Flashback bygger pepparkakshus!
  • 5
  • 6
2024-08-25, 07:29
Medlem
Vilka stjärntecken är TS barn födda i, om sådana finns? För deras egen skull: inte kräftor…?
Tillägg: har läst i (i någon av dina trådar) att du är i 50-årsåldern. Använder uttryck som ”dumma i huvudet” för att beskriva de som har gjort dig besviken.
F ö finns det mer än soltecknet att ta hänsyn till i ett horoskop. Om man tror på astrologi.
För ca 50 år sedan konstaterade en fransman att läkare, och ffa kirurger, oftast var födda i april. Den enda undersökning med vetenskapliga ambitioner jag känner till (utesluter inte att det finns fler)
Senast redigerad av Collectcall 2024-08-25 kl. 08:23.
Citera
2024-08-25, 09:38
Avstängd
ResanTillMelonias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Alltså, du har ju HEEELT fel angående stenbockar. Alla stenbockar jag har dejtat har varit freaks, på olika sätt. En var den värsta sortens larger than life personlighet som alla älskade men som gick över lik för att förverkliga sig själv. En var en adrenalinstinn aktivist som reste jorden runt men som pajade sig själv pga inre demoner. En var en megaintelligent overachiever med sexdrift av guds nåde och som hade levt som hippie innan hon grejade en doktorstitel i nanofysik samtidigt som hon blev sommelier på världsnivå. Ingen av dem var stabil eller tråkig.
Ja de vill bara att man ska dansa efter deras pipa hela tiden. Passa er
Citera
2024-08-25, 10:27
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Collectcall
Vilka stjärntecken är TS barn födda i, om sådana finns? För deras egen skull: inte kräftor…?
Tillägg: har läst i (i någon av dina trådar) att du är i 50-årsåldern. Använder uttryck som ”dumma i huvudet” för att beskriva de som har gjort dig besviken.
F ö finns det mer än soltecknet att ta hänsyn till i ett horoskop. Om man tror på astrologi.
För ca 50 år sedan konstaterade en fransman att läkare, och ffa kirurger, oftast var födda i april. Den enda undersökning med vetenskapliga ambitioner jag känner till (utesluter inte att det finns fler)

Haha, jag känner exakt en kirurg och hon är född i april! Så udda.
Citera
2024-08-25, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Jag ser inte problemet.
Tar man den brittiska författaren David Jester. Under två år undersökte han vilka stjärntecken de mest kända seriemördare hade, han kom fram till att de flesta hade samma stjärntecken, nämligen oxen.

Tänkte det kan inte vara någon slump att även Hitler var oxe, vi har även Jimmie Åkesson som oxe, man ser ganska tydligt vad detta stjärntecken oftast engagera sig i.
Citera
2024-08-25, 11:15
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Haha, jag känner exakt en kirurg och hon är född i april! Så udda.

Alltså, vetenskapen har ju verkligen ingen aning om hur de mer sublima delarana av verkligheten fungerar. Låt mig upprepa: vetenskapen har inte den ringaste aning om det, för det är inte vetenskapens uppgift att förstå det obegripliga.

Enligt astrologin beror skillnaden mellan stjärntecken på planeter och stjärnor, men det kan ju lika gärna handla om komplexa processer i livmodern när ett barn blir till, alltifrån vilken typ av näring och mineraler modern får i sig under olika årstider, D-vitaminintag pga solljus, fettlagring och stillasittande under vinterhalvåret till 100 andra faktorer som vi inte ens har tänkt på. Kvinnor med en viss typ av DNA kanske har en tendens att bli gravida under vissa delar av året, antingen pga fertilitet eller rakt av vilket humör man är på. Spermier med ett visst DNA kanske simmar snabbare i januari. Vad vet vi om sånt?

Att det enbart skulle bero på hur planeterna står i förhållande till varandra ser jag som mindre troligt. Vi kan bara spekulera i varför olika personlighetstyper föds på olika tider på året, men ATT det är så tycker i alla fall jag är ganska uppenbart 🙂
Senast redigerad av noll.con.troll 2024-08-25 kl. 11:27.
Citera
2024-08-25, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Tar man den brittiska författaren David Jester. Under två år undersökte han vilka stjärntecken de mest kända seriemördare hade, han kom fram till att de flesta hade samma stjärntecken, nämligen oxen.

Tänkte det kan inte vara någon slump att även Hitler var oxe, vi har även Jimmie Åkesson som oxe, man ser ganska tydligt vad detta stjärntecken oftast engagera sig i.
Inte seriemördare, men personer med låg impulskontroll och en äventyrlighet gränsande till det kriminella, verkar ofta vara födda i Skyttens tecken. Enligt empiriska studier av mer eller mindre bekanta i min omgivning .Verkar gälla manliga Skyttar, ska tilläggas. (Skytten: juridik, lagar…men också expansion och frihetslängtan. Inklusive en massa övriga motsägelser. Men det beror på aspekterna 😁 )
Vad gäller för de som är födda på andra sidan jorden, i en ”sommarmånad” med ett vinterklimat…?
Citera
2024-08-25, 14:01
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Alltså, vetenskapen har ju verkligen ingen aning om hur de mer sublima delarana av verkligheten fungerar. Låt mig upprepa: vetenskapen har inte den ringaste aning om det, för det är inte vetenskapens uppgift att förstå det obegripliga.

Enligt astrologin beror skillnaden mellan stjärntecken på planeter och stjärnor, men det kan ju lika gärna handla om komplexa processer i livmodern när ett barn blir till, alltifrån vilken typ av näring och mineraler modern får i sig under olika årstider, D-vitaminintag pga solljus, fettlagring och stillasittande under vinterhalvåret till 100 andra faktorer som vi inte ens har tänkt på. Kvinnor med en viss typ av DNA kanske har en tendens att bli gravida under vissa delar av året, antingen pga fertilitet eller rakt av vilket humör man är på. Spermier med ett visst DNA kanske simmar snabbare i januari. Vad vet vi om sånt?

Att det enbart skulle bero på hur planeterna står i förhållande till varandra ser jag som mindre troligt. Vi kan bara spekulera i varför olika personlighetstyper föds på olika tider på året, men ATT det är så tycker i alla fall jag är ganska uppenbart 🙂

Ja, det kan jag hålla med om. Har tänkt samma sak ett antal gånger, att det kanske handlar mer om årstidernas inverkan på modern och barnet vid födelsen vilken typ av personlighet man får. Vet att jag för länge sen läst att det är vanligare att entreprenörer är födda under det första halvåret. Måste nog finnas fler studier av årstidernas inverkan på vår personlighet, eller? Kanske för komplext att sortera bort alla övriga faktorer som påverkar dock?
Citera
2024-08-25, 19:47
Medlem
YeeNaaldloshii-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Kan vi bara enas om att ta det här med en nypa salt? haha...
Exempelvis : I mitt fall så ska jag och min partner inte alls fungera ihop. Men 10 år har gått.. fortsättning följer.

Dessutom:
"

https://www.aftonbladet.se/relatione...a-stjarntecken

Så vi kanske är något helt annat då... därför det fungerar hmm

https://fof.se/artikel/2004/6/astrol...gen-vetenskap/

"

Jag tror mycket påverkar utifrån solen/månen/ljuset osv men att dela in svart och vitt i ett par stjärntecken är inte i närheten av sanningen.. dessutom ärver vi väldigt mycket från våra föräldrar... som präglar vår personlighet i DNA

Det finns en kalender där året har 13 månader som alla är 28 dagar långa. 28 x 13 = 364. En dag på året blir "neutral" och blir dagen då vi hade firat nyår under denna kalender. Denna nyårsdag infaller den första april (april fools! Vi är lurade...) vilket jag tycker hade varit ett mer logiskt datum för att fira in det nya året. Början av våren istället för mitt i vintern som vi har det nu.

Om inte annat så är jag för en förbättrad kalender där vi börjar året kring mars/april.

Så kan vi också se till att döpa om månaderna så att de faktiskt stämmer överens med sina namn.

1. Mars
2. April
3. May
4. June
5. July
6. August - Nytt namn = Sextember?
7. September
8. October
9. November
10. December
11. January - Undecimember? Låter inte så bra... Elevember?
12. February - Duodecimember?! Bah! Deusember!
Citera
2024-08-27, 09:38
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ja, det kan jag hålla med om. Har tänkt samma sak ett antal gånger, att det kanske handlar mer om årstidernas inverkan på modern och barnet vid födelsen vilken typ av personlighet man får. Vet att jag för länge sen läst att det är vanligare att entreprenörer är födda under det första halvåret. Måste nog finnas fler studier av årstidernas inverkan på vår personlighet, eller? Kanske för komplext att sortera bort alla övriga faktorer som påverkar dock?

Precis. Alldeles för komplext - och dessutom jävligt osexigt - att forska om, så bättre (enligt mig) att hålla sig till gammal beprövad kvasivetenskap 🙂
Citera
2024-08-27, 15:36
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Precis. Alldeles för komplext - och dessutom jävligt osexigt - att forska om, så bättre (enligt mig) att hålla sig till gammal beprövad kvasivetenskap 🙂

Alltså, jag hade tyckt det varit rätt sexigt med någon som forskade på kvinnors och mäns personligheter utifrån när de är födda på året. Tänker att en sån person måste ha ett rätt djupt intresse för varför människor är som de är, och det gillar jag.

De kvasivetenskapliga kan lätt bli lite sektiga, vet jag av erfarenhet…
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in