2024-07-26, 19:21
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frason
Heaven heter dottern som rymde från hemmet.

Har hon koppling till MGM och/eller BO?

Har hon hållit sig undan av en sån anledning?
Citera
2024-07-26, 19:22
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.A.Palm
Det bästa skyddet mot liknande händelser är att ha en klan med rejält våldskapital bakom ryggen...

Eller att vi engagerar oss i varandra och tar ansvar för våra gemensamma barn, de är fremtiden. Skulle ha önskat att det hade funnits en ID kontroll i tåget där Emilia var på väg till Landskrona. Att man inte bara lär stå till. Det med klan samhälle är vi redan. Skulle kunna skriva mer personligt men det blir off topic.
Citera
2024-07-26, 19:23
Avstängd
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Väl skrivet och du har fullkomligt rätt.

Det har INTE varit ett normalt sunt kontrollerande, skyddande och vägledande föräldraskap bakom det som skedde under 14-åringen sista levnadsdygn. Emilia var i princip lämnad ensam, återigen typ övergiven på väg till något ”party”.

Varför följde inte mamma med på tåget och träffade kompisarna och familjen där Emilia skulle sova över? Tog chansen att umgås med E under tågresan och samtidigt kontrollera allt allt var ok.
Modern kunde ju därefter åkt hem med vändande tåg.

Det är säkerligen inget ont bakom det här bristande föräldrarskapet och modern gjorde nog så gott hon förmådde.
Men hon var inkapabel vårdnadshavare och skulle behövt vägledning och hjälp hur man tar hand om en yngre tonårstjej, sätter gränser och kontrollerar allt som kan gå snett.
Tonåringar kan vara jäkligt impulsiva och opålitliga, framförallt tjejer som redan haft/har ett struligt liv med Soc.placeringar och SiS hem - en sådan 14-åring lämnar man inte ta klara sig själv på det här sättet.

Ja tonårstjejer måste man hålla fullständigt under kontroll. De har inget konsekvens tänk och tror att de är odödliga. Den här mamman visste inte hur man är mamma helt enkelt och det har möjliggjort för mördarna. Sedan hade det säkert hänt ändå men mammans oansvariga beteende gjorde det väldigt enkelt för de att begå brottet.
Citera
2024-07-26, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Stämmer inte öht. Det finns barn som har fäder dömda för våld mot barnen och som tvingas av soc att ha varannan vecka hos fäderna, mot deras vilja.
Och det finns fall där en fattig ensamstående mamma blir av med sitt barn med LVU för att det saknades böcker hemma på hembesöket.
Lugna nu dig lite med dina kommunistfantasier.
Citera
2024-07-26, 19:32
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Det är inget som folk blivit utan den uppfattningen har alltid funnits, och har alltid haft värde.

Låter man sitt barn växa upp i familjehem istället för att ge det en god uppfostran så har man skuld när det går fel.

Att du inte förstår det säger en hel del om dig.

Det behöver inte vara så drastiskt och flytta barnet från hemmet. Men någon form av vägledning hade varit bra, om inte föräldern är helt hopplös. Det skulle jag vilja ha önskat. Jag kunde inte hantera min son, rent fysiskt, och 'kastade handduken i ringen'.
Citera
2024-07-26, 19:35
Medlem
Från skvallertidningen Expressen ”Premium”

Citat:

”Aggressivt beteende”
Den 13-åriga flickan var tvångsomhändertagen och har flera rymningsförsök i bagaget. Förra sommaren rymde hon från sitt dåvarande HVB-hem. I samband med händelsen skrev Socialnämnden att det innebär stor risk för en tolvåring som avviker och är borta längre perioder.
”Hon har uppgett att hon har levt på att stjäla under tiden hon har varit avviken.”
Nämnden skriver vidare att flickan också kan bli fysiskt utåtagerande.
Nämnden uppger att flickan berättat att hon ”tar droger” och att hon lider av ett missbruk. Efter rymningarna under 2023 placerades flickan under hösten på ett Sis-hem. Nyligen ansökte hennes pappa om att tvångsvården på Sis-hem skulle upphöra.
Efter mordet på Emilia är flickan nu omhändertagen av sociala myndigheter.
– Eftersom hon är så pass ung kommer jag inte uttala mig kring hennes inställning till misstankarna, sa flickans juridiska biträde Cecilia Johnsson till Expressen på torsdagen.

Citera
2024-07-26, 19:36
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tramsis
Det där gör vissa föräldrar men absolut inte majoriteten. Mördas allas barn? Nope

Nej alla barn vars föräldrar brister i omsorg mördas inte.

Men de barn som far illa, hamnar i dåligt sällskap, blir kriminella och till och med mördas, hör tyvärr ofta till den grupp där föräldrarna brustit.

Es föräldrar har inte själva varit kapabla/velat agera som föräldrar till E trots att de genetiskt var hennes föräldrar. Es mamma var 19år när E föddes.

Den absoluta majoriteten av alla föräldrar klarar däremot föräldrarrollen bra och tar väl hand om sina barn, skyddar, sätter gränser och vägleder dem. Något som Emilias två inkapabla föräldrar inte gjorde.

Bristande sunt föräldraskap gäller sannolikt även för föräldrarna till de två nu för mord misstänkta barnen på 13 och 15 år, som också varit omhändertagna av soc och SiS-hem placerade under uppväxten.

När det gäller så här unga inblandade barn är den gemensamma nämnaren ofta ett skitdåligt agerande av föräldrar med alltför stora egna problem och tillkortakommanden.
Citera
2024-07-26, 19:39
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjukassan
Ja jag vet men jag behöver inte skriva ut hela deras liv här. Det är inte relevant. Då kan vi fråga varför alla barn sitter på sis och intervjua dem. Vi kommer inte få tillbaka Emilia 💔 hur mycket svar vi än kommer få. Det gör ont att veta att hon plågades torterades i timmar... Må de brinna i livstid för att döden kommer vara för enkelt för dom.

Det är så pass alltså att hon blev torterad och plågad i timmar? Överjävligt

Då hoppas jag att hon har släktingar som kan ta hand om förövarna på bästa sätt. Vi svenskar har tyvärr oftast inte den möjligheten men jag hoppas verkligen att flickan har släktingar som kan ta hand om detta och skipa rättvisa.
Citera
2024-07-26, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Nej alla barn vars föräldrar brister i omsorg mördas inte.

Men de barn som far illa, hamnar i dåligt sällskap, blir kriminella och till och med mördas, hör tyvärr ofta till den grupp där föräldrarna brustit.

Es föräldrar har inte själva varit kapabla/velat agera som föräldrar till E trots att de genetiskt var hennes föräldrar. Es mamma var 19år när E föddes.

Den absoluta majoriteten av alla föräldrar klarar däremot föräldrarrollen bra och tar väl hand om sina barn, skyddar, sätter gränser och vägleder dem. Något som Emilias två inkapabla föräldrar inte gjorde.

Bristande sunt föräldraskap gäller sannolikt även för föräldrarna till de två nu för mord misstänkta barnen på 13 och 15 år, som också varit omhändertagna av soc och SiS-hem placerade under uppväxten.

När det gäller så här unga inblandade barn är den gemensamma nämnaren ofta ett skitdåligt agerande av föräldrar med alltför stora egna problem och tillkortakommanden.

Så varför då fokusera på bos mamma?
Citera
2024-07-26, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Lite osannolikt att socialarbetare skulle ha omhändertagit såväl Emilia som hennes lillebror när de var små enbart pga att barnens morfar är rom.
det är inte alls osannolikt! Om du läser romernas/resandefolkets historia här i Sverige och pratar med olika med romsk bakgrund om deras liv , du kommer se! Nästan alla har blivit utsatta på olika sätt, soc, nekats vård osv.. kan ej vara slumpen
Citera
2024-07-26, 19:45
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tramsis
De som
Gjorde detta kommer aldrig bli ”normala” efter detta

Utveckla gärna vad du menar med "normala"? Är de traumatiserade eller ska de bli traumatiserade?
Citera
2024-07-26, 19:48
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Fick du svar på den frågan? Tråden växer och man missar lätt informativa inlägg. 20 gånger låter mycket. Jag har bara flyttat hälften, och är nästan dubbelt så gammal som Emilia's mamma.
Nej. Vet inte om lönen stämmer, den överraskade mig duktigt - mamman har "historik", litet huvud, överbett och underutvecklad underkäke = kognitiva svårigheter och minst ADHD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in