt . Jag är inte tuff, bara realistisk och tänker inte med känslor

Men han lämnade mig i ilska , sa hemska saker... Så vi har ingen relation alls. Han har struntat i barnen dessutom.. Menar du att jag ska skriva något sms där jag förklarar att jag vet att han missbrukar eller tror och att jag finns här, one call away om han behöver mig?
Citera
2024-01-16, 09:31
Medlem
Blackrose23s avatar
Citat:
Men han lämnade mig i ilska , sa hemska saker... Så vi har ingen relation alls. Han har struntat i barnen dessutom.. Menar du att jag ska skriva något sms där jag förklarar att jag vet att han missbrukar eller tror och att jag finns här, one call away om han behöver mig?

Men du lätt så orolig för honom, att han var ensam och kanske missbrukar igen. Och att han kanske inte skulle klara (överleva) utan din hjälp. Så därför förslog jag att du kan säga så . Men nu du vänder du jo 180 här och verkar arig på honom . Det är ju svårt att förstå vad du känner och tänker när det skifter så snabbt.
Citera
2024-01-16, 09:36
Medlem
Citat:
Men du lätt så orolig för honom, att han var ensam och kanske missbrukar igen. Och att han kanske inte skulle klara (överleva) utan din hjälp. Så därför förslog jag att du kan säga så . Men nu du vänder du jo 180 här och verkar arig på honom . Det är ju svårt att förstå vad du känner och tänker när det skifter så snabbt.

Tror du missförstår, jag är inte arg på honom... jag menar att det känns onaturligt kanske att höra av sig... Jag vet inte om han missbrukar - men misstänker med tanke på HUR han lämnade och att han inte ens vill veta av sina barn.... Och hans bakgrund med 10 års missbruk innan mig...

Han mådde skit första veckorna sen plötsligt började han må bättre... Vilket känns konstigt... Så därför tror jag han bedövar sig med droger...

OM jag kan hjälpa vill jag det, men är det lämpligt baserat på nuvarande situation och läge?

jag är inte ens arg...jag är bara i sorg.

Frågan är genuint ställd - inte sarkastiskt, utan jag undrar om jag borde skriva ett sånt sms?
Citera
2024-01-16, 09:44
Medlem
Blackrose23s avatar
Citat:

Frågan är genuint ställd - inte sarkastiskt, utan jag undrar om jag borde skriva ett sånt sms?

När man är i sorg är det kanske svårt att räcka handen ut och erbjuder sin hjälp.

Men om du skicka ett sånt sms så gör det för att du verkligen menar det och förväntar ingenting tillbaka (utöver att han ska må bra)

När man är i sorg så står ens ego i vägen för uppriktighet och genuint omtanke.
Citera
2024-01-16, 09:50
Medlem
Citat:
När man är i sorg är det kanske svårt att räcka handen ut och erbjuder sin hjälp.

Men om du skicka ett sånt sms så gör det för att du verkligen menar det och förväntar ingenting tillbaka (utöver att han ska må bra)

När man är i sorg så står ens ego i vägen för uppriktighet och genuint omtanke.

Så är det säkert.. Vet inte om jag på något sätt kan "få bort" hans ilska.....
Trots sorg så vill jag verkligen väl... men just nu e de tufft... ensam med barnen som han helt och hållet struntar i och samtidigt krossad av händelsen och alla bråk sedan tidigare.
Citera
2024-01-16, 10:00
Moderator
Maviels avatar
Citat:
MEN han sa i sina bra stunder att jag räddade honom... krossade hans ego - han blev mycket mer ödmjuk med mig.. han fick ett mycket bättre liv med mig.... Bråken skadade som troligtvis berodde på missbruket... Jag var stark, jag mådde bra och jag hjälpte honom... men bröts ner med tiden.

Vill inte använda honom som syndabock men han var omöjlig att resonera mig.. han började skrika och bli aggressiv... Tror samma sak med hans mamma.....

Jag ville lösa problemen ... verkligen... men de var nog omöjligt..

I denna typ av relationer blir det lite som en destruktiv dans där den ena följer och den andra leder. Du måste sluta att tro att du på något sätt hade kunnat förändra detta och få ett annat utfall. Ni är båda maktlösa inför det här. Han behöver hjälp med sitt missbruk och du behöver hjälp med ditt medberoende.

Just nu ska du sätta ena foten framför den andra och ta dig igenom vardagen för dina barn och du ska börja jobba på dig själv och släppa honom. Det du beskriver i dina känslor för honom är en slags besatthet antagligen triggat av ditt medberoende. Det är inte sunt och det är inte kärlek.

Börja följa råden du fått i tråden och sök hjälp för din egen skull så att du kan börja läka och sluta titta så mycket i backspegeln. Det finns en anledning till att den är liten och framrutan stor. Det är för att du ska blicka framåt. Det är bra att känna till sitt förflutna men du ska inte leva i det.

Om du bara följer råden du fått så BLIR det bra. Du måste våga tro på det för att komma framåt.
Citera
2024-01-16, 10:02
Medlem
Citat:
Jag tog tester som alltid, ALLTID var negativa första 1-2 åren och han blev bättre.... men bråken fortsatte ju... De handlade om intimitetsbrist, diskussioner spårade ur då han bara gick i attack. Vet inte om det är typiskt missbruk?

Jag tror han tog återfall när han förlorade en massa pengar på aktier.... Innan dess gick han på mirtazapin eller nåpgon annan antidepp från och till.. plötsligt slutade han med det och "mådde bättre" ... ja antaglgien för att han började med tramadol igen och var bättre till en början men det eskalerade nog.. en dag fick han inte upp den (borde misstänkt detta då) och så slutade han snusa ett tag efter det och då plötsligt "fick han upp den igen".... och det var i slutet... blev också glad för att dricka vin varje helg...... och ha sex därefter.......detta var i slutet innan han stack. Kanske stack han i abstinens då han försökte sluta... för plötsligt funkade hans potens som några veckor innan dess en gång inte funkade alls.

Jag vill bara varna dig för att skylla allt på missbruket. Det finns sällan så enkla förklaringar.
Troligen var han även olycklig i grunden vilket bara trycks undan med rusmedel.
Citera
2024-01-16, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
I denna typ av relationer blir det lite som en destruktiv dans där den ena följer och den andra leder. Du måste sluta att tro att du på något sätt hade kunnat förändra detta och få ett annat utfall. Ni är båda maktlösa inför det här. Han behöver hjälp med sitt missbruk och du behöver hjälp med ditt medberoende.

Just nu ska du sätta ena foten framför den andra och ta dig igenom vardagen för dina barn och du ska börja jobba på dig själv och släppa honom. Det du beskriver i dina känslor för honom är en slags besatthet antagligen triggat av ditt medberoende. Det är inte sunt och det är inte kärlek.

Börja följa råden du fått i tråden och sök hjälp för din egen skull så att du kan börja läka och sluta titta så mycket i backspegeln. Det finns en anledning till att den är liten och framrutan stor. Det är för att du ska blicka framåt. Det är bra att känna till sitt förflutna men du ska inte leva i det.

Om du bara följer råden du fått så BLIR det bra. Du måste våga tro på det för att komma framåt.

Så du menar att det INTE är mitt fel att det blev bråk? Inte mitt fel att han stack?
Jag tar på mig så mycket skuld.

Denna frågan svarar få på, men skulle uppskatta det. Kan han få det att funka i en annan relation tror du?
Citera
2024-01-16, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rommelolo
Jag vill bara varna dig för att skylla allt på missbruket. Det finns sällan så enkla förklaringar.
Troligen var han även olycklig i grunden vilket bara trycks undan med rusmedel.

Helt rätt angående olycklig i grunden, tror det funnits en diagnos.. typ asperger autism eller bipolär... Han var deprimerad sedan tidig ungdom vad jag förstår... fick ingen hjälp och började med alla möjliga antidepp och sedan benso och tramadol....

Tror han skulle behöva sluta med missbruk och sedan bli diagnostiserad....
Citera
2024-01-16, 10:09
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Så du menar att det INTE är mitt fel att det blev bråk? Inte mitt fel att han stack?
Jag tar på mig så mycket skuld.

Denna frågan svarar få på, men skulle uppskatta det. Kan han få det att funka i en annan relation tror du?

Du ställer fel fråga. Kan DU få det att funka i en annan relation. Det är frågan du bör ställa dig. Du bör titta på DIN bit i relationen och vad du kan förändra för man kan i slutändan aldrig förändra någon annan människa än sig själv.

Vi äger inte andra människor. Om du verkligen älskar honom så som du säger så släpper du taget om honom och önskar honom väl oavsett om det är ensam eller med någon annan. Lev DITT liv. Inte hans.
Citera
2024-01-16, 10:13
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Helt rätt angående olycklig i grunden, tror det funnits en diagnos.. typ asperger autism eller bipolär... Han var deprimerad sedan tidig ungdom vad jag förstår... fick ingen hjälp och började med alla möjliga antidepp och sedan benso och tramadol....

Tror han skulle behöva sluta med missbruk och sedan bli diagnostiserad....

Det är alltid lättare att fixa andras problem än sina egna. Du har med all säkerhet rätt i det du säger. Men det är så att man inte kan hjälpa någon som inte vill bli hjälpt. Oavsett hur mycket man försöker. Och är man medberoende så kan det gå så långt att man själv går under medans man försöker.

Du lägger allt för mycket fokus på honom och varför han sa och gjorde som han sa. Du är fast på något sätt i ett ältande. Jag säger detta av omtanke - försök att aktivt jobba på att släppa det och komma vidare genom att istället lägga fokus på dig själv och dina barn. Han är inte värd all denna energi du offrar på honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in