Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-02-11, 10:53
Medlem
dex1s avatar
Vilken metod är mest effektiv? Hammercurls in mot kroppen eller från kroppen rakt fram?
Citera
2024-02-11, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dex1
Vilken metod är mest effektiv? Hammercurls in mot kroppen eller från kroppen rakt fram?
Från kroppen föritsatt att du menar med armarna intryckta i sidan av din kropp, då den rörelsen är i linje med din under över arm och marken.
Citera
2024-02-11, 12:09
Medlem
dex1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starzkis
Från kroppen föritsatt att du menar med armarna intryckta i sidan av din kropp, då den rörelsen är i linje med din under över arm och marken.

Ja precis. Men jag har sett många köra in mot kroppen också. Svårt o förklara. Typ höger arm mot vänster bröst
Citera
2024-02-11, 12:13
Medlem
S.O.Stolps avatar
Hur man än vänder och vrider sig så tränas biceps genom en och samma rörelse: armbågsleden böjs.

Armbågsleden är som ett stelt gångjärn som bara röra sig på ett sätt. Det spelar ingen roll om det är hantlar, kablar eller stång. Det är samma rörelse. Jag kör på det sätt som ger mest kontakt, som känns bäst helt enkelt.
Citera
2024-02-11, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Hur man än vänder och vrider sig så tränas biceps genom en och samma rörelse: armbågsleden böjs.

Armbågsleden är som ett stelt gångjärn som bara röra sig på ett sätt. Det spelar ingen roll om det är hantlar, kablar eller stång. Det är samma rörelse. Jag kör på det sätt som ger mest kontakt, som känns bäst helt enkelt.

Citat:
Hammer curls in mot kroppen tränar underarmar mera.
Dvs focus flyttas från biceps till mer underarmar.
Det betyder förstås inte att biceps inte tränas, bara att underarmar tar över mer av arbetet.
Citera
2024-02-11, 14:48
Medlem
Citat:
Ja precis. Men jag har sett många köra in mot kroppen också. Svårt o förklara. Typ höger arm mot vänster bröst
Förstår vad du menar, jag brukar variera, kör jag in mot bröstet så blir det med ett rep, vid sidan av kroppen oftast hantlar men där ger ofta greppet upp före bicepsen, något som inte händer med ett rep.

Tycker kablar är bättre till i stort sett vartenda övning och kör nästan uteslutet det före hantlar numera då kablar har en mycket jämnare resistans profil.
Citera
2024-02-11, 22:00
Medlem
Apanluktardiesels avatar
Efter 30 år av träning kan jag konstatera att du kan nästan göra hur fan som helst, tar du i och tar ut dig så kommer du att gynnas oavsett. Variation är den viktigaste nyckeln, att inte alltid utföra samma övningar, chocka kroppen regelbundet spelar roll.
Exakt minutiöst utförda övningar spelar mycket liten roll!
Citera
2024-02-11, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apanluktardiesel
Efter 30 år av träning kan jag konstatera att du kan nästan göra hur fan som helst, tar du i och tar ut dig så kommer du att gynnas oavsett. Variation är den viktigaste nyckeln, att inte alltid utföra samma övningar, chocka kroppen regelbundet spelar roll.
Exakt minutiöst utförda övningar spelar mycket liten roll!

Beror på vilket mål man har. Är målet att bli stark så är variation inte nyckeln, tvärtom.
Citera
2024-02-12, 09:12
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonkochKnoll
Beror på vilket mål man har. Är målet att bli stark så är variation inte nyckeln, tvärtom.

Klart det är.
Du aktiverar alla småmuskler runt vad du nu tränar och resultatet blir att du blir starkare. På ett naturligt och funktionellt sätt.
Exempel - många byggare glömmer något rätt fundamentalt när de bygger axlar och musklerna i den trakten, nämligen rotator cuffen. De är svaga i det området och skaderisken blir hög. Det kan räcka med att man sitter i fel vinkel för att kroppen ska gå sönder när man ska ta i.
Det är en klassiker hos sjukgymnasterna

Fattar inte de som snöar in på specifika muskler och bara nöter på samma övningar. Man får en obalanserad och skör gymkropp.
För mig är inte det att vara stark
Citera
2024-02-12, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Klart det är.
Du aktiverar alla småmuskler runt vad du nu tränar och resultatet blir att du blir starkare. På ett naturligt och funktionellt sätt.
Exempel - många byggare glömmer något rätt fundamentalt när de bygger axlar och musklerna i den trakten, nämligen rotator cuffen. De är svaga i det området och skaderisken blir hög. Det kan räcka med att man sitter i fel vinkel för att kroppen ska gå sönder när man ska ta i.
Det är en klassiker hos sjukgymnasterna

Fattar inte de som snöar in på specifika muskler och bara nöter på samma övningar. Man får en obalanserad och skör gymkropp.
För mig är inte det att vara stark

Nej inte alls. Ensidig mängdträning är det som gäller för att bli stark. Aldrig mött någon som varierar övningar mellan snea hantelpressar, hantelpressar, bänk, snedbänk osv som faktiskt är stark i bänk. De som däremot är starka i bänka nöter den 3-4 gånger per vecka.
Citera
2024-02-12, 10:59
Medlem
Apanluktardiesels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonkochKnoll
Nej inte alls. Ensidig mängdträning är det som gäller för att bli stark. Aldrig mött någon som varierar övningar mellan snea hantelpressar, hantelpressar, bänk, snedbänk osv som faktiskt är stark i bänk. De som däremot är starka i bänka nöter den 3-4 gånger per vecka.

Så Magnus Samuelsson är inte stark? 😂 bönder och skogsarbetare förr var inte starka ?😂😂😂 Nu får du sätta på dig tänkarmössan och börja om.
Citera
2024-02-12, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apanluktardiesel
Så Magnus Samuelsson är inte stark? 😂 bönder och skogsarbetare förr var inte starka ?😂😂😂 Nu får du sätta på dig tänkarmössan och börja om.

Är du tappad? Dels tog Magnus Samuelsson steroider och dels så är skogsarbete och arbete på en gård samma övningar om och om igen. Samtidigt är en skogsarbetare och en bonde inte i närheten av lika stark i styrkelyftsövningar som en som kör dessa flera gånger i veckan. Så kör upp dina skrattsmileys i röven din svage jävel

(Kul att du tog Magnus som exempel förövrigt som nötte bänkpress). Smart där.
Senast redigerad av RonkochKnoll 2024-02-12 kl. 11:44.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in