Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-07, 01:00
  #145
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tatoomike
Nu ska vi inte underskatta våra små Chiuahuor. Mitt lille ettrige kan skrämma den tuffaste när hornen växer ut på henne...

Ja dom små kan verkligen vara tuffa och skräckinjagande, men tyvärr är ju verkligheten så att en spark från förövaren så är det hotet snabbt undanröjt 😔
Citera
2024-04-07, 01:09
  #146
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coronaless
Skydd vid regelrätt överfall är nog svårt att förutse utan träning. Men hundar tycks ha en fantastisk förmåga att känna om DU känner dig hotad och om främlingar är fientliga och det är skarpt läge. Då morrar de och skäller så hotfullt de kan även om de är hur vänskapliga som helst mot andra människor. Hade en hund som avvärjde ett inbrott och en bilstöld genom att hotfullt skälla och morra. Den avskräckande effekten är inte att förakta. Att lära hunden att skälla på kommando mitt tips, då talar du också om för hunden att det är fara på gång. Vid kamp på liv och död spelar kanske storlek och temperament mer in om hunden går till aktivt försvar och bits.

Jag hade en stor hund som gjorde precis det. Han var världens snällaste och alla kunde hälsa på honom, barn som vuxna. Både när hunden såg att dom kom men även när dom smög sig på oss. Det var aldrig några problem, men en kväll kom en man mot oss. Jag stannade och hunden tog ett steg fram och morrade djupt nerifrån magen vilket fick mannen att backa och gå därifrån. Hände aldrig mer än den gången så jag är övertygad om att hunden räddade mig från något otrevligt och jag tror även att om mannen inte hade backat hade hunden växlat upp och i värsta (bästa) fall gått till attack om det hade behövts och jag hade tillåtit det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback