Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Igår, 08:31
  #13
Medlem
Pripps3.5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DieselnDust
Vet inte inte om det finns olika definitioner om curlande. Men tror inte det.

Men som du förklarar det så tycker inte jag iaf att du har curlat din unge. Du har haft vanlig uppfostran som jag ser det. Och gällande ungen i TS så verkar inte den ungen blivit ledd och fått vägen visad.

Kan ju såklart ha fel.
Ts pratar om en unge som inte är hans/hennes. Vi vet inte om ts har barn själv. Tycker att han/hon har ett överdrivet intresse samt någon slags mani på ett ämne där denne går över gränsen.

Vem tror att man blir psykopat av för snälla föräldrar?!

Psykopati finns i generna. En psykopat kan leva normalt, men en triggar är kass uppväxt.
Citera
Igår, 08:53
  #14
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blue-rat
Jag vet det blev för långt men jag vill inte ta bort något.


Låter som om han är bra på att manipulera fram sin vilja, och har mött nästan inget motstånd alls.
Då har han gått miste om flera mognadsfaser i utvecklingen, och nu som vuxen kan han inte ta ansvar för sig själv längre eftersom han aldrig behövt göra det, utan fått andra att göra det åt honom.

Den där överdrivna självkänslan , självförtroendet och charmen är inte förankrat i personligheten, den är bara verktyg för att manipulera och styra.

Din polare är bara omogen och har fastnat i utvecklingen . Ett stort barn fortfarande.

Har din polare ett fungerande arbetsliv och fungerande relationer och får vardagen att fungera, kan man tala om psykopatiska drag (Vilket de flesta har på ett eller annat vis)
Är han helt omedveten och brer på med stora lögner och bryr sig om ingenting annat än sina egna behov kan man nog påstå att personen är åt det mer gedigna psykopat/sociopat kategorin.
Finns inte mycket belägg att curlande orsakar psykopati , då en omogen curlad unge som ung vuxen inte får ett psykiatriskt tillstånd såpass allvarligt
__________________
Senast redigerad av Upplyften Igår kl. 09:01.
Citera
Igår, 09:19
  #15
Medlem
DieselnDusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Ts pratar om en unge som inte är hans/hennes. Vi vet inte om ts har barn själv. Tycker att han/hon har ett överdrivet intresse samt någon slags mani på ett ämne där denne går över gränsen.

Vem tror att man blir psykopat av för snälla föräldrar?!

Psykopati finns i generna. En psykopat kan leva normalt, men en triggar är kass uppväxt.
Jag vet. Skrev ungen i TS. Har aldrig påstått att det är TS unge.

Men ungen i TS var väl en nära släktings unge? Eller? Jag kommer inte ihåg och ids inte läsa TS igen.
Citera
Igår, 09:52
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DieselnDust
Så din unge fick bete sig precis som den ville (så som TS) och utan att behöva ta ansvar?

Har oxå vänner som curlar sina ungar. Dom riktiga bortskämda skitungar och väldigt duktiga på att manipulera.

Citat:
Ursprungligen postat av DieselnDust
Vet inte inte om det finns olika definitioner om curlande. Men tror inte det.

Curlade barn kan ha betydligt mer regler och begränsningar än "normala" barn.

Som den andra skrev - att curla sina barn betyder inte att de får bete sig precis som de vill - snarare tvärt om.

Att låta barnen springa och göra precis vad de vill är snarare motsatsen till att curla.
Citera
Igår, 09:58
  #17
Medlem
ManicToos avatar
50% av en människas egenskaper än ärvda via generna, 15% skapas av föräldrarna, 35% av vänner och omgivning.

Dvs om en unge har dåliga egenskaper så är det minst sannolikt att det är föräldrarnas uppfostran som gett detta.

Detta sagt så ska man inte curla barn. Krav och förtroende bygger upp karaktären och ger självförtroende, om man redan som barn får prova på saker som man klarar t.ex att cykla till skolan. Motsatsen är hemsk t.ex invandrarområden där alla i skolan förutsätter att de kan noll och naturligtvis uppfyller de detta genast.

Ungen har uppenbarligen en diagnos. Det hade inte hjälp att hitta den men kan kännas bra om man kan säga att han är narcissist, har ADHD, eller vad det kan vara.

Nästan alla kaos-ungar och värstingar sägs ha växt upp med en ensam mamma. Så pappan behövs. mamman ger kärlek, pappan sätter gränser.

Jag fascineras över TS som verkligen intresserat sig för ungen. Tyvärr låter det som ett svårt fall och TS kan inte ändra på någonting.
Citera
Igår, 10:09
  #18
Medlem
DieselnDusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Curlade barn kan ha betydligt mer regler och begränsningar än "normala" barn.

Som den andra skrev - att curla sina barn betyder inte att de får bete sig precis som de vill - snarare tvärt om.

Att låta barnen springa och göra precis vad de vill är snarare motsatsen till att curla.
Som i sin tur då är överbeskyddande och skämma bort sina barn. Vilket i sin tur då leder till att inget ansvar behöver tas och ges. Dom har inte lärt sig gränser och går i tron att dom kan göra som dom vill, just för att dom har blivit överbeskyddande. Dom gör aldrig något fel etc etc. Hänger du med i mitt tänk?
Citera
Igår, 10:36
  #19
Moderator
Maviels avatar
Det är svårt att exakt härleda vad som en person är född med och hur det påverkas av uppväxt.

Det finns en amerikansk forskare som forskat mycket på psykopati. I sin forskning gjorde han analys på även sig själv och hittade att han hade alla markörer för psykopati. Han har dock levt sitt liv med fungerande relationer med andra, utan kriminell bana, skötsam osv. Det han fick fram genom sin forskning var väl att sociala faktorer kan vara av godo för en persons utveckling. På ett annat sätt kan man säkert argumentera för att en dålig uppväxt kan bidra till det motsatta.

TS kan läsa mer om denne forskare här:

https://halsoliv.expressen.se/pyskop...liga-upptackt/

Det är ju egentligen tämligen ointressant varför personen är som den är. Det TS egentligen behöver fråga sig är om detta är en person som TS vill ha i sitt liv. Vad kan eller vill TS göra för att hjälpa personen om något. Vad är TS egna motiv. Kan det finnas en problematik hos TS som gör att viljan att hjälpa kanske egentligen bottnar i egna problem? Leder viljan att vara involverad i problemet till negativa effekter för TS själv. Kort sagt är det mer intressant att TS funderar mer över sig själv, sina motiv än över denna personen.
Citera
Igår, 21:40
  #20
Medlem
blue-rats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Jag tror att det är du som är sjuk, inte din släkting.

Vi kan båda vara sjuka. Särskilt som vi är släkt.

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Men hur är han till vardags?

Han är relaxad, ofta tyst av sig. Inte så att han spänner sig. Jag känner på så vis inte att nåt är galet.

Citat:
Ursprungligen postat av Radyr
Om du inte måste ha med denne person att göra så tycker jag du bara ska ta och hålla avstånd.

Han är inte ditt ansvar. Hans föräldrar är heller inte ditt ansvar.

Varför han är som han är finns det troligen många förklaringar till. Uppfostran kan vara en del.

Tänk på att "psykopati" om det nu är det han har inte är något som går att bota. Det är ingen sjukdom som kan medicineras eller behandlas med terapi.

Håll dig borta bara. Inte dras med in i hans röror.

Vi har en gemensam släkting som inte är hans mamma som han nöter ner. Den kan inte bara dumpa han.

Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Ja, du. Detta låter ju inte bra. Hoppas han vill låta sig utredas.

Jag har aldrig utretts så jag vet inte hur det går till. Men det låter som de på psykvården redan har bestämt ADHD. Att man ger det och inget annat existerar. Inte vågar de ge honom en annan diagnos. Inte som är så tuff.

Citat:
Ursprungligen postat av Schicklgrubblare
Absolut så är det så som du säger. Folk som får allt och bara har ja- sägare omkring sig blir ofta gravt dysfunktionella. Kolla bara på invandrarna och hur de beter sig som ett exempel.

Jag har trott att detta var den enda orsaken för att han blev som han blev. Men sen slog det mig att det kan vara psykopat gener som träffat en perfekt dålig miljö.

Citat:
Ursprungligen postat av DieselnDust
Låter som en väldigt curlad unge.

Ja.
Citera
Igår, 22:06
  #21
Medlem
blue-rats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whiskytangopapa
Personer med psykopatiska drag *kan* dock också vara väldigt beräknande och planerande, även om de är opportunister. De är dock sämre på att känna skuld och empati och kan vara väldigt manipulativa. Och de använder ofta detta för att nå sina mål.

Men som betraktare är det svårt att veta hur en person känner inombords och vilka motiv (om några) personen har - vissa människor döljer sina känslor av ren skam. Därför är det vanskligt att ställa såna här snabbdiagnoser.

Han är manipulerande men på kort sikt, han har svårt att manipulera för längre fram i tiden. Jag vill se in i hans huvud.

Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Ts pratar om en unge som inte är hans/hennes. Vi vet inte om ts har barn själv. Tycker att han/hon har ett överdrivet intresse samt någon slags mani på ett ämne där denne går över gränsen.

Vem tror att man blir psykopat av för snälla föräldrar?!

Psykopati finns i generna. En psykopat kan leva normalt, men en triggar är kass uppväxt.

Det bara slog mig att han kanske har något i generna. Jag har slagit bort det för jag har tänkt att det är antingen generna eller uppväxten. Därför fick jag mani på det ett tag. Det är även personligt eftersom en äkta psykopat skadade mig allvarligt för nåra år sen. Jag var väldigt hämndlysten först men sen försökte förstå han och insåg vad psykopati var att han inte fattade eller ville fatta vad han gjorde. Ungefär som han var begåvningshandikappad med känslorna.

Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Låter som om han är bra på att manipulera fram sin vilja, och har mött nästan inget motstånd alls.
Då har han gått miste om flera mognadsfaser i utvecklingen, och nu som vuxen kan han inte ta ansvar för sig själv längre eftersom han aldrig behövt göra det, utan fått andra att göra det åt honom.

Den där överdrivna självkänslan , självförtroendet och charmen är inte förankrat i personligheten, den är bara verktyg för att manipulera och styra.

Din polare är bara omogen och har fastnat i utvecklingen . Ett stort barn fortfarande.

Har din polare ett fungerande arbetsliv och fungerande relationer och får vardagen att fungera, kan man tala om psykopatiska drag (Vilket de flesta har på ett eller annat vis)
Är han helt omedveten och brer på med stora lögner och bryr sig om ingenting annat än sina egna behov kan man nog påstå att personen är åt det mer gedigna psykopat/sociopat kategorin.
Finns inte mycket belägg att curlande orsakar psykopati , då en omogen curlad unge som ung vuxen inte får ett psykiatriskt tillstånd såpass allvarligt

Han är en släkting nästan 20 år yngre så inte en kompis. Han har aldrig behövt slåss för sig. Han är som en barnunge men är inte det också lite vad en psykopat är? Han har inget fungerande liv alls. Han trixsar till pengar från släkt och vänner och tjejer. Han ljuger ofta och jag skulle säga noll på medkänslan. Det känns olustigt när du säger att barndomen inte kan ha lett till psykopati. Det kryper i mig. Han är olik han som skadade mig men tänk om de är samma innerst inne?

Citat:
Ursprungligen postat av DieselnDust
Jag vet. Skrev ungen i TS. Har aldrig påstått att det är TS unge.

Men ungen i TS var väl en nära släktings unge? Eller? Jag kommer inte ihåg och ids inte läsa TS igen.

Ja.

Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
50% av en människas egenskaper än ärvda via generna, 15% skapas av föräldrarna, 35% av vänner och omgivning.

Dvs om en unge har dåliga egenskaper så är det minst sannolikt att det är föräldrarnas uppfostran som gett detta.

Detta sagt så ska man inte curla barn. Krav och förtroende bygger upp karaktären och ger självförtroende, om man redan som barn får prova på saker som man klarar t.ex att cykla till skolan. Motsatsen är hemsk t.ex invandrarområden där alla i skolan förutsätter att de kan noll och naturligtvis uppfyller de detta genast.

Ungen har uppenbarligen en diagnos. Det hade inte hjälp att hitta den men kan kännas bra om man kan säga att han är narcissist, har ADHD, eller vad det kan vara.

Nästan alla kaos-ungar och värstingar sägs ha växt upp med en ensam mamma. Så pappan behövs. mamman ger kärlek, pappan sätter gränser.

Jag fascineras över TS som verkligen intresserat sig för ungen. Tyvärr låter det som ett svårt fall och TS kan inte ändra på någonting.

Jag är intresserad för kanske kan jag påverka hur släkten handterar han bättre. Sedan så är det ett intressant ämne. Ja för det skulle kännas bra att ha ett namn på det. Jag börjar förstå att det är mycket som påverkar. Tänkt på det med ensam mamma och inga gränser. Men många säger att det finns en medfödd störning, jag får nog köpa det.

Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det är svårt att exakt härleda vad som en person är född med och hur det påverkas av uppväxt.

Det finns en amerikansk forskare som forskat mycket på psykopati. I sin forskning gjorde han analys på även sig själv och hittade att han hade alla markörer för psykopati.

Det är ju egentligen tämligen ointressant varför personen är som den är. Det TS egentligen behöver fråga sig är om detta är en person som TS vill ha i sitt liv. Vad kan eller vill TS göra för att hjälpa personen om något. Vad är TS egna motiv. Kan det finnas en problematik hos TS som gör att viljan att hjälpa kanske egentligen bottnar i egna problem?

Jag har sett honom, tyckte han var ett creep så fort jag såg han.

Mitt egna motiv är väl om jag kanske också har nåt sånt, men hade jag inte blivit rädd av tanken så kanske jag är frisk? Jag har haft ganska ordinär uppväxt men har aldrig lyckats bra fast har ändå mått bra till och från. Jag har mest trott att jag bara har vanlig ADHD eller under genomsnittet på tråkiga saker. Vad jag hört så vet man inte om att man är en psykopat, men jag är nog inte det. Det är ett annat fel också hjärn skada på det. Vet inte om jag ska radera, känns personligt. Jag behöver inte ha honom i mitt liv mer än ibland på jul också. Men skulle vilja förstå vad det är så jag kanske kan prata med släkten, ha mer på fötterna att de hjälper honom på fel sätt.
Citera
Igår, 23:06
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blue-rat
Vi kan båda vara sjuka. Särskilt som vi är släkt.



Han är relaxad, ofta tyst av sig. Inte så att han spänner sig. Jag känner på så vis inte att nåt är galet.



Vi har en gemensam släkting som inte är hans mamma som han nöter ner. Den kan inte bara dumpa han.



Jag har aldrig utretts så jag vet inte hur det går till. Men det låter som de på psykvården redan har bestämt ADHD. Att man ger det och inget annat existerar. Inte vågar de ge honom en annan diagnos. Inte som är så tuff.



Jag har trott att detta var den enda orsaken för att han blev som han blev. Men sen slog det mig att det kan vara psykopat gener som träffat en perfekt dålig miljö.



Ja.

Tycker nog du i så fall ska lägga din kraft på att hjälpa släktingen. Kanske ska du försöka få den att ta avstånd också.

Alltså min poäng är att hur mycket du än försöker så kommer du inte kunna ändra en person som är sådär. Och det du beskriver i andra inlägg om att han manipulerar för pengar, tjejer m.m, inte har empati osv är inte något du borde vilja beblanda dig med. Noll kommunikation är bästa försvaret. Om kontakt måste ske så ska gränserna vara stenhårda.
Citera
Igår, 23:11
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blue-rat
Han är manipulerande men på kort sikt, han har svårt att manipulera för längre fram i tiden. Jag vill se in i hans huvud.



Det bara slog mig att han kanske har något i generna. Jag har slagit bort det för jag har tänkt att det är antingen generna eller uppväxten. Därför fick jag mani på det ett tag. Det är även personligt eftersom en äkta psykopat skadade mig allvarligt för nåra år sen. Jag var väldigt hämndlysten först men sen försökte förstå han och insåg vad psykopati var att han inte fattade eller ville fatta vad han gjorde. Ungefär som han var begåvningshandikappad med känslorna.



Han är en släkting nästan 20 år yngre så inte en kompis. Han har aldrig behövt slåss för sig. Han är som en barnunge men är inte det också lite vad en psykopat är? Han har inget fungerande liv alls. Han trixsar till pengar från släkt och vänner och tjejer. Han ljuger ofta och jag skulle säga noll på medkänslan. Det känns olustigt när du säger att barndomen inte kan ha lett till psykopati. Det kryper i mig. Han är olik han som skadade mig men tänk om de är samma innerst inne?



Ja.



Jag är intresserad för kanske kan jag påverka hur släkten handterar han bättre. Sedan så är det ett intressant ämne. Ja för det skulle kännas bra att ha ett namn på det. Jag börjar förstå att det är mycket som påverkar. Tänkt på det med ensam mamma och inga gränser. Men många säger att det finns en medfödd störning, jag får nog köpa det.



Jag har sett honom, tyckte han var ett creep så fort jag såg han.

Mitt egna motiv är väl om jag kanske också har nåt sånt, men hade jag inte blivit rädd av tanken så kanske jag är frisk? Jag har haft ganska ordinär uppväxt men har aldrig lyckats bra fast har ändå mått bra till och från. Jag har mest trott att jag bara har vanlig ADHD eller under genomsnittet på tråkiga saker. Vad jag hört så vet man inte om att man är en psykopat, men jag är nog inte det. Det är ett annat fel också hjärn skada på det. Vet inte om jag ska radera, känns personligt. Jag behöver inte ha honom i mitt liv mer än ibland på jul också. Men skulle vilja förstå vad det är så jag kanske kan prata med släkten, ha mer på fötterna att de hjälper honom på fel sätt.

I denna tråd har du väl visat att du faktiskt har precis det som en psykopat saknar. Nämligen empati och en önskan om att andra ska få ha det bra. Ett hjärta så att säga. De har inget sånt, det är bara spel för galleriet.

Jag tror inte du ska försöka prata med släkten, de måste inse själva. Du löper risk för att bli "budbäraren som skjuts"
Citera
Igår, 23:23
  #24
Medlem
Om du skulle vilja läsa på själv finns en del böcker. Här är länk till en som också finns som ljudbok

https://nextory.com/no/book/uelskbar...ranner-2194859
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in