• 1
  • 2
2024-06-27, 08:34
Medlem
RadioGaGas avatar
Det kanske är konstigt men jag har aldrig gjort en hemsida. Det vill jag nu ändra på. Jag har en idé till domännamn. Sidan ska se modern och proffsig ut och inte något från början på 2000-talet. Hur börjar jag?
Citera
2024-06-27, 08:38
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Hur börjar jag?

Du börjar med att lära dig efter denna punktlistan:

1. HTML & CSS
  2. JavaScript
  3. Nu har du kommit så långt att du kommer börja förstå hur du väljer väg. Men jag skulle föreslå
  4. NodeJS
  5. React
  6. Next
  7. Under hela vägen så studerar du designteorier.
Citera
2024-06-27, 08:39
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:
Det kanske är konstigt men jag har aldrig gjort en hemsida. Det vill jag nu ändra på. Jag har en idé till domännamn. Sidan ska se modern och proffsig ut och inte något från början på 2000-talet. Hur börjar jag?

Nuförtiden finns det appar som till och med en apa kan använda och få till en hemsida. Googla.
Citera
2024-06-27, 08:40
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar

1. HTML & CSS
  2. JavaScript
  3. Nu har du kommit så långt att du kommer börja förstå hur du väljer väg. Men jag skulle föreslå
  4. NodeJS
  5. React
  6. Next

Finns det inte färdiga mallar man kan använda? Visst det kommer att kosta men ett par hundra i månaden är jag villig att betala.
Citera
2024-06-27, 08:46
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Finns det inte färdiga mallar man kan använda? Visst det kommer att kosta men ett par hundra i månaden är jag villig att betala.

Jo det är klart. Men det är inte kul och det blir inte riktigt bra för det mesta och ofta frustrerande att konfigurera för att passa ens exakta behov. Så normalt sätt behöver man ändå lära sig grunder enligt min lista.

Men du kan väl lära dig Wordpress och skapa sidor som ser ut som andra sidor med de teman som finns.
Citera
2024-06-27, 08:52
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:

1. HTML & CSS
  2. JavaScript
  4. NodeJS
  5. React
  6. Next
React? NodeJS? För att göra en "hemsida"? WTF?

http://www.bestgraph.com/gifs/info/c...onstruc-12.gif
Citera
2024-06-27, 08:56
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Jo det är klart. Men det är inte kul och det blir inte riktigt bra för det mesta och ofta frustrerande att konfigurera för att passa ens exakta behov. Så normalt sätt behöver man ändå lära sig grunder enligt min lista.

Men du kan väl lära dig Wordpress och skapa sidor som ser ut som andra sidor med de teman som finns.

Finns det bilder så att man kan se hur hemsidor kan se ut beroende på om man använder Wordpress, HTML, Java etc?
Citera
2024-06-27, 09:05
Medlem
Mitt tips är att du börjar med att fundera på hur du vill göra hemsidan. Det finns nämligen (minst) två olika vägar att gå, med olika för- och nackdelar. De två alternativen är att du antingen skriver all kod själv, från första tecknet till sista, eller så använder du ett färdigt verktyg i stil med Wordpress eller Joomla, och då skriver du ingen kod alls.

Fördelar med att koda själv:
- du kan styra allt innehåll och utseende exakt efter dina önskemål, och är inte bunden till vad som finns färdigt att använda.
- du kan lägga till vilka funktioner som helst, när och var du vill.
- du kommer att lära dig massor, och kan senare sälja denna kunskap till andra (dvs du jobbar som konsult)

Nackdelar med att koda själv:
- du måste lära dig allt, så kunskapströskeln du måste komma över är _väldigt_ hög
- eftersom du kodar allt själv tar det också tid
- du måste lära dig allt som behövs för att styra innehåll/utseende enligt dina önskemål.

Fördelar med att använda färdiga verktyg:
- du slipper koda själv
- du kommer igång mycket snabbare
- det finns färdiga moduler som hanterar det mesta du lär vilja ha, kanske till och med allt
- de flesta moderna moduler anpassar sig automatiskt till både fullstora skärmar (tänk kontorsdatorer) och mobiltelefoner/surfplattor

Nackdelar med att använda färdiga verktyg:
- du måste själv hitta de moduler du vill använda. Kanske inget större problem, men om du har udda önskemål kan det bli svårt att hitta moduler som gör det du vill
- du kan inte styra funktioner/utseende helt enligt dina önskemål utan bara inom det som verktygen/modulerna tillåter.
Citera
2024-06-27, 09:06
Medlem
Citat:
Finns det bilder så att man kan se hur hemsidor kan se ut beroende på om man använder Wordpress, HTML, Java etc?
Här har du några exempel på hur en sida i Wordpress kan se ut. En 2.5 år gammal sida dock. https://diviguiden.se/divibloggen/11...or-i-wordpress
Citera
2024-06-27, 09:23
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Mitt tips är att du börjar med att fundera på hur du vill göra hemsidan. Det finns nämligen (minst) två olika vägar att gå, med olika för- och nackdelar. De två alternativen är att du antingen skriver all kod själv, från första tecknet till sista, eller så använder du ett färdigt verktyg i stil med Wordpress eller Joomla, och då skriver du ingen kod alls.

Fördelar med att koda själv:
- du kan styra allt innehåll och utseende exakt efter dina önskemål, och är inte bunden till vad som finns färdigt att använda.
- du kan lägga till vilka funktioner som helst, när och var du vill.
- du kommer att lära dig massor, och kan senare sälja denna kunskap till andra (dvs du jobbar som konsult)

Nackdelar med att koda själv:
- du måste lära dig allt, så kunskapströskeln du måste komma över är _väldigt_ hög
- eftersom du kodar allt själv tar det också tid
- du måste lära dig allt som behövs för att styra innehåll/utseende enligt dina önskemål.

Fördelar med att använda färdiga verktyg:
- du slipper koda själv
- du kommer igång mycket snabbare
- det finns färdiga moduler som hanterar det mesta du lär vilja ha, kanske till och med allt
- de flesta moderna moduler anpassar sig automatiskt till både fullstora skärmar (tänk kontorsdatorer) och mobiltelefoner/surfplattor

Nackdelar med att använda färdiga verktyg:
- du måste själv hitta de moduler du vill använda. Kanske inget större problem, men om du har udda önskemål kan det bli svårt att hitta moduler som gör det du vill
- du kan inte styra funktioner/utseende helt enligt dina önskemål utan bara inom det som verktygen/modulerna tillåter.

Jag tycker att fördelarna med att använda färdiga verktyg överväger nackdelarna.
Citera
2024-06-27, 09:24
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Här har du några exempel på hur en sida i Wordpress kan se ut. En 2.5 år gammal sida dock. https://diviguiden.se/divibloggen/11...or-i-wordpress

Ser ganska bra ut. Vad kostar det per månad?
Citera
2024-06-27, 09:28
Medlem
olasvenssons avatar
WIX är bra och enkelt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto