Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2024-08-05, 22:19
  #61
Medlem
NiV3Rts avatar
Inte förvånande. Normalt sett har man väl räknat på 50% värdeminskning på 3 år när man köper en ny bil.Under de senaste årens märkliga marknad har det ju inte varit så utan en begagnad bil har inte kostat så mycket mindre än en helt ny. Jag köpte en ny Tesla Model Y i Mars och räknar väl med att kunna få kanske 200kkr för den efter 4 år. Det kan nog bli så att jag behåller den några år till ifall jag inte kört så många mil som jag räknat med i min kalkyl.

Det är ju en bra utveckling att elbilar blir tillgängliga för fler hur som helst. Många är fortfarande ovetande helt ovetandes om att det hade fungerat alldeles utmärkt för dem med dagens elbilars räckvidd för deras körvanor.
Citera
2024-08-06, 00:14
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiV3Rt
Inte förvånande. Normalt sett har man väl räknat på 50% värdeminskning på 3 år när man köper en ny bil.Under de senaste årens märkliga marknad har det ju inte varit så utan en begagnad bil har inte kostat så mycket mindre än en helt ny. Jag köpte en ny Tesla Model Y i Mars och räknar väl med att kunna få kanske 200kkr för den efter 4 år. Det kan nog bli så att jag behåller den några år till ifall jag inte kört så många mil som jag räknat med i min kalkyl.

Det är ju en bra utveckling att elbilar blir tillgängliga för fler hur som helst. Många är fortfarande ovetande helt ovetandes om att det hade fungerat alldeles utmärkt för dem med dagens elbilars räckvidd för deras körvanor.

Ja, restvärde 55% efter 3år och 8-9000 mil är en kalkyl som för det mesta har stämt väl in över tid historiskt för bensin och dieselbilar. De senaste 4-5 åren har varit totalt jojjo med begagnatpriserna. Idag rusar nybilspriserna på fossilbilar fortfarande, en ökning med 30% de senaste 3åren för många populära modeller och det verkar inte stanna där. Det förutspås en ytterligare prisökning med ca 10% för EURO7 normen 2025, ev. ytterligare prishöjningar med inflationen och svag kronkurs kan ju förväntas också.

Elbilar är helt tvärtom, där ser vi en mycket och tydligt stark trend till det motsatta att nybilspriserna istället sjunker rejält.

Marknaden jublar över svindyra fossilbilar för tillfället, men det kommer att vända och ganska rejält också.
Citera
2024-08-06, 08:34
  #63
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Ja, restvärde 55% efter 3år och 8-9000 mil är en kalkyl som för det mesta har stämt väl in över tid historiskt för bensin och dieselbilar. De senaste 4-5 åren har varit totalt jojjo med begagnatpriserna. Idag rusar nybilspriserna på fossilbilar fortfarande, en ökning med 30% de senaste 3åren för många populära modeller och det verkar inte stanna där. Det förutspås en ytterligare prisökning med ca 10% för EURO7 normen 2025, ev. ytterligare prishöjningar med inflationen och svag kronkurs kan ju förväntas också.

Elbilar är helt tvärtom, där ser vi en mycket och tydligt stark trend till det motsatta att nybilspriserna istället sjunker rejält.

Marknaden jublar över svindyra fossilbilar för tillfället, men det kommer att vända och ganska rejält också.

Var hittar man dessa skitbilliga elbilar? Det verkar vara vissa bilmodeller som har tappat värde (Tänker på dig Porsche Taycan) men andra håller värdet lite väl bra.

Ok før att Norge är ett mer moget elbilsland men jag kollade på priset før min Kona (Premium, sollucka, metallic, stora batteriet, 8000 mil, 2020, nypris 367000 NOK) där ligger priserna på 250-280 på Finn.no (Blocket men seriøst), det betyder en värdeminskning på 25-30% på drygt fyra år. Det känns inte som något ras, snarare motsatt. Førklaringen som jag ser det är inte ologisk, modellen finns inte längre, namnbrodern är en større bil, som kostar mer. Då føljer prisningen av Kona 2020 sin egen logik,

Att begagnatpriserna sjunker på identiska modeller när den identiska modellens nypris sjunker är ju inget unikt. Det vore snarast unikt om de inte gjørde det.

Drivare bakom prissänkningarna på nybilarna är dels lägre materialkostnader, inte minst batteripriserna har ju halverats på kort tid, och att hypepriser och subsidieringsdopning har førsvunnit.
Citera
2024-08-06, 10:15
  #64
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
2800kr per halvår för halvförsäkring. Teslamodel S.
Inte så farligt.När folk förstår att det finns mycket batteri kvar efter 8-10 år så blir begagnat marknaden het på elbilar.

Frågan är bara hur mkt de har sjunkit i pris?
Citera
2024-08-06, 14:23
  #65
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eeeemiiiil
Kommer inte folk att kunna få låna mer när räntorna sjunker? huspriserna har väl sjunkit vad de ska

Vi är inte där ännu.

Många hushåll har nu slut på sparpengar. Höga räntor, höga elpriser i 2-3 år har grävt djupt i
mångas sparkonton.
Citera
2024-08-11, 10:07
  #66
Medlem
Carl-Benzs avatar
Problemet för beg. elbilar beror inte nödvändigtvis på elbilen i sig utan mer på hur den typiske beg.köparen tänker och förväntar sig av sin "nya" bil.

Den typiske beg.köparen är oftast helt ointresserad av bilar, denne vill ha en bil där den största värdeminskningen är gjord, ca:4-5 år men som det samtidigt går att klämma 20-25000 mil ur under en period på ca: 10-15 år innan reparationsbehovet blir för stort.

T.ex börjar den gamla V50;n av årsmodell 2006, som inköptes 2010 med 5000mil på mätaren, nu närma sig 30000mil och tillbringa lite för mycket tid på verkstaden och jakten på en "ny" bil börjar, kriterierna är som vanligt, den värsta värdeminskningen skall vara gjord och bilen kommer att vara kvar till problemen börjar hopa sig.

Vilken av dessa två tror ni han/hon väljer, gammal beprövad teknik eller ny teknik som fortfarande står skriven i stjärnorna?

Det är en sak att ta ut en ny elbil med fulla garantier på leasing, en helt annan att köpa en beg. för sina egna surt förvärvade 300 000kr

Här har elbilen ett stort problem, om inte folk vill köpa dom beg. så kommer det obönhörligen att slå på nybilsförsäljningen om nu inte förste ägaren/leasingtagaren är beredd att ta en större del av värdeminskningen, eller ska staten gå in och börja subventionera elbilar igen (vilket inte skulle ha gjorts från början) med den förändringen att dom skall subventioneras även som begagnade?

https://www.blocket.se/annons/1001664724
https://www.blocket.se/annons/1001547837
Citera
2024-08-11, 14:52
  #67
Medlem
Karolinen97s avatar
Hur är det med serviceintervaller på elbilar egentligen?

Kommer nog köra bensinare så länge det är möjligt, har provat lite hybrid-bilar och de är inget fel på men aldrig kört någon renodlad elbil.

Känner i princip ingen varken på jobbet eller i släkten som gått över till elbil än, får se om så blir fallet när priset sjunker...
Citera
2024-08-11, 19:02
  #68
Medlem
flyer1s avatar
I USA stod det i pressen felaktigt att majoriteten av elbilsägare byter till fossilbil vid byte. Men det visade sig bara 8% bytte till fossil, sålunda 92% köpte el igen.

På min gata var jag först med elbil, men nu börjar debli vanliga och alla jag pratat med är nöjda. Kan förstå om de köpt en tidig nissan att de inte varit nöjda, men dagens elbilar sedan 2019är ok. undantag Nissan Leaf 24,-30 - Leaf 40är ok. Leafen gick varm och kunde då inte laddas snabbt. Undvik även tidiga Renault Zoe som bara kunde ladda växelström upp till 40kW.
__________________
Senast redigerad av flyer1 2024-08-11 kl. 19:05.
Citera
2024-08-11, 21:39
  #69
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
I USA stod det i pressen felaktigt att majoriteten av elbilsägare byter till fossilbil vid byte. Men det visade sig bara 8% bytte till fossil, sålunda 92% köpte el igen.

På min gata var jag först med elbil, men nu börjar debli vanliga och alla jag pratat med är nöjda. Kan förstå om de köpt en tidig nissan att de inte varit nöjda, men dagens elbilar sedan 2019är ok. undantag Nissan Leaf 24,-30 - Leaf 40är ok. Leafen gick varm och kunde då inte laddas snabbt. Undvik även tidiga Renault Zoe som bara kunde ladda växelström upp till 40kW.
Leaf 40 är inte OK, förstår inte hur det står så. Samma problem som Leaf 24 och 30.
Citera
2024-08-11, 22:34
  #70
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
I USA stod det i pressen felaktigt att majoriteten av elbilsägare byter till fossilbil vid byte. Men det visade sig bara 8% bytte till fossil, sålunda 92% köpte el igen.

På min gata var jag först med elbil, men nu börjar debli vanliga och alla jag pratat med är nöjda. Kan förstå om de köpt en tidig nissan att de inte varit nöjda, men dagens elbilar sedan 2019är ok. undantag Nissan Leaf 24,-30 - Leaf 40är ok. Leafen gick varm och kunde då inte laddas snabbt. Undvik även tidiga Renault Zoe som bara kunde ladda växelström upp till 40kW.

Där jag bor har de flesta som provade elbil gått över till hybrider , vi har EN elbilsägare kvar i byn .
Han har bytt från en Ioniq 38kWh till en Ioniq 5 .
Riktigt fin och bekväm bil med bra känsla i inredningen .
Ingen Tesla jag provat har haft samma gedigna intryck av kvalitet .
Sedan vet jag ju inte om inredningen håller hög kvalitet i längden men den känns åtminstone sån .

Annars är det magert med elbilsåkare häromkring ....
Den i de flesta fall kraftigt försämrade räckvidden vintertid samt att det inte går att åka på husvagnssemester utan att behöva stå stilla och ladda hela tiden är nackdelar som folk inte är beredda att utsätta sig för om man betalat så pass mycket pengar som det handlar om .
__________________
Senast redigerad av sealstryper 2024-08-11 kl. 22:52.
Citera
2024-08-28, 18:04
  #71
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Men vad tror du om bensinpriset framöver? Borde inte även det sjunka, pga att folk övergår till elbilar och därmed minskar efterfrågan på fosilbränsle?
Nej, eftersom det handlar om helt olika marknader. Visst växer elbilsmarknaden men totala bilmarknaden växer ännu snabbare. Visst, nu går den lite på tomgång men då har vi haft Covid med alla efterföljande komplikationer. Och det är bara ett fåtal mindre länder där elbilar tagit en större andel av marknaden.

Det är klart att i något läge så kan bensinpriset börja falla, men det är ingenting man som svensk 2024 behöver ta hänsyn till.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in