Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-27, 21:04
  #1
Medlem
budkorpennings avatar
Medborgare,

jag har flyttat norröver och tänker traska runt i skogarna. Det finns björn här och jag vägrar inrätta mig som något slags offer för eventuella attacker: jag ämnar beväpna mig för självförsvar.

Frågan är: hur beväpnar jag mig bäst för eventuella björnattacker under mina skogspromenader?

Avvägningen blir mellan att kunna vara hyfsat diskret men ändå ha ett fullgott vapen för försvar.
Citera
2024-03-27, 21:08
  #2
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Björn Spray.
Citera
2024-03-27, 21:15
  #3
Medlem
RetaThunbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av budkorpenning
Medborgare,

jag har flyttat norröver och tänker traska runt i skogarna. Det finns björn här och jag vägrar inrätta mig som något slags offer för eventuella attacker: jag ämnar beväpna mig för självförsvar.

Frågan är: hur beväpnar jag mig bäst för eventuella björnattacker under mina skogspromenader?

Avvägningen blir mellan att kunna vara hyfsat diskret men ändå ha ett fullgott vapen för försvar.

100% Björnspray
Citera
2024-03-27, 21:37
  #4
Medlem
SmegmaFris avatar
En 44:a var ganska standard i USA att ha i hölstret fick jag upplyst under min tid i USA.
Citera
2024-03-27, 22:12
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RetaThunberg
100% Björnspray
Varför inte båda.
Citera
2024-03-27, 22:20
  #6
Medlem
revodnebs avatar
Du får inte skjuta björn med revolver, men om du måste så är det 357 Magnum som gör jobbet.
Citera
2024-03-27, 22:23
  #7
Medlem
zignatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du får inte skjuta björn med revolver, men om du måste så är det 357 Magnum som gör jobbet.
Och en sådan kan TS bara drömma om att få licens till
Citera
2024-03-27, 22:24
  #8
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmegmaFri
En 44:a var ganska standard i USA att ha i hölstret fick jag upplyst under min tid i USA.

Jänkarna förklarade för mig att pistol var meningslöst eftersom björnen var så ofattbart snabb.
Många tyckte att man skulle ha en sån här:
https://rainbowtech.net/products/bea...chest-holster/
Citera
2024-03-27, 22:26
  #9
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zignature
Och en sådan kan TS bara drömma om att få licens till

Inga problem om man är en skötsam medborgare. Bara att gå med i en skytteklubb och uppfylla fordringarna, det tar ett tag men är värt det. Då kan man även vara behjälplig för landet när ryssjäveln anfaller.
Citera
2024-03-27, 22:28
  #10
Medlem
zignatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Inga problem om man är en skötsam medborgare. Bara att gå med i en skytteklubb och uppfylla fordringarna, det tar ett tag men är värt det. Då kan man även vara behjälplig för landet när ryssjäveln anfaller.
Då får jag önska TS lycka till då
Citera
2024-03-27, 22:45
  #11
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmegmaFri
En 44:a var ganska standard i USA att ha i hölstret fick jag upplyst under min tid i USA.

I björntäta områden så är det nog bäst. Man kan se på Wild West Alaska för lite tips. De monterar vapen på din mountenbike så det blir behändigt. Mest poppis brukar dock inte revolver vara utan mer en grovkalibrig bössa.

Där handlar det mest om kalibern sett till vilken vapen man ska ha. En 44:a är ju extremt mycket bättre än en 9 mm. Sett till att björnen har tjock vävnad och kommer en Grizzly springande mot dig måste du träffa den med en kaliber som går igenom de yttre lagen på björnen och tär sönder björnes muskler och skelett så det helt enkelt inte kan springa mer. Utöver .44 har du 50 bmg också.

Nackdelen med mer kaliber är att det är tyngre ammo att bära sedan har du inte lika många skott vanligtvis som en vanlig Glock. Så Wild West Alaska brukar påpeka att man behöver träna också så man faktiskt träffar björnen.

Sedan sett till denna jämförelse så norröver menas nog häromkring med svensk björn. För den behöver man nog inte bära med sig vapen emot. I USA har de sin Grizzly och även andra björnar som är extremt mer på. De springer inte åt andra hållet om de känner doften från en människa. Därav också att de behöver sina vapen där.
Citera
2024-03-27, 23:26
  #12
Avstängd
S&w500
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback