Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-11, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citronfrommage
Ja, 2015 hade Sverige inte upplevt så många gånger att en vacker ljushårig, vit, tonårig tjej bara gick upp i rök på det sätt som Lisa Holm gjorde. Söta vita tjejer får större uppmärksamhet när de försvinner. Tyvärr har det nu, nio år senare, hänt liknande grejor så pass många gånger att vi börjar vänja oss...
TS är blåst som påstår att det är en av de viktigaste händelserna i svensk kriminalhistoria. Det finns en liten chans att du ändå bara trollar. Men för att klargöra för alla här inne så är såna här mord välkända fenomen och vanliga. De har skett genom hela den moderna svenska kriminalhistorien och har till och med ett eget begrepp. Sommarmord. Här är ett klipp där GW tar upp begreppet och listar några sommarmord: https://www.tv4play.se/klipp/67a53e5...ltid-en-kvinna

Angående trådens faktiska fråga så tycker jag att trådarna ska få vara öppna. Håller med om det tidigare argumentet i tråden gällande Palmetråden. Hade upprepat svammel varit regelbrott hade den stängts cirka 2004.
Senast redigerad av WetCigarette 2024-07-11 kl. 03:43.
Citera
2024-07-11, 08:02
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Näe, det där stämmer inte. När trådar blir låsta beror det på att det har urartat. Annars behöver de ju inte låsas.

Skummade igenom de sista sidorna, och tycker inte att den har spårat ur. Uppenbarligen finns det alltjämt ett allmänintresse hos användare, vilka fortfarande vill diskutera fallet. Jag vidhåller således att det är kontraproduktivt att låsa en tråd på ett diskussionsforum, med hänvisning till upprepningar.

/AI
Citera
2024-07-11, 08:56
Administrator
admins avatar
Citat:
Visst kan tråden låsas upp, men då är det väl ändå inte orimligt att begära att den som kommer med önskemålet redogör för vad nytt som ska diskuteras?
Förtydligande: det behöver inte nödvändigtvis vara något nytt, men någon ny vinkling på det som redan diskuterats åtminstone?

Jag tycker spontant att tråden borde vara öppen.
Alternativet idag (förutom att kontakta en moderator som öppnar tråden) är att starta en helt ny tråd i "Kriminalhistoria".
Det går också att diskutera delar av ämnet i tråden (FB) Lisa Holms mördare Nerijus Bilevicius dödad i fängelse (2022-08-03)
Jag förstår att vissa trådar ibland behöver stängas, ifall de tillfälligt spårar ut, men oftast är det bättre om stängningen endast är tillfällig.

admin
Citera
2024-07-11, 09:30
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Visst kan tråden låsas upp, men då är det väl ändå inte orimligt att begära att den som kommer med önskemålet redogör för vad nytt som ska diskuteras?
Förtydligande: det behöver inte nödvändigtvis vara något nytt, men någon ny vinkling på det som redan diskuterats åtminstone?

Varför måste det vara något nytt?

Det tillkommer nya användare på Flashback hela tiden och många är intresserade av gamla brottsfall. I många fall har intresset dykt upp långt efter att själva brottet skedde.

Det går ju inte att begära att en som nyligen intresserat sig för Lisa Holm ska läsa 140 000 inlägg i en låst tråd. Det är ju totalt forumkontraproduktivt. En ny användare förhindras att diskutera ett ämne.
Citera
2024-07-11, 09:32
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Alternativet idag (förutom att kontakta en moderator som öppnar tråden) är att starta en helt ny tråd i "Kriminalhistoria".
Det går också att diskutera delar av ämnet i tråden (FB) Lisa Holms mördare Nerijus Bilevicius dödad i fängelse (2022-08-03)
Jag förstår att vissa trådar ibland behöver stängas, ifall de tillfälligt spårar ut, men oftast är det bättre om stängningen endast är tillfällig.

admin

I KoAT förstår jag att den varit stängd utifrån (FB) Alternativa teorier om mordet på Lisa Holm.

Men skulle gissa att om den som har något nytt att diskutera kontaktar moderatorn låses den upp igen. Har svårt att se att enskilda moderatorer ska hålla koll på trådar som låsts.

Kanske något utvecklare kan fixa med en databassökning per år vilka trådar som är låsta som moderatorerna kan ta ställning till om det fortfarande är aktuellt med lås eller inte. Kanske skulle avlasta för moderatorerna.
Citera
2024-07-11, 09:51
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:

admin

Det är admin som bestämmer, och självklart låser vi upp tråden om det är ditt slutgiltiga beslut.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Varför måste det vara något nytt?

Det tillkommer nya användare på Flashback hela tiden och många är intresserade av gamla brottsfall. I många fall har intresset dykt upp långt efter att själva brottet skedde.

Det går ju inte att begära att en som nyligen intresserat sig för Lisa Holm ska läsa 140 000 inlägg i en låst tråd. Det är ju totalt forumkontraproduktivt. En ny användare förhindras att diskutera ett ämne.
Det har kommit ett par PM sedan tråden låstes, med önskemål om upplåsning. På fråga om vad som i så fall önskas diskuteras uteblir svaret. Önskemålet tycks bara vara att den ska öppnas.

Det är aldrig roligt att låsa trådar och låta dem förbli så. Om tråden öppnas och seriösa diskussioner sätts igång är det jättebra. Om tjafsandet däremot kommer igång igen blir det inte alls bra. Men nu har det gått några år och de som då hängde i tråden kanske har skaffat sig andra intressen än att bosätta sig i den och repetera samma tjafsande i all oändlighet.
Citera
2024-07-11, 10:03
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Syftet med att låsa trådar är att minska arbetsbördan för moderatorerna. Det är för mig en ganska konstig anledning eftersom moderatorskap är frivilligt. Om man själv inte klarar av det finns det säkert någon med ännu mer fritid som gör det. Det verkar inte vara någon brist på sådana personer i alla fall.

Känner man för att låsa en tråd för att man inte orkar moderera den så är det nog bättre om man lämnar över stafettpinnen.
Citera
2024-07-11, 10:07
Medlem
2442245335352s avatar
Citat:

admin

Ni kanske kan lägga till en ny typ av tidsbegränsad låsning? En låsning som bara varar i en bestämd tid, exempelvis en månad eller sex månader. Syftet skulle vara temporärt kyla ner urartade trådar.
Citera
2024-07-11, 10:47
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:

Om moderatorerna inte längre anser att tråden förtjänar sin plats i "Aktuella brott" för fortsatta diskussioner på grund av upprepningar, off topic och urspårade debatter får man väl lägga tråden i kriminalhistoria istället.

Flytta tråden, tuffare moderering, involvera fler moderatorer... lösningar finns. Trådar och ämnen ska inte låsas för att enskilda moderatorer "bränner ut sig" eller vad nu ursäkten är, och i synnerhet inte den som berörs av trådstarten.

Jag förstår inte varför man skulle förhindra fortsatta diskussioner betr. Lisa Holm-fallet. Då får man väl starta en ny tråd, men det känns rätt gagnlöst när det redan finns en stor tråd som engagerar så många människor.
Senast redigerad av -DaRude- 2024-07-11 kl. 11:02.
Citera
2024-07-11, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
TS är blåst som påstår att det är en av de viktigaste händelserna i svensk kriminalhistoria. Det finns en liten chans att du ändå bara trollar. Men för att klargöra för alla här inne så är såna här mord välkända fenomen och vanliga. De har skett genom hela den moderna svenska kriminalhistorien och har till och med ett eget begrepp. Sommarmord. Här är ett klipp där GW tar upp begreppet och listar några sommarmord: https://www.tv4play.se/klipp/67a53e5...ltid-en-kvinna

Angående trådens faktiska fråga så tycker jag att trådarna ska få vara öppna. Håller med om det tidigare argumentet i tråden gällande Palmetråden. Hade upprepat svammel varit regelbrott hade den stängts cirka 2004.

"Sommarmord" är inget "fenomen" som du skriver, det är precis som GW säger i det klippet du själv länkar ett uttryck som journalister hittat på.
Citera
2024-07-11, 11:13
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Jag har tidigare internt - bland annat när jag varit mod för ABoK - pushat för att inga trådar alls bör låsas och det är fortfarande min åsikt internt och offentligt. Om det ändå är så att de låses pga för mycket tjafs och upprepningar skall det vara tidsbegränsat. Det strider mot den poäng jag ser med Flashback att moderatorer skall bestämma att ett ämne är slutdiskuterat.
Citera
2024-07-11, 11:29
Medlem
Om trådar ska låsas för att de spårat ur borde ALLA trådar låsas för det är extremt mycket gissningar och trams nuförtiden. Moderatorerna kanske borde varna oftare för off-topic, trams och gissningar istället?

Min tråd om att betala dricks med kort låstes med motivationen att ämnet diskuterats tidigare - i så fall borde alla trådar om "babbar" och "batikhäxor" också låsas för invandring och kvinnohat har diskuterats till leda.
Varför inte tillåta att nya trådar bildas även om ämnet diskuterats tidigare, för har en tråd pågått länge blir den ju för lång för att orka läsa igenom ändå? Bättre att få diskutera i en kortare tråd man kan ha överblick över då!
Dessutom kan man inte sitta och leta med sökord varje gång man vill diskutera något, bara för att kolla om ämnet diskuterats i någon variant tidigare!

Och tråden om Lisa Holm borde inte låsas men kanske skulle man kunna öppna en ny istället trots att ämnet diskuterats tidigare!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in