Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-08, 11:05
  #1
Medlem
Zara Larsson sparkar alla killar i bandet: "Nu blir det så"
Artikel av TT Nyhetsbyrån • 4 tim

När Zara Larsson ger sig ut på Europaturné med ett helt nytt band, består det enbart av kvinnliga musiker.

https://www.msn.com/sv-se/noje/kandi...139dfcc8&ei=14

Rätt att sparka alla killar i bandet bara för att de är killar?
Citera
2024-02-08, 11:14
  #2
Medlem
grungewhores avatar
Vi kan väl hoppas att hon bara har tjejer i publiken också, eller ska hon förbjuda män biljetter?

Hon verkar bara finnas för att fylla nån slags wokekvot i musikbranschen, så förhoppningsvis självdör karriären med wokeriet...
Citera
2024-02-08, 11:15
  #3
Medlem
Raytheons avatar
Penisbärare eller vad pratar vi om?
Citera
2024-02-08, 11:17
  #4
Medlem
p00ninos avatar
Om det funnits kontrakt, och hon öppet medger att enda skälet är kön, borde det väl röra sig om solklar könsdiskriminering enligt lag?
Citera
2024-02-08, 11:18
  #5
Medlem
är inte de här nån diskriminering? tror inte man får sparka nån pga deras kön...

och kan nog tänka mig att 2 av musikerna är trans och en av dom är inte vit...
Citera
2024-02-08, 11:21
  #6
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sqwertyuionm
Zara Larsson sparkar alla killar i bandet: "Nu blir det så"
Artikel av TT Nyhetsbyrån • 4 tim

När Zara Larsson ger sig ut på Europaturné med ett helt nytt band, består det enbart av kvinnliga musiker.

https://www.msn.com/sv-se/noje/kandi...139dfcc8&ei=14

Rätt att sparka alla killar i bandet bara för att de är killar?

Man får ju förutsätta att diskrimineringslagen även gäller artistbranschen, även om det ju verkar vara lite specialregler där (rätt till a-kassa för att bara existera typ). I så fall är ju det här citatet rätt problematiskt:

Citat:
Men jag har länge velat ha ett band med bara kvinnliga musiker och nu blir det så.

I vilken annan bransch som helst hade det ju varit raka vägen till DO med skadestånd på posten.
- Jag har länge bara velat ha kvinnliga/manliga butiksbiträden, så nu blev det så
- Jag har länge bara velat ha manliga styrelseledamöter, så nu blev det så
- Jag har länge bara velat ha kvinnliga massörer, så nu blev det så

Ni förstår.

Sen är väl just musikbranschen lite annorlunda där du inte har annonsering av tjänster på samma sätt. Som artist lär du ju välja de musiker som du kommer att funka bäst med. Å andra sidan gäller ju det vilken företagare som helst...
Citera
2024-02-08, 11:44
  #7
Medlem
Det står att hon sparkar männen i rubriken men enligt artikeltexten är väl sanningen den att de hade tidsbegränsade gig förra gången och nu får de inga nya. Alltid samma halvlögn i sådana här sammanhang. ”Sparkar”, ”sparkas”, ”får sparken”. Nä, det blev de inte. Lika lite som att jag fick sparken som slyngel bara för att jag inte fick samma sommarlovsjobb som året innan...
Citera
2024-02-08, 11:57
  #8
Medlem
RedXs avatar
Jag vet inte om det här är så mycket att gnälla över. Om deras kontrakt gick ut har hon all rätt i världen att välja att inte förlänga dem.

Sedan finns där givetvis en alternativ vinkel och det är den som berör huruvida feminism innebär ”behandla alla lika oavsett kön” eller om det snarare innebär ”ge kvinnor fördelar på grund av sitt kön” Zara tycks luta åt det sistnämnda.
Citera
2024-02-08, 11:59
  #9
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Jag vet inte om det här är så mycket att gnälla över. Om deras kontrakt gick ut har hon all rätt i världen att välja att inte förlänga dem.

Sedan finns där givetvis en alternativ vinkel och det är den som berör huruvida feminism innebär ”behandla alla lika oavsett kön” eller om det snarare innebär ”ge kvinnor fördelar på grund av sitt kön” Zara tycks luta åt det sistnämnda.

Det där med att förstå kontrakt som går ut är inte riktigt Zaras grej...
Citera
2024-02-08, 12:00
  #10
Medlem
EmMEw0w93s avatar
Är detta vad nyheter är 2024?

En mid value artist som får luft i media?

Dessa tider är faktiskt fruktansvärt efterblivna men jag tror detta är vad man vill ha från mästarnas håll, en helt hjärndöd population som blir distraherade och slösar tid på de mest meningslösa sakerna.
Citera
2024-02-08, 12:03
  #11
Medlem
feemaxxxs avatar
Kan mycket väl tänka mig att Zara upplevt det lite jobbigt med turnéer tillsammans med män. Kan rätt lätt bi lite väl grabbig stämning, party osv. Tycker att det är positivt att Zara tar steget att införa endast kvinnliga bandmedlemmar. Trevligare att titta på...

Om jag får gissa, så kommer det dock att sluta i schäbbel, avundsjuka, skitsnack och tjuvnyp med för många kvinnor på samma ställe. Om ett år får vi se om det dyker upp nya tidningsrubriker...
Citera
2024-02-08, 12:07
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmMEw0w93
Är detta vad nyheter är 2024?

En mid value artist som får luft i media?

Dessa tider är faktiskt fruktansvärt efterblivna men jag tror detta är vad man vill ha från mästarnas håll, en helt hjärndöd population.
Du har absolut en poäng i att det inte är en nyhet. Artisten i fråga har sedan länge visat att dennes främsta förmåga inte är konsten att skapa bra musik utan snarare är att vara på ständig jakt efter att skapa rubriker grundade i nästan vad som helst - förutom musik. Nu har händelsen tagit upp strax över en minut av min tid, mer än så vill jag inte skänka bort.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback