Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2024-08-12, 17:49
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Nej inte min tolkning. Muslimer (och icke-muslimer) får inte tolka koranen. Bara Ulama och Kalifer får göra det.
De allra flesta muslimer vill uppenbarligen bara leva i fred, annars hade det ju liksom märkts om Sveriges hundratusentals muslimer tolkade Islam som du gör.

Men ok, du kanske är muslim själv?
Citera
2024-08-12, 18:38
Avstängd
KingHisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Precis. Vi lät det ske utan lagändringar, vilket var min poäng.

Fast det är inte helt sant. Världen såg annorlunda ut förr, Väst trodde ”att vi vann” den liberala och tillåtande politiken blev liksom praxis. Men Svensk integrationspolitik och säkerhetspolitik har varit slapp sedan 1975 ish talet, nu får vi skruva åt städet.

Men det kommer inte att ske över en natt.
Citera
2024-08-12, 18:42
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Enligt DIN tolkning ja. Men hur tolkar världens ca 1 miljard muslimer det? Islamister däremot...

Och alltså helt rätt att ändra rubrik.

Primitivt och lögnaktigt att kalla alla muslimer islamister. Få platser i världen är så trevliga som Dubai, hur kan Dubai, som t o m har Sharialagar, vara så trevligt för mig som sekulär västerlänning om alla muslimer är islamister? Nej trams. Bra att rubriken ändrades.
Citera
2024-08-13, 10:41
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Tråden https://www.flashback.org/t3622691 startades med rubriken "Konserter med Taylor Swift inställda efter muslimskt hot", men verkar ha fått rubriken ändrad till "Konserter med Taylor Swift inställda efter islamistiskt hot (aug-2024)".

Såvitt jag kan se, finns rubrikändringen varken nämnd eller motiverad i tråden.

Att årtal och datum lagts till, har jag inga synpunkter på.

Att muslimskt ändrats till islamistiskt är däremot en oönskad ändring, som förmildrar att det är just ett hot från muslimska krafter.

Efter PM-konversation med blomvattnare har jag fått reda på att "Vi fokuserade på att artikeln som det länkades till skrev just islamistiskt hot, inte muslimskt.". Det betyder att Flashbacks moderatorer låter SVTs agenda dominera över Flashbacks yttrandefrihet. Frågar man de misstänkta gärningsmännen kommer de med hög sannolikhet kalla sig muslimer, och kallar andra "kafir". Epitetet "islamist" är inget rättrogna muslimer själva kallar sig. Det borde på Flashback rimligen vara möjligt att använda ordet "muslim" om någon som själv kallar sig muslim, utan att moderatorer lägger sig i detta.

Flashback är ett forum där yttrandefrihet sägs råda. Så länge rubriken är saklig och neutral, vilket ordet "muslimskt" är, säger admin att det "måste finnas ett utrymme för egna kommentarer, så länge rubriken inte riskerar att motarbeta den kommande diskussionen". Se https://www.flashback.org/sp84323158. Att använda "muslimskt" om ett muslimskt terrorhot, kan möjligen kränka någon, men kan knappast sägas motarbeta diskussionen i tråden.

1: Jag ber att rubriken återställs, så att ordet "muslimskt" finns med, förslagsvis:
Konserter med Taylor Swift inställda efter muslimskt hot (aug-2024)
2: Vidare ber jag att moderatorer sluta att opåkallat redigera trådars rubriker (undantaget trivialia, såsom stavfel, uppenbara fel, om något förändrats i exempelvis ett brottsfall som är relevant för rubriken, eller datum). Om ändringar görs, bör det alltid kommenteras i tråden, med motivering till ändringen.

PM-konversation med moderator nedan.

Jag håller inte med, men ska inte röra om i grytan ytterligare då rubriken senare ändrades tillbaka till den du önskade.

Jag anser att det är förhållandevis stor skillnad på muslimer och islamister, även ifall de senare också är muslimer. Vad det gäller den aktuella rubriken så anser jag att "Konserter med Taylor Swift inställda efter terrorhot (aug 2024)" är en betydligt bättre rubrik.

Jag har inte ändrat rubriken, men vill för protokollet understryka att jag inte ansåg att moderatorn gjort något fel när den ändrade ruburken på denna tråd. Uppenbarligen så ansåg inte moderatorerna att detta var någon stor grej, och valde senare att ändra tillbaka rubriken. Men vill ändå understryka att de inte agerade fel.

Jag tänkte först skicka ett privat PM och informera om detta då du varit kritisk till flertalet moderatoråtgärder. Eftersom jag uppskattar när du lyfter saker som är fel (då vi har ett gemensamt intresse av att allt ska fungera), så hoppas jag att du fortsätter med det. Men också viktigt att veta när jag inte håller med. Vilket var orsaken till att jag tänkte kontakta dig. Men eftersom det finns en tråd i ämnet, så svarade jag här istället.

admin
Citera
2024-08-13, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Jag håller inte med, men ska inte röra om i grytan ytterligare då rubriken senare ändrades tillbaka till den du önskade.

Jag anser att det är förhållandevis stor skillnad på muslimer och islamister, även ifall de senare också är muslimer. Vad det gäller den aktuella rubriken så anser jag att "Konserter med Taylor Swift inställda efter terrorhot (aug 2024)" är en betydligt bättre rubrik.

Jag har inte ändrat rubriken, men vill för protokollet understryka att jag inte ansåg att moderatorn gjort något fel när den ändrade ruburken på denna tråd. Uppenbarligen så ansåg inte moderatorerna att detta var någon stor grej, och valde senare att ändra tillbaka rubriken. Men vill ändå understryka att de inte agerade fel.

Jag tänkte först skicka ett privat PM och informera om detta då du varit kritisk till flertalet moderatoråtgärder. Eftersom jag uppskattar när du lyfter saker som är fel (då vi har ett gemensamt intresse av att allt ska fungera), så hoppas jag att du fortsätter med det. Men också viktigt att veta när jag inte håller med. Vilket var orsaken till att jag tänkte kontakta dig. Men eftersom det finns en tråd i ämnet, så svarade jag här istället.

admin
Tack för återkoppling, det uppskattas.

Det stämmer att jag varit kritisk mot några moderatorsåtgärder. Det ska dock sägas att jag överlag tycker de allra flesta av Flashbacks moderatorer gör ett utmärkt jobb, och även att sådana här diskussioner hanteras professionellt och konstruktivt.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in