2024-07-26, 16:57
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Vet inte vad jag jag skulle tycka vara tråkigast, att vi är ensamma eller att vi aldrig kommer nå ut till andra solsystem.

Vi kan fortfarande få kännedom om varandra.
Citera
2024-07-26, 16:57
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Så kan det ju vara

Vet inte vad jag jag skulle tycka vara tråkigast, att vi är ensamma eller att vi aldrig kommer nå ut till andra solsystem.
Först har vi ju en del att göra och upptäcka i vårt eget solsystem, låt oss börja med det. Vi har ju knappt ens börjat med månen, där vi t ex ännu inte har någon permanent bas.

Hoppades lite på Musk här, men asså hallå, den mannen är ju helt galen.
Citera
2024-07-26, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lortigsomfan
Varför kan inga utomjordiska civilisationer höras eller ses när universum enligt många kryllar av sådana? Vilken är den mest sannolika orsaken till att människan inte fått kontakt och inte kunnat märka minsta spår av utomjordisk aktivitet?
Hur länge kommer det ta innan människan inser antingen eller angående utomjordisk liv, eller vad skulle behövas för att ni ska förstå varför det är så?

Jag hörde talas om en hypotes eller snarare spekulation som menade på att det fanns en tid efter big bang då "bakgrunds temperaturen" av universum befann sig mellan 0-100 grader celsius. I ett sådant universum borde alltså hela universum kunna krylla av liv. Inte bara på planeter och månar utan även på asteroider och rent teoretiskt i utrymmet mellan planeter/månar/etc. Alltså vad vi idag kallar för vaccum men vid detta teoretiska tillfället då hade varit något annat.

En tanke kan ju vara att universum är väldigt gammalt och att det idag endast existerar isolerade fickor av liv där avstånden är såpass enorma att vi rent praktiskt kan anses vara ensamma i universum.

Detta är ju givetvis endast spekulationer. Men en annan tanke är att vi är ignoranta om vårt lokal område i galaxen eftersom att vi knappast ens doppat vår lilltå ut i kosmos. Vi vet inte vad vi inte vet helt enkelt.
Citera
2024-07-26, 17:05
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Först har vi ju en del att göra och upptäcka i vårt eget solsystem, låt oss börja med det. Vi har ju knappt ens börjat med månen, där vi t ex ännu inte har någon permanent bas.

Hoppades lite på Musk här, men asså hallå, den mannen är ju helt galen.

Jag har gett upp tanken om bas på månen och människor på Mars under min livstid. Anledningen är att jag i 30 års tid har hört att dessa två prestationer endast ligger ”några få år bort”.
Citera
2024-07-26, 17:25
Medlem
Jag hörde en gång att om man jämför universum med allt vatten i världshaven så har vi än så länge undersökt ungefär motsvarande ett dricksglas.

Om det stämmer (vilket jag tror) så är jag övertygad om att det finns en rad olika civilisationer där ute. Men vi kommer med största sannolikhet aldrig hitta varandra.
Citera
2024-07-26, 18:03
Medlem
Antagligen för att om vi ponerar att det finns andra civilisationer där ute så är dem antingen

1) på vårt teknologiska stadie, tänk bara hur svårt och lång tid det tar att åka till månen, mars osv. Detta är ändå planeter som finns i vårt solsystem.

2) de har sämre teknologi än oss och kan därför inte ta sig vidare från sin planet.

3) de har bättre teknologi än oss, vad för nytta har vi då?
Citera
2024-07-26, 18:21
Medlem
Det finns säkert tidslinjer där homo sapiens sprungit på aliens med både bra och dåliga erfarenheter. I denna tidslinjen lyser de med sin frånvaro men eftersom vi talar så mycket om det så tyder det på att möten med utomjordingar sker i paralella tidslinjer. Så kraschen i Area 51 har faktiskt skett, bara inte i denna tidslinjen. Månlandningen har skett, men den ifrågasätts eftersom det aldrig hände i en annan tidslinje. Hoppas ni förstår bättre hur verkligheten/erna fungerar. Jag rekommenderar att läsa på om Mandela-effekten för den som vill sätta sig in i ämnet mer.
Citera
2024-07-26, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Alternativet är att vi skulle vara ett unikum. Och det är i sig själv jävligt osannolikt.
Nej, det är faktiskt det mest sannolika just nu. För det finns, som sagt, inga bevis eller indicier för nåt annat och ingen kan förklara hur liv uppstått.

Det finns inget som stöder magkänslan att "det borde väl finnas överallt?".
Citera
2024-07-26, 19:03
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag har gett upp tanken om bas på månen och människor på Mars under min livstid. Anledningen är att jag i 30 års tid har hört att dessa två prestationer endast ligger ”några få år bort”.

I present to you… 🇨🇳 China… https://en.wikipedia.org/wiki/Intern...search_Station
Citera
2024-07-26, 19:05
Det finns en teori att förmågan och teknologin att lämna den egna planeten och färdas i rymden sammanfaller med en förmåga och teknologin att förinta den egna planeten (typ där vi är nu) och detta skulle innebära att andra civilisationer har tagit kål på varandra innan dom kunde resa ut i universum.
Citera
2024-07-26, 19:05
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
I present to you… 🇨🇳 China… https://en.wikipedia.org/wiki/Intern...search_Station

Efter många år av besvikelser så tror jag på det när jag ser det.
Citera
2024-07-26, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Nej, det är faktiskt det mest sannolika just nu. För det finns, som sagt, inga bevis eller indicier för nåt annat och ingen kan förklara hur liv uppstått.

Det finns inget som stöder magkänslan att "det borde väl finnas överallt?".

Sakta i backarna; vi började räkna för bara 2000 år sedan. 2024 år för att vara exakt.

Folk har en orealistisk syn på tid och förstår inte hur lite 10 000 år egentligen är. Det är ingenting, inte ens ett ögonblick. Om människans utveckling skulle beskrivas i ett människoliv skulle människan idag vara en nyfödd bebis som inte ens öppnat ögonen. Där någonsstans befinner vi oss.

Resan har knappt börjat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in