Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-02-07, 23:36
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det kan ju vara korkat spara på så gamla bilar. Går ju förvisso sälja gamla bilar till Europa. Skickat iväg ett gäng 245: or till Holland och någon Peugeot 205 till Frankrike.

Saab 900:an är främst just för att den symboliserar Sverige på 80-talet när jag var barn tillsammans med 240:n. Vi hade faktiskt en 900i i garaget. Visserligen bara en 900i 8V 4D manuell, röd 80-talare, med polisutrustning i alltså en civilpolisbil. Eftersom ingen märkte att det var en civilpolisbil så användes den till att handla och köra runt med mig med. Detta var på 80-talet.

900:an kändes i mitt tycke för klen i konstruktionen för att vara en polisbil egentligen. Volvo 940:n som kom senare var mera som en riktig polisbil på den tiden när den kom 1991. Jag tyckte egentligen mycket bättre om 940 polisbilen som också var röd, ingen turbo utan vanlig 940 GL med automatlåda, eftersom den var större och mera robust byggd. Det varvades alltså mellan Saab 900i och Volvo 940 GL automat i civilt polisutförande i garaget hemma när jag växte upp. Jag kommer ihåg att vid fullt ös hade 900:an som var manuellt växlad betydligt bättre acceleration än 940-bilen med automatlådan.

Det var kul med nytaget körkort på 90-talet och jag tänkte köra en tur på byn med 940-civilpolisbilen men icke, det fick jag inte göra. Det blev stopp. Med hänvisning till att polisen kunde dyka upp och fråga vad jag gjorde med den bilen.

Saab 9-5.an Aeron, jag vet inte. Mest för jag tycker det är en bra bil att köra med. Möjligen den är för gammal och omodern nu, som en dinosaurie. Däremot bra bil i många avseenden. CX:en, jag vet ju inte. Bara för jag aldrig tyckt om nyare bilar och vill ha en gammal bil att köra. Dumt kanske ur trafiksäkerhetssynpunkt. Däremot ytterst konstig och därmed kul bil.

407:an är enda bilen jag kan motivera att köra i modern trafik med och passa in. Den känns inte som en veteranbil. Den är bra på mycket, utom på landsvägskörning, den är ganska burkig och har ganska dålig väghållning gentemot nyare bilar.

Jag får ta mig en funderare och det återstår att se hur det blir längre fram. Kanske bara sparar på en bil.
Här har vi väl lite svaret på frågan. "Nä de får stå ett tag (några år... ) till medan jag funderar ett varv (eller 48...) till på saken.".

Sorgliga sanningen är alltså att Hegamon inte är en snubbe som pysslar med gamla bilar och håller dem i skick. Han tillhör dem som har icke brukbara bilar stående tills grannarna får nog och ringer kommunen... Jag gissar på högfungerande Aspergers eller något liknande. Och missförstå mig rätt här, han kan ju vara en sjysst och sympatisk herre för det. Personligen gillar jag Hegamon och hans ofrivilligt tokroliga berättelser ur livet!
Citera
2024-02-08, 17:19
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Här har vi väl lite svaret på frågan. "Nä de får stå ett tag (några år... ) till medan jag funderar ett varv (eller 48...) till på saken.".

Sorgliga sanningen är alltså att Hegamon inte är en snubbe som pysslar med gamla bilar och håller dem i skick. Han tillhör dem som har icke brukbara bilar stående tills grannarna får nog och ringer kommunen... Jag gissar på högfungerande Aspergers eller något liknande. Och missförstå mig rätt här, han kan ju vara en sjysst och sympatisk herre för det. Personligen gillar jag Hegamon och hans ofrivilligt tokroliga berättelser ur livet!
Samma här(för att jag känner igen mig liiite - väääldigt liiite).
Och har varit i hans situation.
Citera
2024-02-08, 19:40
  #27
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Här har vi väl lite svaret på frågan. "Nä de får stå ett tag (några år... ) till medan jag funderar ett varv (eller 48...) till på saken.".

Sorgliga sanningen är alltså att Hegamon inte är en snubbe som pysslar med gamla bilar och håller dem i skick. Han tillhör dem som har icke brukbara bilar stående tills grannarna får nog och ringer kommunen... Jag gissar på högfungerande Aspergers eller något liknande. Och missförstå mig rätt här, han kan ju vara en sjysst och sympatisk herre för det. Personligen gillar jag Hegamon och hans ofrivilligt tokroliga berättelser ur livet!

Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Samma här(för att jag känner igen mig liiite - väääldigt liiite).
Och har varit i hans situation.

Visst är han otroligt underhållande och kul att läsa om! Säger inte emot er där.

Men du verkar, till skillnad från TS, vara grymt duktig på att meka med och ta hand om bilar. Extremt kunnig. En rätt stor avgörande skillnad mot TS.

Vill TS verkligen ha en gammal klassisk bil (och det har jag full förståelse för) så är mitt tips till TS att sälja/dumpa alla dagens skrot/projekt-bilar, och att istället köpa en helt färdigrenoverad klassisk bil i toppskick från någon annan entusiast som redan gjort jobbet.
Citera
2024-02-09, 00:42
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Bilarna som jag har är nedan bilar. Jag har utrymme för att spara på en bil men inte alla.
Alla bilarna är betydligt bättre än genomsnittet för sin ålder och modell. Vilken ska jag spara på om jag väljer en av de bilarna?

Citroen CX Berline 2.5 GTI 1988. Metallicblå. 22 000 mil. Dragkrok
Saab 900 3D 2.1 16V 1992. Talladegaröd. 21 000 mil. Dragkrok
Saab 9-5 Aero SportCombi, 2002. Blåmetallic. Nya fronten. 5 vxl automatisk låda. 29 000 mil. Dragkrok.
Peugeot 407 2004. 2.2. Silverfärgad. Massa fel. 20 000 mil. Ej dragkrok.

Jag tycker att du ska tacka bilarna för den glädje de gett dig men sälja dem. Det var bra bilar för sin tid men de är gamla nu och kostar dig en massa pengar bara. Jag gillar gamla bilar om det är högklassbilar i gott skick. Annars inte. Använd det du får in som grundplåt för en nyare bil 5-7 år gammal, max 10 000 mil. Du är värd att ha något som alltid funkar och rullar bra. Blir bara bök att hålla ordning på en massa onödiga bilar som allesamman är för gamla. Och dyrt också. Utvecklingen går framåt, bilar har blivit bättre. En modern bil idag har högre komfort än dito för 30 år sedan. Jag har en bil som är 10 år gammal. Den är välskött. Har haft den i 4 år och inte ett problem har det varit. Service en gång per år och besiktning. Allt är i bra skick. Jag har sett till att det är i bra skick. Om ett par år är det dags att köpa en ny bil som är ungefär 6 år gammal.

Det finns alltid begagnade bilar som är prisvärda. Lycka till!
Citera
2024-02-10, 15:12
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag har fyra bilar som står på en plats utomhus, nu kan dessa snart inte stå där längre. Vill helst inte sälja av någon av bilarna. Men jag vet inte alls vart dessa bilar nu ska ta vägen.

Kanske kan jag hitta någon markägare där jag kan hyra en yta?
Eller bättre kolla med någon bonde om denne vill hyra ut en del i en lada?
Det får inte bli för dyrt, vilket jag tror det kan bli.

Har ni några bättre förslag?
Finns månadsparkering i lund för 300 kr per månad.
Citera
2024-02-17, 22:32
  #30
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Här har vi väl lite svaret på frågan. "Nä de får stå ett tag (några år... ) till medan jag funderar ett varv (eller 48...) till på saken.".

Hela 2024 kan de stå kvar, sedan måste de nog bort ganska snart.

Saab 900:an tycker jag egentligen inte om, det är instrumentpanelen jag inte gillar, aldrig gillat sitta i den. Ganska tråkig att köra. Däremot var den ganska bra när det var mörkt att köra långt med, sova funkade bra i den combicoupe-modellen.

CX, största problemet är att ett hyudraulrör måste bytas. Sedan är det bara köra, tror jag.

9-5:an Aeron har ett trasigt rör undertill till servostyrningen, fel på kablarna till generatorn och turbon är slut på den. Just 9-5:an tycker jag bäst om, bästa bilen tidigare jag haft var en röd 9-5 2.0i sedan, manuellt växlad. Väldigt bra bil på alla vis. Komforten i den slog V70-bilen jag hade.

Här har vi en 407 för 190 000. Ofattbart även om den gått 2300 mil:
https://www.blocket.se/annons/stockh...o_4/1400463551

Jag ska försöka besiktiga 900:an, CX:en och 9-5:an. Sedan ska jag bestämma vilken jag ska ha kvar, efter att jag kört en tur i dessa. Kanske blir det ingen alls. 407:an den åker till skroten, för den går sönder hela tiden även om den har ett mycket gediget reparations och servicehäfte. Massvis med 2: or på den. Besiktning av de andra bilarna blir när det blir lite varmare ute.

Tror faktiskt jag annonserar de bilarna jag ska sälja på mobile.de. Så blir det bilsemester ut i Europa till våren/sommaren.
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2024-02-17 kl. 22:37.
Citera
2024-02-18, 07:50
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
CX, största problemet är att ett hyudraulrör måste bytas. Sedan är det bara köra, tror jag.
Skojar du? Var det inte den du hade bankat sönder blocket på...? (FB) Har jag haft sönder topplocket och motorblocket? Bara slänga dit topplockspackningen?

Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
9-5:an Aeron har ett trasigt rör undertill till servostyrningen, fel på kablarna till generatorn och turbon är slut på den.
Det var ju en annan pilsner... Nog för att det går att fixa, men kan du inte göra det själv är det inte värt pengarna om du tänkte göra i ordning den för att tjäna på att sälja den.

Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Här har vi en 407 för 190 000. Ofattbart även om den gått 2300 mil:
https://www.blocket.se/annons/stockh...o_4/1400463551
Ja det är ju rena fantasipriset! Någon som anser att hans 18 år gamla franska skitbil är i helt fantastiskt nyskick och inte inser att det lik förbannat är en 18 år gammal fransk skitbil...

Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag ska försöka besiktiga 900:an, CX:en och 9-5:an. Sedan ska jag bestämma vilken jag ska ha kvar, efter att jag kört en tur i dessa.
Suck, nej, snälla du lägg ner nu! Det där kommer att kosta enorma pengar helt i onödan!

Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Tror faktiskt jag annonserar de bilarna jag ska sälja på mobile.de. Så blir det bilsemester ut i Europa till våren/sommaren.
Du överskattar den utländska intresset för SAAB:arna och CX:en är som sagt mer eller mindre förstörd efter din behandling av motorblocket...


Som ett antal människor redan sagt i tråden; gör dig av med liken och lägg pengar på en vettig bil! Att du inte har råd med något som är tre - fyra år gammalt är väl en sak... Men försök att hitta något du faktiskt kan köra i och inte bara blir stående till ingen nytta.
Citera
2024-02-18, 13:45
  #32
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Skojar du? Var det inte den du hade bankat sönder blocket på...? (FB) Har jag haft sönder topplocket och motorblocket? Bara slänga dit topplockspackningen?

Den jag hade sönder topplocket och motorblocket på var en CX Diesel. Jag har en CX GTI också, modellen utan turbo.
Citera
2024-02-19, 22:43
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Den jag hade sönder topplocket och motorblocket på var en CX Diesel. Jag har en CX GTI också, modellen utan turbo.
Aha. Jag fruktade ett ögonblick att du tappat det fullständigt. Blev diesel-cittran skrotad i a f? Eller står den fortfarande och vilar sig på din gård?
Citera
2024-02-19, 22:47
  #34
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Aha. Jag fruktade ett ögonblick att du tappat det fullständigt. Blev diesel-cittran skrotad i a f? Eller står den fortfarande och vilar sig på din gård?

Diesel-cittran, den försökte jag skänka bort till en som skulle hämtat den. Han kom inte. Sedan skulle samma person ringa mig sade han, han ringde inte. Så det är väldigt nära jag skickar den till bilskroten inom någon månad. Den står i dag och vilar upp sig på tomten.
Citera
2024-02-19, 22:58
  #35
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Diesel-cittran, den försökte jag skänka bort till en som skulle hämtat den. Han kom inte. Sedan skulle samma person ringa mig sade han, han ringde inte. Så det är väldigt nära jag skickar den till bilskroten inom någon månad. Den står i dag och vilar upp sig på tomten.

Så värdet på vissa av bilarna är så litet att du inte ens kan skänka bort de gratis!?
Citera
2024-02-19, 23:07
  #36
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Så värdet på vissa av bilarna är så litet att du inte ens kan skänka bort de gratis!?

Ja, just diesel-CX.en är värd ett sex-pack öl, marknadsvärdet i min bok för detta exemplaret. Varit ett antal som ringt och snackat men ingen har slagit till. Det är synd för det finns bara ca 10-sådana bilar i Sverige. Det kanske inte är så viktigt, det finns många CX med andra motorer och i andra karossalternativ än combi.

407:an är också värdelös, ett sex-pack öl max eftersom den kostar lika mycket att laga som att sälja besiktigad. En bilfirma har värderat den till 0 kr och tyckte jag ska skrota den.

Det är väl egentligen samma med 9-5 Aeron, en katalysator-uppsamlare erbjöd några tusen för den. Det har inte varit möjlig att sälja den, jag har försökt.

Ni har också talat om CX GTI:n. Nja, det går väl sälja för några tusenlappar obesiktigad och paj huydraulik skulle jag tro men inte för 10 000 kr, det är för mycket.

Saab 900 OG bilen som inte startar, jag får väl kanske 3000 kr för den bilen. Har inte provat att sälja den. Jo, jag har fått lappar i vindrutan från en som ville köpa den, men då var den besiktigad och körduglig.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in