Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-22, 11:47
Medlem
Från Expressen låst artikel vad handlar det om?
.
PremiumHemnet har fått starka reaktioner för sina kraftiga prisökningar på annonser.

Nu förändrar bostadsplattformen ersättningen för mäklarna.

Något som drabbar kunderna, larmar en person i branschen som också riktar hård kritik mot företaget.

– Det är lite bedrägeri nästan, säger en mäklare.
Citera
2024-04-22, 12:05
Medlem
StudiumValors avatar
Att mäklarna inte får lika mycket i provision av Hemnet när de lyckast lura på säljaren av hus ett annonspaket?
Hur de istället måste lura kunderna begriper jag inte.
Men mäklarna fick ju bra betalt när de sålde Hemnet och borde väl begripa att prissättningen skulle bli marknads(monopol)anpassad.
Citera
2024-04-22, 12:53
Medlem
Ja, tänk om Ponzi-upplägget skulle rämna. Då skulle många mäklare få det sämre. Inte missunnar vi dem deras hårt förtjänade levebröd :-)

Ca 1980, då vansinnet började, kostade till exempel en bättre begagnad bostadsrätt i Vasastan (Stockholm) ca 3000:-/m2.
https://cornucopia.se/2014/01/lagenh...vasastaden-ar/
1991 hade priset stigit sex gånger! Då kom fastighetskraschen och en liten tillbakagång. Så staten beslöt att "stimulera" bostadssektorn genom att tillåta obegränsad utlåning. Idag är priset ungefär 40 gånger högre jämfört med 1980. Samtidigt har svenskens medianlön bara ökat sex gånger under samma tid.
Spridningseffekter gör att bostadspriserna stigit ungefär i samma takt oavsett var man bor.

Varför tar då folk sådana hiskeliga lån? Man skuldsätter sig ju för livet.
- En del säger: "Men vad skall jag göra då? Jag måste bo någonstans."
- Andra ser det som en möjlighet att tjäna pengar på uppgången. Att göra "bostadskarriär"
Men våra ungdomar kan inte hitta en bostad de har råd med och när folk separerar eller flyttar finns det inga hyresrätter att tillgå. Att köpa känns som enda alternativet.

SCB förklarar:
Citat:
Totalt hade 46 procent av alla boende i flerbostadshus med hyresrätt utländsk bakgrund.
https://www.scb.se/hitta-statistik/s...dsk%20bakgrund.

Vi har tagit in över 2 miljoner migranter och nästan alla har fått sig en hyresbostad, ofta med förtur.
Migranterna har alltså dammsugit den svenska bostadsmarknaden på hyresrätter, särskilt i de områden i det så kallade "miljonprogrammet" som byggdes för svenska arbetare.
Och ingen vågar eller vill bygga nytt inom allmännyttan, för man ser hur det har utvecklat sig.
Man vågar ofta inte ens utföra underhåll på det befintliga beståndet på grund av hot och våld. Och slitaget är högre än förväntat på grund av många faktorer som också är direkt kopplade till invandrargrupper.

Om man fick ordning på hyresbeståndet skulle det lätta trycket på bostadsrätts-marknaden och priserna skulle sjunka till hållbara nivåer. Men det vill ju varken mäklarna, bankerna eller de som redan köpt en lägenhet för lånade pengar.
Citera
2024-04-22, 13:23
Medlem
Computerzs avatar
Det är väl säljaren som betalar Hemnet-annonsen och inget som tas från mäklararvodet? Så var det sist jag sålde i alla fall.
Citera
2024-04-22, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Citera gärna hela mitt inlägg så att folk förstår din fråga o kan avgöra själva.
Alla som läser mitt inlägg med ditt klippta citat, vet att de kan klicka på vänsterpilen för att läsa hela ditt inlägg.

Prisuppgången var värre innan Hemnet blev stora, så där faller din teori.
Citera
2024-04-22, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Computerz
Det är väl säljaren som betalar Hemnet-annonsen och inget som tas från mäklararvodet? Så var det sist jag sålde i alla fall.
Det påverkar så klart mäklaren också då den har svårare att sälja en bostad som inte publiceras på hemnet då säljaren inte vill betala 10K för att hemnet ska göra mäklarens jobb åt dem.
Och även om säljaren skulle gå med på hemnets arvoden så får mäklaren svårare att ta ut sina arvoden fullt ut.
Citera
2024-04-22, 14:36
Medlem
Jordgubbes avatar
Det handlar om att Hemnet har uppdaterat sin ersättningsmodell till mäklarna så de i egensyfte dras till att rekommendera kunderna en onödigt fet annons bara för att få mer procent vid försäljningen. Flera mäklare tycker detta är irriterande besvärligt rent etiskt.
Citera
2024-04-22, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Om det är en helt sanningsenlig bild med korrekta siffror du beskriver så lever vi sannerligen i en dystopisk framtid mot den som beskrevs för mig på 80-90talet.

Länk finns i min text. Bilda dig gärna en egen uppfattning.
Citera
2024-04-22, 17:51
Medlem
Minns jag rätt är HEMNET norskägt? Bojkotta norrbaggarna!
Citera
2024-04-22, 18:04
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ockerobo
Minns jag rätt är HEMNET norskägt? Bojkotta norrbaggarna!
Trodde jag också tills jag kollade upp det nu (Schibsted var inne och vände för nästan tio år sedan, dvs att Aftonbladet etc skulle haft intresse i dem, vilket kunde varit förklaringen Expressen var mer ivriga skriva om det), men istället ...

https://www.hemnetgroup.se/investera...-agarstruktur/
Citera
2024-04-22, 18:12
Medlem
BobLazars avatar
Hemnet är en väldigt simpel sida. Kan smälla upp något liknande på ett par dagar och jag nöjer mig med 100 kr per annons istället för 10 000.
Citera
2024-04-22, 18:13
Medlem
dialektikers avatar
Varför länkas inte till artikeln i ts?

Mäklarna får provision om de lurar på kunderna en fetare annons "Hemnet Plus" (som också är dyrare. Artikeln tar upp att annonserna bara blivit dyrare och dyrare på Hemnet).
Mäklarna kan inte stå för att det skulle vara mer fördelaktigt för kunden med en fetare annons på Hemnet (kan vara, men det är andra faktorer som spelar in. Eh, ja, vi vet att läge något som ger mycket klick på annonser.).

https://www.expressen.se/ekonomi/tec...lura-kunderna/

Mäklarna själva säger att de skulle ljuga om de skulle hävda för kunden att Hemnet Plus eller Hemnet Premium, skulle ge högre slutpris statistiskt.
Senast redigerad av dialektiker 2024-04-22 kl. 18:17.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in