Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-25, 09:42
  #1
Medlem
Mileistas avatar
För ett halvår sedan blev min dator infekterad av 3-4 trojaner. En dag började terminalfönstret öppna sig för att sedan stängas efter mindre än en sekund och när jag skannade datorn så såg jag att den var infekterad.

Jag tog sedan bort trojanerna men terminalfönstret poppar fortfarande var 5-10:e minut och jag vet inte hur jag löser det, så jag är öppen för tips.
Citera
2024-03-25, 10:09
  #2
Medlem
Kalsongbatongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mileista
För ett halvår sedan blev min dator infekterad av 3-4 trojaner. En dag började terminalfönstret öppna sig för att sedan stängas efter mindre än en sekund och när jag skannade datorn så såg jag att den var infekterad.

Jag tog sedan bort trojanerna men terminalfönstret poppar fortfarande var 5-10:e minut och jag vet inte hur jag löser det, så jag är öppen för tips.
Du det låter som att det är dags för en ominstallation av datorn.
Citera
2024-03-25, 10:32
  #3
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mileista
För ett halvår sedan blev min dator infekterad av 3-4 trojaner. En dag började terminalfönstret öppna sig för att sedan stängas efter mindre än en sekund och när jag skannade datorn så såg jag att den var infekterad.

Jag tog sedan bort trojanerna men terminalfönstret poppar fortfarande var 5-10:e minut och jag vet inte hur jag löser det, så jag är öppen för tips.

Det är inte alltid detta fönster öppnas baserat på skadlig kod. Så, hänger detta ihop?

Endera gör du en ordentligt och djup malwareskanning av datorn och tar reda på varför fönstret öppnas, eller så nyinstallerar du.

Vad gäller fönstrets agerande, Googla. Något program du installerade i samband med dess uppkomst?!
Citera
2024-03-25, 10:36
  #4
Medlem
NicePics13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalsongbatong
Du det låter som att det är dags för en ominstallation av datorn.
Precis. Svårt att lita på att allt verkligen togs bort av antiviruset.
Citera
2024-03-25, 10:54
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mileista
För ett halvår sedan blev min dator infekterad av 3-4 trojaner. En dag började terminalfönstret öppna sig för att sedan stängas efter mindre än en sekund och när jag skannade datorn så såg jag att den var infekterad.

Jag tog sedan bort trojanerna men terminalfönstret poppar fortfarande var 5-10:e minut och jag vet inte hur jag löser det, så jag är öppen för tips.

Oavsett orsak är det dags att kopiera ut filer du villhöver och göra en ren ominstallation.
Citera
2024-03-25, 10:57
  #6
Medlem
Kantarellgudens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mileista
För ett halvår sedan blev min dator infekterad av 3-4 trojaner. En dag började terminalfönstret öppna sig för att sedan stängas efter mindre än en sekund och när jag skannade datorn så såg jag att den var infekterad.

Jag tog sedan bort trojanerna men terminalfönstret poppar fortfarande var 5-10:e minut och jag vet inte hur jag löser det, så jag är öppen för tips.

Ominstallera hela skiten, du vet inte vad för ändringar eller annat kaos trojanerna kan ha ställt till med medans de var aktiva och härja på din dator.
Citera
2024-03-25, 11:42
  #7
Medlem
Mileistas avatar
Problemet är att jag använder datorn som jobbdator, så går något fel under ominstallationen tappar jag inkomst (är frilansare) och på datorn finns det digitala certifikat (som BankID ungefär) som jag inte kan säkerhetskopiera.

Tyvärr poppar fönstret så snabbt att jag inte hinner se vad det gör och ofta är det helt svart som om det laggar pga tung arbetsbörda.
Citera
2024-03-25, 12:28
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mileista
Problemet är att jag använder datorn som jobbdator, så går något fel under ominstallationen tappar jag inkomst (är frilansare) och på datorn finns det digitala certifikat (som BankID ungefär) som jag inte kan säkerhetskopiera.

Tyvärr poppar fönstret så snabbt att jag inte hinner se vad det gör och ofta är det helt svart som om det laggar pga tung arbetsbörda.

Du får ställa sakerna mot varandra.

Å ena sidan har du en installation som du vet A) har haft 3-4 skadliga programvaror B) fortfarande uppvisar något slags symtom som möjligtvis är en rest av dessa skadliga programvaror. Å andra sidan är du rädd för att hamna i en situation där din arbetsdator inte fungerar alls för vad du behöver den till genom att A) något skulle gå fel under ominstallationen och B) (relaterat) du inte kommer tillbaka till samma användbarhet av datorn som du har nu och därmed förlorar inkomst.

Till det har du under resans gång identifierat ett kritiskt problem: din inkomst bygger på åtkomst till certifikatfiler som du inte kan säkerhetskopiera.

I bästa fall är dina "svarta fönster" en ofarlig rest av någon annan programvara eller uppdatering och har ingenting med de skadliga programmen du upptäckte i samband med att de svarta fönstren började dyka upp att göra, och du har faktiskt fått bort tidigare infektioner och är i nuläget inte drabbad av något. Även om du är i detta bästa-fall-scenario så har du kvar det faktum att din arbetsdator och din inkomst är beroende av dessa certifikatfiler som du inte vet hur du ska säkerhetskopiera/skaffa på nytt. Vad händer om din dator blir stulen, blir utsatt för skadlig programvara igen, en hårddiskkrasch eller liknande?

I sämsta fall är din dator fortfarande infekterad av något, din data är komprometterad, ditt arbete kan påverkas och du har även här kvar det ny-identifierade problemet att om något skulle hända med din dator så har du byggt in dig i en situation som du inte kan återhämta dig ifrån.

Gissningsvis är du nånstans mellan bästa och sämsta scenario: du har lyckats ta bort skadlig programvara men någon effekt av dem (eller annan programvara, uppdatering eller liknande) ligger kvar och skvalpar och påverkar dig så pass mycket att du känner dig nödgad att skriva en tråd om det hela och be om hjälp. Plus det nyidentifierade problemet att du är beroende av saker för ditt arbete som du inte har en lämplig backup/återställningsrutin för.

Det är mer än rekommenderat att man totalblåser sitt system efter en infektion, just för att det är väldigt svårt att garantera att man fått bort allt som är problematiskt, för att inte tala om det mycket mer troliga scenariot (så även i ditt fall) att även om de akuta, mer problematiska aspekterna av skadlig programvara är borttagna kan det ha påverkat systemet på ett annat icke-önskvärt sätt.

Så du befinner dig i en situation där du har symtom på lätta mjukvaruproblem som uppstod strax innan du upptäckte att du hade inte en, inte två utan 3-4 "trojaner" på ditt system. Man kan ju fråga sig hur i helvete du lyckades med denna bedrift på din jobbdator, men jag ska inte skuldbelägga dig för mycket. Men att du nu skriver att du inte vill göra en ren ominstallation med rädsla för att ominstallationen inte ska gå bra till och har identifierat filer som du inte vet hur du ska säkerhetskopiera/få in igen och pratar om förlorad arbetsinkomst gör att jag rekommenderar dig att snarast möjligt ta hjälp av någon IRL för att säkerställa att du får till en ny installation komplett med alla saker du behöver för ditt arbete och en rutin för att komma på fötter igen i fall något skulle hända din arbetsdator.

Du verkar ha haft tur i oturen den här gången. Att du drabbats av 3-4 "trojaner" och klarat dig undan värre problem när du lagt alla äggen i samma korg och inte råkat ut för inkomstförlust redan är något du ska vara tacksam över, men bör åtgärda snarast.
Citera
2024-03-25, 12:33
  #9
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mileista
Problemet är att jag använder datorn som jobbdator, så går något fel under ominstallationen tappar jag inkomst (är frilansare) och på datorn finns det digitala certifikat (som BankID ungefär) som jag inte kan säkerhetskopiera.

Tyvärr poppar fönstret så snabbt att jag inte hinner se vad det gör och ofta är det helt svart som om det laggar pga tung arbetsbörda.

Jag har aldrig varit med om att en nyinstallation har gått fel 2ggr efter varandra.
Gör en extern systemavbild innan du börjar.

Annars, malwaresök: https://malwaretips.com/blogs/malwar...e-for-windows/. Skrolla ner till - How to Safely Remove Malware on Windows.

Avsluta med att göra en omstarts/djupskan med Ms Defender.

Har du gjort en sökning på rutan, vilket jag nämnde tidigare?
Citera
2024-03-25, 13:14
  #10
Medlem
Om det händer regelbundet, varje kvart eller så, kolla windows Task Scheduler om något är inlagt att köras med ett visst tidsintervall.

Annars kan man använda Process Monitor ( https://learn.microsoft.com/en-us/sy...nloads/procmon ), låt den köra till det händer, och kolla i monitorn vad som körts.

En möjlighet är att det sker p g a uppdateringar, alltså helt legitimt. Eller hemliga tvångsmedel?
Citera
2024-03-25, 18:39
  #11
Medlem
Nä det där gissar jag är bara nån nyck Windows håller på med. Jag har haft samma ett bra tag och skannat men inget av det har lös problemet mer än att det syns mer sällan.

Men windows har ett antivirusprogram som körs automatiskt och har ju bättre betyg dom senare åren.

Fast du kan ju alltid göra nån webbaserad virussökning som ESET eller så.

En sak du kan prova med, skriv CMD nere i sökrutan. Öppna som ADMInistratör.

kopypasta in detta eller skriv för hand exakt som det står.

sfc /scannow

Tryck enter och låt detta jobba tills det är klart. Det som händer är att ett program körs som kontrollerar att alla viktiga Windowsfiler är på plats och ersätter om någon fattas. Har du tur så fixar sig något. Vem vet.

Du har nog annars bara två alternativ, stå ut med det eller ominstallera men risken är att om du återinstallerar dina favoritprogram så kan det ju vara något av dom som håller på med det där.
Citera
2024-03-25, 19:01
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mileista
Problemet är att jag använder datorn som jobbdator, så går något fel under ominstallationen tappar jag inkomst (är frilansare) och på datorn finns det digitala certifikat (som BankID ungefär) som jag inte kan säkerhetskopiera.

Tyvärr poppar fönstret så snabbt att jag inte hinner se vad det gör och ofta är det helt svart som om det laggar pga tung arbetsbörda.
Hmm viktig jobbdator, Snacka om att be om problem.

Jag tycker att du ska se över dina datorrutiner rejält.
Du ska INTE ha jobbdatorn som "Surfdator".
Du ska som nummer ett säkerhetskopiera allt som har med ditt arbete som bokföring och alla arbetsfiler innan du petar för mycket i din dator.

Tar inte din filer mycket plats så kan du lagra dom i en molntjänst som Dropbox och liknade nu med en gång.

Ha alltid en extra backup på en portabel disk (Billigaste och bästa lösningen kö en sån direkt) som inte är ansluten till dator hela tiden.

jag skulle föredra två diskar en som du förvara äldre filer på. Sen ha en extra där du förvara sånt som du jobbar med och ha som vana att spara till den disken (Som du kan ha kopplad till datorn lite längre eftersom att du har en andra förvaringsdisk) vid intervall där du känner att det här vill inte jag göra om utifall det händer något.

Allt kan ju hända som brand , den blir stulen, den blir kapad, det kan faktiskt hända att en disk blir korrupt.


Personligen har jag två lösa diskar där jag förvara det absolut viktigaste en HDD (Tål brand mycket bättre men inte stötar) En vanlig SATA-SSD som ju tål stötar men inte bränder. Dessa två är inte uppkopplade jämt. Det betyder att inget virus kan någonsin komma åt dessa.

Sen har jag en liknade NAS som kan stå som ständigt uppkopplad på hemmanätet, den kan säkerhetskopiera allt som man kan tala om för den att göra. Just nu en disk men man kan ju även köra den i raid men eftersom att jag kör backup på allt manuellt på dom där andra diskarna så anser jag att jag inte behöver det.

Den lösningen kan så klart virus komma åt om man har otur det händer ju vissa.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback