Citat:
Ursprungligen postat av
SecretGarden352
Jag är inte så insatt i varför försöken misslyckas, men kom att tänka på ett problem som forskarna river håret över. Att det finns inbyggt ett hönan och ägget problematik när det gäller nukeinsyror och proteiner.
Nukleinsyror behövs för att framställa proteiner, och proteiner för att framställa nukleinsyror.
Men kort sagt, vi verkar inte vara i närheten av att kunna återskapa att liv uppstår ur död materia och de försök som görs kommer bara en bit på vägen. Troligen beror det på att de antaganden man gör om förutsättningarna är felaktiga.
Edit: Såg precis att det inte var den jag trodde som svarat på inlägget, blandade ihop er.
Intressant. Är själv inte insatt i detaljerna men lite då och då läser man om framsteg som gjorts på något delområde av forskningsfältet, men jag har ingen koll på exakt hur mycket man vet i dagsläget.
Däremot hör jag en hel del forskare som tror att det finns liv på fler ställen i universum, i alla fall enkelt encelligt sådant. Men jag kan hålla med om att det kan vara en väldigt osannolik händelse att det uppstår och vi kanske inte kommer kunna hitta något liv i vår närmsta omgivning.
Men snackar vi hela universum så tror jag inte oddsen är riktigt så låga. Men det baserar jag mest på att vi vet att det har hänt minst en gång tidigare i historien, universums storlek och att liv troligtvis kan överleva i ganska många miljöer.