Flashback bygger pepparkakshus!
2024-04-20, 09:33
Medlem
Problemet som jag ser är just det där att plocka russinet ur kakan!
Man tar det som var bra förr och vill ha det, sedan tar man det som är bra idag och vill ha det så också.
Men faktum är ju att förr var det så långt mer omständigt med matlagning, tvätta, städa osv. att bara det var ett komplett jobb i sig och därför var kvinnor oftast och helst hemma för att det hela liksom verkligen skulle fungera.
Därmed så blev ju mannen princip som en arbetsgivare för kvinnan och fick betala för henne i alla lägen.
Förr var det ju till och med vanligt att kvinnor ur högre klass gick i hushållsskola för att kunna ta hand om hemmet så bra som möjligt och det faktiskt inte var helt lätt när det inte fanns tvättmaskin, dammsugare, bakmaskin och allt möjligt som vi har idag.
Men om kvinnan ska jobba, man ska hjälpas åt i hemmet, man ska ha lika lön för samma arbete och helst lika lönen ändå och sedan ska då mannen ändå alltså betala mer, varför då liksom?
Senast redigerad av Kammadaj 2024-04-20 kl. 09:39.
Citera
2024-04-20, 09:34
Medlem
Jag ser inte varför min partner ska betala för mig när jag kan betala för mig själv? Absolut, att han betalar saker och köper presenter då och då är en lyx i vardagen som gör mig glad. Men jag hade aldrig låtit honom betala för mig regelbundet. Det är hans pengar, jag har egna, så självklart ska jag betala för mig.
Citera
2024-04-20, 09:34
Avstängd
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lungcancer
För svenska kvinnor betalar jag ju bara 50/50 av gångerna. Utländska kvinnor (riktiga/feminina kvinnor) dom betalar jag för.

Det hela hänger på kvinnan, hur feminin hon är, och svenska tjejer är ju feminister, d.v.s. väldigt icke-feminina.

Du kan kanske börja dejta en transa? De gör allt för att vara så feminina som möjligt.

OnT: Låter som ett ganska värdelöst förhållande, det där att sörja för ett vuxet barn. Och medan du är ute å sliter för dina dollars så ligger de hemma å knullar med pool-pojken. Iaf om vi får tro porren.
Citera
2024-04-20, 09:36
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Känns som att det inom manosfären finns många bittra män. De ogillar kvinnor, och framförallt att betala för dem. De känner sig utnyttjade så fort de behöver betala notan.

Men är det inte mer chad att vara mannen som försörjer sin kvinna? Inte tvingar henne att jobba. Tjänar bra, betalar för henne, låter henne ta hand om hemmet och familjen medan man själv är ute och tjänar pengar.

Många män inom mansrörelsen verkar avsky att det finns kvinnor som vill hitta en framgångsrik man som kommer ta hand om henne. Men är inte det naturens ordning och det mest gigachad av allt, att ha en kvinna under sig som är beroende av mannen?

Män inom manosfären borde väl snarare ogilla feministiska, självständiga kvinnor som klarar sig själva utan en man.

Finns liknande trådar och jag har gett samma svar i dessa som jag nu kommer att ge. I Sverige har både feminister och näringslivet utplånat kulturen att mannen skall försörja sin kvinna, så därför är det 50/50 som gäller här. Däremot så gäller inte denna regel i exempelvis mer slaviska länder, så där skulle jag mer än gladeligen ställa upp på att vara försörjaren. Man kan inte äta kakan och ha den kvar. Det är kvinnornas vilja att det är såhär i Sverige.
Citera
2024-04-20, 09:40
Medlem
Det är svårt med dom höga skatterna, man ska inte bara försörja sin kvinna och sina barn utan även arbetsskygga parasiter, babbar och negrer, lata kvinnor som aldrig borde skaffat barn, lata kvinnor som aldrig borde fått gå en hittepåutbilding på byns högskola, lata kvinnor som "jobbar" i tärande sektor.

Skatten måste ner. Tärande sektor måste krympas och arbetsskygga parasiter ska svälta.
Citera
2024-04-20, 09:42
Medlem
Första gången en man bjöd mig på fika, sa jag att jag ville ha en kopp kaffe och ett wienerbröd. Han tyckte det var för dyrt, och frågade om det inte gick lika bra med en kopp te och en kanelbulle.
Citera
2024-04-20, 09:45
Medlem
Det här tycks vara ett återkommande problem för somliga och jag förstår inte riktigt varför? Vad spelar det för roll vem som betalar? Tror ni någon i personalen bryr sig och tänker: "Wow, den där stiliga herren iklädd smoking betalade just hela notan en sån karl skulle man ha!", eller tror ni personalen går och tänker att män som blir bjudna är cucks, chads eller allt vad ni nu kallar det? Är ni såna där som bryr er om hur erat kreditkort ser ut också?

Vem som betalar, hur och när måste rimligtvis bero på förhållandet. Ni vet, det finns män som har lågbetalda jobb som är tillsammans med högavlönade kvinnor. Blir det inte löjligt som man att säga ifrån om valet av vin faller på en lite dyrare flaska? -"Nej, älskling. Det näst billigaste rödvinet sa jag. Den här flaskan kostar ju 450kr och det har inte jag råd med...".

Känns som att man har ganska stora problem om man som man känner sig omanlig för att någon annan betalar.
Citera
2024-04-20, 09:48
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yxskaft666
Första gången en man bjöd mig på fika, sa jag att jag ville ha en kopp kaffe och ett wienerbröd. Han tyckte det var för dyrt, och frågade om det inte gick lika bra med en kopp te och en kanelbulle.

Ingen man gifter sig med Mao.

Lite skillnad på en fika och trerätters på Franzens.
Citera
2024-04-20, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Känns som att det inom manosfären finns många bittra män. De ogillar kvinnor, och framförallt att betala för dem. De känner sig utnyttjade så fort de behöver betala notan.

Men är det inte mer chad att vara mannen som försörjer sin kvinna? Inte tvingar henne att jobba. Tjänar bra, betalar för henne, låter henne ta hand om hemmet och familjen medan man själv är ute och tjänar pengar.

Många män inom mansrörelsen verkar avsky att det finns kvinnor som vill hitta en framgångsrik man som kommer ta hand om henne. Men är inte det naturens ordning och det mest gigachad av allt, att ha en kvinna under sig som är beroende av mannen?

Män inom manosfären borde väl snarare ogilla feministiska, självständiga kvinnor som klarar sig själva utan en man.

Tror det handlar om nya västerländsk generationen män i Sverige känns det dock mer och mer som kvinnor och män börjar gå ifrån varandra än tvärt om... I många kulturer tex är det en självklarhet. USA är dock ett av det länder i väst där det också är relativt vanligt åtminstone när barn finns med. Hemmafru är lite trendigt där. Mannen ska betala för allt och kvinnan sköter hem och barn.
Senast redigerad av Menea 2024-04-20 kl. 09:57.
Citera
2024-04-20, 10:04
Medlem
TELAVIV91s avatar
Är man ett par är pengarna gemensamma. Jobbar bara en måste den lönen räcka åt båda men oftast finns bidrag med i bilden som lättar upp.
Under tiden innan de blivit ihop delar de rimligen på de få gemensamma utgifter de har om inte inkomstskillnaden mellan dem är för stor.
Citera
2024-04-20, 10:10
Medlem
Jag har länge undrat hur många av de män som vill leva konservativa liv med traditionella könsroller som egentligen har råd att försörja sig själva, fru och barn. Eller, av de som har möjlighet att försörja sig själva, frun och barnen som skulle gå med på den livsstilsförsämring det skulle innebära med bara en inkomst i familjen.
Men traditionella könsroller, det vill de ha ändå 🙂
Citera
2024-04-20, 10:10
Avstängd
Muslimfittas avatar
Att betala för en svensk kvinna är som att ge en servitris dricks i sverige.

Båda har egna löner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in