2024-12-15, 02:52
Medlem
Mycket stort tack!
Citera
2024-12-15, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gusten86
Fup: https://gofile.io/d/19MZc1
—-
Stort tack!🙏🏽 Det här blir intressant!
Citera
2024-12-15, 08:22
Medlem
Rafaellas språk och ordval är under all kritik även för en så ung person. Svordomar och f-ordet i var och varannan mening, ibland flera gånger i samma. Däremot blev jag förvånad att hon använde ord som "relevant" och att hon vet vad sömnparalys är.
Citera
2024-12-15, 09:24
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Rafaellas språk och ordval är under all kritik även för en så ung person. Svordomar och f-ordet i var och varannan mening, ibland flera gånger i samma. Däremot blev jag förvånad att hon använde ord som "relevant" och att hon vet vad sömnparalys är.
Noterade du detta:
Förhör med Mohammed, Melak Rasim; 2024-07-24 18:28, sida: 787
Citat:
Jag vill veta vart jag ska. Ska jag vara i häkte, LSU, till SIS?
..
Citat:
Sen 9.20 när Emilia var i stationen skickade jag adressen till henne där hon ska komma, de
förgivna tågen
är, men jag mötte upp henne halvvägs. Sen vi går och sen hände det jag
berättade
Knepig minst sagt. Bara jag som tycker det är konstigt ?
Pratar vuxet för sin ålder. Kanske så "de" pratar ?

Edit: Vill också säga tack för FUP, backar up om den försvinner
Citera
2024-12-15, 09:38
Medlem
Har inte kommit igenom hela förhören med Melak och Rafaella ännu, men slås av R's totala brist på respekt. Har nog inte läst någon förhörd person hittills som uttalat sig direkt till förhörsledarna med "Horungar. Jag hoppas ni också dör. F-ttor.
Citera
2024-12-15, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Det är ju uppenbart att Raffaella har intellektuell funktionsnedsättning (tidigare benämnt efterbliven/förståndshandikappad/utvecklingsstörd)
Hon pratar och uttrycker sig som en fyraåring.

Verkligen. Den andra paddan också. De borde få livstid på rättspsyk. Gravt efterblivna psykopater som inte kan vistas i samhället.
Citera
2024-12-15, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar

Hon har hört/sett orden på TikTok.
Citera
2024-12-15, 13:16
Medlem
Tack till er som la upp FUPen.

Av konversationerna (före och efter mordet) jag hunnit läsa verkar det som om både personerna i gruppchatten och Melak var inne på misshandel. Men tror Raffe varit inne på att döda E redan innan de träffades. För Raffe ändrade namnet på gruppchatten från "Fuck Emilia" till "RIP Emilia" runt kl 17 på morddagen. Och R och E hade haft nån dispyt dagarna innan. Och R verkar ha både aggretionsproblem och maktbegär.

Får inte grepp om R, har hon nån form av psykos/schizofreni/borderline? Förutom ev psykopatiska/sociopatiska drag? Om vartannat älskar hon E för att sen vilja misshandla henne Och hon säger att hon älskar E för att sen spotta henne i ansiktet. Hon sa likgiltigt att hon kunde ta det sista hugget för att sen gråta påväg därifrån. Sen smsen dagen efter där hon bedyrar hur mycket hon älskar E, där hon också ber om ursäkt för vad hon gjorde mot henne.

Mitt i det tragiska blir det nästan komiskt att läsa förhöret med Raffes mamma som verkar helt off. Antar att droger ej är inblandat då hon har hand om ett litet barn, vilket hon f.ö. är tydlig med är det enda av barnen hon bryr sig om. Iaf så svarar hon väldigt märkligt och osammanhängande på frågorna..
Citera
2024-12-15, 13:28
Medlem
Flickorna planerade mordet i tre dagar – stal en kniv:

https://omni.se/flickorna-planerade-...-kniv/a/LMe594

Jag tycker att det här är lite av eldprovet för svensk rättvisa. Ska vi fortsätta säga "åhhh med det är bara barn, de ska få vård!" eller ska samhället sätta gärnser och markera? Får hon mindre än 10 års fängelse lägger jag till det på listan över anledningar att flytta till ett annat land.

Okej om man inte ger en omogen 15-åring livstids fängelse (eller dödstraff som det hade varit förr i tiden), men rättvisan måste markera, annars har vi inget trovärdigt samhälle längre.
Citera
2024-12-15, 15:21
Medlem
notknapparens avatar
Har knappt hunnit börja läsa förhören, innan jag slås av RE:s sätt att förhålla sig till förhörsledaren.

Hon är kaxig och respektlös, försöker dominera och styra upp, trots allvaret i situatioen och sin låga ålder. Redan tidigt i förhöret visar hon upp sitt aggressiva beteende, samtidigt använder hon härskarteknik. Hon ljuger förstås, vilket ju liksom många andra skylidiga gör.

Började med hennes förhör, då jag av någon anledning fick för mig att hon kan ha varit den drivande? Jag har ingen djupare kunskap om tjejerna, utan har endast ytliga grunder att luta mig på i det beslutet.

Ex från FUP:

"FL: Vad heter du på Instagram?
RE: Det är ingenting att, alltså det är ingenting relevant. Det är bara fett onödigt fråga
"
//
"FL: Vad heter ditt konto där?
RE: Det är inte heller relevant. Som sagt, jag ger inte ut min Snap och Insta och TikTok och
allting till vem som helst.
"
//
"FL: Mm. Och vem var det som du hämtade från stationen?
RE: En vän.
FL: Vad heter hon?
RE: Nej. Det är inte en relevant fråga.
"
//
"RE: För jag blir själv äcklad. För jag blir själv äcklad när folk anklagar mig. Jag blir
jätteäcklad. När man överdriver speciellt också. Alltså, jag tror inte ens ni fattar vad det
betyder att man har dödat en människa. Alltså...
"
//
"RE: Ja, men jag fattar inte varför ni behöver hämta mig just till det här förhöret. När inte ens
jag har något med det att göra. Det här bara slösar min tid. Just nu, jag kunde vara hemma
med min familj. Men istället så behöver jag vara här. Alltså, det är lite... Liksom, va?
"
//
"RE: Ja, det dära. Det som har... Jag vet inte. Jag har läst det från i förr går till idag. Eller... Ja.
Och så först så hade jag sett det på tv så jag såg en bild på en kropp och så tog jag bild på den
och skickade den till min vän så att jag tyckte att det var fett kul. För jag kan inte ta sånt där
seriöst. Så jag fattar ingenting sen var det jag som blev misstänkt för dig.
FL: Men hur vet du att det som du har sett på Aftonbladet är samma som jag pratar om här
idag?
RE: Ja, för det matchar ju.
FL: Vad är det som matchar?
RE: För jag såg ju. Man hör ju också. Alltså jag vet exakt vad ni pratar om.
FL: Ja, jag förstår inte riktigt det.
RE: För det hära... Det här var på kvällen. Det där var också på kvällen. Alltså... Det är lite...
Vilket annars? Vad annars? För det var ju det enda... Alltså... Alltså va? Jag fattar inte
fucking skit. Vad fan pratar ni om? Jag fattar inte att ni mår bra av att anklaga en trettonåring.
För tydligen så mår ni bra av det. Ni mår skitbra av det. Sen i slutet av dagen så kanske ni
lämnar mig på SIS eller någonting, så får ni gå hem till er familj. Vara helt stolta över ert
jobb. Att anklaga barn. Jättebra jobb faktiskt.
"

Ingen lätt tjej att hantera...Intressant och otäck läsning.
Citera
2024-12-15, 17:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtriologi
Det står ju att till över 60% är känslokyla ärftligt?

"Känslokyla" Enbart ett annat ord för psykopati?

Man ska väl inte förneka vikten av den ärftliga faktorn bara för att psykopati även kan påverkas av miljön?
Det står väl ingenstans att det enbart skulle va miljön som leder till att någon blir psykopat?

"Forskarna har konstaterat att det finns genetiska riskfaktorer som är medfödda, men också att en persons uppväxtmiljö har en stor påverkan."

Däremot kanske det räcker ibland med den ärftliga sårbarheten för att utveckla psykopati, även om miljön inte är dålig?

Just i det här aktuella brottet är det väl troligt det rör sig om både ärftlighet och miljö. Åtminstone en av flickorna har en farsa som är kriminell.
Och så alla övergrepp de blivit utsatta för.

Precis som jag skrev, är det förmodligen både arv och miljö som samverkar, vilket jag ju fetade i texten. Det verkar vara konsensus att området behöver forskas mer i och att det är komplexa faktorer som samverkar för att en person ska utvecklar psykopati och göra kriminella handlingar.

Att definiera om någon är psykopat är svårt. Det kräver omfattande utredningar. Olika psykiatriker/psykologer kan komma fram till olika beslut. Psykopati är en glidande skala. Det krävs att man uppfyller flera olika kriterier, varav känslokyla bara är en av dem.

"Scott Lilienfeld, psykolog och professor vid Emory-universitetet i Georgia i USA, har tidigare berättat för DN att gränsdragningen är svår.

– Jag och mina kollegor tror inte att det går att besvara frågan om hur många i samhället som är psykopater, eftersom vi anser att det inte finns någon strikt gräns för när en person är psykopat eller inte. De psykopatiska egenskaperna finns på en skala, och en person kan ha mer eller mindre framträdande psykopatiska drag, sade han under ett Sverigebesök i november 2016.
"
//
Markus Nyström, barnpsykolog och doktorand vid Umeå universitet:

"Vissa hävdar att man inte kan tala om en personlighetsstörning om man inte ännu har fullt utvecklad personlighet, säger han till DN."
//
Niklas Långström, professor i barn- och ungdomspsykiatri vid Uppsala universitet:

" Han är noga med att betona att man inte ska tala om barn som psykopater, men säger att med kyliga och ”oemotionella” personlighetsdrag följer ökad risk för att i vuxen ålder utveckla det som man populärt kallar psykopati."

https://www.dn.se/insidan/psykopati-...ka-experterna/

I artikeln från Forskning. se som jag hänvisade till stod det för att förtydliga:

"Här finns exempelvis studier som pekar på att egenskapen känslokyla är 60 procent ärftlig"

Studier kan ha olika "tyngd", så detta är ingen definitiv sanning. Hur undersöker man känslokyla hos en person? Exakt vad är känslokyla, hur mycket, när och på vilket sätt kan man veta att personen har känslokyla t ex... Och för att vara ännu mer noga står det ju inte att över 60% ärftligt.

Vad gäller tjejerna, kan man av brottet ana en hel del, men även verkar det ju framkomma en hel del av förhören vad gäller deras personlighet.

Jag har knappt hunnit börja läsa FUP, men det som framkommer i REs förhör redan tidigt är att det verkar som att hon slussats fram och tillbaka mellan olika ställen, vilket säkerligen speglar svårigheterna runt att kunna ta hand om barn som RE idag.

Vet inte vilken tid på dygnet som Emilia mördades, men hon hittades enligt händelserapporten ca 00:30, och då var E ännu varm.

Vad gör en trettonåring med stora problem ute sent på kvällen med kompis som också har problem, utan övervakning? Hur kan RE ha en mobil där hon kan ladda ner avrättningsfilmer som de gemensamt kan kolla på? Hur kan de utan koll från vuxen sno kniv och teijp på butiker?

Ett stort misslyckande från samhällets sida kan man ana.
Citera
2024-12-15, 18:39
Medlem
Lagopussys avatar
Läst stora delar. Fick den från en annan källa än FB, den jag läser är över 900 sidor, så inte hela än. Min take hittills: M är störd, skadad, trasig, förstörd...Men R är (och jag trodde inte jag skulle skriva ågot liknande om någon så unga, inte ännu fullt utvecklad empati, dåliga förebilder, misshandlad av pappa och övergiven av mamma och blablabla..men) ta mig fan fullblodspsykopat! Då är jag ändå inte helt främmande för att kommunicera med försummade ungdomar med bristfälligt språk i svåra situationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in