Citat:
Klart man får mycket mer betalt om man säljer via mäklare, det är statistiskt bevisat. Sannolikt har du varit dumsnål. Det är samma princip som att en bilfirma, statistiskt får mer betalt än vad du kan sälja på Blocket. En mäklare är ju proffs på att sälja bostäder. En duktig mäklare som är hederlig och jobbar på en välrenommerad firma kan ge tips på hur man presenterar och marknadsför bostaden på bästa sätt. På så sätt kommer fler intressenter och sannolikheten att man får budgivning/fler potentiella köpare ökar. När sedan spekulanterna börjar ställa frågor om föreningens belåningsgrad, om det är rak eller linjär avskrivning i årsredovisningen, hur det ser ut med pantförskrivning, mm kan du som amatör inte svara på ett trovärdigt sätt. Du som säljare är ju helt partisk i den situationen. Dessutom vägrar vissa banker finansiera om affären inte går via en mäklare. Man kan tycka vad man vill om mäklare men det är uppenbart att du har noll koll. ”skrev bara ut kontrakten”. Jo, tjena. Det skulle vara spännande att se hur mycket det är missat i det avtalet du har skrivit ut då det är erfarna jurister som uppdaterar, formulerar och författar alla paragrafer i riktiga överlåtelseavtal som delvis är anpassade/skräddarsydda för varje affär den så att det som är överenskommet ska hålla i domstol om det uppstår en tvist.
Dumsnål?
Jag sålde enkelt och för mer ä jag kunde ha trott. Jag ville sälja då jag inte litar på mäklare och fann de överflödiga eftersom jag hade köpare i kö. Det är inte alls komplicerat som de får en att tro.
Kommer sälja mitt hus själv också den dagen det beger sig. Ser ingen anledning till att ta någon mäklare. Folk står i kö.