Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-08-11, 14:23
Medlem
Här är ett par av Protons PM när jag kontaktade honom:

Citat:
Gladiatorspel var en barbarisk form av underhållning från en svunnen tid som inte har något alls med sport att göra, det förekom exempelvis att gladiatorerna ställdes upp mot vilda djur. Inte mycket sport där.

Att tala om regler i sammanhanget är ju bara löjeväckande, att den som överlevde fick sin frihet tillbaka gör det knappast mindre barbariskt. Påfallande ofta användes det som straff, samt att gladiatorerna var slavar, vilket direkt diskvalificerar det som en sport.

Citat:
Nu räcker det.

Gladiatorspel är och har aldrig varit en sport.
Är det så att du är missnöjd med detta går det bra att skapa en Tråd enligt (FB) Jag vill klaga på en moderator/ett beslut av en moderator för nu kommer vi inte komma längre.

Gladiatorspelen var uppenbarligen en form av kampsport, då de innehöll regler och standardisering precis som all annan kampsport. Vill man diskutera återinförandet av denna kampsport så finns det inget mer passande forum än kampsportsforumet.
Citera
2024-08-11, 14:36
Medlem
SvenHelsings avatar
Kan hålla med om att det inte är så passande i kampsportsforumet, men sista utvägen kanske skulle passa?
Citera
2024-08-11, 14:39
Medlem
Kaffekrigs avatar
Jag är villig att hålla med TS att gladiatorspelen var en ”sport”, men en utdaterad ”sport” idag.

Alla dödades inte under dessa kamper och vissa gick dessutom i gladiatorskola och tradades eller ansågsvärdefulla och en investering.

Gladiatorspelen har en viss liknelse med UFC eller liknande kampsporter eller sporter generellt, men med en mycket större skillnad än dagens sporter, vilket bör poängteras.

Det är dock inte en sport i dagens samhälle och anses inte vara en sport idag på grund av sina barbariska ”regler”. Däremot var det en ”sport” förr i då tidens benämning och synsätt.

Huruvida den bör vara under kampsport är ju en definitionsfråga då den hade och är idag illegal som den såg ut då.

Att man diskuterar återinförande av gladiatorspelen i en modern variant är nog mer aktuellt kanske - men efterfrågan är nog väldigt låg oavsett. Igen, om detta skulle ses som kampsport är ju en definition beroende på hur utformningen hade sett ut i modern tid.
Citera
2024-08-11, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffekrig
Att man diskuterar återinförande av gladiatorspelen i en modern variant är nog mer aktuellt kanske - men efterfrågan är nog väldigt låg oavsett. Igen, om detta skulle ses som kampsport är ju en definition beroende på hur utformningen hade sett ut i modern tid.

Nej, jag vill diskutera återinförandet av traditionella gladiatorspel. Efterfrågar är enorm stor då den bara sjönk temporärt på grund av att kristna inte ansåg att det var moraliskt. Lika många hade velat se gladiatorspel idag som i antikens Rom.
Citera
2024-08-11, 15:00
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qh
Nej, jag vill diskutera återinförandet av traditionella gladiatorspel. Efterfrågar är enorm stor då den bara sjönk temporärt på grund av att kristna inte ansåg att det var moraliskt. Lika många hade velat se gladiatorspel idag som i antikens Rom.

Det är fortfarande ingen sport eller kampsport.

Du får ta det i Historia eller annat passande forum.
Citera
2024-08-11, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är fortfarande ingen sport eller kampsport.

Du får ta det i Historia eller annat passande forum.

Det är visst en kampsport. Det fanns olika typer av gladiatorer som hade standardiserad utrustning. De slogs mot varandra på ett ordnat sätt. Om en gladiator fuskade genom att t.ex. ta på sig mer rustning än hans typ av gladiator skulle ha så blev han diskvalificerad.
Citera
2024-08-11, 15:06
Medlem
Argumentet att "lika många vill se detta idag" är taget ur röven men också ingen anledning att klassificera något som uppenbarligen inte var en sport, som sport.

Du har fel, Mod har rätt. Gå vidare till forumet Historia som någon annan föreslog.
Citera
2024-08-11, 15:13
Medlem
Uppenbarligen finns det inga undersökningar på hur många som vill återinföra gladiatorspel, men det är ju bland annat därför jag vill göra tråden, för att se hur många som håller med om att det är en god idé.
Citera
2024-08-11, 15:14
Medlem
Jag litar på qh. Han verkar kunnig.

Finns ingen anledning att inte tillåta åtminstone EN tråd om gladiatorspel i kampsportsforumet, det är småaktigt att inte göra det.
Citera
2024-08-11, 16:02
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qh
Det är visst en kampsport. Det fanns olika typer av gladiatorer som hade standardiserad utrustning. De slogs mot varandra på ett ordnat sätt. Om en gladiator fuskade genom att t.ex. ta på sig mer rustning än hans typ av gladiator skulle ha så blev han diskvalificerad.

Det du räknar upp gör det inte till en sport.
Citera
2024-08-11, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det du räknar upp gör det inte till en sport.

Vad är definitionen av en sport då?
Citera
2024-08-11, 16:36
Medlem
Sn0o0oZs avatar
mängden som vill se detta är enormt mycket större idag än vad den var på antiken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in