Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-07-22, 15:03
Medlem
Hej jag har funderat några år nu.och funderar på flytta upp i landet ch starta om .men det verkar svårt så funderar på om någon gjort nått liknande .
Lite frågor
Hur lätt är det hitta bostad uppe i landet när man har gammla skulder
Jag funderar bara packa det viktigaste och köpa det viktigaste på plats .
Vilka platser är bra bo på om man inte vill bli helt isolerad
Jag är social gillar naturen ostraffad och vill helst bara ha lugn och ro i livet

Så mitt mål är flytta hitta bostad köpa nya möbler och leva en lugn trygg vardag gärna nära vatten eller hav
Citera
2024-07-22, 15:06
Avstängd
DieselnDusts avatar
Jag gjorde så för en massa herrans år sen. Miljöombyte var bra för mig iaf.
Citera
2024-07-22, 15:06
Medlem
Det krävs väl både inkomst och rent hus hos Kronofogden för att kunna få en bostad - i hela landet
Citera
2024-07-22, 15:07
Medlem
kalkryggars avatar
Prova Luleå. Det är en lite större (nåja) stad. Det borde väl gå att hyra en bostad i andra hand och skriva in sig på adressen. Gå till socialbyrån och fippla ut bidraget. Sen går man och skriver in sig på Arbetsförmedlingen. Vad för typ av jobb du söker vet jag inte men det kanske kan fungera att ta "vad som helst" för att komma in i samhället.

Borde inte detta fungera?

Citat:
Ursprungligen postat av DieselnDust
Jag gjorde så för en massa herrans år sen. Miljöombyte var bra för mig iaf.

Men du har inte lite tips då till TS?
Citera
2024-07-22, 15:12
Medlem
sebastian66s avatar
Kopparberg ställdalen hade väl en notis om att man kunde få lägenhet ganska omgående.
Norr över kan det finnas möjligheter med.
I värsta fall ta arbete hos en bonde då får du i regel boende och veckopeng på samma gång.
Vad är norr för dig kan man undra.
Gamla skulder ska inte vara en belsatning. Eller finns du i systemet och är svartlistad. Idag är det svårt om man har dom eller hyresskulder. Man blir liksom kollad ända in till tårna.
Citera
2024-07-22, 15:18
Avstängd
DieselnDusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Prova Luleå. Det är en lite större (nåja) stad. Det borde väl gå att hyra en bostad i andra hand och skriva in sig på adressen. Gå till socialbyrån och fippla ut bidraget. Sen går man och skriver in sig på Arbetsförmedlingen. Vad för typ av jobb du söker vet jag inte men det kanske kan fungera att ta "vad som helst" för att komma in i samhället.

Borde inte detta fungera?

Men du har inte lite tips då till TS?
Inte direkt sådär tyvärr. Jag hade ganska tur.. Kände en som jag kunde bli roomies med, sökte ett jobb och fick det. Hade turen sen att jag hade en inom familjen som var chef för ett större bostadsbolag och fick gå före kön och fick då ett förstahandskontrakt i en stad som verkar vara omöjligt att få ett kontrakt om man nu inte köpte det svart.. Senare blev det vissa komplikationer som gjorde att jag hade inget annat val än att säga upp det kontraktet. Men det vill jag inte gå in på.
Citera
2024-07-22, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dasfunk
Hej jag har funderat några år nu.och funderar på flytta upp i landet ch starta om .men det verkar svårt så funderar på om någon gjort nått liknande .
Lite frågor
Hur lätt är det hitta bostad uppe i landet när man har gammla skulder
Jag funderar bara packa det viktigaste och köpa det viktigaste på plats .
Vilka platser är bra bo på om man inte vill bli helt isolerad
Jag är social gillar naturen ostraffad och vill helst bara ha lugn och ro i livet

Så mitt mål är flytta hitta bostad köpa nya möbler och leva en lugn trygg vardag gärna nära vatten eller hav

Det är precis det jag ska göra, flyttar nu i månadsskiftet till lantligt lugn ort.

Men det händer inte på en gång, tålamod behövs. Räkna med några år - åtminstone. Bostadssituationen ute i landet är bättre än i storstadsområdena så det går att få en lägenhet relativt snabbt. Snabbare om du har ett bytesobjekt.

Börja med att söka på nätet efter lämpliga platser och ställ dig sedan i bostadsköer samt annonsera själv. Som sagt, tålamod! För mig tog det 2 1/2 år att hitta något tillräckligt bra.
Citera
2024-07-22, 17:12
Avstängd
Många hyresbostäder tar väl kreditupplysning. Men andra hand osv borde ju funka, mot deposition om inte annat. Förstår inte vad det svåra är, har du fixat jobb borde det inte vara något problem? Men visst, är ju en mental barriär.. tänk på att det kan vara svårt att komma in i nya sociala sammanhang på små orter (ja, Sverige överlag sägs det..)
Citera
2024-07-23, 13:31
Medlem
Ekonomi har jag .inga hyres skulder men skuld sanering .ostraffad och drog alkohol fri

Tänkte inte jobba bara flytta . Men verkar vara svårt hitta bostad med sanering
Citera
2024-07-23, 14:20
Medlem
Citat:
Ekonomi har jag .inga hyres skulder men skuld sanering .ostraffad och drog alkohol fri

Tänkte inte jobba bara flytta . Men verkar vara svårt hitta bostad med sanering

Har du minimiinkomstnivån satt av Kronofogdemyndigheten, vilken är minimiinkomstnivån många bostadsbolag kräver, så går det att hitta en bostad med 1:a handskontrakt.

Annars blir det 2:dra hand eller inneboende som gäller. Vilket inte är så dumt som det låter, ett tag i vart fall.
Citera
2024-07-23, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Har du minimiinkomstnivån satt av Kronofogdemyndigheten, vilken är minimiinkomstnivån många bostadsbolag kräver, så går det att hitta en bostad med 1:a handskontrakt.

Annars blir det 2:dra hand eller inneboende som gäller. Vilket inte är så dumt som det låter, ett tag i vart fall.

Jag har mer tror jag plus bostads bidrag . Men börjar väl leta runt bara ringa å börja fråga och kanske vara inneboende under tiden
Citera
2024-07-23, 19:23
Medlem
Citat:
Jag har mer tror jag plus bostads bidrag . Men börjar väl leta runt bara ringa å börja fråga och kanske vara inneboende under tiden

Så var situationen för mig också, men kolla det här: https://www.google.com/search?q=exis...hrome&ie=UTF-8

Ägna en kväll åt att Googla runt efter ställen du vil bo på, ställ dig sedan i kö hos deras olika bostadsbolag. Det är ju gratis så, för många är ju ok. Har du ett bytesobjekt, annonsera. Efter det, fortsätt Googla runt efter ställen, men helst om de redan valda ställena för att rikta in dig på ett eller 2 som verkar bäst för att koncentrera din energi på dem.

Inneboende hos ett äldre par, t.ex, på en ort du gillar är ju ok medans du väntar på chansen till en lägenhet baserat på dina köpoäng. Fast det är lite lotteri då det kan ta tid. Bäst är ju att ha tålamod och invänta ett erbjudande baserat på köpoängen eller ett byte.

Jag hade ett bytesobjekt men behövde aldrig annonsera då jag fick en lägenhet, trots få köpoäng=kötid, redan efter c:a 2 1/2 år.

Bostadsportalen är en bra nätsida för att ha koll på lägenheter. Därifrån fick jag regelbundet och ofta utskick till mig om lediga lägenheter på det stället jag valt, d.v.s Sala. Nu flyttar jag dit om 8 dagar.

Med tålamod och uthållighet så löser det sig!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in