Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-17, 13:00
  #1
Medlem
Prokloss avatar
Har en fundering kring invandraretätaste städerna i Sverige.

Var i Norrköping i helgen, och var i centrala Norrköping och även ute senare på kvällen för att käka.

Det som slog mig var att det var nästintill enbart invandrare jag såg i staden. Märkbart lite svenskar både på restauranger och i affärerna.

( Sen kan man naturligtvis fundera om invandrare är en starkare köpgrupp… men det är ett sidospår som man får diskutera vid annat tillfälle…)

Min fundering var istället hur ser det ut i de svenska städerna av mellan storlek ? Vilken ort har flest invandrare och vilken mellanstor stad har minst?

Alltså om vi räknar bort Stockholm, Göteborg och Malmö.

Kan det vara Norrköping?, eller Karlstad, Jönköping, Västerås, Gävle, Örebro, Linköping, Helsingborg etc…

Exempelvis, en svenne som fundera på att flyta, exempelvis från Stockholm eller från landet till en mellanstor stad och vill hitta en med så få invandrare som möjligt vilken stad ska han/hon välja?

Man kan också vända på det , dvs om man är invandrare och vill flyta till en stad som är extremt mångkulturell vilken välja?
__________________
Senast redigerad av Proklos 2024-03-17 kl. 13:03.
Citera
2024-03-17, 13:07
  #2
Avstängd
CarlvonRosens avatar
Sett till procent är det nog Stockholm. Men det är ju fördelat på ett annat sätt, samt att det är mkt turister. Svårt att veta vem som är bofast och på besök.
Citera
2024-03-17, 13:14
  #3
Medlem
Man kan ju bara jämföra med de städer man har besökt senaste tiden, Möjligen kan man kanske leta upp webkameror i olika städer för att få en uppfattning? Annars tror jag Skara ligger bra till för att vara invandrartätast
Citera
2024-03-17, 13:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proklos
Har en fundering kring invandraretätaste städerna i Sverige.

Var i Norrköping i helgen, och var i centrala Norrköping och även ute senare på kvällen för att käka.

Det som slog mig var att det var nästintill enbart invandrare jag såg i staden. Märkbart lite svenskar både på restauranger och i affärerna.

( Sen kan man naturligtvis fundera om invandrare är en starkare köpgrupp… men det är ett sidospår som man får diskutera vid annat tillfälle…)

Min fundering var istället hur ser det ut i de svenska städerna av mellan storlek ? Vilken ort har flest invandrare och vilken mellanstor stad har minst?

Alltså om vi räknar bort Stockholm, Göteborg och Malmö.

Kan det vara Norrköping?, eller Karlstad, Jönköping, Västerås, Gävle, Örebro, Linköping, Helsingborg etc…

Exempelvis, en svenne som fundera på att flyta, exempelvis från Stockholm eller från landet till en mellanstor stad och vill hitta en med så få invandrare som möjligt vilken stad ska han/hon välja?

Man kan också vända på det , dvs om man är invandrare och vill flyta till en stad som är extremt mångkulturell vilken välja?

Per kommun finns statistik från SCB, se "Andel personer med utländsk bakgrund, 2022 jämfört med 2021" under "Utrikes födda, medborgarskap och utländsk/svensk bakgrund".

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...ingsstatistik/

Dock speglar statistiken enbart personer som antingen fötts utomlands eller har en eller två utrikesfödda föräldrar. et faktiska antalet med invandringsbakgrund är fler än så, exempelvis chilenare som kom i vuxen ålder på 70-talet och idag har barnbarn. Dessa räknas inte med i "utländsk bakgrund".
Citera
2024-03-17, 13:30
  #5
Medlem
Är väl bara att leta fram statistik på vilka kommuner som tar emot minst/flest flyktingar säker på att migrationsverket har statistik på sådant (tidigare så har i alla fall SVT rapporterat angående detta) titta även ett par år tillbaka då lär du väl i alla fall ha en klar bild över vilka som bör ha flest/minst.
Citera
2024-03-17, 13:45
  #6
Medlem
Malmö och Södertälje ?
Citera
2024-03-17, 13:47
  #7
Avstängd
Malmö upp till Kiruna?
Citera
2024-03-17, 13:51
  #8
Medlem
Sandviken bör ha fortsatt att roffa åt sig så många färska invandrare som möjligt med tanke på hur bra kommunen fått det att fungera för redan tio år sedan ?

(FB) DN: Sandviken tjänar över en halv miljard på invandringen
Citera
2024-03-17, 14:07
  #9
Medlem
Prokloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Är väl bara att leta fram statistik på vilka kommuner som tar emot minst/flest flyktingar säker på att migrationsverket har statistik på sådant (tidigare så har i alla fall SVT rapporterat angående detta) titta även ett par år tillbaka då lär du väl i alla fall ha en klar bild över vilka som bör ha flest/minst.


Typ sådan här: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/h...r-per-invanare

Men småkommuner och de flesta invandrare flyttar till större städer
Citera
2024-03-23, 16:54
  #10
Medlem
jacknicholsons avatar
Jag har ingen statistik som stödjer det men jag har bott i Örebro i 6 år nu och knappt sett en svensk. Säger ”Shalom” när jag stöter på någon för att jag är minoritet och konflikträdd. Imorse kom jag på mig själv med att be till Allah istället för gud när jag skulle öppna deklorationen. Mina föräldrar döpte mig till Adam men jag reagerar mer på Ali nu.

Så mitt svar är: Örebro.
Citera
2024-03-23, 17:02
  #11
Medlem
Dessa svin till EU-mutade försökte sprida ut packet. Ärligt talat tillhör det mesiga partiet SD samma fack. Integration. Integration är som ge ormen i ditt hus en kniv hem för att förgöra värden och råna huset.

Kan ni Sdare fatta att vi inte ska ha integration. Vi ska slänga ut dom, och vi håller vårt folk säkra emot dessa genom att segregera dom - och hittar dom lätt när vi slänger ut dom. Tex ska vi slänga ut blattrna på norra blå linjen i Stockholm, Samma sak med södra röda linjen. Dom hör inte hemma i Sverige, och deras folk har begått brott som dom skall straffas för rejält i sitt hemland. Piska påvägen. Dessa parasister. Jag slår näven i glaset varje gång jag åker tunnelbana och ser dessa apor på vår jord.
Citera
2024-04-15, 17:35
  #12
Medlem
Landskrona har jag hört
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback