Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-04, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Det kan du omöjligt fått lära dig på en livräddningskurs. I så fall är det illa.

Jag räddade livet på en kille. Plockade upp honom på botten. Blåljuspersonal sa till mig att det är bäst att vänta tills de har tuppat av då det är så vanligt att man blir neddragen och själv drunknar. Gav även tipset att försöka knocka personen med en rak höger.
Hade inte haft en chans om han hade dragit ner mig, väldigt muskulös person.
Citera
2024-06-04, 12:15
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Flag
Du kan påstå det hur mycket du vill. Men det är bara en känsla du vill ha.
Och var i herrns underlag finner vi bevis på motsatsen?
Citera
2024-06-04, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Förmodligen ett resultat av att larmoperatören har svårt att bilda sig en reell uppfattning av vad som egentligen hänt.
"Det är kaoz, det är kaoz! Alla dör! Skicka allt ni har!"
- Ok. Will do.

Svårare än så behöver det inte vara. Du kan ju tänka dig rubrikerna om dom bara sänt en enda ambulans för lite, när en aktivist får nys om det hela.
Kan ju även bero på att det kan finnas många som är chockade att ta hand om. Det är också viktigt att behandla. Men sen är det som du skriver att det är svårt för larmoperatören att veta, hade det varit tre personer som varit i vattnet och dom skickat två ambulanser hade folk haft synpunkter på det också
Citera
2024-06-05, 18:53
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Som jag trodde. Det stod ju sjö i artikeln. Noll strömmar där. Detta är heller inte Nacka, utan mer Nackareservatet, som ligger söder om. Nacka för mig är själva ön.

Riktigt tragiskt detta. Den sjön är ganska grund, medeldjup 4,7 m. Men det hjälper ju inte om man inte kan simma. :/

Källtorpssjön ligger i Nacka. I princip hela Nackareservatet ligger i Nacka.
Citera
2024-06-06, 16:32
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Men mest svenska män.
https://svenskalivraddningssallskape...ingsstatistik/
Ja, med tanke på demografin så vore det konstigt annars. Dock så är väl alkohol ofta inblandat när svenskar drunknar. Även bland invandrarna så är det väl mest män med?
Citera
2024-06-06, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qualatex
Jag tvivlar ej på din uppgift
Hoppas nu att inte alltför många strokepatienter får men för livet, på grund av att ambulanspersonal var upptagna med att trösta anhöriga ute vid Kärrtorpssjön.
Alla ambulanser anländer väl ändå inte samtidigt vid olycksplatsen, första ambulansen kan ha varit nära och sedan lämnat lägesrapport och sagt att det räcker med x antal ambulanser då de endast har två personer som behöver ambulans. Då lär väl resterande enheter lämna. Tänker jag åtminstone.

Gjordes väl likadant vid större händelser förra sommaren som Jetline-olyckan och Farsta-skjutningen.
Citera
2024-06-06, 20:43
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Kommer man från ett ökenlandskap behöver man inte kunna simma eller flyga. Men, simma borde invandrarna lära sig från den dagen de kommer till Sverige.

Kan de bero på klent iq att hoppa i vattnet utan kunna simma?
De kanske tror att så fort de har hoppat i kan de simma, som ett trolleri.
Citera
2024-06-06, 20:51
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
De kanske tror att så fort de har hoppat i kan de simma, som ett trolleri.

Även om du kanske är lite syrlig, så kan det ju faktiskt vara så. De ser en vattenyta, men inte djupet.
Citera
2024-06-11, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenkille
Bekräftat att det var två negrer?
Nej det var det inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto