Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-07-11, 12:40
Medlem
immenhusens avatar
Samtidigt har det hänt mig, att jag bumpat en gammal men kort tråd på ett befintligt tema, vilken sedan låses med motiveringen att jag hellre skall starta en ny. Ibland är det verkligen oklart och godtyckligt. Damned if you do, damned if you don’t.

/AI
Citera
2024-07-11, 13:12
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Om moderatorerna inte längre anser att tråden förtjänar sin plats i "Aktuella brott" för fortsatta diskussioner på grund av upprepningar, off topic och urspårade debatter får man väl lägga tråden i kriminalhistoria istället.

Flytta tråden, tuffare moderering, involvera fler moderatorer... lösningar finns. Trådar och ämnen ska inte låsas för att enskilda moderatorer "bränner ut sig" eller vad nu ursäkten är, och i synnerhet inte den som berörs av trådstarten.

Jag förstår inte varför man skulle förhindra fortsatta diskussioner betr. Lisa Holm-fallet. Då får man väl starta en ny tråd, men det känns rätt gagnlöst när det redan finns en stor tråd som engagerar så många människor.
Låsningar av den här typen är sällan ett beslut av enskild moderator. Det har oftast föregåtts av intern diskussion. Detta efter att vi ofta har fått tampas med enormt tjafsande i trådarna där många skribenter i brist på något nytt att diskutera istället övergår till personangrepp mot varandra. Skribenterna är vana vid att hänga i tråden och vill inte överge den, trots att de inte kommer på något nytt att diskutera.

Och så rapporterar de varandra. Okynnesrapporterar. Det blir helt enkelt en sandlåda, där vi mods förväntas vara mammor.

Visst skulle vi kunna moderera ännu hårdare (men då blir det gnälltrådar om det såklart), men det vore väl ändå inte helt orimligt att kräva att skribenterna postar inlägg som håller måttet? Vi är ju vuxna människor, vi som hänger här (eller borde vara), och då borde man kunna uppföra sig som en sådan.
Citera
2024-07-11, 13:21
Medlem
fredricomartins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Låsningar av den här typen är sällan ett beslut av enskild moderator. Det har oftast föregåtts av intern diskussion. Detta efter att vi ofta har fått tampas med enormt tjafsande i trådarna där många skribenter i brist på något nytt att diskutera istället övergår till personangrepp mot varandra. Skribenterna är vana vid att hänga i tråden och vill inte överge den, trots att de inte kommer på något nytt att diskutera.

Och så rapporterar de varandra. Okynnesrapporterar. Det blir helt enkelt en sandlåda, där vi mods förväntas vara mammor.

Du känner inte att de sex år som har gått sedan tråden i det aktuella fallet stängdes "ett tag" räcker för att eventuella personkonflikter som ledde till stängandet kan ha klingat av en smula?
Citera
2024-07-11, 13:34
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Visst skulle vi kunna moderera ännu hårdare (men då blir det gnälltrådar om det såklart), men det vore väl ändå inte helt orimligt att kräva att skribenterna postar inlägg som håller måttet? Vi är ju vuxna människor, vi som hänger här (eller borde vara), och då borde man kunna uppföra sig som en sådan.

Det är inte alla skribenter som postar inlägg som inte håller måttet. Även om Lisa Holm-tråden i mångt och mycket gick på tomgång och upprepade sig så är en låsning ett straff som även drabbar oskyldiga. De stoppas från att yttra sig i ämnet och det lirar riktigt illa mot forumets devis.

Användarna ska inte straffas på detta vis utan moderatorerna får istället göra sitt jobb hur ansträngande det än är om det så handlar om hård moderering, varningar som haglar, moderatorsmeddelande som syns vid postande av varje inlägg etc.

Argumentet att det skulle startas gnälltrådar om det modereras hårdare är även det ett exempel på att man inte orkar göra jobbet och bemöta gnälltrådarna. Egentligen behöver det knappt bemötas, det räcker med att i en sådan klagotråd svara att "inlägget bröt mot moderatorsmeddelandet" eller motsvarande. Sedan kan den klagande älta vidare bäst den vill.

Argumentet att det startas gnälltrådar är också märkligt då Flashback skryter så mycket om sin transparens och möjligheterna till just klagomål. Att då låsa trådar bl.a. för att det skulle startas gnälltrådar vid hårdare moderering blir bara ytterst märkligt.

Att moderera är aldrig att vara mamma hur mycket det än måste modereras.
Citera
2024-07-11, 14:03
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Varför måste det vara något nytt?

Det tillkommer nya användare på Flashback hela tiden och många är intresserade av gamla brottsfall. I många fall har intresset dykt upp långt efter att själva brottet skedde.

Det går ju inte att begära att en som nyligen intresserat sig för Lisa Holm ska läsa 140 000 inlägg i en låst tråd. Det är ju totalt forumkontraproduktivt. En ny användare förhindras att diskutera ett ämne.

Du tar orden ur munnen på mig, grymt inlägg TempeZZt!

Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Syftet med att låsa trådar är att minska arbetsbördan för moderatorerna. Det är för mig en ganska konstig anledning eftersom moderatorskap är frivilligt. Om man själv inte klarar av det finns det säkert någon med ännu mer fritid som gör det. Det verkar inte vara någon brist på sådana personer i alla fall.

Känner man för att låsa en tråd för att man inte orkar moderera den så är det nog bättre om man lämnar över stafettpinnen.

Håller helt med. Befängt att det ens anförs som anledning.

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag har tidigare internt - bland annat när jag varit mod för ABoK - pushat för att inga trådar alls bör låsas och det är fortfarande min åsikt internt och offentligt. Om det ändå är så att de låses pga för mycket tjafs och upprepningar skall det vara tidsbegränsat. Det strider mot den poäng jag ser med Flashback att moderatorer skall bestämma att ett ämne är slutdiskuterat.

Yes. Sen har ingen dött av lite tjafs. Brukar avta med tiden ändå. Det tillhör trådars natur att de aldrig kommer fram till nån permanent slutpunkt där alla håller med varandra.

För att parafrasera the great communicator: Mr Admin, Open this thread!
Citera
2024-07-11, 20:13
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredricomartin
Du känner inte att de sex år som har gått sedan tråden i det aktuella fallet stängdes "ett tag" räcker för att eventuella personkonflikter som ledde till stängandet kan ha klingat av en smula?

Visst kan det vara så. Men jag upprepar mig: hur kommer det sig att ingen som önskar att tråden ska öppnas igen kan kläcka ur sig vad de vill diskutera om tråden öppnas?

Nu kommer den kanske att öppnas ändå. Dels eftersom admin ser ut att vilja det, och det är admin som bestämmer, och dels för att vi mods inte har det minsta prestige i det hela. Den här tråden kan vara ett argument för att öppna den igen. Det är ju inte så att vi älskar att låsa trådar och att sedan hålla dem låsta i all evighet. Det bästa är förstås om trådarna kan vara öppna.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är inte alla skribenter som postar inlägg som inte håller måttet. Även om Lisa Holm-tråden i mångt och mycket gick på tomgång och upprepade sig så är en låsning ett straff som även drabbar oskyldiga. De stoppas från att yttra sig i ämnet och det lirar riktigt illa mot forumets devis.

Användarna ska inte straffas på detta vis utan moderatorerna får istället göra sitt jobb hur ansträngande det än är om det så handlar om hård moderering, varningar som haglar, moderatorsmeddelande som syns vid postande av varje inlägg etc.

Argumentet att det skulle startas gnälltrådar om det modereras hårdare är även det ett exempel på att man inte orkar göra jobbet och bemöta gnälltrådarna. Egentligen behöver det knappt bemötas, det räcker med att i en sådan klagotråd svara att "inlägget bröt mot moderatorsmeddelandet" eller motsvarande. Sedan kan den klagande älta vidare bäst den vill.

Argumentet att det startas gnälltrådar är också märkligt då Flashback skryter så mycket om sin transparens och möjligheterna till just klagomål. Att då låsa trådar bl.a. för att det skulle startas gnälltrådar vid hårdare moderering blir bara ytterst märkligt.

Att moderera är aldrig att vara mamma hur mycket det än måste modereras.
Ja, en låsning drabbar även oskyldiga. Men om du tittar på de få trådar som har låsts så kanske du ser mönstret. Till slut är det i stort sett bara tjafsarna kvar.

Visst bemöter vi gnälltrådar. Man ska få starta gnälltrådar och där argumentera för sin sak. Men samtidigt är det ett faktum att om vi moddar för hårt blir det gnälltrådar. Samtidigt som det finns de som är nöjda med den hårdare modereringen. Det går inte att göra alla nöjda.

Åjo, visst känner man sig som en mamma när det landar in PM från båda sidorna i en tråd som klagar på att de andra är dumma och borde straffas. Helst bannlysas, men åtminstone stängas av en längre tid. Jag tycker att om man ansluter sig till en sida i en tråd och deltar fullt ut i tjafsandet, då ska man inte springa till modsen sedan och gråta över att de andra är dumma.
Citera
2024-07-11, 20:18
Medlem
sugmag-ses avatar
Citat:
Näe, det där stämmer inte. När trådar blir låsta beror det på att det har urartat. Annars behöver de ju inte låsas.
Har diskussionen "spårat ur" i Lisa Holm-tråden? Ni är ju fullständigt autistiska med hur ni modererar, det känns som att ni lever på att tolka regler så strängt som möjligt så att ni kan känna ett dopamintillskott när ni utför en moderatoråtgärd.
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Jag tycker spontant att tråden borde vara öppen.
Att påstå att diskussionen har spårat ur är ju bara rent löjligt.
Alternativet idag (förutom att kontakta en moderator som öppnar tråden) är att starta en helt ny tråd i "Kriminalhistoria".
Det går också att diskutera delar av ämnet i tråden (FB) Lisa Holms mördare Nerijus Bilevicius dödad i fängelse (2022-08-03)
Jag förstår att vissa trådar ibland behöver stängas, ifall de tillfälligt spårar ut, men oftast är det bättre om stängningen endast är tillfällig.

admin
Hur kommer det sig att du nästan alltid inte håller med moderatorn när du uttalar dig? Det här måste ju ordnas för att reda ut de här situationerna som gång på gång uppstår.
Citera
2024-07-11, 21:53
Medlem
fredricomartins avatar
Citat:
Visst kan det vara så. Men jag upprepar mig: hur kommer det sig att ingen som önskar att tråden ska öppnas igen kan kläcka ur sig vad de vill diskutera om tråden öppnas?

Därför att det är ett märkligt kriterium att tillämpa.

Detta är ett diskussionsforum och vi vill diskutera ämnet - i detta fall är ämnet "17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad", vi kan, om moderatorn behagar öppna tråden, diskutera försvinnandet, sökinsatsen, brottsoffret, brottet, gärningsmannen, förundersökningen, domen, eftermälet etc. etc. det finns nästan 140.000 inlägg att besvara/bemöta, är det diskussionsunderlag nog för moderatorn?
Citera
2024-07-11, 22:10
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredricomartin
Därför att det är ett märkligt kriterium att tillämpa.

Detta är ett diskussionsforum och vi vill diskutera ämnet - i detta fall är ämnet "17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad", vi kan, om moderatorn behagar öppna tråden, diskutera försvinnandet, sökinsatsen, brottsoffret, brottet, gärningsmannen, förundersökningen, domen, eftermälet etc. etc. det finns nästan 140.000 inlägg att besvara/bemöta, är det diskussionsunderlag nog för moderatorn?
Ditt svar är betydligt utförligare än de svar som har kommit när frågan har ställts till de som i PM har bett om att få tråden öppnad.

Vi väntar väl in admins slutliga besked, tänker jag.
Citera
2024-07-13, 10:12
Medlem
Noxyls avatar
Citat:
Ditt svar är betydligt utförligare än de svar som har kommit när frågan har ställts till de som i PM har bett om att få tråden öppnad.

Vi väntar väl in admins slutliga besked, tänker jag.

admin har redan kommit med besked, det är upp till er moderatorer att avgöra.

Citat:
Alternativet idag (förutom att kontakta en moderator som öppnar tråden) är att starta en helt ny tråd i "Kriminalhistoria".
Det går också att diskutera delar av ämnet i tråden (FB) Lisa Holms mördare Nerijus Bilevicius dödad i fängelse (2022-08-03)
Jag förstår att vissa trådar ibland behöver stängas, ifall de tillfälligt spårar ut, men oftast är det bättre om stängningen endast är tillfällig.

admin
Citera
2024-08-31, 22:26
Citat:

Du vet att det är du som bestämmer, va?

Tråden är fortfarande stängd. Och den borde fortfarande öppnas.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in