2024-07-02, 12:08
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Jag hatar ingen.

Du skriver att du har extremt stora ytor, menar du dina solpaneler? Var ligger de och hur många har du?

Mina inlägg var menat för gemene mans småvillotak och inte extremt stora mark solcellsanläggningar, dessa kan producera bra med el sommartid NÄR solen skiner.

Faktum är att även många veckor under vår korta sommar är regninga, mulna och gråa, ingen sol att skåda eller få el utav. Jag säger att vi inte alls har någon solsken under halva av vår redan korta sommar. Hur går kalkylen ihop? Du har kvar elnätkostnaden varje månad och i princip 80% av åren är helt utan sol. Även under sommaren.

Det är inte luftvärmen utan direkt solsken du behöver SOM dessutom ska lysa exakt på dina små takpaneler på ett böjt tak, ett tak som du bara har paneler på ena sidan (sidan som bäst möter solen förhoppningsvis) och på ett tak som är riktad neråt, bort ifrån solen i zenit. Vi har mycket moln som skymmer konstant.

Stora boytor. Att värma.
Dvs jag har en ganska bastant elräkning.

Solpanelerna har hjälpt markant för att stötta upp detta, i form av minskad elkonsumption.
Man betalar inte elnätskostnad för det man producerar själv.

Men jag läser väl elmätare, elräkningar, produktion och pengar ut på kontot fel antar jag. Eftersom vi har så lite sol så det inte lönar sig.
Citera
2024-07-02, 13:42
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Faktum är att även många veckor under vår korta sommar är regninga, mulna och gråa, ingen sol att skåda eller få el utav och då är elen dessutom billig. Jag säger att vi inte alls har någon solsken under halva av vår redan korta sommar. Hur går kalkylen ihop? Du har kvar elnätkostnaden varje månad och i princip 80% av åren är helt utan sol. Även under sommaren. Snart åker 60-öringen bort.
Mina paneler ger el året runt om än inte särskilt mycket i december och januari. De ger även en hel del när det är mulet om inte molnen är alltför tjocka. Just idag är det mulet här men panelerna ger 2,8kW av drygt 10kW möjliga. Av detta säljer jag 2,4kW och elspotpriset är som lägst 68 öre på dagen.

Varför skulle 60-öringen försvinna? Tvärtom behöver den höjas så vi slipper starta enskild firma för momsregistrering.
Citera
2024-07-02, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blautand
Du säljer för spotpriset (+ eventuellt tillägg på 10-30 öre beroende på avtal). Är spotpriset den timme du säljer 10 öre, så är det den summa du får. Är spotpriset 1 kr, så är det den summan du får. Skillnaden när du köper el är att det tillkommer betydande summa för skatt/moms. Har du timpris och du köper när spotpriset är 10 öre, så kommer du betala runt 1,10 kr för den timmen. Förhoppningsvis har du köpt solceller för att kunna nyttja egenproducerad el under året. Till det har du även en skattereduktion på 60 öre per såld kwh, som du får igen på deklarationen. Din nätavgift bör ju också ha minskat en hel del med tanke på att du betalar per köpt kwh tillsammans med, såklart, en jävla massa skatt/moms.

Ju lägre spotpris under månaderna mars-oktober, desto längre tid tar det att räkna hem investeringen. Som elpriserna varit senaste året så får du räkna med runt 10 år innan du räknar hem investeringen (exkl eventuellt lån för att köpa solcellerna).

Har du elbil, så kör du ju "gratis" under merparten av året.

Solceller är ingen investering man blir rik på, men i det långa loppet (20-30 år) är det en vettig investering.

Varför skulle hans nätavgift minskat för att han köper kwh? Du menar att använder mindre kwh och det är därför hans nätavgift har gått ned?
Citera
2024-07-02, 14:30
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oviktigt
Hej,

Har som många andra skaffat mig en solcellsanläggning på villan förra året. Betalade 144 000 kr efter grön-el avdrag. När jag tittar på den tillhörande appen så framgår att anläggningen producerade 1 400 kWh i maj till ett värde av 2 566,62 SEK. Hur den siffran är framräknade vet jag inte.

Mer intressant är att när jag tittar på min faktura för maj så står det att jag sålde 1 195 kWh för 413 kr till Öresundskraft (detta kommer dras av på min nästa faktura). Det blir 0,34 kr per kWh. Är det rimligt när man bor i Skåne?

Det framgår också på fakturan att jag köpte el uppgående till 379 kWh under maj och betalade 857 kr för elnät och 328 kr för elhandel. Frågan blir ju då varför jag säljer min egenproducerade el billigt och köper tillbaka el dyrt?

Är det så här för er också? Jag har bifogat mina fakturor. Någonting måste ju vara fel här?

https://delafil.se/4ce8561b9cea62ee/e-faktura_(2).pdf
https://delafil.se/1bbbd82979a1fb0c/e-faktura.pdf

Stopp och belägg, du tror väll inte att du ska tjäna på att vara miljövänlig och hjälpa samhället med mer kraftproduktion? Miljövänlig ska du vara för att brinner för miljö. Helst ska det kosta pengar att vara miljövänlig så att man verkligen visar hur jävla mycket man brinner för miljön. Det är så man lockar alla att vara miljövänliga.

Jag utgår från att Öresundskraft tjänade pengar på den kraft du producerade också?
Citera
2024-07-02, 14:43
Medlem
Om en solcellsanläggning inte är besiktigad av någon besiktningsman så tror jag snart att hemförsäkringen kommer att höjas rejält.
Har ni sett när ett batteri på t.ex en Tesla brinner?
Vill ni fortfarande ha ett sånt batteri monterat på väggen i garaget?
Jag skulle inte betala extra för ett hus med solpaneler.
Citera
2024-07-02, 14:49
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Om man ändå måste köpa en ny bil, vilket man måste ibland, kan man ju då köpa en elbil. Svårare än så är det inte. Då laddar jag bilen gratis.

Varför är du så otrevlig?

Man värmer inte huset på sommaren förstår du väl. Gör dig inte dummare än vad du är nu.
Man värmer acktankarna i källaren med elpatron under höst/vår och använder den värmen på natten. Med 70 grader i tankarna håller det nästan en hel natt.

Jag jobbar hemifrån flera dagar i veckan och åker in till kontoret när jag vill, eller har möten. Jag har alltså full möjlighet att ladda min bil dagtid för att sedan använda den till att köra till jobbet.

Du utgår ifrån att jag har ett knegarjobb och bor i stan så jag åker kommunalt och dömer mig efter det?
När jag i själva verket har ett väldigt fritt jobb och bor på landet.

Solceller kan säkert räknas som lotteri om du är dum nog att inte hitta lösningar för att använda strömmen själv. Gör man det har man gratis energi från tidig vår till sen höst.
Hur det är så fruktansvärt dumt att du måste häva ur dig otrevligheter förstår jag inte.

Är du avundsjuk måhända? För att du inte har råd att sätta upp egna?

Det fungerar ju generellt rätt dåligt det med. Huvuddelen av tiden när anläggningen genererar energi så är du på jobbet, antagligen med bilen...
Citera
2024-07-02, 15:47
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Det fungerar ju generellt rätt dåligt det med. Huvuddelen av tiden när anläggningen genererar energi så är du på jobbet, antagligen med bilen...

Jag jobbar hemifrån flera dagar i veckan.
Citera
2024-07-02, 15:52
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Jag jobbar hemifrån flera dagar i veckan.

Dag 2 står alltså bilen hemma, laddad och energin åker ändå ut på nätet. Förutsatt att du inte jobbar hemifrån varannan dag då...
Citera
2024-07-02, 15:56
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Dag 2 står alltså bilen hemma, laddad och energin åker ändå ut på nätet. Förutsatt att du inte jobbar hemifrån varannan dag då...

Ja, då får man sälja för några korvören

Vinsten görs på vår och höst, när man producerar bra och samtidigt har behov av uppvärmning.
Jag lagrar värmeenergi i ackumulatortankar i källaren, på så sätt tar jag tillvara på det jag producerar dagtid och använder det på natten.
Citera
2024-07-02, 16:05
Medlem
Citat:

Vinsten görs på vår och höst, när man producerar bra och samtidigt har behov av uppvärmning.
Jag lagrar värmeenergi i ackumulatortankar i källaren, på så sätt tar jag tillvara på det jag producerar dagtid och använder det på natten.

Några korvören PLUS 60 öre i avdrag.

Får man t ex 10 öre per kWh man säljer så får man alltså 70 öre per kWh.

Spotpriserna nu i sommar har ju inte varit låga heller - snarare rätt höga.

https://elen.nu/

i SE4 har de legat runt 60-70 öre per kWh.
Citera
2024-07-02, 19:06
Medlem
Newkies avatar
Citat:

Smart!

Jag satsar på bergvärme och uppgradering av klimatskärmen istället. Men jag bor kanske längre norrut.
Citera
2024-07-02, 22:31
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Jag hatar ingen.

Jag tycker det är roligt och klokt med folk som är entusiastiska och intresserade utav solcellesenergi och har det som ett intresse, you go!

Jag skriver enbart utifrån det sterila och tråkiga pengakalkylerandet, utan värdering i den känslomässiga biten, glädjen och det ofta gedigna intresset vilket i de flesta fall är värt varenda krona för folk med just intresset som hobby och glädjen i det.

Du skriver att du har extremt stora ytor, menar du dina solpaneler? Var ligger de och hur många har du?

Mina inlägg var menat för gemene mans småvillotak och inte extremt stora mark solcellsanläggningar, dessa kan producera bra med el sommartid NÄR solen skiner och inga moln finns på vår vackra himmel.

Faktum är att även många veckor under vår korta sommar är regninga, mulna och gråa, ingen sol att skåda eller få el utav och då är elen dessutom billig. Jag säger att vi inte alls har någon solsken under halva av vår redan korta sommar. Hur går kalkylen ihop? Du har kvar elnätkostnaden varje månad och i princip 80% av åren är helt utan sol. Även under sommaren. Snart åker 60-öringen bort.

Det är inte luftvärmen utan direkt solsken du behöver SOM dessutom ska lysa exakt på dina få takpaneler på ett böjt tak, ett tak som du bara har paneler på ena sidan (sidan som bäst möter solen förhoppningsvis) och på ett tak som är riktad neråt, bort ifrån solen i zenit. Vi har mycket moln som skymmer konstant.

Skotta bort snö och hacka bort is, sätta på defrost det drar sin el när elen är dyr.

Solcellspaneler bör underhållas för att öka livslängden, de står ute i ur och skur. Rost på muttrar och skruvar? Takkonstruktionen, klarar den av belastningen på tyngden? Klarar själva huset av tyngden, ev sprickor i fasad eller grund, väggar och golv, takförhållandet under panelerna, bildas det fukt där under pga värmen? Kondens? Täpps den fria luft- och vind genomflödet av pga panelerna och värmen de drar åt sig? Mögel?

Hur påverkas konstruktionen på huset efter 10, 20+ år?

Funkar våra trähus för det, den bärande konstruktionen? Vi har en massa papphus villor. Det är inte tegel och betong, utan puts och gips.

Faktum är att ingen vet hur ett hus kommer att påverkas av tunga kvävande solpaneler. Brister bjälken eller ger de fukt och mögel under takpannorna? Då jävlar. Huset ritades inte med solpanneler, de fanns inte med under planering samt bygge av villor och hus.

Där jag håller hus bygger man husen så att de klarar flera hundra kilo per kvadratmeter. Vikten på solcellerna + snö är alltså inget större problem.

Den diffusa solinstrålningen ger mer energi än man kan tro via solcellerna på sommaren. Det ska vara riktigt grått ute för att man ska få så pass dålig produktion att man inte kan använda elen till hushållet eller ladda elbilen på lägsta effekt.

På våren, redan i februari går det få fin produktion soliga dagar. Snön ger god reflektion och minusgraderna gör att anläggningen producerar bättre.

Det mesta i konstruktionen på anläggningen är aluminium så rostproblemet är väl knappast ett större problem. Jag har en rejäl luftspalt i min anläggning som kyler cellerna underifrån och cellerna är alltså långt ifrån i kontakt med taket så även fukt- och mögelproblem kan man ta bort från riskkalkylen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in