• 1
  • 2
2024-07-12, 21:16
Medlem
halvtomts avatar
EU antog i April 2023 ett direktiv som ska implementeras i medlemsländernas lagstiftning senast 2026.

Direktivet kallades för "Directive (EU) 2023/970 of the European Parliament and of the Council of 10 May 2023 to strengthen the application of the principle of equal pay for equal work or work of equal value between men and women through pay transparency and enforcement mechanisms "

SVT väljer att kalla det Lönetransparensdirektiv och fokuserar istället på att arbetsgivare inte kommer att få fråga om sökandes lön under en arbetsintervju.

I själva verket så är det mest radikala i direktivet (Arikel 10) att alla företag måste vidta åtgärder om lönskillnader mellan män och kvinnor överstiger 5% givet liknande tjänst och utbildning. Ingen hänsyn lär tas till prestation eller liknande.

Bevisbördan i diskrimineringsfall skiftas i Artikel 18 från arbetaren till arbetsgivaren. Det är upp till den anklagade att bevisa att diskriminering inte skett. I texten uttrycks att man helt enkelt skall anta att diskriminering sker.

En intressant fundering är om t.ex Stockholms Kommun nu kommer få fan för att de betalar kvinnor 2000kr mer i månaden än män. Direktivet gäller nämligen offentlig sektor såväl som privat. Man tvivlar.

Hur som helst. Är detta döden för all form av individuell eller prestationsbaserad lönesättning?
Citera
2024-07-12, 21:29
Medlem
argaangelicas avatar
Alla ska ha lika lön/ersättning. Att kvinnor tjänar mindre är fan inte ok! Misogyn lönesättning är så 1900:tal. Kvinnor gör mer än "män", kvinnor föder barn, uppfostrar barnen, står ut med hemförhållanden vid sidan av sin karriär, så kvinnor borde tjäna mer än "män"!
Citera
2024-07-12, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halvtomt
Ingen hänsyn lär tas till prestation eller liknande.

Det är inte som hindrar i alla fall.

Citat:
(17) Tillämpningen av likalöneprincipen bör förbättras genom att direkt och indirekt lönediskriminering undanröjs. Detta hindrar inte att arbetsgivare ger arbetstagare som utför lika eller likvärdigt arbete olika lön, utifrån objektiva, könsneutrala och opartiska kriterier, såsom prestation och kompetens.
Citera
2024-07-12, 21:32
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Alla ska ha lika lön/ersättning. Att kvinnor tjänar mindre är fan inte ok! Misogyn lönesättning är så 1900:tal. Kvinnor gör mer än "män", kvinnor föder barn, uppfostrar barnen, står ut med hemförhållanden vid sidan av sin karriär, så kvinnor borde tjäna mer än "män"!

Om vi vill att kvinnor ska föda barn är det knappast högre lön som är lämpligt. Då är det nog vettigare med barnbidrag.

Citat:
Direktivet kallades för "Directive (EU) 2023/970 of the European Parliament and of the Council of 10 May 2023 to strengthen the application of the principle of equal pay for equal work or work of equal value between men and women through pay transparency and enforcement mechanisms "

Bra ändå att de pratar om "for equal work", vilket antyder att det handlar om rättvisa på individnivå, och att det inte handlar om samma lön på gruppnivå, trots att grupperna är intresserade av helt olika saker, och har helt olika kapacitet.
Senast redigerad av henriko 2024-07-12 kl. 21:36.
Citera
2024-07-12, 21:41
Medlem
halvtomts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Det är inte som hindrar i alla fall.
Citat:
Citat:
(17) Tillämpningen av likalöneprincipen bör förbättras genom att direkt och indirekt lönediskriminering undanröjs. Detta hindrar inte att arbetsgivare ger arbetstagare som utför lika eller likvärdigt arbete olika lön, utifrån objektiva, könsneutrala och opartiska kriterier, såsom prestation och kompetens.

Okej, där fick du mig lite grand. Jag hade missat den biten. Men jag är djupt skeptisk, eftersom att det rimmar väldigt illa med resten av direktivet. Så fort lönerna skiljer sig så kommer det bli svårt för arbetsgivaren att belöna (eller säkra fortsatt anställning av) den som presterar högre.

Min gissning blir att det kommer att vara ok att ha högre avlönade kvinnor, eftersom att de såklart är "jätteduktiga", men inte vice versa.
Citera
2024-07-12, 21:42
Medlem
Pengar är inte allt.
Kvinnor har lättare att göra karriär än män.
Citera
2024-07-12, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Om vi vill att kvinnor ska föda barn är det knappast högre lön som är lämpligt. Då är det nog vettigare med barnbidrag.

Det resonemanget faller väl lite på att man vill att båda föräldrarna ska ta föräldraledigt. Jag tror att det blir så att mammorna tar ut mest första året, innan det blir mer jämnt fördelat.

Lika lön för lika arbete är en devis som är väldigt välkänt och som de allra flesta skulle skriva under på. I den frasen görs ingen skillnad mellan män och kvinnor om de presterar samma arbete, så jag ser ingen anledning att det ska vara olika löner för det.

Någon kanske producerar 1000 enheter och en annan 1200 enheter, då om det skulle råka vara ena eller andra könet som presterar mest så är det välförtjänst med skillnaden i lön. Nu är sådant jäkligt svårt att få till rättvis i alla yrken.

Som avslutning, jag vill inte att kvinnorna ska föda fler än 1-2 barn de närmaste 200 åren. Det påverkar litegrann hur jag tänker och resonerar.
Citera
2024-07-12, 22:01
Medlem
tnems avatar
Fast vi har redan diskrimineringslagen som omfattar det här.
Det är redan idag olagligt att diskriminera.
Citera
2024-07-12, 22:09
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
När jag läste rubriken blev jag först förbannad för jag tänkte att detta skulle innebära att kvinnor ska få samma lön som män även om kvinnor är lägre utbildade och jobbar mindre. Men detta låter mest som att så länge båda kandidater är identiska på pappret så ska kuk eller fitta inte påverka lönen, vilket väl ändå är rätt rimligt? Detta förhindrar väl enbart rekryterare från att säga: "Jovisst, båda kandidaterna är identiska men eftersom hon är kvinna kan vi anställa henne billigare!".
Citera
2024-07-12, 22:10
Medlem
halvtomts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Fast vi har redan diskrimineringslagen som omfattar det här.
Det är redan idag olagligt att diskriminera.
Jo, men nu ska bevisbördan vändas. Anklagar någon arbetsgivaren för diskriminering så ska det antas att de är skyldiga tills de bevisar motsatsen.

Och det finns mig veterligen ingen regel om att könen måste ha samma lön inom 5% marginal.
Citera
2024-07-13, 01:13
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Okej, där fick du mig lite grand. Jag hade missat den biten. Men jag är djupt skeptisk, eftersom att det rimmar väldigt illa med resten av direktivet. Så fort lönerna skiljer sig så kommer det bli svårt för arbetsgivaren att belöna (eller säkra fortsatt anställning av) den som presterar högre.

Min gissning blir att det kommer att vara ok att ha högre avlönade kvinnor, eftersom att de såklart är "jätteduktiga", men inte vice versa.
Det är en ogrundad gissning.
Det rimmar väl med övriga delar i direktivet.
Allt syftar till att ta bort oskäliga löneskillnader.
Det är ju jättebra.
Men inte så lätt i praktiken
Om jag sitter i kundtjänst på ett företag i en bransh med läg lönsamhet kan man ju inte kräva att jag får högre lön bara för att jag har samma arbete (likvärdigt arbete) som en i en lönsam bransch - allt annat lika.
Eller om jag arbetar på ett företag som ger högre lön för att det är mer lönsamt kan ju inte de anställda på det mindre lönsamma företaget få samma löner.
Citera
2024-07-13, 01:19
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Hur som helst. Är detta döden för all form av individuell eller prestationsbaserad lönesättning?
Nä det kommer fortfarande att tillåtas skillnader.
----------------------
Det jag inte förstår är på vilket detta skiljer sig från
A. artikel 119 i Romfördraget 1957 där det stadgas att varje medlemsstat ska säkerställa och upprätthålla principen om lika lön mellan kvinnor och män för lika arbete.
och
B. lagen om lönediskriminering vi redan har i sverige som talar om lika lön för lika arbete?
----------------
Det kan väl inte bli så stora skillnader från det vi redan har?
Det är väl det då med transparens som gör att saker kommer fram tydligare?
Det är väl bra, annars kan man ju skrota det vi redan har om man inte kan få fram fakta på bordet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in