Citat:
Ursprungligen postat av
erik.otuktsson
Efter en veckas träning (skyller främst på BJJ) är mina fötter helt körda. Har flertalet "mat burns" (vad fan det nu heter på svenska? Brännsår? Brännmärken? Mattbränna? Låter helt efterblivet) på ovansidan av foten.
Har fått det förklarat att det beror på dålig teknik. Ok, det har jag inga problem med, jag är ny och suger. Men det senaste såret jag fick på foten vätskade i typ 40 timmar och gjorde så ont när det vidrörde täcket att jag bara fick tre timmars sömn den första natten, och då tog jag ändå två imovane och en xanax för att somna enklare.
Nu ser det ut
SÅHÄR efter att det slutat vätska och jag fått på lite flytande plåster, som jag läst på nätet ska vara bra. Är dock fortfarande ömt och stramt, och jag har inte tränat sedan morgonpasset i söndags.
Bör jag träna? Jag bryr mig inte om smärtan, men vill inte ha ett sår som aldrig läker. Bör jag vänta ett par dagar? Vill träna på söndag oavsett, men imorgon och fredag kanske jag kan leva med att avstå.
Kan man träna med dessa sår när de slutit sig och inte stramar som mitt (eller till och med när det ömmar och stramar?) om man tejpar över?
Jättetacksam för tips. Kampsport känns kul och som en bra träningsmetod för en fetknopp som jag, som annars inte orkar träna mycket alls. Har ni andra bra nybörjartips för att slippa sånna där skador som "alla får i början"? Tack!
Jag har fått info att smörja in händer/fötter/armbågar/knän med lotion eller solkräm innan passen för att minska friktionen. Låter som ett bra tips som jag får prova nästa gång.
Det hör väl lite sporten till tyvärr.
BJJ är skitkul men eftersom att man rullar runt så mycket på backen så får man lätt tex brännsår på fötterna men även blåsor och slitage på fingrarna efter allt GI greppande.
Detta brukar lösas som folk redan har varit inne på dvs med sportejp och framförallt halvsletna fingrar var något man fick tejpa en del kanske mer än fötter.
Det är ändå rätt snälla skador. Jag tyckte att det var värre att känna sig som en manglad disktrasa efter varje pass och efter många år av rullande på mattan så mår knän, rygg, höfter, fötter, händer osv mindre bra tyvärr.
Det värsta var väl när man råkade rulla över tex foten eller någon annan gjorde det med stukade tår eller fotled som följd eller om man lyckades vrida till något som inte bör vridas till av misstag tex ett knä eller liknande.
BJJ ser ganska snällt ut men personligen så tycker jag att MMA är betydligt mer skonsamt för kroppen i längden.
Det kan ha med träningskultur att göra osv också. BJJ grabbarna körde nästan alltid fullt ös och var du nybörjare så fick kroppen mycket stryk medans MMA gänget tog det betydligt softare och på det mer varierad träning.
En sak att poängtera är att ju bättre du blir desto mindre blir risken för skador. Det är kanske det första året som är som värst när man är ny och blir överkörd varenda pass av alla men sedan blir man bättre och bättre och inte lika lätt att köra över så att säga och de riktigt duktiga killarna och tjejerna är de som troligtvis skadar sig minst om man inte har extremt oflyt undantaget slitaget på kroppen som drabbar alla förr eller senare.
Jag har tränat eller testat på väldigt mycket i kampsportsväg men BJJ var nog tuffast och jobbigast för kroppen undantaget fyspassen inom boxning. Ingen större risk för skador men folk som mer eller mindre spydde rakt ut av total utmattning.
Sedan så är olika BJJ klubbar olika och alla är inte lika tävlingsinriktade och man rullar inte lika hårt varje pass osv.
Min klubb var väldigt tävlingsinriktad och det var 100 % på mattan varje pass och mycket skador men våra vitbälten körde över grannkommunens blåbälten utan problem som körde lugnare på en inte lika tävlingsinriktad klubb och min gamla klubb har bla lite SM vinnare osv.
Personligen så bytte jag till MMA efter några månader och körde bara lite NoGi pass då och då. Dels pga mindre risk för skador och som gammal boxare och thsiboxare så ville jag ha strikingbiten också.