2024-06-30, 13:26
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Inte en dag för tidigt. Jag är själv judinna och vet hur ont det gör när vissa håller på med lögner om att förintelsen aldrig ägt rum. Hemskt.

Här måste man ju få opponera sig mot att allt som innefattar "förintelsen" inte är sant eller kan diskuteras. Det har vi ju sett massor av gånger.
VAR skall gränserna dras, det får inte bli så att det sitter en domstol och dömer rakt av bara för att...
Citera
2024-06-30, 13:27
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Det mest ironiska är väl att Åkesson länge kritiserat HMF-lagen och att SD öppet förespråkat att lagen rivs upp. Nu röstade man enhälligt för att kraftigt utvidga lagen och göra förintelserevisionism till en form av "hets" mot judar. Jag är inte förvånad, men gemene SD:are kanske är det.

Nej, SD visar tydligt att de som ”sverigevänner” lika dåligt som de andra partierna står för demokrati och yttrandefrihet och svenska folkets intressen och lika bra som dem springer utländska makters ärenden när FN, EU och Tyskland begär minskad frihet och åsiktsfrihet i Sverige och partierna inför en lag som de inte sett behov av i Sverige på åttio år då åsiktsfrihet rått om denna historiska händelse, som jag inom parantes sagt anser ägt rum.

Skillnaden mellan dig och mig är väl att jag är anhängare av demokratin i stort vilket jag uppfattar att du inte är. Jag ser det alltså som ett svek som kan undvikas och måste motarbetas på demokratiska grunder och inom demokratin.

Uppfattar jag din position rätt borde du väl snarast vara nöjd när de ”demokratiska” partierna visar hur lite de är för demokrati och yttrandefrihet i praktiken. Detta är inte något som är dåligt för nazister och andra som önskar ett annat samhällssystem utan gynnar dem och förbereder vägen för våld och motsättningar som kan leda till politiska omvälvningar där andra principer än frihetens blir rådande.

Förtrycket och våldet mot oliktänkande och borttagandet av våra rättigheter och det uppenbara hyckleriet kommer att innebära att medborgarna ser motvåld som enda utvägen till politisk förändring.
Citera
2024-06-30, 13:27
Medlem
maxatdunders avatar
Eftersom man valt att öppna den dörren måste man ju göra liknande lag för över tusentals historiska händelser?? Annars är der ju diskriminering
Citera
2024-06-30, 13:29
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Nej, det är en missuppfattning. För att något ska omfattas krävs enligt lagen (16 kap. 8 § brottsbalken) att det finns ”ett avgörande som har meddelats av en svensk domstol eller av en erkänd internationell domstol för brott mot folkrätten och som fått laga kraft”. Något sådant avgörande finns inte för det armeniska folkmordet..

Men Sveriges Riksdag har ju erkänt Turkarnas folkmord av armeniska folket och därför måste det anses som fastställt.
Citera
2024-06-30, 13:32
Medlem
PimpleDicks avatar
Ska man förbjuda åsikter i en demokrati, lever vi i en demokrati då?
Citera
2024-06-30, 13:34
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Eftersom man valt att öppna den dörren måste man ju göra liknande lag för över tusentals historiska händelser?? Annars är der ju diskriminering

Så uppfattar jag även lagen. Den bör ju då innefatta även händelser som Stalins organiserande av GULAG läger i Ryssland och det folkmord som detta innefattande i Ryssland.
Citera
2024-06-30, 13:35
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Inte en dag för tidigt. Jag är själv judinna och vet hur ont det gör när vissa håller på med lögner om att förintelsen aldrig ägt rum. Hemskt.

Må så vara att det finns idioter som påstår detta men deras definition på förintelse bör beaktas i vissa fall. Alla vet att hemskheter skedde, men att dra alla diskussioner till förbud hjälper ingen.
Det finns säker massor av saker och händelser som behöver belysas så att det blir rätt i historien.

Sen är det bara ditt eget sinne som ställer till det för dig. Gå vidare i livet som alla vi andra fått göra.
Citera
2024-06-30, 13:35
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Sionisterna har kopplat ett järngrepp om svennes pung.

Våga yttra något annorlunda mot sionisterna och du är rökt.

Kunde inte sagt det bättre. Nu när de flyttat fram sina positioner, vad kommer de försöka sig på härnäst. Ska de göra kritik mot Israel och förnekande av israels existens olagligt. Detta har redan hänt i USA.
Citera
2024-06-30, 13:37
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Men Sveriges Riksdag har ju erkänt Turkarnas folkmord av armeniska folket och därför måste det anses som fastställt.
Nix. Sveriges riksdag är inte en domstol. Eftersom ingen domstol har kommit med ett avgörande av det slag som lagtexten nämner, så omfattas inte det armeniska folkmordet.

Det är för övrigt en kritik som riktats mot lagen, att det armeniska folkmordet inte omfattas. Se Prop 2023/24:93, sidan 13 och 17.
Citera
2024-06-30, 13:42
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magicalmat
Lagom till industrisemester sker den största inskränkningen av den svenska yttrandefriheten i mannaminne. Jag har kanske levt under en sten men kan inte påminna mig om att någon debatt eller problematisering om detta skett i media. Vad tycker Flashback? https://www.svt.se/nyheter/inrikes/d...ka-forintelsen

PS.//Det finns en tråd i juridikforumet om de juridiska aspekterna. Här diskuteras de politiska.

Detta är högst beklagligt. Det är få som förnekar att förintelsen ägt rum; jag hade själv släktingar som dog i den. Men att inskränka vår yttrandefrihet bara för detta väcker ont blod. Om man börjar förbjuda ifrågasättandet av historiska "sanningar" är vi på ett sluttande plan. I Ukraina gör man tvärtom. Där får man inte ifrågasätta krigsförbrytarna:

https://www.svd.se/a/xR4zeQ/mordade-...ag-som-hjaltar
Citat:
Ukrainare som lät mörda judar hyllas i dag som hjältar. Att kritisera mördarna är förbjudet.
– Jag kan inte tolerera historieförfalskningen, säger Eduard Dolinsky, som säger att det är svårt att vara jude i Ukraina.

https://www.gp.se/ledare/gastkronika...1-ad171d89ef5e

Citat:
I Polen betraktas, inte helt grundlöst, UPA:s härjningar som etnisk rensning med drag av folkmord. Studier har bekräftat minst 85 000 polska dödsoffer 1943-1944. Antalet ukrainska offer överstiger inte 10 000. Att UPA bedrev en skoningslös kampanj mot polsk befolkning styrks av polska, tyska, sovjetiska och ukrainska källor.
...
Jusjtjenko var västorienterad och strävade efter att föra Ukraina närmare EU och NATO. Historiepolitiskt innebar detta att sovjetiska hjältar skulle ersättas av ukrainska och här kom rehabiliteringen av OUN-UPA in.

Organisationens fascistoida åskådningar tonades ner och övergreppen mot polacker utmålades som beklagliga följder av ett hjärtlöst inbördeskrig. UPA utmålades även som räddare av judar. Monument av Stepan Bandera, ledare för OUN-B fram till sin internering i tyskt koncentrationsläger 1941, anlades och ett frimärke togs fram till hans ära. 2015 antog det ukrainska parlamentet en lag som reglerar hyllningar till ukrainska nationalistgrupperingar under kriget. Lagen gör det straffbart att offentligt skymfa UPA eller att förneka och förminska dess kamp för ett självständigt Ukraina.
Citera
2024-06-30, 13:47
Medlem
sebertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
I princip är jag emot dylika förbud. Av rent praktiska skäl är det bättre att dårarna avslöjar sig genom att t ex förneka historiska fakta. Blir det förbjudet, så blir det svårare att identifiera farliga individer och grupper.
Och du har ännu inte fattat vilka de farligaste är din dåre!
Citera
2024-06-30, 13:51
Medlem
sebertos avatar
Citat:
Du är duktigt hjärntvättad du och som alla andra khazarjudar som är sionister vägrar ifrågasätta något som ni tjänar på dvs sätta på sig offerkoftan när det passar er. Ni är fejkjudar som inte har någon DNA gemensamt med semiterna. De är oftast dessutom inte sionister. Tvi vale!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in