Citat:
Ursprungligen postat av
xtriologi
Det står ju att till över 60% är känslokyla ärftligt?
"Känslokyla" Enbart ett annat ord för psykopati?
Man ska väl inte förneka vikten av den ärftliga faktorn bara för att psykopati även kan påverkas av miljön?
Det står väl ingenstans att det enbart skulle va miljön som leder till att någon blir psykopat?
"Forskarna har konstaterat att det finns genetiska riskfaktorer som är medfödda, men också att en persons uppväxtmiljö har en stor påverkan."
Däremot kanske det räcker ibland med den ärftliga sårbarheten för att utveckla psykopati, även om miljön inte är dålig?
Just i det här aktuella brottet är det väl troligt det rör sig om både ärftlighet och miljö. Åtminstone en av flickorna har en farsa som är kriminell.
Och så alla övergrepp de blivit utsatta för.
Precis som jag skrev, är det förmodligen både arv och miljö som samverkar, vilket jag ju fetade i texten. Det verkar vara konsensus att området behöver forskas mer i och att det är komplexa faktorer som samverkar för att en person ska utvecklar psykopati och göra kriminella handlingar.
Att definiera om någon är psykopat är svårt. Det kräver omfattande utredningar. Olika psykiatriker/psykologer kan komma fram till olika beslut. Psykopati är en glidande skala. Det krävs att man uppfyller flera olika kriterier, varav känslokyla bara är en av dem.
"
Scott Lilienfeld, psykolog och professor vid Emory-universitetet i Georgia i USA, har tidigare berättat för DN att gränsdragningen är svår.
– Jag och mina kollegor tror inte att det går att besvara frågan om hur många i samhället som är psykopater, eftersom vi anser att det inte finns någon strikt gräns för när en person är psykopat eller inte. De psykopatiska egenskaperna finns på en skala, och en person kan ha mer eller mindre framträdande psykopatiska drag, sade han under ett Sverigebesök i november 2016."
//
Markus Nyström, barnpsykolog och doktorand vid Umeå universitet:
"Vissa hävdar att man inte kan tala om en personlighetsstörning om man inte ännu har fullt utvecklad personlighet, säger han till DN."
//
Niklas Långström, professor i barn- och ungdomspsykiatri vid Uppsala universitet:
" Han är noga med att betona att man inte ska tala om barn som psykopater, men säger att med kyliga och ”oemotionella” personlighetsdrag följer ökad risk för att i vuxen ålder utveckla det som man populärt kallar psykopati."
https://www.dn.se/insidan/psykopati-...ka-experterna/
I artikeln från Forskning. se som jag hänvisade till stod det för att förtydliga:
"
Här finns exempelvis studier som pekar på att egenskapen känslokyla är 60 procent ärftlig"
Studier kan ha olika "tyngd", så detta är ingen definitiv sanning. Hur undersöker man känslokyla hos en person? Exakt vad är känslokyla, hur mycket, när och på vilket sätt kan man veta att personen har känslokyla t ex... Och för att vara ännu mer noga står det ju
inte att över 60% ärftligt.
Vad gäller tjejerna, kan man av brottet ana en hel del, men även verkar det ju framkomma en hel del av förhören vad gäller deras personlighet.
Jag har knappt hunnit börja läsa FUP, men det som framkommer i REs förhör redan tidigt är att det verkar som att hon slussats fram och tillbaka mellan olika ställen, vilket säkerligen speglar svårigheterna runt att kunna ta hand om barn som RE idag.
Vet inte vilken tid på dygnet som Emilia mördades, men hon hittades enligt händelserapporten ca 00:30, och då var E ännu varm.
Vad gör en trettonåring med stora problem ute sent på kvällen med kompis som också har problem, utan övervakning? Hur kan RE ha en mobil där hon kan ladda ner avrättningsfilmer som de gemensamt kan kolla på? Hur kan de utan koll från vuxen sno kniv och teijp på butiker?
Ett stort misslyckande från samhällets sida kan man ana.