2024-08-17, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ibland blir man fundersam.
De får komma till ett land med trygghet.
Och ändå blir vissa brottslingar

Expressen idag om Karin (svart kvinna) adopterad som liten och ändå blir kriminell
På vardagarna jobbade hon som undersköterska och tog ensam hand om sin son.

På helgerna hjälpte hon kriminella att transportera knark, driva in skulder och agera lockbete för torskar som skulle rånas.
Saxat fr Expressen ⬇️
– Det är pinsamt att erkänna, men jag kände en enorm makt och fick kickar av det, säger Karin Jonsson, 43.

Jag tänker på de här mördartjejerna födda i Sverige och de hade kunnat få bra liv

Vad menar du med tryggt liv?
Har du koll på deras föräldrar? Eller att de placerades på SIS så tidigt. Förlorat familjemedlemmar och blivit utsatta för sexuellt våld.
R ser ut att ha varit i en fosterfamilj tidigare. Varför flyttades hon? Ingen av de har haft ett tryggt liv och att bo i Sverige betyder inte att allt plötsligt blir/är bra. Det finns mycket som inte fungerar här och resultatet i samhället blir därefter. Och då menar jag inte ”invandringspolitiken”.
Citera
2024-08-17, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Jag tror att "måste" i det här fallet syftar till att hon enligt sin kultur, attityd och normer känner sig tvungen att utföra kanske en tortyrliknande misshandel. I värsta fall känner hon sig enligt sin kultur, attityd och normer tvungen att döda.

Detta måste hon göra för att inte framstå som svag, feg och som någon som tappar ansiktet och hedern

Menar du SIS-kulturen vilka alla är en produkt av?
Citera
2024-08-17, 22:35
Medlem
Citat:
Hamnar du som tonåring på ett SIS hem så måste nog en del av förklaringen till att du hamnar där bero på din uppväxtmiljö, dina föräldrar och släkt. Det kan inte vara på annat sätt.

Det beror även på att tonåringen är lättlockad av sina kompisar. Och det gäller att som tonåring säga nej, det gör jag inte osv.
Citera
2024-08-17, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mollan
Vad menar du med tryggt liv?
Har du koll på deras föräldrar? Eller att de placerades på SIS så tidigt. Förlorat familjemedlemmar och blivit utsatta för sexuellt våld.
R ser ut att ha varit i en fosterfamilj tidigare. Varför flyttades hon? Ingen av de har haft ett tryggt liv och att bo i Sverige betyder inte att allt plötsligt blir/är bra. Det finns mycket som inte fungerar här och resultatet i samhället blir därefter. Och då menar jag inte ”invandringspolitiken”.

Anedin menar nog att i Sverige har vi inte krig eller att man som person inte blir förföljd av en gerilla som man blir i det landet som det är krig i.
Citera
2024-08-17, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ibland blir man fundersam.
De får komma till ett land med trygghet.
Och ändå blir vissa brottslingar

Jag tänker på de här mördartjejerna födda i Sverige och de hade kunnat få bra liv

Då måste föräldrarna ta ett större ansvar än vad de verkar har gjort. Man kan liksom inte misshandla sitt barn hur som helst och inte tro att det ska få någon eller några följder.
Citera
2024-08-17, 22:50
Medlem
Citat:
Det var en snäll bedömning av deras utseende. Funderat lite på om R var/är queer på något sätt.

Iallafall för mer om VIE se mer på bland annat SIStjejer på Instagram. Det finns få kontrollmekanismer och det hela är ganska godtyckligt om man jämför med hur det fungerar på fängelset till exempel uttrycker de.

Tycker SIS endast borde fungera som ungdomsfängelse och med mkt välformulerade kontrollmekanismer utifrån att det är minderåriga där. Förstår inte riktigt hur man låser in tjejer där för vård och bedömning på en sån plats och att det i princip räcker med en soc handläggares ”bedömning”. Förvaltningsrättens godkännande sker på ren rutin. Känns väldigt 60-tal minst sagt. Om man inte låser in vuxna för prostitution/hashrökning/attityd eller snatteri varför gör man det med minderåriga? Och kostnaden på det. Mkt märkligt att det har tillåtits fortgå, både SiS för barn och vuxna.

Varför man inte låser in vuxna för prostution är för att det inte är förbjudet att prostituera sig
Citera
2024-08-17, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ssthlmss
Varför man inte låser in vuxna för prostution är för att det inte är förbjudet att prostituera sig

Precis. Men det är inte en alltför ovanlig anledning till att unga tjejer hamnar på SIS. För att de ska skyddas från sig själva. Tycker inte det är rimligt i en fängelsemiljö. Sedan har det framkommit att män som jobbar där i sin tur köper tjänster.
Citera
2024-08-18, 00:55
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LupesVulpus
Finns anledning till det ena, finns noll till det andra.

Alan's spreds enbart för politik o för att media skulle tjäna pengar

Emilias tjänar ett gott syfte, särskilt när media redan försöker få henne bortglömd.

Det rör sig inte om två fel

Jo det är definitivt två fel, men de genomförs av två helt olika motiv.
Citera
2024-08-18, 01:24
Medlem
På tal om SIS är det inte märkligt att hemmet och ansvariga inte har uttalat sig mer? Det är ju där de träffats, där de bodde. Har ansvariga märkt av de här tendenserna. Har de gjort något fel? Hur förhindrar man att detta händer igen? Vad säger soc handläggaren. Har man gjort en felbedömning i placeringen? Osv Nu är det locket på helt.
Citera
2024-08-18, 01:58
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
På tal om SIS är det inte märkligt att hemmet och ansvariga inte har uttalat sig mer? Det är ju där de träffats, där de bodde. Har ansvariga märkt av de här tendenserna. Har de gjort något fel? Hur förhindrar man att detta händer igen? Vad säger soc handläggaren. Har man gjort en felbedömning i placeringen? Osv Nu är det locket på helt.

Det är väl fullkomligt uppenbart varför det inte snackas hej vilt eller ens alls.
Det pågår en polisutredning om mord och då ska det hållas käften tills allt är klart och inte snattras i pressen för att kreti och pleti är intresserade.
Dessutom råder det sekretess kring klienter på SiS i vilket fall.
Citera
2024-08-18, 03:00
Medlem
Citat:
Jag tror att "måste" i det här fallet syftar till att hon enligt sin kultur, attityd och normer känner sig tvungen att utföra kanske en tortyrliknande misshandel. I värsta fall känner hon sig enligt sin kultur, attityd och normer tvungen att döda.

Detta måste hon göra för att inte framstå som svag, feg och som någon som tappar ansiktet och hedern

jag tror inte det har med heder att göra det har med status att göra inom kriminellas värld
Citera
2024-08-18, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slev
Kan snomna ikväll med två tydliga känslor som pockar på:

1) att jag inte är förälder till Bo
2) att jag inte är förälder till Gm:en

Oavsett bakgrund till Gm:ens beteende och extremt långa övergrepp som slutade i mord är detta 100%oförsvarbart.
Lås in skiten och ett utsläpp skall aldrig någonsin komma på tal.

Till syskon, föräldrar till Bo önskar jag av hela mitt hjärta att ni får allt ni pekar på av staten Sverige så länge ni själva så önskar.

All kärlek och tröst till er

Jag tror alla blatte familjer kan inte styra sina barn på grund av soc om nu barnen är störd som hon dem låser henne och slår henne hemma vissa henne de fel och rätt problemet är att det är för mycket frihet i Sverige och barnen kan anmäla sina föräldrar till och med om dem är 3 år gamla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in