• 1
  • 2
2024-07-12, 17:57
Medlem
Ja, till att brja med det som hnde efter den stora flyktingvgen 2015. Migrationsverkets krvdes p 220 miljoner av fastighetsgare som hyrt ut till asylskande. Det handlade ibland om "allmnt slitage" i grvre grad men ven i vissa fall ngot som liknar ren vandalism.... Graffiti p vggar, vaskar hade slitits ut, hl hade slagits genom golv till lgenheten under och liknande...

De fick visst bara 80 miljoner och vissa vrdar valde riva hela hyreshus, d renovering hade blivit fr kostsamt...

Vem gr s? Varfr skulle ngon som gratis fr en fristad hr gra s? Eller r det mnniskor som r primitiva i en sdan grad att de inte frstr hur man beter sig i ett civiliserat samhlle?

Nsta grej var att jag lste om att i vissa omrden dr invandrare bor, s kastar de sopor i trappen p hyreshus, ut genom fnstret och annat.

Detta lt s bisarrt att jag hade svrt att tro p det... Hittade dock artiklar om att vissa omrden s kastas sopor fel. Typ utanfr porten, i en stor hg p grden dr sophmtare vgrar att ta upp dem...

Jag sg en ytterst bisarr bild dr en lng rad slutna soppsar hade radats upp p framsidan av huset till vnster om porten. Det r ju inte mycket enklare n att kasta det rtt, men helt vrdelst gllande sophmtning.

S hur vanligt r detta i invandrartta omrden eller utsatta sdana? Om det r vanligt, vad ligger bakom detta och tidigare beskrivna beteende?
Senast redigerad av Snobird 2024-07-12 kl. 18:04.
Citera
2024-07-12, 18:12
Avstngd
Kapten-Kepss avatar
Varfr skulle mnniskor uppvxta i fullstndigt dysfunktionella lnder i afrika ha samma civiliserade stt som vi svenskar?

Endast en idiot lter bli att stjla allt de kommer ver om man bor i ett afrikanskt land dr du inte fr ngot tillbaka. Det svenska upplgget som bygger p msesidigt respekt och rlighet fungerar helt enkelt inte bland negrer, och vi tillter dem att ta med sig den mentaliteten till Sverige.

S den strsta idioten r trots allt vi svenskar (frmst vra makthavare).

Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Vem gr s? Varfr skulle ngon som gratis fr en fristad hr gra s? Eller r det mnniskor som r primitiva i en sdan grad att de inte frstr hur man beter sig i ett civiliserat samhlle?

Nsta grej var att jag lste om att i vissa omrden dr invandrare bor, s kastar de sopor i trappen p hyreshus, ut genom fnstret och annat.

S hur vanligt r detta i invandrartta omrden eller utsatta sdana? Om det r vanligt, vad ligger bakom detta och tidigare beskrivna beteende?
Citera
2024-07-12, 18:17
Medlem
r du en svensk som bott utomlands i 20-30 r och nyss flyttat hem igen?

Om inte, varfr r du frvnad ver att vissa migrantgrupper kastar sopor i trappen p hyreshus? Det r ju det minsta de gr. Har du inte hrt talas om folk som slnger ut inte sopor, utan sina egna dttrar frn balkongen drfr att de r felkldda, har fel kompisar eller gr p fel fester?

Klart de r primitiva. Och att de hanterar sopor som grisar r en smal sak jmfrt med alla andra problem de skapar i vrt land, och som alla kan se med sina egna gon.
Citera
2024-07-12, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Keps
Varfr skulle mnniskor uppvxta i fullstndigt dysfunktionella lnder i afrika ha samma civiliserade stt som vi svenskar?

Endast en idiot lter bli att stjla allt de kommer ver om man bor i ett afrikanskt land dr du inte fr ngot tillbaka. Det svenska upplgget som bygger p msesidigt respekt och rlighet fungerar helt enkelt inte bland negrer, och vi tillter dem att ta med sig den mentaliteten till Sverige.

S den strsta idioten r trots allt vi svenskar (frmst vra makthavare).

Jo, men jag har inte sjlv upplevt beteende p denna niv frn invandrare. Nu menar jag helt frstra bostder, kasta sopor verallt och annat. Tydligen frekommer det dock och d kan man spna om anledningen... ven om folk frn vissa regioner kanske inte fungerar hr?

r det s? Kanske om ngon bor i en fullstndig skurk-stat har de ingen erfarenhet av nationell samhrighet. Det kanske delvis kan frklaras vissa invandrares syn p polisen och svenska myndigheter? Sen detta att de r en annan grupp kanske minskar knslan av samhrighet med svenska samhllet?

Nu beter ju sig tack och lov inte alla invandrare som kommer hit s... Fast borde inte att frstra bostad pverka "rtten" till asyl? Alla fick ju asyl 2015 vilket kanske gav dem knslan de kunde gra vad som helst utan konsekvenser?
Citera
2024-07-12, 19:23
Avstngd
Mad monks avatar
Dom r primater och shr beter de sig nr ingen stark ledare kontrollerar dom. Samma med apflockar bara en stark ledare kan hlla dom i schack. Det r djungelns lag helt enkelt.
Citera
2024-07-12, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NightSailor
r du en svensk som bott utomlands i 20-30 r och nyss flyttat hem igen?

Om inte, varfr r du frvnad ver att vissa migrantgrupper kastar sopor i trappen p hyreshus? Det r ju det minsta de gr. Har du inte hrt talas om folk som slnger ut inte sopor, utan sina egna dttrar frn balkongen drfr att de r felkldda, har fel kompisar eller gr p fel fester?

Klart de r primitiva. Och att de hanterar sopor som grisar r en smal sak jmfrt med alla andra problem de skapar i vrt land, och som alla kan se med sina egna gon.

Nej, och jag har sklart hrt och lst om detta sedan mnga r. Fast det r ju relaterat till klan-mentalitet. . Det r ocks att problem hos romer... Att de prioriterar vad den egna klanen och folkgruppen tycker lngt ver vad svenskar tycker och svensk lag...

S det med sopor r tydligen ocks en problematik. Jag tyckte dock det var konstigt d att kasta sopor r s enkelt och ngot som de flesta kulturer (troligen) kan hantera.

I Europa kastade folk sopor rakt ut p gatorna fr hundratals r sen vilket gav upphov till bld-pesten...
Citera
2024-07-12, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Dom r primater och shr beter de sig nr ingen stark ledare kontrollerar dom. Samma med apflockar bara en stark ledare kan hlla dom i schack. Det r djungelns lag helt enkelt.

Men klan-ledaren har vl en liknande position? Frbjuder han klanen att kasta sopor fel mste de vl lyda?
Citera
2024-07-12, 19:49
Medlem
Ytterligare en fundering r att folk frn vissa kulturer kanske bland r helt inkompatibla med vsterlndsk kultur? Jag har dock knt folk frn Afghanistan och andra lnder som verkat hyfsat civiliserade. De ter dock enligt vad jag lst eller hrt, p golvet. Troligen en tradition frn lnder som mestadels bestr av ken. Dock inget som ndvndigtvis gr dem helt inkompatibla med det svenska samhllet kanske...
Senast redigerad av Snobird 2024-07-12 kl. 20:02.
Citera
2024-07-12, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ja, till att brja med det som hnde efter den stora flyktingvgen 2015. Migrationsverkets krvdes p 220 miljoner av fastighetsgare som hyrt ut till asylskande. Det handlade ibland om "allmnt slitage" i grvre grad men ven i vissa fall ngot som liknar ren vandalism.... Graffiti p vggar, vaskar hade slitits ut, hl hade slagits genom golv till lgenheten under och liknande...

De fick visst bara 80 miljoner och vissa vrdar valde riva hela hyreshus, d renovering hade blivit fr kostsamt...

Detta lt s bisarrt att jag hade svrt att tro p det... Hittade dock artiklar om att vissa omrden s kastas sopor fel. Typ utanfr porten, i en stor hg p grden dr sophmtare vgrar att ta upp dem...

Jag sg en ytterst bisarr bild dr en lng rad slutna soppsar hade radats upp p framsidan av huset till vnster om porten. Det r ju inte mycket enklare n att kasta det rtt, men helt vrdelst gllande sophmtning.

De har lrt sig att den dumma rasisten svensken plockar upp efter dom! De kan t.o.m st med vattenkranen i 24 timmar p hgsta lge fr att man "gillar" ljudet, att skattebetalarna fr betala fr diverse sopor, vatten, lgenhet med mera har inte riktigt framgtt i det livslnga kontrakt som skrivits! Svenska makthavare trodde i sin lilla enfald att 2 eller 3 generationen skulle inbringa lite skattepengar tillbaka ack s fel dom hade d den gruppen varken r hemma hr eller i ursprungslandet och med det skiter dom n mer i landet!
Sverige r fantastiskt iaf om man r en blatte sder om Italien.
Citera
2024-07-12, 20:08
Medlem
zombie-nations avatar
Vra frsta somalier kissade utomhus. De visste helt enkelt inte om att man gr hem och kissar om man r ute och att svenskar bara kissar ute i skogen. Hur ska de veta? De gr som hemma. Detta problem r lst. De kastar inte lika mycket skrp heller, men det hnder definitivt att de bara kastar ngot ute. En gng lg det ett halvt (p lngden) frskelett ute. De tyckte vl det skulle tillbaka till naturen. S kanske vi hade kunnat gra i skogen, men inte inne i staden. De fr en kurs i hur vi lever i Sverige, men den r vldigt abstrakt, den handlar mycket om svenskas vrderingar och ven vad man kan f fr hjlp, hur man ska skydda sig frn graviditet. Bara det sistnmna r en sdan sak som r praktisk som de behver hra mer av. Det r lite nrsynt av oss att tro att alla lever som vi.
Citera
2024-07-12, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Korrekt svar.
Ociviliserade mnniskor blir inte civiliserade bara fr att de passerar en imaginr nationsgrns.
De beter sig utefter vad de finner naturligt. Svrare n s r det inte.
Citera
2024-07-12, 21:12
Medlem
Q-Trons avatar
Det hr med skrp- och sophantering str lngt ner p dagordningen i de lnder dr mnga av dessa vildar har sitt ursprung. En mjlig orsak r vl att de har haft (och kanske fortfarande har) andra, mer livsndvndiga prioriteringar. Maslows behovstrappa, osv. Sen r jag s trtt p att behva skriva det, men det r icke desto mindre sant: lg intelligens gr att mnga mnniskor inte frstr konsekvenserna av sina handlingar, och hnsynen mot den omgivande miljn, mot andra mnniskor och mot sitt framtida jag (som mste leva i det egna brtet och skrpet) r lg.

Stod utanfr ngra av entrdrrarna till en galleria i sdra Stockholm och vntade p en bekant. En neger med en cigarett i munnen kommer och gr mot mig, p vg mot entrdrrarna. En stor vattenpl en bit frn drrarna fick fungera som hans askkopp. I vattenplen lg redan en massa fimpar, och i negerns huvud s for vl tanken runt att "om andra har gjort det s kan ven jag." Jag pekade p fimpen, stirrade p honom och ppekade hur jvla ondigt snt dr r, och han sg otroligt nog frlgen ut. Nn sorts skam fanns det nd.

Det dr r nog ocks ett vanligt problem nr det gller sopor och nedskrpning i allmnhet. Om man befinner sig p en plats som r ren och stdad frn brjan s tenderar de flesta civiliserade individer att ta intryck av detta och inte vilja skrpa ner sjlva. Men ociviliserat pack verkar ofta ha svrt att knna av snt, och den nedtgende och sjlvfrstrkande skrpspiralen blir till slut ett faktum.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in