Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-03-30, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sssiamesia
Men vilket land kommer du ifrån?! Om man ser småbarn göra något farligt, då ska man ringa någon?! Någon annan, som får komma och ta hand om det hela? Socialjouren (!!!!), tex.

Vad är det med er små ryggradslösa fän som saknar all förmåga att ta hand om sånt som vuxna människor före er klarat i alla tider? Är det den överbeskyddade uppväxten, med dålig bildning, outvecklad tankeförmåga och en osjälvständighet som hos ett barn som konsekvens?

Om man ser småungar springa ut i trafiken, balansera på tak eller leka på våris, då är det tamejfan alla vuxnas ansvar att säga till och att sätta stopp! Det är något som hör vuxenlivet till, att ta ansvar för yngre.

Sverige är riktigt jävla illa ute när det undermineras av imbecilla små människoskuggor helt utan ryggrad och med outvecklad hjärna, rädda för allt och mest intresserade av att freda den egna lilla inavlade klanen.
Du vill förmodligen få mig att reagera och skriva något hårt i motangrepp nu, men min fullt utvecklade och väldigt högpresterande hjärna är fullt kapabel att förstå ditt syfte och ge fan i det.
Jag önskar dig en riktigt fin påsk och var rädd om dig. Sverige behöver fler människor som du med ett civilkurage utan dess like och en ryggrad starkare än grafen!
Citera
2024-03-30, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Jobbigt. Men du skall absolut inte känna skuld och Obs!: Inte ens säkert det handlade om samma pojkar. De du såg kan ha lämnat nästan direkt efter du såg dom, och ett par nya plus vuxen kan ha kommit dit strax efter.
Nej, det har du faktiskt helt rätt i. Tack
Citera
2024-03-30, 11:24
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadsadunu
Pojkarna lekte/sprang på isen när jag åkte förbi med bilen på Tjärnavägen precis innan. Jag reagerade starkt på att de var på isen. Sa till min man att det där är ju livsfarligt och att vi borde svänga in och säga till dem. Just då sprang de upp på land igen och jag kände att vi kunde åka vidare. Ingen förälder var i närheten just då, jag kollade noga efter en förälder.
När jag kom hem så plockade jag lite i huset, men det malde i magen på mig så jag öppnade tidningen (BT) och då stod det att ett barn gått genom isen.
Nu kommer jag ångra mig resten av livet att jag inte åkte dit och sa till. Så jävla dumt av mig att tro att de inte skulle springa tillbaka ut på isen. Speciellt när jag inte såg en vuxen.
Jag har gruvat mig hela veckan för uppdateringen på detta fall och tyvärr blev ångesten inte bättre av att barnet avled.

Usch vilken jobbig grej för er att bevittna. Inte själva dödsfallet men ändå att ni var i närheten strax innan.
Citera
2024-03-30, 13:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Såna här incidenter har hänt sedan urminnes tider, händer i nutid, kommer alltid att hända! Inget att hetsa upp sig över, valpens föräldrar kommer aldrig att glömmma, grannar bryr sig inte och här på FB fortsätter vi som vanligt!

Säg inte det. Det kan vara glömt i morgon. Är negerhonan i fertil ålder spottar hon bara ut nya som uppfostrar sig själva. Någon plumsar i vattnet, någon leker på spåren. Det är inte alltid så noga.
Citera
2024-03-30, 20:54
Citat:
Men vilket land kommer du ifrån?! Om man ser småbarn göra något farligt, då ska man ringa någon?! Någon annan, som får komma och ta hand om det hela? Socialjouren (!!!!), tex.

Vad är det med er små ryggradslösa fän som saknar all förmåga att ta hand om sånt som vuxna människor före er klarat i alla tider? Är det den överbeskyddade uppväxten, med dålig bildning, outvecklad tankeförmåga och en osjälvständighet som hos ett barn som konsekvens?

Om man ser småungar springa ut i trafiken, balansera på tak eller leka på våris, då är det tamejfan alla vuxnas ansvar att säga till och att sätta stopp! Det är något som hör vuxenlivet till, att ta ansvar för yngre.

Sverige är riktigt jävla illa ute när det undermineras av imbecilla små människoskuggor helt utan ryggrad och med outvecklad hjärna, rädda för allt och mest intresserade av att freda den egna lilla inavlade klanen.

Varför hittar du på scenarier jag inte skrivit? Lär dig läsa innan du svarar. Jag skrev att personen skulle säga till barnen men eftersom att andra skrev att de ändå inte hade lyssnat, OCKSÅ ringt socialjpuren. Och det borde man göra i den situationen för att det inte ska hända igen.
Själv agerar jag alltid, tack så mycket. Har otaliga ggr lett hem tex tre-åring som vandrat ut i blöja från en villa mitt i vintern ensam, ingripit när jag sett mobbning på skolgård som förbipasserande, ingripit vid misshandel, tröstat barn på Ica som kommit ifrån föräldrarna och hjälpt dem till kassan och inväntat föräldrarna osv, osv, osv. Själv?
Citera
2024-03-31, 06:37
Medlem
Vad jag har fått höra så stod pappan och skrek på bryggan i kanske 40 minuter. Tillslut hade det kommit en förbipasserande som hoppade i. Antar att pappan inte var simkunnig, men va tusan har man då där att göra? Oavsett om isen är tjock eller ej.

Anhöriga till mig såg en man gå på den isen förra året. Dock fick dom syn på polisen vid Hemköp och meddelade dom. ”Inte nu igen” fick dom till svar och åkte dit. Detta är alltså väldigt vanligt…

Fine att man kan hamna i chock, men vafan? Som förälder hade jag slagits med lejon om mina barn var i fara. Vi är alla olika…
Citera
2024-03-31, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Varför ge sig ut på isarna nu på vårkanten? Det är mycket dumt och riskabelt
Ja, man frågar sig var föräldrarna befann sig.
Citera
2024-03-31, 17:46
Medlem
Usch, hoppas familjen får den hjälp de behöver
Citera
2024-03-31, 22:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulla94
Vad jag har fått höra så stod pappan och skrek på bryggan i kanske 40 minuter. Tillslut hade det kommit en förbipasserande som hoppade i. Antar att pappan inte var simkunnig, men va tusan har man då där att göra? Oavsett om isen är tjock eller ej.

Anhöriga till mig såg en man gå på den isen förra året. Dock fick dom syn på polisen vid Hemköp och meddelade dom. ”Inte nu igen” fick dom till svar och åkte dit. Detta är alltså väldigt vanligt…

Fine att man kan hamna i chock, men vafan? Som förälder hade jag slagits med lejon om mina barn var i fara. Vi är alla olika…
Konsekvenstänkande är inte somaliers starka sida, annars är man inte vid vatten om man har små barn och inte är simkunnig.
Citera
2024-04-01, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vadsadunu
Pojkarna lekte/sprang på isen när jag åkte förbi med bilen på Tjärnavägen precis innan. Jag reagerade starkt på att de var på isen. Sa till min man att det där är ju livsfarligt och att vi borde svänga in och säga till dem. Just då sprang de upp på land igen och jag kände att vi kunde åka vidare. Ingen förälder var i närheten just då, jag kollade noga efter en förälder.
När jag kom hem så plockade jag lite i huset, men det malde i magen på mig så jag öppnade tidningen (BT) och då stod det att ett barn gått genom isen.
Nu kommer jag ångra mig resten av livet att jag inte åkte dit och sa till. Så jävla dumt av mig att tro att de inte skulle springa tillbaka ut på isen. Speciellt när jag inte såg en vuxen.
Jag har gruvat mig hela veckan för uppdateringen på detta fall och tyvärr blev ångesten inte bättre av att barnet avled.
Även om du sagt till de, så hade de förmodligen antingen inte brytt sig om det, alternativt sprungit ut på isen igen så fort ni kommit utom synhåll.
Femåringar som springer ute vind för våg utan föräldrar brukar oftast bry sig föga när vuxna säger till.
Det kanske inte var samma barn ens, någon skrev ju att vittnesuppgifter sa att en förälder var närvarande vid drunkningen.
Citera
2024-04-01, 00:32
Medlem
Addhocs avatar
Citat:

Exakt så!! Det är varje vuxens plikt att agera om man ser att barn är i direkt fara.
Citera
2024-04-01, 21:09
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Är det bekräftat att det var somalier? Inte för att det spelar nån roll i frågan om hur tragiskt det är men för att man aldrig upphör att förvånas över den folkgruppens bristande koll på deras barn...
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in