• 2
  • 3
2024-07-20, 16:54
Medlem
sputnik2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Skulle säga att en del IWC pilot klockor skriker klass och sofistikation. Anspråkslösa men stilrena och med kvalitet och den som vet vet. Alla klockkännare känner igen dem men säkert ingen annan.
De kan iofs vara en bit billigare än 100 lök. Men de gånger jag ser någon med en IWC så tänker jag att där har vi en man som uppskattar kvalitet utan att törsta uppmärksamhet.

Annars skulle jag också vilja slå ett slag för JLC Polaris. Vissa modeller är bra mycket dyrare än 100lök men det finns för runt 100k också. Ren och skär klass och återigen den som vet vet.

Ska kolla och tack för att du tog dig tid, tänkte höra om en sak till, finns det Unisex varianter som min dotter skulle kunna använda när jag kastar in handuken, för jag har svårt att se en klocka som investering, för att enligt mig är den inte ett värdeföremål som stiger i värde, utan som mest behåller sitt värde med rätt skötsel och en bra service bok, det är min ringa uppfatting.

Jag kanske missförstår och då får du gärna upplysa mig om motsatsen.
Men skickat lite på neutrala Omega runt 80 papp, begagnad, dom är fina och kan tänka mig ha en sådan till vardags.

Sedan blir det affektions värde när dottern ärver den och kanske använder den.
Med mitt framtida inköp kommer jag rådfråga och komma överens med dottern, så vi båda gillar och finner lust att använda klockan.

Efter att jag såg en video vars pappas dotter fick ärva en Rolex som var förstörd, vattenskadad.
Och en klock reperations nörd tog på sig projektet att återställa så dottern kunde använda klockan.
Det berörde mig på olika plan, varav iden att gå i arv.

Tror att klockor är lite som bilar.
Du kan tjata till dig till en bra affär eller träffa på någon i desperat situation och göra en bra deal.
Men annars om inte begagnat och med angivna situationer så blir det som med bilköp.

Du köper en ny bil och sätter in nyckeln och kör iväg.
Om du då skulle sälja bilen nästa dag så har den tappat 30% i värde.
Tänker mer eller mindre så med allt nytt man köper.

Så om man inte har tid och mycket kunskap så är det svårt att göra en bra affär som investering.
Min värdering ligger i att jag vill ha en fin klocka som inte är massa bling bling eller ropar status rakt ut, vilket jag fått intryck vissa klockor gör, vill ha lite lyx men lite mer lågmäld lyx som inte vrålar här är jag.

MVH
Senast redigerad av sputnik2011 2024-07-20 kl. 16:56.
Citera
2024-10-02, 00:10
Medlem
Har ägt två Breitling och den ena var vass och gick hem hos tjejerna och min gamle pap. Fick pengar till att bränna på krogen för att man hade den klockan!
Citera
2024-10-03, 23:55
Medlem
Har en billig Breitling Superocean. Skulle säga att just den är långt ifrån wt men tycker att en del av deras större modeller kanske faller in under den kategorin (även om wt kanske inte är helt rätt uttryck).
Citera
2024-10-06, 20:41
Medlem
sexas avatar
Mycket avundsjuka i tråden, gör som du vill, köp den inte då om den inte passar eller förmodligen du som inte har råd, men både rolex Breitling omega certina mäter tid på olika evenemang så som f1 friidrott slalom, och de är inga skitklockor, de som de handlar om är smak och tycke. Grymt nöjd över min superavenger iallafall.
Citera
2024-10-11, 20:56
Medlem
pjtrs avatar
Breitling är en ett klockmärke. Det är dessutom ett känt gammalt klockmärke så det har hunnit att rinna lite vatten under broarna. Idag är det en lyxprodukt.

Marknadsföringen och klockorna idag riktar sig till en förhållandevis bred publik med ett brett spann 50k-500k. (De flesta som säljs är i det nedre spannet). Det frontas av breda sporter just nu basket, cykling och fotbollspelare och kändisar. Något för alla.

Det är inte fokus på klassiska överklassaktiviter jmf Rolex reklam med polo och segling, eller att det är en supersmal liten nästan okänd verkstad i en alphydda där personalen är släkt med sjunde generationens urmästare. Vissa gillar sånt och andra gäspar. Breitling urverken är bra men inget särskilt för finsmakarna.

För inte så länge sedan (10-15 år?) märket en period där det blivit mer nischat på flyg, farliga expeditioner (tänk Emergency) osv. Det var större klockor (43mm>) och breda handleder. Klockornas Harley Davidson har någon sagt för tuffa killar. Det träffade väl hos just tuffa killar - och schetchy uddes - men det var kanske en lite för liten kundgrupp. Och ledde till ointresse hos andra.

Med det sagt - det riktar sig brett idag - är det ändå dyra grejer så om man allmänt tycker saker som ny bil, pool, dyr cykel är nyrikt så finns det kanske ett korn av sanning även hos de som bär en breitling av nyare årsmodell. Men det stämmer också in på lyxklockor ganska generellt och är inte specifikt breitling.

Och nog hänger en del tuffa killar kvar av ohejdad vana men att påstå att bära lyxur - låt så vara begagnat och repigt - är knappast typiskt WT.
Citera
2024-10-11, 21:03
Medlem
Att köpa dyra klockor är alltid WT.
Citera
2024-10-11, 21:07
Medlem
Tänk på att Breitling är äldre och anrikare än Rolex. De har bara valt att gå en annan väg. Jag gillar Breitling, det är min preferens av klockor. De är sportigare och tuffare än gubb-rolex men minst lika bra - om inte bättre.

Favoriter som jag bär dagligen är SuperOcean och Avenger Blackbird. Jag gillar det lite mer råa och tekniska som Breitling står för. I framtiden så har jag en Navitimer på inköpslistan.
Citera
2024-12-26, 14:28
Avstängd
Om något är WT så är det alla som har en fake Rolex på armen som tickar konstigt folk går runt med dessa utan skam.

Detta är fina klockor anrika dom som säger WT tycker en BMW M2 för en halv miljon årsmodell 2023 480hk är WT också.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in