Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-02-12, 06:54
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snusjohan
Det är inte snus. Det är fjolleri.

Visst är det inte riktigt snus men om du hade slut på snus och bara nikotinpåsar, skulle du vägra lägga i en? Jag har testat vissa då de vid tillfället inte haft annat där jag köpt. Vissa märken är helt ok eller åtminstone användbara. Kan också vara kul med lite variation ibland...
__________________
Senast redigerad av Snobird 2024-02-12 kl. 06:59.
Citera
2024-02-12, 06:58
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freddy.l
EU är värsta som finns.

Förjubd något halv nyttigt mot farfigare.
Handar om pengar , inte folkhälsa märkte jag nu

Ja, argumentet är att vitt snus kan leda till att yngre kan komma att använda "hälsovådligare tobaksprodukter". Varför då dessa ska säljas helt fritt medan de enligt forskning mindre hälsovådliga kanske ska förbjudas verkar inte helt logiskt...
Citera
2024-02-13, 02:44
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freddy.l
Men det är ju 18års gräns, och ärligt, de skadar knappt någon

Nja, helt riskfritt har det väl aldrig ansetts vara. Ökad risk för diabetes typ 2, cancer i munhåla/matstrupe/bukspottkörtel, ökad risk att dö efter stroke eller hjärtattack. Men visst, det finns värre produkter på marknaden.

Sen har jag personligen inte hört så mycket om vita snuset som inkörsport, utan mer om hur mycket högre nikotinhalt det är och att det tas upp snabbare av munslemhinnan.
Citera
2024-02-13, 02:46
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ja, argumentet är att vitt snus kan leda till att yngre kan komma att använda "hälsovådligare tobaksprodukter". Varför då dessa ska säljas helt fritt medan de enligt forskning mindre hälsovådliga kanske ska förbjudas verkar inte helt logiskt...

Det är ju betydligt svårare att få bort en produkt som är så införlivad i vår kultur som exempelvis alkohol är, jämfört med något som är relativt nytt på marknaden.
Citera
2024-02-13, 19:52
  #29
Medlem
Snusarförbundet har ju reagerat i alla fall

https://sverigesradio.se/artikel/snu...unxualtknzahkg
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback