2024-07-20, 18:56
Hela nomineringsprocessen med "spitzenkandidatsystemet", som inte ens har någon officiel/juridisk betydelse, är bara ett sätt att ge en illusion om ett mera demokratiskt EU. År 2019 var det egentligen Manfred Weber som skulle bli ordförande om man hade följt sina principer om ett mera demokratisk EU, men Weber godkändes inte av ministerrådet som har det slutliga ordet. Von der Leyen kom sedan in som en så kallad kompromisskandidat och nu i valet 2024 blev hon toppkandidat.
Citera
2024-07-20, 19:03
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekevind
Hela nomineringsprocessen med "spitzenkandidatsystemet", som inte ens har någon officiel/juridisk betydelse, är bara ett sätt att ge en illusion om ett mera demokratiskt EU. År 2019 var det egentligen Manfred Weber som skulle bli ordförande om man hade följt sina principer om ett mera demokratisk EU, men Weber godkändes inte av ministerrådet som har det slutliga ordet. Von der Leyen kom sedan in som en så kallad kompromisskandidat och nu i valet 2024 blev hon toppkandidat.
"Nomineringsprocessen" innebär egentligen att 27 ministrar blir tillsagda att rösta på en person. Alla måste rösta på den.

Vilka andra kandidater har funnits i år? Ge referens från EU och inte tidningsspekulationer.
Citera
2024-07-20, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Du bara improviserar. Hittade du på det där om en middag på ett slott? 😁

Men du gissar att det endast är tillåtet att rösta om en kandidat.

Alla 27 ministrarna måste då tycka lika. Det är naturligtvis omöjligt. Det är helt uppenbart att presidenten tillsätts av en EU-maffia där vi inte vet vem som ingår. Alla 27 ministrarna får order om att rösta på Leyen och den högre politiker som inte följer EU-maffians order kan snart lägga ned karriären.

Jag tror EU bryter sina regler där. Parlamentet skall utse ordförande och inte rådet
Jag lade just in en länk till den välbevakade, men slutna, slottsmiddagen den 17 juni, eftersom jag tänkte att du kanske också ville veta mer om den saken. Det rapporterades om den saken i många tidiningar, t o m om menyn för kvällen.

Kolla in mitt inlägg igen, nu ska länken till Politico finnas där. När det var aktuellt läste jag om det i Guardian, de hade också löpande rapportering under kvällen.
Citera
2024-07-20, 19:10
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag lade just in en länk till den välbevakade, men slutna, slottsmiddagen den 17 juni, eftersom jag tänkte att du kanske också ville veta mer om den saken. Det rapporterades om den saken i många tidiningar, t o m om menyn för kvällen.

Kolla in mitt inlägg igen, nu ska länken till Politico finnas där. När det var aktuellt läste jag om det i Guardian, de hade också löpande rapportering under kvällen.
Det mörklades kraftigt i pressen. Se på den taffliga länken du gav.
27 ministrar kallades till Bryssel och fick order att rösta på dessa 4.
Alla 27 röstade lika på alla 4!
Det där är inte demokrati. Då har man motkandidater, valrörelse etc.

Det handlar alltså om Europas viktigaste politikerposter.

HepCat-X länk

https://www.politico.eu/article/eu-l...etsola-kallas/
Senast redigerad av wwr 2024-07-20 kl. 19:15.
Citera
2024-07-20, 19:16
Citat:
"Nomineringsprocessen" innebär egentligen att 27 ministrar blir tillsagda att rösta på en person. Alla måste rösta på den.

Vilka andra kandidater har funnits i år? Ge referens från EU och inte tidningsspekulationer.

De enda synliga så kallade "kandidaterna" var de som grupperna i EU-parlamentet hade nominerat, men detta har som sagt ingen betydelse då det inte finns något officiellt system om hur kandidater ska nomineras.
Citera
2024-07-20, 19:18
Medlem
Citat:

Danmarks Mette Frederiksen hade länge setts som ett troligt kandidatnamn för att bli möjlig EU-kommissions-boss, men hon drog tillbaka sin kandidatur när hon anlände till slottsmiddagen den 17 juni. Finns med i update-flödet från Politico - direktlänk till den posten här:
https://tinyurl.com/2znby28y

Du förstår, det görs inga formella löpande och signerade protokoll över innehållet i de här diskussionerna. Det är enklast så för deltagarna. Allting är inofficiellt fram till dess man har en färdig kandidatlista (dvs för kommissionschefen och ett antal andra topposter), men deltagarna är på högsta nivå, premiärministrar osv. och de har naturligtvis inte kommit bara för att sitta och skvallra. Det är ungefär som på de flesta partikongresser med andra ord. Trior du det fördes några officiella protokoll över den process som ledde fram till att Trump utsåg JD Vance till sin VP-kandidat?
Senast redigerad av HepCat-X 2024-07-20 kl. 19:24.
Citera
2024-07-20, 19:21
Medlem
Citat:
Det mörklades kraftigt i pressen. Se på den taffliga länken du gav.
27 ministrar kallades till Bryssel och fick order att rösta på dessa 4.
Alla 27 röstade lika på alla 4!
Det där är inte demokrati. Då har man motkandidater, valrörelse etc.

Det handlar alltså om Europas viktigaste politikerposter.

HepCat-X länk

https://www.politico.eu/article/eu-l...etsola-kallas/
"Det mörkades kraftgt i pressen" - lika med att svenska tidningar inte skrev så mycket om det några dagar före midsommar? I europeisk och brittisk press/tv var det inget fel på bevakningen, men de har litet andra ambitioner än SVT och Expressen.
Citera
2024-07-20, 19:24
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Danmarks Mette Frederiksen hade länge setts som etttroligt kandidatnamn för att nbli möjlig EU-kommissions-boss, men hon drog tillbaka sin kandidatur nr hon anlönde till slottsmiddagen den 17 juni. Finns med i update-flödet från Politico - direktlänk till den posten här:
https://tinyurl.com/2znby28y

Du förstår, det görs inga formella löpande och signerade protokoll över innehållet i de här diskussionerna. Det är enklast så för deltagarna. Allting är inofficiellt fram till dess man har en kandidatlista, men deltagarna är på högsta nivå och de har naturligtvis inte kommit bara för att sitta och skvallra. Det är ungefär som på de flesta partikongresser med andra ord. Trior du det fördes några officiella protokoll över den process som ledde fram till att Trump utsåg JD Vance till sin VP-kandidat?
Du spekulerar bara. 27 ministrar får order att rösta på 4 personer och alla röstar lika.

USA är inte bättre men vad jag vet bestämmer Trump själv VP. Det finns ett klart ansvar. Och Trump är framröstad inom partiet och kanske inom landet i november.

Det finns inga officiella motkandidater inom EU, bara spekulationer.

Någon okänd enhet har bara sagt åt ministrarna att rösta på Leyen. Alla lyder. Trump har motkandidater inom parti och mot demokraterna.
Senast redigerad av wwr 2024-07-20 kl. 19:26.
Citera
2024-07-20, 19:33
Medlem
Citat:
Du spekulerar bara. 27 ministrar får order att rösta på 4 personer och alla röstar lika.

USA är inte bättre men vad jag vet bestämmer Trump själv VP. Det finns ett klart ansvar. Och Trump är framröstad inom partiet och kanske inom landet i november.

Det finns inga officiella motkandidater inom EU, bara spekulationer.

Någon okänd enhet har bara sagt åt ministrarna att rösta på Leyen. Alla lyder.
Ja, du antar att det är typ Bilderberggruppen som ger hemliga order via Ministerrådet om vilka som ska få EU:s toppjobb, det förstår jag.

Vad jag inte förstår är varför det skulle vara (enligt dig)¨på någon avgörande punkt *mer* demokratiskt att Ministerrådet sätter listan själva vid informella diskussioner som avslutas under en middag på ett slott i Bryssel...Ministerrådet manglade fram listan, men det finns inga protokoll och namnen är helt och hållet deras ensak. Detta är bara kulissdemokrati, i många länder (t ex i Sverige eller Finland) är det ju inte ens säkert att regeringen representerar vad en majoritet i parlamentet anser)

Det känns litet poänglöst att sitta och diskutera det här med någon som uppenbarlugen följer europeisk politik via SVT och Aftonbladet, plus kanske twitter då och då, men inte har någon större koll på hur det går till. Tack för kaffet.
Senast redigerad av HepCat-X 2024-07-20 kl. 20:03.
Citera
2024-07-20, 19:38
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ja, du antar att det är typ Bilderberggruppen som ger hemliga order via Ministerrådet om vilka som ska få EU:s toppjobb, det förstår jag.

Vad jag inte förstår är varför det skulle vara (enligt dig)¨på någon avgörade punkt *mer* demokratiskt att Ministerrådet sätter listan själva vid informella diskussioner som avslutas under en middag på ett slott i Bryssel...Ministerrådet manglade fram listan, men det finns inga protokoll och namnen är helt och hållet deras ensak. Detta är bara kulissdemokrati, i många länder (t ex i Sverige eller Finland) är det ju inte ens säkert att regeringen representerar vad en majoritet i parlamentet anser)

Det känns litet poänglöst att sitta ich diskutera det här med någon som uppenbarlugen följer europeisk politik via SVT och Aftonbaldet, plus kanske twitter då och då, men inte har någon större koll på hur det går till. Tack för kaffet.
Du hittar på åsikter och egenskaper åt andra.

Vid demokratiska val har man valrörelse och motkandidater som följs i massmedia. Då röstar inte 27 personer på samma 4 kandidater.
Citera
2024-07-20, 20:06
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Du hittar på åsikter och egenskaper åt andra.

Vid demokratiska val har man valrörelse och motkandidater som följs i massmedia. Då röstar inte 27 personer på samma 4 kandidater.
Det fjärde riket EU tillåter åtminstone 4 kandidater, fast det är väl mest symboliskt, kan tro.
Demokrati är så 1900-tal...

Den genomkorrupta Urusla har makt som Hitler bara kunde drömma om.
Det så kallade EU-parlamentet är bara en
korrupt pladderklubb som inte kan besluta något alls.

Urusla och andra ickevalda politiker i EU-kommisionen kan göra vad de vill,
men det var kul med någon sorts
demokrati, så länge det varade...
Senast redigerad av Rimbert 2024-07-20 kl. 20:20.
Citera
2024-07-21, 10:38
Medlem
Sovjetunionens tillsättning av poster var lika demokratisk.

EU = Sovjetunionen på alla punkter så inte förvånande.

tack moderaterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in