2024-09-17, 15:54
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Det fetade.
Finn fem fel.
Och för tusan, lär dig lite källkritik.
Jag minns inte när jag senast höll med så mycket.

Se det som en liknelse till det du växte upp med: tandfen, jultomten, skattmasen. Du vet nu att det inte är exakt så. Men när nån på juutuub postar om UFO eller alla dessa möten med tydligt analfixerade aliens, eller saker som omedelbart kan avfärdas som editering eller lögner - där verkar godtrogenheten hos svensson slå i taket.

Med enbart ett minimalt kritiskt tänkande hade ju inlägg som det av Nyfiken inte ens förekommit. Förutom motsägelserna jag skrev om tidigare, de inlägg som finns under konceptet "paranormal" på youtube är på nivå spåkärring. Dvs, ytterst lite kritiskt tänkande räcker för att inse.

Men det är väl ändå så att min footer täcker ämnet.
Citera
2024-09-17, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Jag tror att om du inte sa emot dig själv så brutalt, så kunde fler lyssna på dig. Eller läsa, whatever. Om det nu inte finns en chans att åka till andra solsystem (galaxer, varför?) etc, men ändå har ALLA dessa andra redan gjort det.

Doesn't make sense.

Inte alls. Jag tycker fortfarande samma sak att liv är otroligt komplext och svårt och att vi förmodligen aldrig kommer lämna vår galax eller solsystem. Bara för inte vi kommer lyckas med att förflytta oss så betyder inte det att andra inte redan har gjort det.
Citera
2024-09-17, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Det fetade.
Finn fem fel.
Och för tusan, lär dig lite källkritik.

Det är det jag gör eftersom jag har sett tiotusentals olika klipp. Det är ologiskt att alla dessa klipp från alla dessa olika människor skulle vara fejk. Det är inte logiskt för fem öre. Det skulle betyda att tiotusentals sitter hemma med CGI kunskaper. Klipp som stärker det är alla tusentals klipp som är live, där poliser är inblandad, barn, djur, nyhetsankare och gamla klipp som är bra utan potatiskamera.
Citera
2024-09-17, 16:53
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Det är det jag gör eftersom jag har sett tiotusentals olika klipp. Det är ologiskt att alla dessa klipp från alla dessa olika människor skulle vara fejk. Det är inte logiskt för fem öre. Det skulle betyda att tiotusentals sitter hemma med CGI kunskaper. Klipp som stärker det är alla tusentals klipp som är live, där poliser är inblandad, barn, djur, nyhetsankare och gamla klipp som är bra utan potatiskamera.
I'll bite.

Du säger att du inte tror att så många kan fejka videos, och att du har tiotusentals där man uppenbart ser aliens.

Länka oss 4 (fyra) av dina bästa. Ge oss en chans att se för oss själva, ok? Är det inte rättvist?
Citera
2024-09-17, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Antingen är det storleken och transportsträckan, tidsaspekten (din intressanta fråga "hur gammal är tiden", och att tex människan funnits en extremt kort del av tiden i solsystemet) ... eller helt enkelt att festen på andra planeter är så himla kul att ingen bryr sig om vår del av universum.

Finns inget avstånd. Det är en illusion i matrixen som är den tredje dimensionen.

Svaret är enkelt. Utomjordingarna får inte visa sig för människan eftersom det skulle förstöra för mångas livsplaner. Du och så många andra har valt att leva i totalt mörker av en anledning.
Citera
2024-09-17, 19:36
Medlem
Människor ifrågasätter inte verkligheten de tror sig leva i. De ser ett universum och tror då på det de observerar. Folk går aldrig bakom sina sinnen för att förstå sanning utan många fortsätter framåt i samma hjulspår.
En del har bestämt sig för att liv skall finnas och därför fortsätter jakten trots att frågan får sitt svar i samma ögonblick som frågan ställs om var alla är. Vi kan inte se utomjordingar eftersom de inte finns mer än i vissas fantasi.
Samma sak kommer att undras om 10.000 år givet att utrotning av mänskligheten inte har hänt då.
Citera
2024-09-17, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
I'll bite.

Du säger att du inte tror att så många kan fejka videos, och att du har tiotusentals där man uppenbart ser aliens.

Länka oss 4 (fyra) av dina bästa. Ge oss en chans att se för oss själva, ok? Är det inte rättvist?

Du förstår inte. Jag är inte här för att övertyga dig det är omöjligt eftersom du är inte mottaglig. Det är vad jag tycker som är relevant inte vad du tycker.
Allt kan dessutom fejkas så vad är det egentligen för bevis du behöver? Det är alla grejorna tillsammans som gör att jag väljer att tro på det. Inte bara alla dessa tusentals småklipp från olika privatpersoner över hela världen, spökjägarna som har hållit på i åratal och speciellt Ed and Lorraine warren för dom har varit med om mycket sjukt. För det är vad jag själv har sett och upplevt, människor jag har pratat med som varit med om saker, intervjuer osv. Det är för mycket märkliga saker som pågår helt enkelt. Antingen är det spöken eller så är det utomjordingar. Vilket är högst troligt? Jag tror mer på att det som händer är pga utomjordingar men jag utesluta ingenting men att själen skulle vandra vidare är lite to much.
Sen varför skulle ministrar över hela världen ljuga? Där kan du börja med att fundera på.
Citera
2024-09-17, 20:07
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Du förstår inte. Jag är inte här för att övertyga dig det är omöjligt eftersom du är inte mottaglig. Det är vad jag tycker som är relevant inte vad du tycker.
Allt kan dessutom fejkas så vad är det egentligen för bevis du behöver? Det är alla grejorna tillsammans som gör att jag väljer att tro på det. Inte bara alla dessa tusentals småklipp från olika privatpersoner över hela världen, spökjägarna som har hållit på i åratal och speciellt Ed and Lorraine warren för dom har varit med om mycket sjukt. För det är vad jag själv har sett och upplevt, människor jag har pratat med som varit med om saker, intervjuer osv. Det är för mycket märkliga saker som pågår helt enkelt. Antingen är det spöken eller så är det utomjordingar. Vilket är högst troligt? Jag tror mer på att det som händer är pga utomjordingar men jag utesluta ingenting men att själen skulle vandra vidare är lite to much.
Sen varför skulle ministrar över hela världen ljuga? Där kan du börja med att fundera på.
Klart vi inte är mottagliga. Du har inget att komma med.

Jag gav dig ändå en chans, visa några saker som DU tyckte var bevis för existens bortom vår. Men istället för att bara göra det, så skulle det gnällas.

Sen undrar du varför inte omvärlden är lika alien-pragmatisk som du. Resten av gnället när du tackat nej till chansen att försöka försvara, om än ens inte objektivt, kan vi bortse från just nu.

Du vill inte försöka visa nåt. Det är utomförskapet som lockar dig.
Citera
2024-09-18, 15:21
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Men trots alla dessa tiotusentals olika klipp som du har sett, har du inte lärt dig skillnaden mellan solsystem och galaxer, vilket ju säger allt.

"Poliser ..., barn, djur, nyhetsankare"...?

Enligt astronomer och astrofysiker finns det ännu inga vetenskapliga evidens för utomjordingar, inte ens på bakterienivå. Det är förstås ändå möjligt att det finns massor, men som sagt, hittills har vi inga vetenskapliga evidens för det.

Btw, vad är en "potatiskamera" för något?
Citera
2024-09-18, 15:54
Medlem
Även om det finns en civilisation i en galax som är endast några miljoner ljusår bort så kommer aldrig ljuset eller signalerna därifrån att komma hit innan vi är borta sedan länge, även om deras civilisation existerat högteknologiskt i 100.000 år. Sen skall dessa signaler inte förorenas av alla andra signaler som utsöndras från alla galaxer runtomkring. En ljuspunkt 5 miljoner ljusår bort är nog svår att kunna urskilja någon civilisation i och skulle de reda hit så tar det med ljusets hastighet då några miljoner år.

Slutsatsen är att få kontakt med andra civilisationer är i praktiken helt omöjligt.
Citera
2024-09-19, 17:08
Medlem
Citat:
Det är för mycket märkliga saker som pågår helt enkelt. Antingen är det spöken eller så är det utomjordingar. Vilket är högst troligt? Jag tror mer på att det som händer är pga utomjordingar men jag utesluta ingenting men att själen skulle vandra vidare är lite to much.

Jag kan komma på flera troliga anledningar som ligger bakom alla dessa märkliga klipp och det involverar varken spöken eller utomjordingar. Vi människor har alltid fascinerats av det okända och alla gillar en bra historia. Vi ser också att vi kan fånga andras intresse om vi har en riktigt bra historia. Detta kan ge oss street-credd och en känsla att få vara med i gruppen. alternativt vil lvi stå utanför allt det de vanliga dödliga pratar om.

då har vi ännu inte pratat om de två största anledningarna, dvs, makt genom att religion och tro styra mänskliga grupper och få dem att göra som man vill. Samt då pengar.

De som lägger upp intressanta alster på youtube har troligtvis en agenda ´som involverar en eller flera av ovan.

Det faller lite på sin egen rimlighet. Det har talats länge om gudar, troll, älvor, häxor, spöken, Big foots, tomtar, Krampus, Demoner, UFOs, UAPS etc. Ändå finns det inte ett enda bevis för att en enda av alla dessa sakerna finns. Borde det inte vara rimligt at tvi någon gång i alla fall lyckats fånga en enda av dessa och att det blivit publikt? Bara för att miljoner pratar om en sak är det inte sant.

Mycket rimligt att det finns utomjordingar men att de skulle hänga här i klasar och stoppa upp prober i rumpan på ffa allt de som är helt fascinerade av UFOs och bor i USA låter väldigt osannolikt.

Jag har själv varit med om en massa olika skumma saker, alltifrån, UFOn, spöken, sömnparalyser etc och i samtliga av dessa fall har det som jag var helt säker på motbevisats av naturliga förklaringar där mina fantasier och tankar satte spratt för en trött hjärna.
Citera
2024-10-24, 00:23
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lortigsomfan
Varför kan inga utomjordiska civilisationer höras eller ses när universum enligt många kryllar av sådana? Vilken är den mest sannolika orsaken till att människan inte fått kontakt och inte kunnat märka minsta spår av utomjordisk aktivitet?
Hur länge kommer det ta innan människan inser antingen eller angående utomjordisk liv, eller vad skulle behövas för att ni ska förstå varför det är så?
Vi har inte tillräckligt bra teleskop för att kunna se planeter i andra solsystem i sådan detalj att vi skulle kunna upptäcka en civilisation och dess byggda strukturer.

Betänk: Pluto ligger drygt 5 ljustimmar från jorden, och det är inte många år sedan vi för första gången kunde ta någorlunda detaljerade foton. Det tog en rymdsond cirka 9 år att ta sig dit.

Närmaste stjärna - Alpha Centauri - ligger drygt fyra ljusår från jorden, eller cirka 7.000 gånger längre bort än Pluto. Kommer vi någonsin att kunna ta bra foton av den planet som cirklar runt Alpha Centauri? Ingen vet. Och ovanpå det så är det med stor sannolikhet så, att närmaste civilisation ligger betydligt längre bort.

Man kan lyssna efter radiosignaler, men det är inte säkert att andra civilisationer skickar ut sådana. Och även om de gör det så kan de vara så svaga att vi inte kan uppfatta dem. Det krävs rätt rejäla händelser för att vi ska kunna uppfatta dem på så långt avstånd.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2024-10-24 kl. 00:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in